Bytt till större batteri, men mätaren håller inte med... / av Puckelsnook

• 12 svar
Bytt till större batteri, men mätaren håller inte med...
2020-02-16 kl 23:32

Har en Knaus från 2014 och för någon säsong sedan bytte jag batteri från 75 Ah (orginal) till 110 Ah (Biltema SMF). Grejen är bara den att efter bytet visar mätaren för batterispänning 25% mindre ström vid fulladdat batteri. Frågan är om mätaren visar rätt eller fel? :-)

I praktiken har vi aldrig campat utan tillgång till el mer än någon enstaka natt, så det är inget direkt problem, men man vill ju gärna veta faktisk status på batteriet.

Hur kan jag gå vidare för att reda ut förutsättningarna? Tänker att jag behöver felsöka antingen mätare eller batteri på något sätt.

2020-02-17 kl 08:12

Om mätaren är av den enklaste sorten, som bara mäter spänningen, kan det ju vara så att fulladddad spänning är lite lägre på ditt nya batteri. Om det är av en annan typ än original kan det skilja lite.

2020-02-17 kl 23:02

Jag vet uppriktigt inte vad det är för slags mätare - ett gäng dioder från 0-100. Vill ju gärna att mätaren stämmer överens med verkligen så funderar på vad jag skulle kunna göra åt det...

2020-02-18 kl 10:58

Förmodligen motsvarar de en viss spänning. Om då mätaren inte är omkopplingsbar mellan olika batterityper kan du få leva med att 75% är detsamma som 75% för en batterityp, men 100% för en annan typ.
Mätaren i min är också fem lysdioder, men systemet innehåller möjligheten att ställa in vilken sorts batteri man har anslutit. Den inställningen används för att styra laddningssekvensen, som ju ska anpassas till batteritypen. Men det är ju fullt möjligt att den även används till att kalibrera mätaren som visar laddningsnivå.

2020-02-19 kl 23:20

Känns som jag får in i manualen och gräva lite... Synd bara att manualen är i vagnen som i sin tur är på vinterförvaring

2020-02-20 kl 14:51

OM du kollar här, under kapitel 11.6.2, är det bara de två sista gröna som inte lyser? Kanske kan den här manualen hjälpa nåt?

https://docplayer.se/2048967-Instruktionsbok-husvagn-sport.html

2020-02-20 kl 23:31

Tack! Spanade lite och det gav tyvärr inte så mycket. Vänligt dock!

2020-02-21 kl 06:19

Jag har en liknande mätare i min vagn. Jag har för mig att de hela skalan lyser endast när laddaren är tillkopplad och batteriet fullt. Rycker man 230V så slocknar de två översta rätt fort. Jag har vagnen hemma så jag kan testa ikväll.

2020-02-21 kl 07:29

Så tolkade jag manualen jag länkade till med, att de två översta dioderna är en batteriladdartest, som visar att laddaren är ok. Och det vet den ju bara om man har 230V inkopplat. :)

2020-02-21 kl 09:05

Ja, det var ju rätt uppenbart i den manualen. De två sista gröna dioderna orkar den bara hålla tända om laddaren skjuter på.

Min vagn har ett annat system. Där indikeras 230 V separat. Den sista lysdioden tänds av ett fulladdat batteri, och om inget förbrukas orkar batteriet tända den i några dagar efter senaste laddningen. Sen tappar det ofta lite, så den sista dioden slocknar.

2020-02-21 kl 19:26

Kollade min nu precis.
Jag har också separat indikering för 230 V.
Sista dioden är märkt >13.5 V, den släcks direkt när ingen laddning sker (230 V, solcell, bil).
Näst sista är 13 V och den lyser ett tag om ingen belastning finns.
Vår panel visar även vattennivå beroende på vilket läge brytaren står i. Det står i procent under dioderna. Många tror att procenten gäller batterispänning också. Det gör den inte på vår vagn utan där får man gå efter spänningen eller färgen på dioderna. Röda dioder är dåligt, både för vatten och för batteriet :)

2020-02-21 kl 21:58

I vår vagn indikeras nätanslutning med separat diod och skalan då är alltid maxad. Men som sagt, med orginalbatteri höll sig mätaren full ett tag bara bara batteriet vad full. Med annat batteri kommer mätaren aldrig upp i topp om den inte är nätansluten.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1581 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 643 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842