Byta batteriladdare i Solifer... / av Jan-E

  • 22 svar
Byta batteriladdare i Solifer...
2021-01-14 kl 12:34

Någon som bytt batteriladdare i en Solifer av runt 2002 års modell? Misstänker att den gett upp och den sitter inbyggd i nån slags låda/elcentral under soffan fram. Verkar inte finnas något eluttag i närheten att ansluta en ny laddare till. Vet inte om det därmed är något "gör det själv" jobb för en amatör med begränsade kunskaper i el? Ska lägga upp en bild på lådan under min profil.

2021-01-14 kl 22:44

Svårt att säga utan att se den. Var bor du?

2021-01-15 kl 06:16

Ser ut att vara en "kombienhet" och jag ser typbeteckning och telefonnummer med landsnummer för Storbritanien. Har du googlat på någon av dessa?

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2021-01-15 kl 08:17

apersson850, bild finns under min profil, i mitt album, som du kan se om du i varje fall har en android mobil. Vet inte hur det är med andra plattformar men Windows har vi lärt oss inte fungerar. Jag kan tyvärr inte lägga in bild här på något annat sätt. Jag bor för övrigt i Dalarna.

LJN, tack för tipset! Har googlat på mycket runt Solifer och laddare men inte just det. Få se vad det kan ge. Ja det verkar vara någon slags "kombienhet". Har vagnen på vinterförvaring nu så ytterligare undersökning får vänta tills i vår, men ville börja få tips om någon kanske bytt batteriladdare i en sån här tidigare och kanske rent av hade bilder på hur man gör. Ser att "lådan" har 4 skruvar, så jag kanske vågar mig på att lossa dessa och se hur det ser ut där under, utan att något ramlar i bitar. ;) Ser det för komplicerat ut får jag väl kontakta någon batterifirma eller husvagnsverkstad...

När jag bytte laddare i vår förra Cabby var det betydligt lättare. Batteri och laddare satt i en garderob och på väggen bskom satt ett eluttag, så det var bara att spänna fast en ny laddare och sätta i kontakten. Här finns ingen kontakt i närheten, såvida det inte finns en inuti "lådan", så "operationen" ser mer komplicerad ut för en icke elektriker.

2021-01-15 kl 08:47

Jodå, den bilden gick bra att se även med en Windowsmaskin.

Det här är inte enbart en batteriladdare. Här verkar sitta även säkringar till 230 V, liksom jordfelsbrytare. Förmodligen är enheten fast ansluten till inkommande 230 V, samt även till utgående 230 V i vagnen. Till vägguttag och sånt, alltså.

Dessutom har den en flock säkringar, som jag antar säkrar av förbrukare i vagnen. Kanske strömmen från batteriet kommer tillbaka till den här enheten och sen fördelas ut härifrån?

Så ja, det är mer komplicerat än att bara byta en batteriladdare. Men ström (230 V) finns förstås till enheten. Det syns några kablar till vänster i bilden.

2021-01-15 kl 10:05

Så bra att du kunde se min bild. Det är säkert som du säger. Ja jag har också noterat både grövre och tunnare kablar som går till och från denna enhet, så ström finns garanterat, men frågan är hur svårt det är att byta ut laddaren för en amatör som mig? Att börja skarva 230V kablar är väl inget man ska ge sig på utan behörighet. Om det nu ens finns någon "lös"/utbytbar laddare under locket? Det kanske är en sammansatt enhet utan möjlighet att byta enbart laddaren, utan man måste kanske byta hela centralen? I så fall är det definitivt inget jag ska ge mig på.

