Däck med klackar / av s2henke

Däck med klackar
2017-07-03 kl 19:42

Hej! Upptäckte att vagnens däck börjat få konstigt slitage. På utsidan av höger däcket har det bildats klackar, samma på vänster däck fast insidan?! Någon som varit med om liknande?
Till saken hör att jag höjde trycket från 3 till 4 bar för några veckor sedan och tycker slitaget kommit efter det.

2017-07-03 kl 20:05

Klackar finns på de flesta däck, sitter med några decimeters mellanrum och indikerar att när man är nere på dess nivå är det dags att byta däck. Ojämt slitage tyder på fel hjulinstälning eller lufttryck.

.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-07-03 kl 20:29

Kanske var otydlig, det är inga indikeringklackar, utan det är mönstret som är format som en liten våg på varje upphöjning i yttersta delen av däcket. Vet att det uppstå på bilar med fel hjulinställning, men man kan väl inte justera något på husvagnar?

2017-07-04 kl 09:13

Om det beror på för högt tryck torde slitaget hamnat mitt på slitbanan. Du kanske får köra förbi eller ta med hjulen till en däckverkstad.

2017-07-04 kl 09:26

Även på en släp kan axeln sitta snett, eller vara krokig så hjulen inte är parallella. I båda fallen sliter det konstigt på däcken, på olika sätt. Vagnen rullar tyngre också.

2017-09-18 kl 06:24

s2henke skrev:
Kanske var otydlig, det är inga indikeringklackar, utan det är mönstret som är format som en liten våg på varje upphöjning i yttersta delen av däcket. Vet att det uppstå på bilar med fel hjulinställning, men man kan väl inte justera något på husvagnar?

Nu inför vintersäsongen.

Svar på din fråga:

Stryker du ett däck "medhårs" så är det rullriktningen (upphöjningen på de slitna däckmönstret skall vara i rullriktningen).

Vid mothårs så sliter du ner däcket 50% till ingen nytta tills det har blivit "medhårs" igen.

Och glöm inte att alltid ha de bästa däcken bak.
(he he... Nu gällde det ju Husvagn såg jag så då spelar det ju ingen roll vilka som är bak eller fram bara du inte byter sida).

Samt att inte lyssna på lobbyistorganisationer (dom är bara ute efter att kränga mer däck) utan mer då typ Teknikens Värld , motormännen mm.

2017-09-18 kl 09:45

Frågan gällde om det går att göra någon hjulinställning på en husvagn, så ditt inlägg är inte svaret på frågan som ställdes.

Det framgick inte om det är en vagn med en eller två axlar. Har man två axlar kan de ju inbördes sitta snett också.

2017-09-18 kl 20:24

apersson850 skrev:
Frågan gällde om det går att göra någon hjulinställning på en husvagn, så ditt inlägg är inte svaret på frågan som ställdes.

Det framgick inte om det är en vagn med en eller två axlar. Har man två axlar kan de ju inbördes sitta snett också.

Ja det är mycket som kan gå snett...

Men vist är det svar på frågan...

klackar blir det även om hjulen inte står i position, och ibland kan det bli mer på någon sida.

Men du som kan, kan väl förklara vad det handlar om.

Eller vad det beror på?

2017-09-18 kl 21:53

Bra Hagbard
Småpåvarna börjar bli lite tysta ...varför skall man inte kunna förmedla och dela med sig av sina kunskaper utan att bli ifrågasatt

Hoppas verkligen inte att småpåvarna fastnat i sandlådan med sin spade gillar dom det så bör dom lämna detta forum och ägna sig åt något annat

Tråden börjar spåra ut då experterna känner sig överkörda då Hagbard skriver vad han tycker

Bra Hagbard fortsätt skriva

annica

2017-09-18 kl 23:55

Stollar.

Frågan var alltså om man kan justera hjulinställningen på en husvagn?

Då är varken kommentaren "Stryker du ett däck "medhårs" så är det rullriktningen (upphöjningen på de slitna däckmönstret skall vara i rullriktningen)" eller något annat i det inlägget svar på frågan.

Det är inget fel att komplettera med annan information, eller rent tyckande, men då ska man inte påstå att man skriver svaret på frågan heller.

2017-09-19 kl 06:33

Jag har fått samma problem på vår vagn i år. Inte haft det innan. Skillnaden är att i år har vi kört många mil på dåliga och spåriga svenska vägar.
Då vagnen har en spårvidd som inte riktigt passar till spåren i vägen så ligger den och surfar på kanterna till spåren. Det gör att däcken slits olika då de har olika kontakt med vägbanan. Det är iallafall min teori om min egen vagn.

2017-09-19 kl 07:23

apersson850 skrev:
Stollar.

Frågan var alltså om man kan justera hjulinställningen på en husvagn?

