Bredare däck / av Nyqvist

• 30 svar
Bredare däck
2017-10-04 kl 12:37

Inför nästa säsong ska jag köpa in nya fälgar och däck till vår Adria 542. Tål inte längre att se dessa plåtfälgar. I dagsläget är det däck med dimensionen 185/70/C14. När man ändå byter borde inte vagnen gå lite stadigare om man har bredare däck, dock kommer den bli något tyngre att dra. Någon som har provat och har erfarenheter?

2017-10-04 kl 15:45

Sätt på det som står i registreringsbeviset alla objekt är optimerade efter detta
Levereras vagnen med 185/70C14 så bör detta vara det optimala för din vagn

Förstår inte din fråga riktigt

2017-10-04 kl 21:23

Ett däckbyte till något bättre är snarast att betrakta som standard än något speciellt på släpfordon.

Standardhjulen på den här typen av fordon är sällan det bästa man kan tänka sig utan betydligt oftare den sämsta och billigaste skit som tillverkaren kan komma undan med.

Min vagn är marginellt större än din, en 560, och rullar på Pirelli 205/70 15" C106. De är inte standard. Mina däck är alltså godkända för en totalvikt om 1900 kg, så jag har bra marginal till de 1600 som vagnen har som totalvikt.

2017-10-04 kl 22:35

apersson850 skrev:
Ett däckbyte till något bättre är snarast att betrakta som standard än något speciellt på släpfordon.

Standardhjulen på den här typen av fordon är sällan det bästa man kan tänka sig utan betydligt oftare den sämsta och billigaste skit som tillverkaren kan komma undan med.

Min vagn är marginellt större än din, en 560, och rullar på 205/70 15" C106. De är inte standard

Det är till att ha full koll på husvagnstillverkning förstår jag.

Undrar om det är så bra att ändra spårningssymetrin på en godkänd axel, vad som kan hända axeltappar mm.

I övrigt så har jag inte uppfattningen att det levereras med skitdäck, utan då mer med en utrustning som är avpassad för vikt och fart.

Att man sedan kan ha lite skönhetsideal på vad som sitter monterat är nog en annan sak.

Men att ändra spårvidden kanske inte är så lämpligt.

2017-10-05 kl 11:42

Tack för info, jag tittar man på nyare vargnar har dessa oftast något bredare däck.
205/70 15" kan absolut vara ett alternativ.

2017-10-05 kl 12:22

Jag behöver inte ha full koll på släpfordonstillverkningen för att inse detta. Det räcker att titta på vad som sitter på vagnarna när de kommer från fabrik. Billigaste skitdäck som med minsta marginal uppfyller belastningskraven är mer regel än undantag.

Rullmotståndet kan du bortse från i alla någorlunda sansade fall. Luftmotståndet är ändå din stora fiende på en husvagn.

Tendensen att bygga allt större vagnar på en axel har dock inneburit att däcken på nyare husvagnar har blivit lite bättre. De håller helt enkelt inte annars. Men i början av mitt husvagnsliv har jag varit med om originaldäck som höll 200 mil. Sen var stommarna kass så till den grad att de inte höll luften. Inte handlade det om överbelastning heller. Två personers prylar i en vagn för fem.

Den lilla ändringen som det innebär att gå upp från exempelvis 185/70 14" till 205/70 15" är inga problem för axeln heller. Kolla bara så det inte är så snålt tilltaget i hjulhuset att det kan ta i någonstans vid fjädringsrörelse. Köp däck som är överdimensionerade för lasten, så får du aldrig problem. Det är väl värt den extra kostnaden.

