Caravan Mover värt pengarna? / av Mimmi

• 14 svar
Caravan Mover värt pengarna?
2010-06-15 kl 18:25

Med en vagn som är stor och tung funderar vi nu på att montera sk Caravan Mover på vagnen. Vi måste in med draget innåt på vår lätt sluttande uppfart... Med fullastad vagn är det ett 5-personersprojekt. Nån som har det monterat på sin vagn? Är det värt pengarna? Det är ju inte gratis...

2010-06-15 kl 18:34

har kollat på en sådan inte för att jag har stor husvagn utan att det ser smidigt ut,å det besparar en massa irritation både hemma å på campingen.

2010-06-15 kl 20:16

Kan du bara undvara pengarna för inköp så är det nog alla tiders. Har ingen själv men sett ett antal ute i Europa och det är ju hur smidigt som helst. Vid nyköp av husvagn kan det nog bli en mover.

2010-06-15 kl 22:50

Vad som är värt pengar ganska svårt att ge ett generellt svar på eftersom förutsättningarna är så olika. En del kan hosta upp 20-25 tusen utan att blinka medan andra kanske får överväga investeringarna lite noggrannare. Eftersom vi tillhör den senare kategorin fick vi avstå en del annat när vi monterade en Truma mover. Vi har enbart positiva erfarenheter. Vi har haft den i tre år och den fungerar oklanderligt. Den klarar rejäla lutningar. Vår vagn har en totalvikt av 1450 kg. Bästa erfarenheten vi hittills har haft var när vi inte kunde dra upp vagnen pga decimeterdjup oplogad snö. Det var bara att koppla ifrån och köra med movern. Jag kan verkligen rekommendera den. Dessutom när det är så trångt att man inte ens kan ha vagnen kopplad till bilen är den ovärderlig. Detta har faktiskt hänt oss i Italien när det var i det närmaste folktomt på campingen. Då var det bra att kunna klara sig själv. Smakar det så kostar det sägs det ju men vi tycker att vi prioriterat rätt.
mvh inla

2010-06-15 kl 22:57

Jeg har hatt en mover i noen år. Det er absolutt verd pengene. Det letter tilkoplingen av vognen. Du står selv ved siden av dragkulan og styrer det hele på plass. Manøveringen inn på en campingplass går som en lek når det ikke er plass for bil som drahjelp. Og det sparer din rygg og håndtak på campingvognen. Det er ikke alle som følger det tyske rådet: Liebt man seinem Wagen schiebt man(den som elsker sin vagn skyver) Ved bruken av mover kan du selv gå rundt vognen og kolla at den ikke kommer til å støte på andre gjenstander eller fordon.

2010-06-15 kl 23:20

camper trolly är ju ett billigare allternativ och smidigare 12 000:- och tar ju inte vikt från husvagnen tror att den väger 15kg

2015-06-11 kl 18:35

Någon som använt en mover att flytta vagnen lite "längre" sträcka, typ 15-20 meter?
// Pelle

2015-06-11 kl 21:58

jag har en Enduro mover och kör c.a 30 meter då vagnen skall in i garaget och det funkar perfect. Folk kollar och säger "kan du inte backa" men sen de sett hur det funkar är den allmänna uppfattningen klar. En mover säger hustrun kan jag köpa i julklapp till dig Alla som sett på nån gång tycker det är ett toppentillbehör.

2015-06-12 kl 12:40

MOOVER! Toppen! Inga problem, inte be om hjälp, bara köra med tummen efter att man lagt an drivaren till hjulen! Är värt Alla pengar om man inte är Tarzan!Om Du reser ner i Europa är det ännu mer värdefullt, då campingtomterna är små och man ofta får koppla ifrån vagnen redan i "vägkröken" vid närmaste större campinggata!

2015-06-14 kl 16:27

Hej

Håller verkligen med om att de är värt allt! Men mitt tips tänk efter vad du köper, oftast när du går in i en husvagnsfirma vill dom sälja de dyraste dom har, och klaga på allt annat.

Truma XT mover ville dom sälja 30 000 uppåt

Jag köpte en Enduro Premium monterad och klar för 15 000kr. Vi har en 620 polar tungt as, men de är inga problem även om de finns backar!

Sen är de en njutning när man väl kommer till campingen hehe

2015-06-15 kl 10:02

Köpte Enduro PRO 8600:- från nätet höstas och monterade själv Inga problem lätt att fixa själv :)

2015-06-24 kl 08:01

Funderade själv på en mover sen såg jag någon reklam för en vev med låg utväxling som kallades trailer valet. Sitter på dragbalken och är helt mekanisk. Tänkte att oftast är de den sista biten som är klurig att få vagnen på plats. Verka vara ett rackarns vevande men den såg ut att göra jobbet och man slipper allt eldragande, tror den kostade runt 3500 - 4000 kr.

2015-06-24 kl 15:12

Jag håller med alla positiva svar. Jag har själv 2 husvagnar en liten och en stor och mover på båda. En ytterligare fördel är att du inte behöver slita allt för mycket på koppling och kraftöverföring vid trixiga manövrar, inga brända kopplingar. Kanske det blir en plusaffär i slutändan.

2020-02-24 kl 13:26

Tidlösa sanningar i den här gamla tråden.
Nackdelar jag kan komma på är kostnaden och att den tar på lastvikten. En del vagnar har ju tramsigt låg lastvikt.
Om man sen verkligen behöver en beror helt på var man tänker parkera vagnen.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842