Byta vattenpump / av Patrik_Tq

• 10 svar
Byta vattenpump
2020-07-08 kl 10:06

Vi använder våran dusch i våran nya Adria Adora, men trycket är inte mycke till världen.
Känns som man får skaka ur vattnet ur slangen när man duschar haha
Vågar man byta pumpen till en kraftigare?
Kollade och den dränkbara var på enorma 0,5 bar....
Är ju rätt lång väg trycket ska vandra för varmvattnet antar att det är därför det är lite klent.
Hur kraftig vågar man byta till?
Verkar va "bolt on" mer eller mindre.

2020-07-08 kl 14:23

En del kör med SHURflo pumpar. Ibland i serie med den befintliga, som då får mata upp vatten till SHURflo-pumpen.

2020-07-08 kl 15:09

Sån har jag i båten, tänkte mer att byta ut den befintliga som sitter i tanken mot en som matar lite bättre så kanske man klarar sig.
Ledningarna borde väll klara uppgradering från 0,5bar till 2,1bar alt fanns det en pump på 1,1bar

2020-07-08 kl 16:21

Slangarna håller nog. Tänk på de stackars brytarna i kranarna, bara. Jag har monterat ett mellanrelä i min vagn, för att inte bränna upp mikrobrytarna.

2020-07-09 kl 07:24

Och tänk på alla dåliga slangkopplingar. Jag har haft sådana som gått sönder ett flertal gånger, eller att slangen åker av för att det är halvstopp i kranen. Och det har varit med orginalpump.
Har det alltid varit dåligt tryck?
Eller egentligen skall man skilja på tryck och flöde. Man vill väl ha högre flöde. Högt tryck och lågt flöde är ingen höjdare att duscha med. Tar en evighet att skölja bort tvål/schampo.

2020-07-09 kl 11:11

Jepp dåligt sen jag fick vagnen i mitten av April.
Den är helt ny.
Orginal sitter det en 0,5ar 12/l min pump.
Hittade 2 olika på en firma här:
1,1bar och 19l/min
2,1bar och 25l/min

Frågan är om vilken man ska gå på.

2020-07-09 kl 13:01

Man vill ha flöde i duschstrilen. Där behövs inte mycket tryck, för nedåt trillar vattnet av sig självt sen.
Men i andra änden, vid pumpen, behövs det tryck för att åstadkomma detta flöde genom slangarna. Så det är en kombination som behövs. Ju längre och trängre slangar, desto högre tryck (vid samma flöde) måste pumpen kunna ge. Så visst, det kan ju lossna någonstans.

2020-07-09 kl 21:59

Jag har bytt i våran Adria Adora från 2018 till en sån här pump.
Blev grym skillnad :-)

https://campout.se/husvagn-husbil/vatten-avlopp/vattenpumpar/drankbara/drankpump-power-jet-plus-25-liter.php

2020-07-10 kl 08:07

Jag vet inte prestandan på pumpen i vår Knaus men jag har bättre fart i kranarna där än i huset. Pumpen är dock rätt stor.
På Hobbyn jag hade innan var det klenare. När den pumpen pajade bytte jag till en fysiskt större, okända data på båda. Med den nya lyckades jag skjuta en slangkoppling när jag startade pumpen genom att öppna en kran väldigt lite.

Ni som duschar i vagnen, har ni cityvatten och fast avlopp eller ni släpar vatten ?

2020-07-10 kl 15:30

Ja risken är väl att man dimensionerat slangar och kopplingar efter storleken på originalpumpen, så kan nog ha sina risker byta till kraftigare.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842