2017-10-05 kl 20:06

Lite märklig inställning från Apersson850

Varför skall man frångå mått och vikter samt det som husvagnen är optimerad för enligt den inställningen skulle man kunna köra sitt eget race och kringgå det mesta

Står det att vagnen skall ha 185/70C14 vad består problemet i egentligen

Lite svår att förstå varför man skall trixa fram och tillbaka i det som står i ett reg bevis måste rimligtvis vara väl underbyggt

Sedan finns det säkert en massa förståsigpåare som vet och tror allt denna kategori vill jag inte möta i trafiken .... vet lite om mycket

Meningen med ett registreringsbevis kan knappast vara för att det skall drar in kostnad till stadskassan utan den måste rimligtvis ha ett syfte som säkerställer det optimala för alla fordon

2017-10-05 kl 21:21

I reg.beviset står även vilka alternativa däckdimensioner man kan ha. Så någon av dom kan man ju lugnt välja.

2017-10-05 kl 21:22

annica skrev:
Varför skall man frångå mått och vikter samt det som husvagnen är optimerad för.......

Vilken optimering?

2017-10-05 kl 21:25

annica skrev:

Varför skall man frångå mått och vikter samt det som husvagnen är optimerad för enligt den inställningen skulle man kunna köra sitt eget race och kringgå det mesta

För att man tycker det är snyggt med aluminiumfälgar och bredare däck.......
För att det ger stabilare gång.......
För att kunna köra sitt eget race :-)

LAEN
2017-10-05 kl 21:50

Tänkte lägga mig i lite i den här spännande diskussionen, håller med apersson850 i mycket, däcken många vagnar levereras är det billigaste skit som klarar vagnens vikt, dimensionen är oftast ok men själva däcket är billigt budgetskit.
ett däckbyte till ett kvalitetsdäck med högsta möjliga lastindex är det bästa.

Hagbard, att byta dimension BEHÖVER inte betyda att man ändrar spårningssymmentrin eller spårvidden, ett fälgbyte KAN räcka att ändra spårvidden.
Sen kan väl ingen som vet nåt om däck påstå att budgetdäck från Taiwan är lika bra som ett kvalitetsdäck.

Annica, att det står i regbeviset betyder inte att det är det bästa för fordonet utan det är den klenaste dimensionen som klarar vagnens vikt, ibland med knappt någon marginal alls.

2017-10-05 kl 22:47

annica skrev:
Lite märklig inställning från Apersson850

Ännu märkligare inställning från dig. Varför skulle man inte göra vagnen bättre, pålitligare och trafiksäkrare om man kan?

Citat:
Står det att vagnen skall ha 185/70C14 vad består problemet i egentligen
Problemet är att det som står där är det sämsta som vagnen kan bli typgodkänd med. Detta för att det ska bli så billigt som möjligt för tillverkaren när han levererar vagnen. Men vill man ha något pålitligt att köra på får man på eget bevåg utrusta vagnen med bättre däck än så.

Citat:
Lite svår att förstå varför man skall trixa fram och tillbaka i det som står i ett reg bevis måste rimligtvis vara väl underbyggt
Ja, fast det är optimerat på fel håll, sett ur användarens synvinkel.

Citat:
Sedan finns det säkert en massa förståsigpåare som vet och tror allt denna kategori vill jag inte möta i trafiken .... vet lite om mycket
Nä, den som tror att det som står i pappret är bäst vill man helst inte möta när däcket exploderar.

2017-10-06 kl 10:22

Tack för en intressant diskussion. Vill bara förtydliga att mitt mål är snarare att förbättra husvagnens säkerhet och därmed medtrafikkanter genom att byta till nyare däck och som har bättre egenskaper. Fina fälgar innebär inte alltid förändrad spårvidd, handlar om att köpa med rätt ET, nav osv.

2017-10-06 kl 11:38

Titta på C-klassade (Cargo) däck. De är betydligt tåligare, och lämpar sig bättre för de sidopåkänningar som framförallt enkelaxlade husvagnar skapar när man kör.

Visst, de är dyrare, men det tycker jag det kan vara värt. Jag har sådana även på mitt flaksläp, som till skillnad från husvagnen inte går med nära maxlast hela tiden.

2017-10-06 kl 13:03

Till den vagnen är det väl krav på C-däck...