Då är varken kommentaren "Stryker du ett däck "medhårs" så är det rullriktningen (upphöjningen på de slitna däckmönstret skall vara i rullriktningen)" eller något annat i det inlägget svar på frågan.

Det är inget fel att komplettera med annan information, eller rent tyckande, men då ska man inte påstå att man skriver svaret på frågan heller.

du är så duktig själv då du svarar: Citat

"Även på en släp kan axeln sitta snett, eller vara krokig så hjulen inte är parallella. I båda fallen sliter det konstigt på däcken, på olika sätt. Vagnen rullar tyngre också."

Var framgår det att camber/Caster är fel, i det här fallet så verkar det ju vara negativt.

Var framgår det att stötdämparna är slut, var framgår det att lagringen är slut, var framgår det att fjädringen är slut, var framgår det att axelbalken har fått sig en smäll.

Men konkret, vad tycker du vi ska rekommendera till frågeställaren?

I all vänlighet Hagbard

2017-09-19 kl 07:26

OJ, det var nån som nämnde härskartekniker i en annan tråd, verkar finnas lite av den varan i många trådar på detta forum nu förtiden..

2017-09-19 kl 07:37

PJ skrev:
OJ, det var nån som nämnde härskartekniker i en annan tråd, verkar finnas lite av den varan i många trådar på detta forum nu förtiden..

Alla besitter nog den råvaran.

Frågan är bara när man skall släppa ut den...

2017-09-19 kl 09:46

Ja inte här i alla fall, tack.

Hagbard skrev:
du är så duktig själv då du svarar:
Ja, eftersom jag inte påstår att jag vet svaret på frågan och sen svarar på en fråga som inte ställts.

Det är som sagt inte fel att tillföra mer information, eftersom det är mycket vanligt vid felsökning att den som har problemet ställer frågor som inte är relevanta för problemets lösning. Hade de varit det hade ofta frågeställaren själv insett problemets lösning också. Däremot är det rent missvisande att reagera på frågan "Vad ska jag göra för att inte bli blöt?" med att säga "Som svar på frågan kan man sitta på en soffa istället för en sten, för det är bekvämare".

För att återkomma till problemet, och eventuella vettiga rekommendationer, så var det en intressant teori om att vägarna skulle vara problemet. Vad är det för bredd på den där vagnen som inte passar i spåren, som det skrevs om ovan?
Är det dubbdäcksslitage från personbilar (smalare) eller nedtryckta spår från tyngre trafik (bredare) som vagnen inte passar i?

Hagbard, jag vet inte var det framgår att axeln skulle vara krokig eller stötdämparna slut? Jag tillförde bara informationen att om något i den stilen har inträffat kan det också avspegla sig på däcken.

2017-09-20 kl 06:35

Vagnen jag har är en Hobby 560, fullbreddare. Bytte till nya däck innan säsongen i år. Har blivit många turer upp och ner på E4:an mellan Helsingborg och Stockholm i år. Och där det är riktigt spårigt i vägen känner man hur vagnen rör sig i spåren. Vagnen har inte slitit konstigt innan, och inget har hänt med den sen förra säsongen.

2017-09-20 kl 08:20

Vad har du för däcksfabrikat, dimension, belastningsindex, hastighetsklass och använt lufttryck? Varför jag frågar är att det finns däck av tvivelaktig kvalité på marknaden och att man har rätt belastningsklass. Din vagn är nog ganska tung eller?
/Lennart

2017-09-20 kl 12:53

Min är också 250 cm bred, men jag har inte märkt något konstigt på däcken på senare tid. I år har jag förvisso inte kört mycket, då mina planerade utflykter har fått ställas in av olika anledningar. Men 2013 körde jag praktiskt taget hela E4 genom Sverige med vagnen, och tillbaka, utan att se något mysko efter det.

Men jag har förvisso förhållandevis bra däck (C-klassade).

2017-09-20 kl 22:04

Det är inte helt ovanligt vid däckslitage att men får kanter någonstans på däcket pga att däck oftast är uppbyggda av olika kvalite på gummit.
En bild hade hjälpt med gissningarna :)

2017-09-21 kl 06:28

LJN, jag Goodyear Cargo, C däck. 14", minns inte dimension men kan kolla när jag är vid vagnen nästa gång. Vagnen väger ca 1700kg lastad och rullar på enkelaxel. Kompisen är däckkrängare så det fuskas inte med några däck i vår familj. Lufttrycket är för övrigt 4.5 bar.

2017-09-21 kl 08:56

Goodyear är "Premiumdäck" och belastningsindex i ditt fall är minimum 102 men jag gissar att din däckskompis har gått upp till 104-106 som marginal. Däcktrycket är helt rätt för däckstypen och 14".

2017-09-21 kl 18:10

Klackar på däcken, både på husvagn och dragbilens bakdäck fick jag pga för högt däckstryck och att jag körde flera dagar i 30 graders värme.

