Bästa vagnen på resande fot under 1170 kg - fyra barn / av Sielkentjakke

• 12 svar
Bästa vagnen på resande fot under 1170 kg - fyra barn
2020-01-13 kl 15:52

Hej!
Jag söker tips om vilken husvagn jag ska titta efter. På grund av att dragbilen är en VW T5 måste jag trots att jag uppgraderar till utökad under 1170 kg i totalvikt. Vi har 4 barn 2, 5, 13, 14. Fråga: när det står 5 bäddar. Är det fysisk plats eller syretillförsel man räknar då?

Vi kommer att köra runt, mest till olika orienteringstävlingar men även någon sommarvecka, inte ha den stående på ett ställe. Vår Sommar Höst.

Budget beror på men någonstans 20-80.000
Här finns mycket klokskap så jag tackar på förhand för era kärleksfulla tips!
//Per-Ingvar

2020-01-13 kl 17:52

Jag tror det blir mycket svårt att hitta en vagn där alla får plats och som bilen får dra.
Kanske läge att göra som många tyskar och holländare. Satsa på ett rejält tält som går snabbt att få upp. Skaffa ett släp och ordna ett smart förvaringssystem i det.
Såg en familj i somras som hade kök och packning i ett ombyggt släp. Ett stort tält med allrum i mitten och separata rum runt det. Lite som en blomma om man tittade från ovan.

2020-01-13 kl 19:37

Eller köp en CombiCamp. https://www.youtube.com/watch?v=Jo7Xs6K3B0w

2020-01-13 kl 21:50

David skrev:
Jag tror det blir mycket svårt att hitta en vagn där alla får plats och som bilen får dra.
Kanske läge att göra som många tyskar och holländare. Satsa på ett rejält tält som går snabbt att få upp. Skaffa ett släp och ordna ett smart förvaringssystem i det.
Såg en familj i somras som hade kök och packning i ett ombyggt släp. Ett stort tält med allrum i mitten och separata rum runt det. Lite som en blomma om man tittade från ovan.

Det var verkligen tankar utanför (travel)boxen! Tack!

2020-01-13 kl 21:50

Ja, med 3080 kg totalvikt på dragbilen är det förstås BE som ska till, för att få dra en relevant husvagn för ett sådant gäng.

Vagnar med 5 bäddar brukar också ha lufttillförsel dimensionerad för fem personer. Undantag från den regeln kan säkert finnas, om nu någon tänker sova på golvet.

Vi är två personer, som också åker till orienteringstävlingar. Vagnen syns på bilden. Här på eget arrangemang. Därav släpet med mer grejor.

Husvagn

Den vagnen är precis lagom till två personer, men man kan bädda till fyra i den. Totalvikt 1700 kg.

2020-01-13 kl 21:55

Tält i all ära, men det är något annat att bo en bit ovanför marken.

2020-01-13 kl 21:56

Silkentjakke, är det ett favoritresmål? Eller bor du i närheten? Jag har bekanta från Hammerdal.

2020-01-13 kl 22:19

apersson850 skrev:
Silkentjakke, är det ett favoritresmål? Eller bor du i närheten? Jag har bekanta från Hammerdal.

Jag är bördig från Gäddede :)

2020-01-13 kl 22:24

apersson850 skrev:
Ja, med 3080 kg totalvikt på dragbilen är det förstås BE som ska till, för att få dra en relevant husvagn för ett sådant gäng.

Vagnar med 5 bäddar brukar också ha lufttillförsel dimensionerad för fem personer. Undantag från den regeln kan säkert finnas, om nu någon tänker sova på golvet.

Vi är två personer, som också åker till orienteringstävlingar. Vagnen syns på bilden. Här på eget arrangemang. Därav släpet med mer grejor.

Husvagn

Den vagnen är precis lagom till två personer, men man kan bädda till fyra i den. Totalvikt 1700 kg.

Ja, jag verkar ju hamna på BE. Det känns som ett stort projekt. Vet ju inte ens om husvagn är vår grej ... Kanske bättre att "toppa" familjelaget och lämna två hemma och ta Subarun :D

2020-01-14 kl 06:36

Vad har bilen för max släpvagnsvikt? Jag fick för mig att problemet låg på den. Men är det bara BE som skall till så är det lättare. Många drar sig för att ta BE, men det är inte särskilt svårt. Pluggandet är lättare idag när man kan träna via dator osv.

apersson850 håller helt med dig.
Tänkte bara på 5-6 pers i en liten husvagn. Då hade jag lätt valt ett stort tält. Givetvis med höga uppblåsbara sängar, då kommer man upp från marken iallafall. Se det som en nödlösning :)

2020-01-14 kl 22:37

Med så stora barn kan man ju kanske också hitta en kombo, de små inne i husvaģnen och de större i förtält alternativt mindre tält på sidan om. Har tillbringat flera 5-dagars i förtältet på luftmadrass och senare i övre tonåren i militärtält med kompisarna men på lagom serviceavstånd till föräldrarna i husvagn, härliga minnen :-)

2020-01-15 kl 11:49

Även om det är en mer komplicerad övning än att erövra B96-behörighet, så inte är BE något oöverstigligt hinder heller. Mitt kostade knappt 3500 kronor år 2011. Då bytte jag bil, och den jag har nu går inte att dra mer med än 1100 kg, om man bara har B-kort. Då fanns inte B96 heller.

Läsa på om kvällarna i en vecka, skriva några övningsprov på nätet. Backöva lite i "körgård" av samma typ som på uppkörningen, uppkonad med några plastspannar.
Sen var jag redo. Klippte både teorin och uppkörningen utan problem.

BE är också något av det billigaste campingtillbehör man kan skaffa sig.

Jo, aom barn på 5-dagars har jag stått ut med både det ena och det andra. Man blir bekvämare med åren...

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 579 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842