Bakgrunden till min misstanke om att laddaren gett upp var sista natten vi sov i vagnen i slutet av september. Vi har stått på säsong med el inkopplat hela sommaren och allt har fungerat bra. Jag har även haft solcellen inkopplad, vilket kanske inte var så bra... På morgonen upptäcker jag att socellen laddar väldigt länge. Normalt brukar den visa att batteriet är fulladdat ganska omgående, om inga större förbrukare är på, men inte denna morgon. Vi packade ihop och tog hem vagnen för vinterförvaring och eftersom solcellen fortfarande laddade när jag kopplade ur den och tog ur batteriet så satte jag det på laddning hemma. Batteriet var förövrigt nyinköpt samma vår. Det tog över 4 timmar innan min C-tec MXS 5.0 fyllt batteriet, varav den stod i läge 3 (= bulk, laddar med max ström tills batteriet har nått 80% av sin kapacitet) ca en timme. Så det hade dragit ur väldigt mycket denna sista natt och verkar inte ha fått någon laddning, förrän det blev ljust och solcellen gick igång. Ström fanns till vagnen denna natt, för kylen gick och kontrollamporna ovanpå laddaren lyste, men tydligen laddade den ändå inte. Vad jag kan se är alla säkringar hela. Därför misstänker jag att laddaren sagt upp sig.

2021-01-15 kl 11:58

Kolla den här finska forumlänken och låt Google översätta till svenska:)
https://karavaanari.org/index.php?topic=8575.0

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2021-01-15 kl 22:16

LJN, tusen tack för länken! Lite svårt förstå allt så som Google översatt det, men hjälpligt... Men kanon med bilder på insidan av elboxen och den där säkringen under locket ska jag kolla! Men hur man ska koppla in en ny laddare, om det inte räcker med att byta säkring, blev jag inte riktigt klok på. Skulle man dra ur den gröna och vita ur kretskortet och ansluta till nya laddaren? Det där kändes som överkurs för mig... Men jag förstod att det var bäst att ansluta en ny laddare till centralen för att allt ska fungera bra.

2021-01-16 kl 17:13

På den finska bilden syns det att säkringen gått med rejäl överlast. Det är kortslutning i deras laddare någonstans.
Det kan ju vara samma problem med din. Laddaren verkar vara primärswitchande enligt dagens melodi. Ska man "rädda" din elcentral får man ta bort kretskortet och koppla in en ny laddare där. De du köper är förstås sällan bara ett kretskort, sä de får nog inte plats där inne. Kanske man kan slakta en C-tek och flytta innehållet till din elcentral.

Rent eltekniskt är sånt en bagatell för oss som rotat i elektriska system i maskiner i 40 år. Men den som ingen aning har kan förstås ställa till det för sig, så det rekommenderar jag inte.

Det var därför jag undrade i vilken landsände du bor. Hade det varit i närheten kunde jag hjälpt dig. Visserligen tar vi kanske en sväng till Läde den här midsommaren också, men du vill nog ha det fixat innan dess, skulle jag tro.

2021-01-17 kl 08:52

apersson850, ok, så det är själva kretskortet som är laddaren här. Ja jag har studerat den där finska sidan och inser att det där är inget jag ska ge mig på. Då kanske det går för mig som för frågeställaren på den finska sidan, att efter operationen så luktade det bränt...

Tack för erbjudandet om att hjälpa! Jo eftersom vi står på säsong från 1 maj så vill jag gärna att den fungerar till dess, eller strax efter och nu står vagnen inlåst bland andra vagnar, husbilar och båtar, så det är ett smalt fönster jag har att få detta fixat. Så jag har nog landat i att till veckan ringa verkstaden till en Solifer återförsäljare och boka tid. Antar att dom bör vara lämpade att fixa detta på ett bra sätt. Frågan är vad dom vill ha för det, men det får visa sig.

Men när du säger: "Rent eltekniskt är sånt en bagatell för oss som rotat i elektriska system i maskiner i 40 år." Är detta något som vilken elektriker som helst kan fixa? Är ju i och för sig inte direkt vad du sa, men jag bara undrar. Tänker ifall Solifer firman skulle visa sig vara oskäligt dyr, om jag kan vända mig till någon annan typ av elfirma? Nån som har några tips för detta jobb i trakterna runt Borlänge?

2021-01-17 kl 10:49

Under förutsättning att elfirman har industrielektriker är det knappast något problem. De som bara installerat belysning i bostäder känner sig kanske obekväma med ett sånt här jobb.

Du lär inte få reda på det utan att fråga elfirman vad de har för folk.

2021-01-17 kl 11:21

Kontakta en firma Develec i Varekil som lagar mycket elektronik till husvagnar och husbilar.

Många husvagnsfirmor anlitar dom när dom har problem med elektronik som sitter i bilar och vagnar.

