Bra Resehusvagn ? / av Hjulbo

Bra Resehusvagn ?
2018-03-23 kl 08:56

Vilken Resehusvagn rekommenderar ni.
Fått intrycket av att en liten vagn så är det obekväma sängar och sittgrupp.

2018-03-23 kl 09:46

Själv har jag en 560 med två fasta sängar. Tycker den är en lagom kompromiss mellan bostandard och rimlig storlek att köra med. Totallängd åtta meter, bredd 2,5 m, ca 1600 kg.
Modernt idag är ju vagnar typ 740. Det blir rätt mycket klumpigare.
Den minsta jag haft (på 80-talet) var en 420. Men så liten vill jag inte bo i.
Så min rekommendation är något typ 530-560.

2018-03-23 kl 10:05

Du nämner 560 är det Kabe?
Har tittat på Kabe smaragd med långsängar.

Den lilla Adria Action 391PH har jag tittat på, säkert fin att dra men obekväm att bo i.

2018-03-23 kl 10:54

Min vagn är en Tabbert. Den här.

Man ska ha klart för sig att så länge man kör med vagnen på rimliga vägar spelar storleken ingen roll. Det är när man ska in på sådana här ställen som en mindre vagn är praktiskt.
Jag skulle in med den förra vagnen (en 530, 230 cm bred) på ett trixigt ställe för en del år sedan. Brant, grusväg, krokigt och med stenmurar längs vägen, så det gällde att vara på rätt ställe.
"Här får man se sig för lite", sa jag till min kusin som var med.
"Ja", svarade han, "fast Thomas har varit här uppe med timmerbilen. Med släp."

Håll käften och kör, med andra ord.

2018-03-23 kl 12:02

Kikade på GS Trailers (Teardrop) och den var riktigt smidig och man låg väldigt bekvämt i den.
Perfekt om man är två och kan ha en del packning i bilen. Skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan när ungarna flygit ut ur boet.
http://gstrailers.eu/gs-teardrop-trailer/

Camping är härligt, njut varje gång.
Bloggar Aktivt igen på:
https://larzan.wordpress.com
2018-03-23 kl 12:40

Mmmm, jag var på en resa 2016 där jag inte ville ha husvagn med. Men en sån vagn ser jag som meningslös. Då kör jag hellre med bilen och bor på hotell.

2018-03-23 kl 23:51

Vad gäller storlek för att bo bekvämt så håller jag med apersson850, vi har en Cabby 61L, den har ungefär samma mått som hans vagn,senare modeller heter 650 i samma storlek. Vår årliga körsträcka med vagn varierar mellan 350 och 600 mil.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2018-03-24 kl 09:33

Kul med "innovationer" men i det här fallet tror jag inte det är vad kunderna vill ha.

2018-03-24 kl 13:00

Finns säkert många definitioner på resehusvagn. Rent generellt tänker jag en husvagn som går bra att resa med. Kanske att man till och med vågar läsa in i begreppet att den ska passa en profil där man kanske bara stannar en eller fåtal nätter på varje ställe och sedan reser vidare?

I så fall vill jag slå ett slag för 740-modeller. Ok utrymme i vagnen (har man ingen barnkammare/dinett får man ofta både stort kök och badrum som är hela vagnens bredd). Enkel att köra och parkera. Kört flera tusen mil med en kabe 540 från 80-talet före denna och kan bara konstatera att det i mångt å mycket är samma. Där man måste ta hänsyn till överhänget på 740:n behövde man också det på 540:n. Så länge man har överhänget i tanken är det lugnt... det är när man glömmer bort överhänget, oavsett storlek, som risken ökar markant.

2018-03-24 kl 15:07

Hej Hjulbo !

Hur många ska bo i husvagnen?

Hur mycket får du dra med din bil?

Hursomhelst så rekommendrar jag max 2.3m !!

Hälsningar
Lennart

2018-03-24 kl 19:06

2st// får dra 2 ton.

2018-03-24 kl 19:53

Hjulbo skrev:
Vilken Resehusvagn rekommenderar ni.
Fått intrycket av att en liten vagn så är det obekväma sängar och sittgrupp.

Om det i begreppet "resevagn" syftar på en mindre vagn kan kanske Adria Action vara något. Har dock själv inga erfarenheter av den.

2018-03-25 kl 10:51

Hej Hjulbo !

Både Adria Adora serien och motsvarande Hobby vagnar med max 2.3 m , långbäddar och vattenburen Alde värme så kommer ni att må gott !

