Caravelair, kvalité? / av P_Alvefridh

• 18 svar
Caravelair, kvalité?
2021-04-25 kl 20:09

Hej
Hittade inte mycket info via sökfunktionen så jag får ställa frågan.
Vi är på jakt eget vår första vagn och har tittat på några modeller nu och ska titta på en Caravelair här i veckan.
Men hur är kvalitén på Caravelair vagnar jämfört med ex Hobby och Adria? Gäller årsmodeller kring 2010

Tack på förhand
Philip

2021-04-25 kl 20:14

Det är lite av en instegsvagn men säkert mycket vagn för pengarna. Dessa marknadsförs inte i Sverige men finns en hel del av dom i tex Danmark. Tror inte du blir missnöjd om du köper en sådan, men är du ute efter en lyxigare vagn så skulle jag titta på något annat.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-04-25 kl 20:20

Vi är vana vid camping i tält och vindskydd. Nu med barn och pga skada vill vi ta steget till husvagn för lite mer komfort.
Någon super lyx är inte tanken utan mer funktion.

2021-04-25 kl 20:24

Hur är det med reservdelar om något går sönder?

2021-04-28 kl 21:15

Reservdelar kan nog kanske vara svårare att få tag på när märket inte marknadsförs i Sverige. Vill du ha en bra enkel vagn så skulle jag titta på märken som marknadsförs i landet. Titta på Dettleffs C´joy, Hobby OnTour, Bürstner Premio eller LMC Sassino. Alla dessa är instegsmodeller på respektive märke. Det är bra prisvärda och moderna vagnar.

Resan är målet!
2021-04-28 kl 21:27

Ja vi tittar på allt möjligt.
Tyvärr har vi vissa krav som gör utbudet ganska litet.
Vi har följande kriterier:
-Barnkammare med två sängar.
-Dubbelsäng
-Matplats
-Totalvikt under 1340kg
Har hittat en och annan men dom är sällsynta, Adria har haft några.
Pga skada vill vi inte behöva bädda om matplatsen till säng varje dag.
Vill inte byta bil, därav totalvikten, för att vi båda ska lagligt kunna köra.

2021-04-28 kl 21:32

Oj dessa krav gör det inte lätt att hitta en vagn. Blir nog att kolla på en äldre vagn som i regel har ganska så låga vikter. Kolla på Weinsberg som är Knaus instegsmärke och har ganska så låga vikter på vagnarna.

Resan är målet!
2021-04-28 kl 21:49

Nä jag vet, en bättre dragbil med 1400-1600kg i dragvikt på B hade varit bra.
Vi kollar på allt och får se vad vi hittar. Det är inget måste att hitta till denna sommaren.

2021-04-28 kl 22:14

Om bilen har en tillåten släpvagnsvikt som är högre, och det bara är körkortet som är problemet, då är B96 det första steget. Det är något av det billigaste man kan köpa i campingsammanhang dessutom.

2021-04-29 kl 09:56

Ser i en broschyr från 2015 att Knaus Sport 500 QDK stämmer mot era önskemål. Dubbelsäng på tvären fram, barnkammardel, två våningssängar, längst bak och sittgruppen på mitten. Beror på om den känns trång då... 95 cm bred. Kolla och avgör själv. Totalvikt: 1300kg.

2021-04-29 kl 10:39

Jag tror att när man väl har fått smak på husvagnslivet men har en för trång och liten vagn så vill man ha större, visst alla är ju olika och kommer man från att ha bott i tält så är ju vilken som helst husvagn ett steg upp i bekvämlighet. Grejen är ju att med husvagn så är säsongen mycket längre och om man som vi vill komma iväg på både vår och höst så är det bra att ha en husvagn som man kan sitta bekvämt i då det inte funkar så bra att sitta i förtält när det är för kallt.

2021-04-29 kl 18:09

Om det hade funnits en gillaknapp, så...

2021-06-22 kl 16:02

Caravelair är en av Europas största husvagnstillverkare och det som framförallt skiljer dom från andra vagnar är att dom är så mycket lättare. När det gäller kvalité och inredning så är de lika fina och snygga som andra vagnar.
Jag har en Caravelair Antares Deluxe Ambios 510 från 2009 till salu på Blocket för 119000 och den har en totalvikt på 1300 kg och får lastas 365 kg.
Ring mig så skall jag berätta mer 0705715071
Torbjörn Klasson

2021-06-22 kl 16:05

Jag glömde att nämna att min vagn har en dubbelsäng där framme matplats i mitten och två våningssängar där bak så det borde kunna vara precis en sån vagn du letar efter

2021-06-22 kl 17:59

THEATRON skrev:
Caravelair är en av Europas största husvagnstillverkare och det som framförallt skiljer dom från andra vagnar är att dom är så mycket lättare. När det gäller kvalité och inredning så är de lika fina och snygga som andra vagnar.
Jag har en Caravelair Antares Deluxe Ambios 510 från 2009 till salu på Blocket för 119000 och den har en totalvikt på 1300 kg och får lastas 365 kg.
Ring mig så skall jag berätta mer 0705715071
Torbjörn Klasson

https://www.husvagnochcamping.se/artiklar/artikel/20071218/forumregler/

2021-06-23 kl 10:39

THEATRON skrev:

Synd att dom inte säljs i Sverige. Tycker att de flesta husvagnar blivit alldeles för tunga och i en tid när vi ska övergå mer och mer till eldrift så behöver husvagnar verkligen bli lättare om inte branschen ska dö ut. Jag hoppas vi får se flera lättbyggen framöver.

2021-06-24 kl 14:58

Körde en Hobby 490 kmlf,
våningsäng, matplats, dubbelsäng.
Tight men fungerade för oss under dom vekovis campingarna vi hade!
1500kg inreggad
vägde 1271kgh

Matplatsen är inget man odlar med ytan, men fungerar. Vi föredrog dock förtältet när det gick.

Vi tyckte husvagnen blev för liten för vår del så vi byte till 560 hobby

2021-07-02 kl 21:55

THEATRON skrev:
Det där är naturligtvis inte sant. Det finns ingen möjlighet att bygga en stabil vagn, vilket är samma sak som bra kvalité, utan att det väger. Den första vagn vi hade låg på en totalvikt på 1000 kg (längd 420). Den var rena pepparkakshuset jämfört med den 580 på 1700 kg som jag har nu. Lätta vagnar har ofta inte rambalkar under hela vagnen heller.

Sånt skräp ska man akta sig för. Men det är riktigt att det inte på bra länge kommer att gå att dra en vettig husvagn med en elbil.

• 18 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1667 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 625 fristående campingplatser och 732 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206