• 24 svar
Däck
2012-05-13 kl 17:39

Kollade däcken på min Solifer -09 nu inför säsongen. Fann fullt med torrsprickor runt fälgkanterna. Vad är det för "skit däck" som monteras som standard från Polar/Solifer ? CargoMaster ? Nått riktigt låg/pris-kvalitets däck antar jag.Det är tydligen så dåligt att det inte ens får sitta på en bil eftersom det står " For trailer use only" på det. Har andra fabrikat också sådana skräp däck som standard? Såg att Cabby t.ex har mage att begära 5400 för två riktiga däck ( Michelin) Köpte 2 Good Year Cargo för c.a 600 Skr st.

2012-05-14 kl 08:00

Visst,det är dåligt still att montera skitdäck på sina dyra vagnar...men så länge kunderna skiter i,så blir det så..och att sen begära 5400 för Michelin bevisar bara att dom lever i sin egen lilla värld..

2012-05-14 kl 13:13

Inte bara Solifer.
Kabe och Cabby har också förkärlek till skräpdäck.

Som kund, kräv bra däck vid köp.

"Bara de är svarta och runda..?!?"

2012-05-14 kl 13:29

Det är väl det som kallas den Nordiska kvalité.

2012-05-14 kl 16:07

Bara en fråga vad är skit däck och hur ser sådana ut.

2012-05-14 kl 16:20

Det är väl såna som sitter på dom dyra vagnar..när folk förväntar sig att få premium däck på dyra vagnar typ Michelin..

2012-05-14 kl 17:15

Zubac skrev:
Det är väl det som kallas den Nordiska kvalité.

konstigt däckmärke dom kommer inte från något nordiskt land,

2012-05-14 kl 17:22

HeHe

2012-05-14 kl 17:24

Vår Kabe levererades med Good Year däck

2012-05-14 kl 17:34

Helt ok...men visst förväntar man sig att om betalar 2-300000 tusen eller mera att man får däck med mera renomerade namn.Det brukar heta att man får det man betalar för..men det verkar inte så.Men jag kör med Michelin..kostar lite mera,men då vet jag att det är kvalité..

2012-05-14 kl 17:53

Vad är det för fel på 8 lagrade däck av märken khumo eller godier, det har suttit på dom Kabevagnar jag har haft på Hb har jag däck som heter camping som igenligen är förstärkta michelin dom tillverkas inte i norden en förklaring varförinte dom skulle vara bra.

2012-05-14 kl 18:16

Zubc nu är du lite väl enkelspårig, om du tror att det bara är mechelin som är kvallite alla andra tyska däck som till verkas utaför norden är det bara skitdäck då.

2012-05-14 kl 18:25

När jag köper däck chansar jag inte med konstiga asiendäck utan håller mig till beprövade däcksmärken.
Jag köpte ett asiendäck en gång till en bil jag hade, men däcket var nedslitet efter 2000 mil.

2012-05-14 kl 18:43

även om det inte var tillverkat i sverie eller övriga horden, det var illa

2012-05-14 kl 20:02

Kumho är bra däck, dom säljer vi mycket av och nästan inga reklamationer alls. Nokia har världens modernaste fabrik i Ryssland och på dom däcken står det; Made in Russia. Så tro inte bara för att det står made in China att det är skit. Cargo master är nog skit.......

2012-05-15 kl 08:05

roffev skrev:
Kumho är bra däck, dom säljer vi mycket av och nästan inga reklamationer alls. Nokia har världens modernaste fabrik i Ryssland och på dom däcken står det; Made in Russia. Så tro inte bara för att det står made in China att det är skit. Cargo master är nog skit.......

Nejdå..Det finns massor med saker där det står Made in China på..och det skall gudarna veta att det är inget skit...det är nya högteknologiska länder...

2012-05-15 kl 08:13

bero skrev:
Zubc nu är du lite väl enkelspårig, om du tror att det bara är mechelin som är kvallite alla andra tyska däck som till verkas utaför norden är det bara skitdäck då.