T.ex Adria Adora 572 UT , 502 UL Hobby 495 UL, alt 560 WLU

Det finns även bra begagnade med liknande planlösningar

Hälsningar
Lennart

2018-03-25 kl 10:54

Självklart är Adria Action överlägsen som resvagn(i alla fall om man i begreppet lägger betydelsen lätt att dra, lätt att ställa upp, smidig att komma fram med på lite små vägar och gator, förstås under förutsättning att man kan ge avkall på den mest lyxiga bekvämligheten i stora vagnar).

2018-03-25 kl 11:44

Vi har en Adria Adora 572 UT (Som Glader46 nämnde).Vi tycker den är ganska lagom att dra.Har utrustat denna med mover då vi vet att vi kommer ligga på platser där det inte går att ha bilen kopplad vid rangering.

2018-03-26 kl 01:08

Som sagt, resevagn är ett vitt begrepp. Turnerar man på slättlandet mellan äventyrsbaden med barn, vovve och svärmor vill man förstås ha det bekvämt med barnkammare, sängkammare, golvvärme m.m. och anser att 7-8 meter vagn med fullbredd är perfekt. Det ensamma paret som föredrar att hålla till utanför allfarvägarna får ju helt andra preferenser.

Många tycks se själva campandet och livet på campingarna som den stora upplevelsen. Andra betraktar husvagnen mera som ett sätt att ha ett någorlunda bekvämt boende med sig till intressanta platser och aktiviteter.

Hör själv till sistnämnda gruppen och tycker vi har funnit den för oss två pensionärer idealiska resevagnen, en Adria Action. Den har det viktigaste, liten o smidig, extremt lättdragen och lätt att rangera för hand vid behov.

Många fnyser åt avsaknaden av riktiga sängar, men vi ligger på längden och har bäddmadrasser komplett med sängkläder hoprullat längst fram. Rullas enkelt ut vid sängdags, tar kanske en minut. Rullen även perfekt som nackstöd vid tv-tittning och annat.

Men bra blir bättre. I år byts Isabellatältet ut mot ett uppblåsbart och det monteras en invändig 15-liters spillvattentank. Slipper då ansluta den yttre tanken bara för en matrast eller övernattning. Solcellerna gör också att man inte är beroende av elstolpe och som bonus finns då alltid plats på campingarna.

Till två personer utan de högsta kraven på lyx och bekvämlighet rekommenderas därför Adria Action varmt som en riktigt smidig resevagn, även för mindre vägar. Trollstigen är ett rent nöje att köra. Å sen ser den ju lite rolig ut också...

2018-03-26 kl 10:18

Måste tacka för alla fina svar.
Intressant med Action, nu med bra lastlucka på den större modellen. Stort kylskåp och dusch, sen att den är så smidig så man inte behöver mover.
Verkar inte finnas många inne hos Handlarna ännu så man kan se den i verkligheten.

2018-03-27 kl 16:47

Kan som en smidig resevagn rekommendera en Solifer Artic som finns i tre längder, 480, 520 och 560. Vi har haft sådana i många år, och dom är mycket lättdragna med litet luftmotstånd. Finns med olika bäddlösningar.
Vidare är den mycket bra isolerad, vi använder den året runt. Vintertid har vi den uppställd på någon camping, och då är vår 560 tillräckligt rymlig för två personer.
Solifer slutade tillverkas i Sverige 2014, men det finns säkert bra begagnade, om man inte absolut vill ha en ny vagn.

2018-03-27 kl 22:38

Kampare skrev:
Som sagt, resevagn är ett vitt begrepp. Turnerar man på slättlandet mellan äventyrsbaden med barn, vovve och svärmor vill man förstås ha det bekvämt med barnkammare, sängkammare, golvvärme m.m. och anser att 7-8 meter vagn med fullbredd är perfekt. Det ensamma paret som föredrar att hålla till utanför allfarvägarna får ju helt andra preferenser.

Vi tillhör ju kategorin som inte får med oss barnen längre och som undviker stora campingar. Fricamping är vår melodi. Ibland "fristående" mindre enkla campingar.

I din analys är vi det ensamma paret med helt andra preferenser. Ser dock att vi skött oss dåligt här :(. Vi träffar rätt på längden. Vi ska inte ha preferensen 7-8 meter. Det stämmer om vi pratar totallängd då vi hamnar på 8-9 meter.

