Bilprovningens smyghöjning av priserna. / av hpl

• 12 svar
Bilprovningens smyghöjning av priserna.
2010-06-14 kl 18:16

Detta tycker jag ni skall skriva lite om. Jag var i dag och besiktigade min husvagn, betalade avgiften 370:- för de 5 - 10 minuter besiktningen tog, måste vara Sveriges högsta timpeng inom motorbranchen. Det jag reagerade på var att jag fick förfrågan om jag ville ha gasolkontroll, det skulle i så fall kosta ytterligare 150:- Om jag inte minns fullkomligt fel höjdes priset för besiktning av husvagnar för 3 - 4 år sedan med hänvisning till att man nu även utförde gasolkontroll. Innan var det knappa 200:- för att besiktiga husvagnen.Från och med i år har man tagit bort gasolkontrollen, men man har inte sänkt priset i motsvarande grad, tvärt om man tar extra betalt för gasolkontrollen.Jag tyckert detta påminner misstänkt om en smyghöjning av besiktningspriset, ett sätt att utnyttja att man än så länge har monopol på besiktning.Jag har inget sett om detta i H&C så kanske har det slinkat genom obemärkt, nog precis det Sv Bilprovning har hoppats på. mvh Hans Peter Larsson

2010-06-14 kl 19:35

From 100701 är det öppet för andra bolag att bli godkända att besiktiga ditt fordon. Enligt de undersökningar som finns kommer vi att få betala upp emot 1000 kronor för en besiktning inom snar framtid. http://www.jnytt.se/nyhet/32236/snart-blir-det-dyrare-att-besiktiga-bilen

2010-06-14 kl 19:41

Uppemot 1000:- för en besiktning är ju sjukt !!!
Dags å fundera på om man ska ha nåt fordon alls .

2010-06-14 kl 20:34

Text med politiskt ställningstagande raderad.
/ostbergr, moderator

2010-06-14 kl 20:43

Bra med konkurrens.
Tycker det är rätt att de kan marknadsanpassa priserna hos bilprovningen, samtidigt är jag för fler aktörer. Dessutom tycker jag att man kan kräva ett bättre arbete utav de som kontrollerar våra fordon, exempel nedan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7260491.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5853051.ab
osv.
Visst, det finns undantag. Det sker bra besiktningar med. Men allt som oftast känns det som ett nödvändigt ont där besiktningspersonalen pratar om allt annat än hur det ser ut på bilen och vad som är bra att veta när man är på plats.
Hoppas själv på, att min verkstad får möjlighet att besiktningsgodkännande av fordonet i samband med service. Då det är ändå de som är experter på mitt fordon och kan och vet som bör göras.
Än mindre verkar AB Svensk Bilprovning titta på husvagnsdäckens ålder som är nog så viktigt eller...

Att man har rätt däcktryck.

Att karossbultarna är åtdragna

Att chassibultarna är åtdragna.

Att axeln/axlarna med dämpare fungerar som det ska.
Osv. Nä, länge nog nu med AB Svensk Bilprovning, dags för lite förnyelse. Varför inte kunna tempo 100 registrera sitt fordon i Sverige? Ingen tjänst som utförs, men många säkert gärna skulle vilja nyttja.
En som gärna betalar lite mer för bättre service.

2010-06-14 kl 20:53

Du lär nog aldrig kunna hoppas på att din husvagnsverkstad skall kunna göra detta, då de isåfall måste ta sej an alla husvagnsbesiktningar och inte bara vissa märken.
Trevlig husvagnssommar,
M.V.H. Alf.

2010-06-15 kl 08:49

Det vor perfekt om återförsäljarna även kunde utföra besiktningar. Då kunde man få vagnen servad och besiktigad vid ett och samma tillfälle. Det skulle även spara onödigt åkande och utsläpp. Att det finns olika fabrikat kan inte spela nån större roll eftersom de flesta vagnar ser lika ut betr. chassin bromsar etc. Dessutom förekommer det ofta att man servar och reparerar många olika fabrikat på s.k märkesverkstäder. Sen kan jag hålla med om att avreglering kanske inte blir billigare och inte blir det billigare att åka husbil eller husvagn med en ev. annan majoritet i riksdagen när drivmedelsskatten höjs med 49 öre plus moms. Hur man än vrider på det så är det "bara att betala" eller?
mvh inla

2010-06-15 kl 09:51

Hej! Det är egentligen ganska roligt så inlägg i ett forum som detta plötsligt börjar leva sitt eget liv.:-)Det jag skrev från början var om det faktum att man har slopat gasolkontrollen på Bilprovningen men att man inte samtidigt har sänkt priset. Som bekant höjdes priset ursprungligen med hänvisning till att man numera även skulle utföra gasolkontroll.Här fortsätter man med samma pris utan gasolkontroll, till på köpet tar man extra betalt om man vill ha utfört denna kontroll.Att så sedan det blir ändringar efter 1 juli när monopolet slopas är en helt annat sak, men det var faktisk inte det jag inledde denna tråd med. Den som lever får se hur prisbilden blir efter 1 juli, ingen vet det i dag och som den danska humuristen Robert Storm Petersen engång sa: "Det är svårt att spå, speciellt om framtiden"

2010-06-15 kl 10:15

Hej!Om dom har sänkt eller inte det kan inte jag svara på men faktum är att dom extra 80:- kronor som gasolkontrolen kostade är bortaget.Min besiktning kostade 480:-+80:- föra året,i våras när jag besiktade så kostade mig "bara"480:- så nån smyghöjning av priset kan inte jag se i detta.

2010-06-15 kl 11:27

[quote user="ludwig"]

Text med politiskt ställningstagande raderad.
/ostbergr, moderator
[/quote] Dina politiska åsikter kan Du ha för dej själv. Nu är Du ju där igen med ditt gnäll.
Mvh amigo

2010-06-15 kl 14:35

[quote user="zubac"] Hej!Om dom har sänkt eller inte det kan inte jag svara på men faktum är att dom extra 80:- kronor som gasolkontrolen kostade är bortaget.Min besiktning kostade 480:-+80:- föra året,i våras när jag besiktade så kostade mig "bara"480:- så nån smyghöjning av priset kan inte jag se i detta. [/quote] Hej!Vad det har kostat att besiktiga en husbil vet jag inget om, däremot vet jag att det innan Bilprovningen började kontrollera gasol kostade knapp 200 att besiktiga en husvagn. Jag kan även se på kvittot från förra besiktningen av husvagnen för 2 år sedan att priset är samma som i år. Då kontrollerades gasolen, det gör den inte i dag.

2011-02-10 kl 09:00

smedjan skrev:
From 100701 är det öppet för andra bolag att bli godkända att besiktiga ditt fordon. Enligt de undersökningar som finns kommer vi att få betala upp emot 1000 kronor för en besiktning inom snar framtid. http://www.jnytt.se/nyhet/32236/snart-blir-det-dyrare-att-besiktiga-bilen

Domedags profetierna har åter fåt på näsa som vanligt vill säga.Inte blev det dyrare att besiktiga,för det kostar fortfarande som innan...480:- för min L-bil!

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206