2017-10-09 kl 08:38

Till en Adria? Ja, kanske. Det beror ju på om man hittar tillräcklig bärighetsklass på något annat eller ej. Jag vet inte vad den vagnen väger.

2017-10-09 kl 10:07

I denna tråd så förklarar erc vad som är lämpligt eller inte och det talar nog för vad tillverkaren anser vad som skall vara eller inte vara.

Angående C-däck eller inte.

Med lite reklam först...

http://tinyurl.se/bs7v008-

2017-10-09 kl 16:35

En blandning av information och tyckande. Bra info det där om ventilerna, dock, även om det nog inte är många som vill ligga över 4,5 bar på en husvagn.

Tillverkarnas åsikt är, som redan sagts, sämsta skit man kan godkänna vagnen med. Min fläksläp levererades med däck som klarar 1200 kg, till en vagn med 1300 kg totalvikt. Jo, man ska ha 100 kg på kulan, och det vet vi ju sen tidigare diskussioner hur det är med det.
När jag bytte dem lade jag på däck som klarar drygt 1600 kg istället, så är det lite marginal på prylarna.

2017-10-09 kl 18:48

apersson850 skrev:
En blandning av information och tyckande. Bra info det där om ventilerna, dock, även om det nog inte är många som vill ligga över 4,5 bar på en husvagn.

Tillverkarnas åsikt är, som redan sagts, sämsta skit man kan godkänna vagnen med. Min fläksläp levererades med däck som klarar 1200 kg, till en vagn med 1300 kg totalvikt. Jo, man ska ha 100 kg på kulan, och det vet vi ju sen tidigare diskussioner hur det är med det.
När jag bytte dem lade jag på däck som klarar drygt 1600 kg istället, så är det lite marginal på prylarna.

Det kanske också kan vara så här...Hur vi tänker.

Om man nu tänker så här:

Däcket är vanligt förekommande (i dag) på Husvagnar och heter i ena fallet 185R14C8 för last mellan 1200-1700 kg. Vilket även gäller för tandemaxel för vagnar mellan 2100-2800 kg.

Och i det andra fallet 205R14C8 mellan 1700-2000 kg.

Alla dessa skall ha som grundtryck i däcken, kalla däck 4,5 Bar när dom sitter på Husvagnar.

Vad blir då lufttrycket varma däck?

Vilka ventiler mm?

Eftersom däcken ovan har lastindex 108 = 1000 kg.

Det innebär att "varje" däck "skall" klara 1000 kg"!

Vägar svänger ibland och ett styvare däck tål belastningen bättre än ett mjukare om det har rätt tryck.

Att det är ett radialdäck framgår av R:et före fälgstorleken som här är 14" (tum).

Vad sedan "C" står för så är det mycket riktigt ett förstärkt däck (RF-Reinforced) , men detta däck är också mer förstärkt i sidokanterna då märket betyder "commercial" vilket avser skydd mot gatstenskanter mm.
Men att det också är förstärkt för en högre belastningsindex som är speciellt för lättare transportbilar och just Husvagnar.

Det kan också stå t ex XL eller EL som betyder Extra Load och är en speciell märkning för förstärkta däck. Däcket är konstruerat för en fyra enheter större tillåten belastning (enligt belastningsindex).

Ett personbilsdäck kan ha märkningen ML som då betyder "trottoarkantsribba och är ett skydd mot skador av däckets sidor (vanligt på Taxi).

Vad är det då som gäller för oss användare?

Bör vi lära oss mer om detta då en Husvagn med fel däck (för mjuka sidor) eller fel lufttryck kan orsaka många olyckliga händelser som t ex vobbling, vanligt vid för lågt lufttryck bl a.
Och vid både för lågt lufttryck och för mjuka sidor så är själpningsrisken stor vid en undanmanöver.

Bör vi då frångå tillverkarens rekommendationer?

2017-10-09 kl 21:56

Bör? Det måste man ju, i de fall när det de lägger på från början inte håller att köra med, långt mindre för några avancerade undanmanövrer. Något som är betydligt vanligare än vad man skulle önska.