Inte är jag enkelspårig..men varför skall man ha nåt annat än det som är bevisligen det bästa.Det är väl som med Fiat'en den bästa drivlina till husbilar:-)Och skitdäck...det är väl regummerade..

2012-05-17 kl 11:39

Ja Kumho är bra däck numera.
Jag köpte Kumho redan på -80 talet till mina bilar, dock hade dom då kvalitetsproblem med att få däcken runda... Men dom har utvecklats positivt tycker jag. Kumho har jag även på min VW-Pickup..
Däremot hade jag på förra vagnen riktigt usla däck...
Jag vände mig till säljaren jag hade köpt vagnen hos, om att det är sprickor i däcken....
Ähh, dom godkände dom på bilprovningen sa han då... Jag kom alltså inte längre där...

Då jag är den försiktige personen av mig så hade jag såklart ett reservdäck i gasolkofferten, jag visste att däcket skulle bli sämre... men det var "Fel läge" att köpa nya däck just då.... Tänkte att vi ska ju bara åka kortare sträckor i år...
Dock var vi ner till Trelleborg, ställde vagnen, färjan över och "Tankade" lastade in en stor mängd i vagnen samt, begav oss hemåt dagen efter, ett av däcken (Indian) small utanför Växjö.... klarade smällen jättebra, bytte däck på plats tog sammanlagt 20 min... Sen vidare hem....

Kontentan.... Byt och ha säkra däck på vagnen om du är det minsta osäker. Man ska självklart ha det man själv litar på....
Och visst är det grymt snålt att dom lägger på skräpdäck från fabrik, men i många avseenden så vill det ju istället locka till att köpa LM-fälgar och dyrare däck...

2012-05-23 kl 13:00

Oj vilken disskusion det blev :) Men min utgångspunkt var egentligen om jag som privat person kan köpa "märkesdäck" dvs av bra kvalitet för 600 Skr styck. Vad betalar då en Husvagnstillverkare ? Hälften ? Däcksbranchen verkar ju vara en högmarginal branch. Frågan blir då: Är verkligen Svenska tillverkare så gnidiga att de för att tjäna några kronor till väljer det absolut billigaste alternativet för att sko sina husvagnar när priset ändå ligger runt 300 000 Skr ?

2012-05-23 kl 13:37

Tja, de bedriver knappast välgörenhet, eller...
Räkna ut vad 300kr per däck gör på exempelvis 11 578 enheter. (Kabe2011)
(nästan 7 miljoner)
Och med krav på ökade vinster ifrån aktieägarna så spar man där man kan.

Enkel logik.

2012-05-23 kl 13:58

alex skrev:
(nästan 7 miljoner)

Enkel logik.

Oj det var inte dåligt..11578..räknade du axlar eller?

2012-05-23 kl 14:51

Zubac skrev:
alex skrev:
(nästan 7 miljoner)

Enkel logik.

Nej, läste Kabes årsredovisning.

Står en Kabe Hacienda 1000 i Södra stockholm hos en Kabeåterförsäljare. Den vagnen står på Matadordäck.

2012-05-23 kl 14:59

alex skrev:
Zubac skrev:
alex skrev:
(nästan 7 miljoner)

Enkel logik.

Nej, läste Kabes årsredovisning.

Står en Kabe Hacienda 1000 i Södra stockholm hos en Kabeåterförsäljare. Den vagnen står på Matadordäck.
:X

2012-05-23 kl 15:23

Om dom skulle tillverka 11578 enheter 2011 då skulle dom vara störst i Europa, och det är dom inte..finns inte heller kapacitet för att tillverka så många...1157 verkar vara rimligare :-),sen att Hacienda 1000 står på Matadordäck..dom räknar väl att den kommer inte att rulla så många mil,mest stå på säsong och då behöver man inte ha några däck överhuvudtaget ..hehe

• 24 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-07

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01