Bo i gammal kabe på vinter / av persson1

• 8 svar
Bo i gammal kabe på vinter
2022-01-25 kl 15:08

Hej jag ska flytta och har kommit fram till att bo i husvagn kommer vara det bästa alternativet för mig. Jag har en bekant som hyr ut en plats åt mig där jag får tillgång till el, dusch o tvättmaskin. Jag kommer få köpa en kabe smaragd från 1974 väldigt billigt. Jag kommer renovera o se till att all gammal fukt o mögel försvinner, samt täta så gott det går.
Hur funkar det på vintern att bo i en så gammal vagn? Kabe marknadsförde sig redan då som vintervagnar, men funderar på hur dom lämpar sig för att bo i under hela vintrar. jag bor i gästrikland så vintrarna kan bil ganska kalla.
några frågor:
1. hur var kabe vagnarna isolerade på 70 talet? Någon som kan uppskatta ungefär va det kan kosta att hålla uppe värmen hela vintern, med originalmonterad vattenburen värme?
2. Hur gör jag för att förebygga fukt? Ca vilken temperatur är bäst för att förhindra fukt. Jag har tänkt montera en modern o effektiv köksfläkt så att matlagningen inte ska påverka så mycket, då slipper jag öppna när det är kall, samt ställa fuktslukare och torrbollar i skåp och ställen dit värmen inte når.
3. Är det värt det att lägga extra tid och isolera bättre i väggar och tak när jag ändå renoverar? Kan jag spara mycket el på det? Jag har tänkt byta all lister i fönster dörrar o luckor.
Kan ni komma på något annat jag borde tänka på? jag vill väldigt gärna få tipps

2022-01-27 kl 09:22

"se till att all gammal fukt och mögel försvinner". Hur tänker du göra det?
"Isolera bättre i tak och väggar". Hur tänker du omkring detta?
Missförstå mej inte nu. Jag är varm anhängare av att renovera och underhålla äldre saker.
Men som sagt, hur tänker du gå tillväga?
Möjligen kan en "kåseribok" Björn Aren ge tips (eller avrådan)????

2022-01-27 kl 10:10

Jag tycker hela planen låter som en märklig idé. Varför vill man ens bosätta sig i ett renoveringsobjekt annat än i semestersammanhang ?

2022-01-27 kl 14:58

Funkar säkert att bo i så gammal vagn, förutsatt att allt fungerar. Och det var väl just det. Fungerar allt när man får den "väldigt billigt"? Förmodligen inte. Jag skulle varken vilja eller våga bo vintertid i en sån husvagn. Men vi är alla olika. Jag vill inte ens bo i vår modernare husvagn vintertid... ;)

Du ska renovera den, skriver du. Hur lång tid har du tänkt dig att det ska ta, innan du kan bo i den? Börjar man riva i en gammal vagn brukar man hitta mer jobb än man först trodde...

Tänk även på vikten om du ger dig på detta. Med modern köksfläkt och bättre isolering kommer garanterat vikten att vida överstiga det den är typgodkänd för. Eller ska den inte köras mer och bara bli stationär "stuga"?

Kanske låter jag negativ, men vill bara att du ska tänka igenom detta noga innan du ger dig på något som kanske visar sig ogenomförbart. Speciellt om du snart behöver detta boende.

2022-01-28 kl 15:06

Hej jag förstår att det låter lite ogenomtänkt. Först och främst har jag inte alls bestämt mig för att köpa vagnen, funderar bara på möjligheten. Jag har kontakt med en som har haft vagnen sen den va nästan ny, men kan inte använda den längre och vill därför sälja den billigt. Och det är till sommarn som det blir aktuellt att flytta, det var därför jag tänkte jag kan spara pengar på att renovera den här vagnen. Alla viktiga komponenter som värme o vatten o sånt funkar, det är mest smågrejer som behöver fixas som kolla över bromsar o nått stödben som behöver lagas, och behöver gå över elsystemet men de e ju sånt som inte kostar, bara tar tid. Gammal fukt finns i en vägg, men det är ingen fara lägre. har inte tänkt göra någon jätteambitiös renovering på det, bara få fixat de värsta områderna. Farsan har en ozonrenare som kan få bort alla skadliga ämnen iaf.
Vagnen har ingen köksfläkt men de finns 12v fläktar att köpa för husvagn o båt o sånt, så tänkte att det kan vara bra för att inte få massa lukt när man inte kan öppna på vintern.
Och för att täta tänkte jag bara gå över med silikon i alla skarvar o sånt som kan ha glidit isär med tiden.

2022-01-28 kl 22:53

Elräkningen måste ju bli sjukt dyr! Vi har en Adria Adora 2018. Står uppställd på säsongscampingen i Bjursås. Elräkningen Dec var på 1644kr. Då är vi bara där varannan helg. 2,29 /kWh. Elen och all värme är avslagen när vi inte är där...

2022-01-29 kl 09:20

Ok. Lycka till!
(och butyltätning lär vara att föredra framför silikon).

2022-01-31 kl 09:10

Ja, silikon och aluminiumplåt går inte ihop.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1709 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 766 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206