2017-10-10 kl 12:48

apersson850 skrev:
Bör? Det måste man ju, i de fall när det de lägger på från början inte håller att köra med, långt mindre för några avancerade undanmanövrer. Något som är betydligt vanligare än vad man skulle önska.

Sant.

2017-10-10 kl 14:14

Håller med om att husvagnar tidigare har levererats med usla däck delvis på grund av att regelverket i Sverige inbjöd till detta. Man fick t ex sänka lastkravet 10% med motiveringen att husvagnar inte fick köras fortare än 70/80 km/h. Körkortskraven lockade till fusk med vikterna så att "alla" vagnar kördes med överlast, ibland med flera 100 kg! Inte konstigt att punka var vanligt.
Haft husvagn sedan 1978. Alla vagnar har tomma vägt mer än tjänstevikten! Utom de två senaste som typbesiktigats enligt EU-regler.
Min senaste vagn, 1500 kg totalvikt, har däck 185R14C med lastindex 104 = 900 kg vilket ger god marginal för både snedbelastning i sidled och ev lite överlast. Lufttryck 4,5 bar enl instruktionsboken. En sak fuskas det fortfarande med: för dåliga ventiler med risk att lufttrycket minskar onödigt snabbt.
Till den som skrev att man kan lita på registreringsbeviset. Lita inte på "max tillåten last". En del av vagnens utrustning minskar den tillåtna lasten! En del vagnar har dessutom registrerats med så liten skillnad mellan tjänstevikt och totalvikt att det inte går att resa lagligt med dom.
Ber om ursäkt för att jag hamnade lite utanför tråden.

2017-10-10 kl 14:32

Torsten F skrev:
Håller med om att husvagnar tidigare har levererats med usla däck delvis på grund av att regelverket i Sverige inbjöd till detta. Man fick t ex sänka lastkravet 10% med motiveringen att husvagnar inte fick köras fortare än 70/80 km/h. Körkortskraven lockade till fusk med vikterna så att "alla" vagnar kördes med överlast, ibland med flera 100 kg! Inte konstigt att punka var vanligt.
Haft husvagn sedan 1978. Alla vagnar har tomma vägt mer än tjänstevikten! Utom de två senaste som typbesiktigats enligt EU-regler.
Min senaste vagn, 1500 kg totalvikt, har däck 185R14C med lastindex 104 = 900 kg vilket ger god marginal för både snedbelastning i sidled och ev lite överlast. Lufttryck 4,5 bar enl instruktionsboken. En sak fuskas det fortfarande med: för dåliga ventiler med risk att lufttrycket minskar onödigt snabbt.
Till den som skrev att man kan lita på registreringsbeviset. Lita inte på "max tillåten last". En del av vagnens utrustning minskar den tillåtna lasten! En del vagnar har dessutom registrerats med så liten skillnad mellan tjänstevikt och totalvikt att det inte går att resa lagligt med dom.
Ber om ursäkt för att jag hamnade lite utanför tråden.

Jättetrevligt att någon tänker rätt.

Efter de nya EU reglerna som trädde i kraft under 2012 (EU bestämmelsen 1222/2009).

Och jag antog att vi pratade om "nya" vagnar, inte begagnade där tidigare ägare satt på det som "fans" tillhands.

Och jag har jättesvårt att tänka mig idag att en tillverkare som vill ha ut mellan 300 000:- till 850 000:- sätter på något för att girigheten har satt in. Däremot så kan det vara en viss snikenhet om man lägger på däck med en hastighetsklassning inom M eller N (130-140 km/h).

Tror absolut inte våra Nordiska tillverkare skulle utsätta sig för ett sådant dilemma och i efterhand via tester mm få förklara sig.
Däremot skulle jag inte se det som onaturligt om vissa sydeuropeiska tillverkare faller i dessa gropar då prisbilden för dessa är ett måste och att spara in på det mesta är nog mer en vana i stället för en ovana.