2017-09-21 kl 18:18

Frågan gällde var orsaken till däckklackar . Läs rubrik och första inlägget.

apersson850 skrev:

2017-09-21 kl 18:49

Läs själv, om du ska få det rätt.

s2henke skrev:
Vet att det uppstå på bilar med fel hjulinställning, men man kan väl inte justera något på husvagnar?

2017-09-21 kl 23:38

Hjulinställningen kan vara fel på en husvagn också men det finns inget att skruva på utan det är pendelarmarna som måste riktas på en firma med utrustning för sådant. Jag upptäckte för några år sedan att mina däck var slitna på insidan och när jag kollade närmare så visade det sig att båda hade kraftig toe out, jag har ståltorsion så jag demonterade pendelarmarna och sände dem till en verkstad,jag minns tyvärr inte namnet, och fick dem riktade. Med gummitorsion får man nog köra iväg hela vagnen till lämplig verkstad. Nu fick jag visserligen inte klackar på mina däck men det är ett svar om hjulinställning.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-09-22 kl 08:52

Jag har också sett en krokig axel, efter en undanmanöver så kraftig att bilen slutade som skrot i ett räcke. Axeln fick bytas på den vagnen.

Det där är ju förstås extremt, men även mindre påfrestningar kan säkert få något att bli skevt.

2017-09-22 kl 09:28

Ha ha...Kan ju för 17 inte låta bli, men är det inte beklämmande att hela tiden bli lite förödmjukad förminskad eller rent ut sagt förlöjligad av en Magister som kanske fullt behärskar skrivteknik, lästeknik och ordformuleringsteknik och inte minst sagt tanketeknik.

Tror absolut inte detta forum handlar om några magisteravhandlingar utan mer om vad vi dödliga nördar just för stunden har i tankegångarna och försöker förmedla dessa på ett glatt sätt utan påpekanden.

Skulle nog vara mer nöjsamt då. Och diskussionerna skulle nog flyta bättre utan dessa påpekanden eller små instick av helt ovidkommande polemik.

tror absolut inte vi får inbilla oss att alla tänker på exakt samma sak utan mer då det som just för stunden kommer upp. Om det sedan är rätt eller fel spelar ingen roll bara diskussionen går framåt utan en massa påhopp på resp. för att man kanske inte fattat grundfrågan.

Det primära måste väl ändock vara diskussion för diskussionens skull och inte en massa tillrättavisningar.

tror det skulle vara mer roligt då om man bjuder lite på sig själv, annars så kommer nog även detta forum att självdö.

Vad skönt det skulle vara om vi alla vore klonade, säger samma saker, tänker samma saker, ser ut lika dana, uppför oss lika dant.

Vad tråkigt egentligen och då fyller sådana här forum ingen nytta.

2017-09-22 kl 20:19

Hej. en firma i Örebro kan justera och ställa in en axel med ström som de fixar med manschetter på axeln. Kommer inte på namnet men skall tänka efter ett tag så kanske jag återkommer. brandis. Gjorde det på min förra vagn, en Polar efter att bilprovning lyft vagnen med lite för kort avstånd mellan lyftpunkterna så att axeln gav sig.

2017-09-27 kl 23:15

Nu har vi ju fått en massa förslag på vad det kan vara eller inte vara och när däck slits så bildas det klackar (alltid).

Men det primära verkar vara om det går att justera en axel på en Husvagn.

Visst gör det det.

Alla axlar på Husvagnar sitter bultade, får ej vara svetsade till själva chassibalkarna.

Axeln som sådan skall ha en vinkel på 90 grader gentemot vagnens (ramens) centrumlinje. Och i detta fall så stämmer inte denna vinkel.
Då höger däck slits på utsidan och vänster däck slits på insidan så har axelns vinkel förskjutits mot vänster i dragriktningen av någon anledning. Bultarna sitter kanske lösa eller att en yttre större påkänning har skett som fått till följd att axeln har förskjutits (vanligast att bultförbanden inte sitter ordentligt efter en massa år).

Att reglera detta så mäter man ut centrumlinjen samt linjen mellan dom främre bultarna till axelns infästning till ramen.

Dessa två linjer ska sedan bilda 90 grader, gör dom inte det så får man lossa lite på axelinfästningen och göra en justering så vinkeln stämmer.

Kan vara en idé kanske.

Glömde lite: Kan ju inte vara så illa att själva lagringen är slut i hjulen för det kan ge snarlika problem, men inte ett likartat på båda sidor.

2017-09-28 kl 19:13

Är det alltid exakt 90 grader?, tänker på bilar har man aldrig exakt 90 grader.
Rotationsaxeln/svingen är inte alltid 90grader
detta gör vid rörelse att det även blir en vinkelskillnad på hjulet.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017