Däremot har vi tyvärr både fullbredd och golvvärme (golvvärmen skulle man ju kunna sluta använda helt enkelt så man kommer närmare sina preferenser).

2018-03-28 kl 08:28

Vadå "tyvärr"? En bredd på 250 cm gör vagnen avsevärt rymligare inuti. Man klättrar inte på varandra på samma sätt. Golvvärmen ser jag heller inget problem med. Eller är du bara ironisk?

Totallängd på min vagn är också åtta meter. Karosseriet heter 560 då.

Sen har jag lite speciella preferenser, eftersom jag då och då även använder min vagn som tävlingssekretariat. Så en hyfsad skrivare, några datorer och deras personal måste också få plats. Plus kläder och en del annat bråte.
Men vid sådana tillfällen är även min vagn plus bilen (en XC70) för liten. Det löser jag med en XC70 till, med släpkärra efter.

Detta hindrar dock inte att vagnen går utmärkt att köra omkring med. Du får ju inte åka fortare för att vagnen är liten och obekväm.

Typiskt tävlingsmål

2018-03-28 kl 10:45

Min tanke med frågan om Resehusvagn var att den ska vara smidig och bekväm.
Har tittat på både Hobby o Adria. Vi har haft en Solifer artic 560 för ett antal år sedan. Men den gillade jag inte, för lång men bra bredd iof.
Tror mycket på stora Action modellen med fina Lastluckan, lika som många Husbilar har.
Många Husvagnar har inget eller litet Lastutrymme med liten lucka, vilket är en nackdel när man vill röra på sig och packa ihop utemöbler mm.

2018-03-28 kl 13:44

Om du tyckte att en 560 var för lång, när var den det, då? På vägen eller när du skulle ställa upp den?

2018-03-28 kl 14:42

apersson850 skrev:
Om du tyckte att en 560 var för lång, när var den det, då? På vägen eller när du skulle ställa upp den?

Båda delarna!

2018-03-28 kl 17:34

Har en Hobby 650 kmfe som "resevagn".Vårt mobila sommarhus.

2018-03-28 kl 20:26

Där jag oftast campar är vagnar över åtta meters totallängd (inklusive drag) problematiska, för de får inte plats på tomterna.

Men att en vagn skulle vara för lång på vägen har jag aldrig upplevt. Alla vägar jag har kört på har varit längre än ekipaget.

2018-03-28 kl 20:39

Vi stannar väldigt sällan längre än tre nätter på samma ställe. Vagnen, Hobby OnTour 460 HL är 6,75 m lång inkl draget, 2,1 m smal och totalvikten är 1350 kg. Vi gillar mindre vägar och den är mycket smidig där, i tätorter och på trånga platser.

2018-03-28 kl 21:52

Sista husvagnen vi hade var en Solifer 552, boggi, totalvikt på 1280 kg och lågt luftmotstånd. För oss var det en perfekt resevagn. Gick som tåget efter SAAB:en även om man någon gång körde lite fortare än 80 km/h. Vagnen var så stor så att vi aldrig behövde sätta upp förtält, utrymmet räckte bra för två personer.
Så mitt råd är, titta inte bara på planlösning, utrustning och storlek. För en resevagn är det minst lika viktigt att den går stadigt på vägen efter den bil man har, provkör!

Numera åker vi husbil, ett mycket bekvämare och smidigare fordon när man reser.

LAEN
2018-03-29 kl 16:59

"Felet" med husbil är att man måste ta allt med sig när man ska någonstans. Om den inte är så stor att man kan bogsera en shoppingbil efter husbilen.
Men det ska vara jädrigt trångt, typ små samhällen i England, innan man inte kommer fram med lastbil. En rimlig husvagn är inte större.

2018-03-29 kl 18:29

Om husbil är "fel" har vi diskuterat många gånger. För oss är det perfekt att käka frukost, rulla iväg och göra något roligt under dagen, på kvällen hittar vi någon trevlig plats att parkera på. Naturligtvis så passar det inte alla, det kanske är därför det finns både husvagnar och husbilar.....

LAEN
2018-03-31 kl 21:53

Finns väl bara ett svar, och det är trådskaparen som vet vilka krav de har.
Behoven är så olika om man ska tipsa.

Camping är härligt, njut varje gång.
Bloggar Aktivt igen på:
https://larzan.wordpress.com

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1502 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 539 fristående campingplatser och 558 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 405 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842