Men det mesta beror nog på vad vi antar...

2017-10-10 kl 18:09

Vad du har svårt att tänka dig eller tro stämmer inte med verkligheten. Två av de släpfordon jag refererade till ovan är svensktillverkade.

Tro inte för ett ögonblick att det finns något enda företag som inte är förstört av ettöresräknare (kallas även ekonomer) som grunnar över hur man kan sänka TK på vilket sätt som helst.

Hur ny vagnen som refereras till i frågan i den här tråden är framgår inte, men det är ju alldeles uppenbart att den inte är ny. Man måste ju vara extremt allergisk för att tröttna på åsynen av plåtfälgar redan efter en vecka.

2017-10-10 kl 19:15

apersson850 skrev:
Vad du har svårt att tänka dig eller tro är din begränsning. Två av de släpfordon jag refererade till ovan är svensktillverkade.

Tro inte för ett ögonblick att det finns något enda företag som inte är förstört av ettöresräknare (kallas även ekonomer) som grunnar över hur man kan sänka TK på vilket sätt som helst.

Hur ny vagnen som refereras till i frågan i den här tråden är framgår inte, men det är ju alldeles uppenbart att den inte är ny. Man måste ju vara extremt allergisk för att tröttna på åsynen av plåtfälgar redan efter en vecka.

He he he...

Tillhör ju den gamla generationen som räknade med TB1 och TB2. Den nya generationen som blev mer girig räknar vad jag förstår med TBB.

Och efter 25 år så har jag aldrig ledsnat på mina stålfälgar, tycker dom fyller väl sin funktion. Inte stöldbegärliga och byts två gånger om året, däremellan så tvättas dom och snyggas till vilket även däcken görs då dom smörjs in med glycerin för att förhindra uttorkning.

2017-10-11 kl 16:22

Mina tidigare vagnar med dåliga däck var alla svenska. Min senaste vagn med bra däck är tysk. Jag tror inte det beror på nationaliteten utan på vilka regler som gällde vid typningen.
Jag har aldrig läst någon husvagnstest som kommenterat däcken. Husvagnstesterna är väldigt ytliga och missar många felaktigheter och dåliga konstruktioner. Brist på resurser förmodar jag.

2017-10-16 kl 19:22

apersson850 skrev:
Vad du har svårt att tänka dig eller tro är din begränsning.

Jag förstår varför det inte tar fart på forumet när vi kan läsa svar som börjar med ovanstående.

Jag har observerat detta vid flera tillfällen och ser det som inget annat än härskarteknik och förminskande av andras svar och inget som gynnar svar eftersom de flesta inte vill riskera att själva råka ut för det.

2017-10-16 kl 20:27

Ursäkta om jag vållade anstöt. Det var inte avsikten att skrämmas.

Inlägget skrevs efter syrliga kommentarer typ Det är till att ha full koll på husvagnstillverkning förstår jag, efter det att jag kommenterat de däck som ofta ligger på släp i original, och Jättetrevligt att någon tänker rätt till en annan som skrev ungefär samma sak.

Jag brukar försöka undvika att hacka på någon, men mitt omdöme var nog påverkat av tidigare idiotförklaringar. Förminskande av andras svar förekommer förvisso här, exempelvis genom att påpeka att det egna inlägget kommer som ett resultat av att man har tänkt efter, troligen i syfte att få det att se ut som om ingen annan gjort det.

Redigerade mitt inlägg till vad det borde stått från början.

2017-10-16 kl 20:30

Märkligt Forum

Håller med flygrc vissa kanske skulle hålla sig till något annat

Kommer att lämna forumet
föra ett resonemang här verkar vara helt meningslöst

2017-10-16 kl 20:31

Att föra resonemang bara för att man har olika åsikt tycker jag däremot inte är meningslöst. Snarare gäller tvärtom. Tycker alla lika finns inget att resonera om.

• 30 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017