2021-08-10 kl 11:11
|
|
Jag och min sambo ska köpa husvagn nästa säsong och har hittat en perfekt för oss. Adria Adora 673pk. Den är stor och funkar för hela familjen i många år. |
2021-08-10 kl 12:32
|
|
Montera på en mover på den för 15-20tkr så ser jag spontant inget problem. Och se till så den har bra lastvikt. Ni får ju mest troligt stå på de områden på campingplatserna som inte tillhör normal standardstorlek; kan ev. kosta något mer. |
2021-08-10 kl 13:30
|
|
Längden med drag på en Adora 673 är 8765 mm. |
|
Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping. Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/ |
|
2021-08-10 kl 15:53
|
|
Okej det ska jag kolla upp! Vad märkligt, det står att den är 9,51 m på produktbladet. Kanske innefattar något mer. Ja övning ger färdighet, och med ett släp är man alltid extra försiktig. Men det tar nog lite tid att bli van. |
2021-08-10 kl 16:35
|
|
Kortare? Du menar längre, va? |
2021-08-10 kl 19:29
|
|
Nja jag menar en mindre haha! Även om längre också hade varit nice. Men vi vill nog inte spara in på komforten. Och som du säger så blir det rätt mycket man ska ner om man ska satsa på mindre platser. |
|
2021-08-10 kl 20:57
|
|
Jag har en 580. Totallängd strax under åtta meter. Den är perfekt för två personer. Så med tre ungar dessutom vill man gärna ha lite mer plats. |
2021-08-11 kl 06:28
|
|
Jag har en 590 på strax över 8 meter. Och visst på många ställe är draget farligt nära vägen när man har backat in på sin plats. Vi har två barn och jag börjar uppleva att vagnen är liten. Särskilt när man reser och bara stannar en eller två nätter och inte reser tältet. |
2021-08-11 kl 08:07
|
|
Dubbelkollade upp längden och på den nya modellen så |
2021-08-11 kl 10:33
|
|
Okej, där har du förklaringen. Adria har i så fall antagligen inte uppdaterat hemsidan ännu med nya modellen utan där är fortfarande den gamla på 8 765 mm. Vet du vad nya 753 hamnar på i längd? Om den gjort motsvarande hopp i storlek gissar jag att den ligger uppåt 10,3 meter? https://se.adria-mobil.com/husvagnar/adora/673-pk |
2021-08-11 kl 17:30
|
|
Dragbilar för tunga vagnar går så klart att hitta. Det är bara min ekonomi som gör att jag tycker bilar som drar 2500kg är för dyra. |
2021-08-12 kl 08:39
|
|
Ja i ditt fall låter det som en husbil vore en bättre lösning, då bilen ändå bara används till att dra husvagnen och ni dessutom stannar få nätter på varje plats. Utvecklingen mot elbilar går dessutom väldigt fort nu. Läste häromdagen att någon tillverkare enbart kommer att sälja elbilar från 2027! Och övriga följer efter... Så inom en inte allt för avlägsen framtid är det enbart begagnade dragbilar som går att köpa och dom nya idag har ruskigt hög skatt. Förmodligen kan vi räkna med ytterligare skattehöjningar för att pressa över de flesta till elbil... Så snart kanske man får överge husvagnslivet och istället köpa elbil + fritidshus... Sorry om det gled lite OT. |
2021-08-12 kl 20:28
|
|
Kanske blir mer efterfrågan på det i framtiden, så hyrbilsföretagen ökar på det utbudet. |
2021-08-12 kl 21:12
|
|
Hyra? |
2021-08-13 kl 02:20
|
|
Jag ska nog gå och lägga mig nu, även om klockan bara är 19:20 här... |
2021-08-13 kl 08:37
|
|
Ha, ha, hyrbil hade ju annars varit en bra lösning för David och likasinnade, om det bara är under semesterveckorna man behöver en dragbil. Men det kräver ju då att man kan lita på att få en med lämplig dragvikt när man behöver... Kan vara en nisch att sikta in sig på för hyrbilsfirmorna i takt med att elbilarna blir fler... |
2021-08-13 kl 16:36
|
|
Ja, det var det jag menade. Problemet är väl att efterfrågan är mycket större på sommaren än på vintern, så det blir svårt för dem att hålla det beståndet av bilar. Eller så får de hyra ut dem billigare på vintern. |
2021-08-14 kl 10:23
|
|
Vi använder vagnen alla månader året runt, olika mycket beroende på väder givetvis. Så det gör det lite svårare. |
2021-08-14 kl 13:17
|
|
Ja det blir nog en svår ekvation att få ihop det där. Speciellt som folk dessutom har olika behov av dragvikt och olika körkortsbehörighet... Man får nog fortsätta hålla sig med sin egen dragbil, så länge det är möjligt. Hålla den vid liv, som David skriver. Ska vi enbart ha elbilar får vi väl hoppas att biltillverkarna får fram fler modeller med bra dragvikt, till rimligt pris, annars ser jag framför mig en framtid där nyare husvagnar dras av veteranbilar. Kanske dags att redan nu investera i lämplig dragbil som är lätt att reparera och hålla liv i länge... ![]() |
2021-08-14 kl 15:09
|
|
Problemet med elbilar som dragbilar är att det kräver en batterikylningskapacitet som är dyr att bygga in i en bil. Används den då inte som dragbil varje dag, som ett transportfordon gör, så blir bilar som kan vara dragbilar istället dyrare, inte billigare. |
2021-08-14 kl 20:40
|
|
Ingen aning tyvärr! |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.