Cirkulationspump går bara på gas / av qvist

• 8 svar
Cirkulationspump går bara på gas
2017-10-22 kl 08:45

Som sagt, cirkulationspumpen i min Polar 650 från 85 har börjat gå enbart då jag kör på gasol.
Jag var nyköpt vagnen och haft den uppställd hemma där det inte varit några problem med värmen, igår drog vi upp den till vintercampingen och ställde upp den, brassade på med gasol+el(och ett litet element) för att få någon värme i vagnen.
Jag slog av gasolen rätt snabbt och då det var 23° i vagnen även elementet, gick ut en promenad och då vi kom tillbaka hade vi 14°i vagnen.

Nu är ju så klart multimetern hemma, men jag känner/hör inte att pumpen går på nätspänning...startar jag gasolen så känner jag att pumpen snurrar.

Är det bara att tjacka en ny pump eller är det mer troligt att att är själva styrkortet på patronen som gett upp?

2017-10-23 kl 10:58

Om pumpen fungerar i ett läge är det ju knappast troligt att det är pumpens fel att den inte går i ett annat driftläge.

Vad är det för sorts panna?

2017-10-23 kl 11:05

Det är en Primus gasolpanna och en alde elpatron

2017-10-23 kl 16:39

qvist skrev:
Som sagt, cirkulationspumpen i min Polar 650 från 85 har börjat gå enbart då jag kör på gasol.
Jag var nyköpt vagnen och haft den uppställd hemma där det inte varit några problem med värmen, igår drog vi upp den till vintercampingen och ställde upp den, brassade på med gasol+el(och ett litet element) för att få någon värme i vagnen.
Jag slog av gasolen rätt snabbt och då det var 23° i vagnen även elementet, gick ut en promenad och då vi kom tillbaka hade vi 14°i vagnen.

Nu är ju så klart multimetern hemma, men jag känner/hör inte att pumpen går på nätspänning...startar jag gasolen så känner jag att pumpen snurrar.

Är det bara att tjacka en ny pump eller är det mer troligt att att är själva styrkortet på patronen som gett upp?

Nu vet vi ju lika mycket som en blind man som ska hämta sin fru i ett Harem, hur hittar han rätt?

Men om vi tänker så här.

Pumpen går bara på Gasol?
Vilken pump?

1985 så var varmvatten tillval på dessa modeller. Det som levererades i bästa fall var en Elpatron som skulle gå i samförstånd med Gasolpannans cirk. pump. En elpatron utan inbyggd cirk. pump.

Men mycket kan ha hänt på 32 år...!

Men "om" det sitter en pump i änden på Elpatronen och det finns en varmvattenberedare så borde den fungera utan att Gasolpannan styr detta. Denna pump skall starta då 220 V är inkopplat och man trycker in knappen för 1 kW.

Men är Elpatronen endast som stöd för Gasolen så skall pumpen, den för 12 V som sitter bakom pannan, starta när man trycker in knappen för 1 kW.

Men hur det än är, om det sitter en pump bakom elpatronen och du hör "klick" från elpatronen då du trycker in knappen för 1 kW så skall pumpen starta (om du har 220 V kopplat).
Sitter det en pump och klick hörs så kan pumpen lagt av eller att den är full med skit då "man" oftast inte byter glykol enligt föreskrifterna vart 5:e år utan det kanske är samma smörja där sedan vagnen var ny (inte otroligt).

Men hör du inget "klick" från Elpatronen när du slår på brytaren för 1 kW (när du har 220 V in) och att det sitter en pump där så kan den ha utlöst på säkerhetsbrytaren som sitter bredvid 220 V intaget på Elpatronen.

Tryck in den och prova igen...

2017-10-23 kl 21:45

Ahh, jag var kanske lite otydlig. Enligt instruktionsboken så är 220v panna med cirkpump och v-vberedare standard på 650n och det sitter följdaktligen det i vagnen.
Pumpen som går är den i gasolpannan, och jag känner att 220v pumpen går runt av flödet från gasolpannan så jag tror inte att den sitter fast.
220 pumpen har gått så sent som för en vecka sedan men nu verkar den inte vill vara med...lyckades tillslut få tag på vår lokale polaråterförsälgare som direkt konstaterade att det är bara i med en ny pump alt. Fulkoppla och köra på 12v pumpen.
Så det är väl bara i med en pump och ny glykol, synd att vagnen står 30mil bort bara :/

2017-10-24 kl 10:18

qvist skrev:
Ahh, jag var kanske lite otydlig. Enligt instruktionsboken så är 220v panna med cirkpump och v-vberedare standard på 650n och det sitter följdaktligen det i vagnen.:/

Då kan det vara en 85:a som såldes som en 86:a för då var det standard i 650 (men att det stod 1985 i reg. beviset, var ju inte många som kollade det. Händer lika på bilar).

2017-10-24 kl 14:06

Mitt första inlägg blev ju helt irrelevant, eftersom frågan bara nämnde "pumpen", inte att det finns två pumpar. Min egen vagn har bara en, exempelvis.

2017-10-26 kl 06:58

Även jag trodde att det var samma pump bara två reläer, så var inte fallet :)

• 8 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 537 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06