Titta på deras hemsida Develec AB

2021-01-17 kl 15:42

apersson850, ska fråga om det om jag kontaktar någon elfirma.

R-line, tack för tipset, men jag klarar inte av att själv montera ur hela elcentralen och skicka dit, så det får bli någon firma här i närheten som kan fixa felet med elcentralen kvar i husvagnen.

2021-01-17 kl 21:45

Lite beroende på hur åtkomlig den är kan jag mycket väl tänka mig att jag plockat ut den för att montera in en annan laddare. Lite bökigt att ligga i en vagn och göra det. De brukar inte sitta så bra till.

2021-01-17 kl 22:39

Elcentralen finns på väggen under soffan fram, alldeles innanför/framför dörren. Lyfter man på ryggstödets dyna ser man toppen, med strömbrytaren, titta fram. Så man lyfter bort sittdyna och ryggstöd och viker upp en trälucka för att komma åt centralen. Batteriet står på golvet under samma soffa, lite längre fram. Det är alltså knästående som gäller för att komma åt här... En ny batteriladdare skulle kunna fästas på golvet/väggen i närheten av batteri/elcentral, men jag antar att den måste anslutas till elcentralen för full funktion av allt, som det låter. För inte menade du väl att man kan ta bort hela centralen? Nä det tror jag inte. Man får kanske göra ett hål i lådans hölje för kabeln. Men hur man ansluter laddaren förstår jag inte. Det pratas om grön och vit kabel på den finska sidan och att grön är +. Därmed borde väl rimligen vit vara minus, eller? Fast det finns väl en 3e jordkabel också... Men på finska sidan, när han kopplade så stod det senare att det börjat lukta bränt, så kanske var det fel sätt att koppla ändå... Inget för mig att leka Dynamit-Harry, känns det som. "Den går till den..." :D

2021-01-17 kl 23:42

Jo, jag menade att lyfta ut centralen för jobbet.
Allt beror på hur det ser ut.

2021-01-18 kl 08:41

OK. Ja det är definitivt inget jag vågar mig på, så många kablar som går in där. Och utan elcentral blir väl husvagnen obrukbar tills den sitter på plats igen, så jag får nog höra med någon firma här och hoppas dom kan fixa det inför säsongen.

2021-01-18 kl 08:47

Från någon av skisserna som jag tittade på i samband med att följa länkar i tråden ovan kunde man få uppfattningen att all 12 V är ansluten i några multipoliga kontaktdon. I så fall är det inget större jobb att ta isär allt det elektriska så man kan ta ut centralen. Att montera innandömet från en annan laddare inuti den gamla centralen innebär förmodligen borrande , montering av distanser etc., och det blir mycket enklare med centralen utanför vagnen.

Som jag skrev ovan, för oss som har för vana att exempelvis riva ut hela elsystemet ur en 20 meter lång gammal maskin, stoppa dit ett nytt med tillhörande nytt program och få igång den igen är det här inget speciellt avskräckande.

2021-01-18 kl 11:21

Jag har nu varit i kontakt med en husvagnsverkstad på grannorten som kan Solifer och fått en tid för felsökning/åtgärd första veckan i maj. Det känns bra få den fixad inför säsongen. Tack för alla tips och råd!

2021-01-18 kl 12:06

Ska bli intressant att höra hur de går åt det hela.

2021-01-18 kl 12:15

Det han sa på telefon var att centralen utgått ur sortimentet och det visste jag ju redan. Utöver felsökning, för att se om den kan räddas så pratade han annars om att om laddaren gett upp fick man ansluta en ny laddare till den. Det var inte helt ovanligt att det behövde göras.

2021-01-18 kl 17:30

Då är han av samma åsikt som vi andra här. Om man sätter den nya utanför eller inuti beror sen helt på hur den är i storlek. Det går ju att "sticka utom" centralen och sen in igen, om det fungerar bäst.

  • 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 698 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-03

  • Husvagn & Camping 2021-02

  • Husvagn & Camping 2021-01

  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

  • Husvagn & Camping 2020-11

  • Husvagn & Camping 2020-89

  • Husvagn & Camping 2020 -10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206