Bo permanent i husvagn - säng? / av Volvo_Viktor

• 8 svar
Bo permanent i husvagn - säng?
2020-05-10 kl 23:17

Hej!

Iom. den rådande krisen som pågår måste vi distansera oss från familjen och skaffa ett temporärt boende medan vi själv inom nått år skall bygga hus.

Vi hade tänkt köpa en vagn för 150-200.000 och tanken är att bo i den "permanent" under denna tid. Måtten spelar ingen roll då den bara skall stå, ingen liten vagn alltså. Fullbredd osv är helt ok.

Har varit och känt och klämt på en del vagnar, och kommit fram till att vi vill ha dubbelsäng, men inte de avskurna modellerna (då dessa är för smala för permanentboende anser vi). Finns det några bra modeller med normalmått på dubbelsäng (tvärställda?), eller är det queensbed som gäller?

Hur går det att duscha varje dag i de pyttesmå duscharna som majoriteten har? Finns det några med separat kabin som ni rekommenderar? Har sett en del, men då brister det i sängval eller annat.

Antar att man bör gå på en svensktillverkade och inte en Hobby osv, trots det lockande priset på dessa? Åsikterna kring vintercamping är ju väldigt delade :)

Har ni tips på några speciella modeller?

Bör jag tänka om med något?

Mvh,
Viktor - en vilsen nybörjare på husvagnar

2020-05-11 kl 08:58

Vilket fabrikat som helst borde hålla ihop några år. Ni ska ju inte ens fresta den genom att fara omkring med den.

Sängarna har jag ingen åsikt om. Vi har varsin, en vid varje sida.
Duschkabin har jag inte heller. Men jag bor inte i den så länge, och inte på vintern.

2020-05-11 kl 10:12

Måste ju slå ett slag för Kabe TDL serie med riktig toa, dusch i bak.

U Tdl har en utdragbar säng som blir ca 20 cm bredare.

Ligger i rätt pris också.

En Kabe fallar inte så mycket i pris år från år.

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/husvagnar_husbilar/husvagn?cg=1101&pe=21&q=kabe%20tdl%20ks

2020-05-11 kl 20:31

Hagbard skrev:
Måste ju slå ett slag för Kabe TDL serie med riktig toa, dusch i bak.

U Tdl har en utdragbar säng som blir ca 20 cm bredare.

Ligger i rätt pris också.

En Kabe fallar inte så mycket i pris år från år.

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/husvagnar_husbilar/husvagn?cg=1101&pe=21&q=kabe%20tdl%20ks

Hej och tack för svar!

De ser ju onekligen fina ut. Men om man ska byta madrass på dessa med utdragbar del - blit det jobbigt, eller är måtten normala så man slipper specialbeställa? Kan man kanske köpa en madrass i bredden som sängen har i utdraget läge, och låta den vara utdragen?

Det är den sak jag funderat på då många madrasser känns rätt obekväma och gamla. Där har man ju fördelen med en typ 160cm queensbed där man bara kan byta. Å andra sidan lockar ju det där badrummet rätt mycket...

2020-05-12 kl 06:21

Hur skall du göra med vatten/avlopp och toalett. Kommer det finnas för fast anslutning på tomten?
Det är rätt drygt att fylla på vatten före och efter varje dusch.
När en kompis var i samma läge som er. DVS han hade köpt en tomt, sålt sin bostadsrätt och hade ingenstans att bo. Då köpte han en gammal byggbod och ställde upp. Det var mycket billigare än husvagn.

2020-05-12 kl 13:30

David skrev:
Hur skall du göra med vatten/avlopp och toalett. Kommer det finnas för fast anslutning på tomten?
Det är rätt drygt att fylla på vatten före och efter varje dusch.
När en kompis var i samma läge som er. DVS han hade köpt en tomt, sålt sin bostadsrätt och hade ingenstans att bo. Då köpte han en gammal byggbod och ställde upp. Det var mycket billigare än husvagn.

Hej!

Ja, det finns vatten på tomten. Gråvattnet kan jag leda bort till filtrering.

Kassetttoan får jag töma efter behov. Tänker att man rätt ofta kan försöka duscha osv på jobbet.

Verkar som många husvagnar har små vattentankar? Typ 40 liter? Trodde man skulle ha ett par hundra iaf, men kanske jag som trott helt fel.

2020-05-12 kl 13:37

Du verkar ju händig så då kan man koppla ine en Cityvattenanslutning som sänker trycket till vagnen och vattnet kopplat hela tiden.
Typ
https://campout.se/husvagn-husbil/vatten-avlopp/cityvatten/vattenintag.php

2020-05-12 kl 15:34

Husbilar har ofta vattentankar på 150-300 liter, beroende på hur stor bilen är. Men husvagnar lider närmast kroniskt av låga lastvikter, så där sätter man in små tankar. 40-50 liter är vanligt.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1569 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 635 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842