Däck till husvagn
2020-04-28 kl 21:45

Hej på er!
Jag tänkte köpa nya däck till min husvagn, Hobby 440 från 2001. Mina nuvarande däck har dimensionen 205 70 14. Men det verkar vara en ovanlig dimension idag. På registreringsbeviset står det att den ska ha 195 70 14. Det är alltså 1 cm smalare däck än det jag har idag och då befarar jag att vagnen inte blir lika stabil på vägen. Men frågan är hur stor skillnad blir det?
Är det någon som har någon erfarenhet av det?

Det enda jag hittar i min nuvarande dimension är ett Kinesiskt budgetmärke. Jag vill helst ha någon kändare fabrikat.
Hur viktigt är det att ha C-däck?
Jag tror inte jag har det idag.
Behövs det på en vagn som väger 1150 kg?

Hälsningar
Fredrik

2020-04-28 kl 21:59

Det blir ju stabilare med c-däck så kör du med originalstorleken blir det nog bra. Själv byter jag efter sex år. Sist satte jag på conti vancontact 100 C-däck (krävs för min "nya" totalvikt 1350kg.) Däcken betingar ju inga fantasisummor så att skaffa bra däck om du hittar. Sist fick jag själv skaffa däcken då firman som skulle sätta på dem inte. kunde få tag på dom (dessutom continental åf?).

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2020-04-28 kl 22:26

fredrik@nordwall.se skrev:

Hur viktigt är det att ha C-däck?
Jag tror inte jag har det idag.
Behövs det på en vagn som väger 1150 kg?

Hälsningar
Fredrik

Det kan du räkna ut.

Vagnen väger 1150 i totalvikt och det delar du med 2 och tar den summan x 1,45 då får du fram vad som krävs på vardera sidan.

T ex ett däck som klarar 900 kg samt en fälg som klarar 900 kg.

Förmodar du har fälgar som heter 5,5Jx14H2 5/112 ET30 på vagnen nu och det "H2" som står efter tum måttet (14) innebär förstärkt fälg som klarar vikt på 900 kg (trailerfälg).

Är den inte märkt H2 så vet jag inte vad du har.

Men ett däck som skall klara 900 kg skall sitta på vardera sida.

Detta med ett påslag i beräkningen på 0,45 visste tillverkarna sedan länge och blev en EU regel fr o m 2011.

2020-04-29 kl 06:47

Hagbard, helt ny info för mig att man ska multiplicera med 1,45 för att få fram rätt lastindex för C-däck? Finns det någon svensk information om detta? Eller kör jag runt med fel C-däck på min husvagn:)

Hälsningar, Lennart

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2020-04-29 kl 09:36

LJN skrev:
Hagbard, helt ny info för mig att man ska multiplicera med 1,45 för att få fram rätt lastindex för C-däck? Finns det någon svensk information om detta? Eller kör jag runt med fel C-däck på min husvagn:)

Hälsningar, Lennart

Det skall inte du behöva göra om du bara följer tillverkarens specifikationer för den vagn du har och vad den är typgodkänd för.

Men, det finns ju alltid ett Men.

Från det att vagnen lämnat tillverkaren så är det ju upp till nyttjaren att se til så att vagnen får rätt utrustning under sin livstid och som uppfyller typgodännandet.
Annars så har ju en "väsentlig förändring" skett som inte uppfyller typgodkännandet och det får då nyttjaren ansvara för, om nyttjaren är medveten om vilka risker det kan innebära.

Men över tid så sker det förändringar och oftast på grund av snålet och lite mindre av kusnskap att ersätta utrustning på en vagn så att den fortfarande uppfyller typgodkännandet.

Men att få en Husvagn kattegori O1 eller O2 så krävs det ett godkännande och det godkännandet får tillverkaren om konstruktionen uppfyller en del EU direktiv bl a om däck och hjulutrustning där det står:

RÅDETS DIREKTIV 92/23/EEG av den 31 mars 1992
2.9. högsta axeltryck: det högsta tekniskt tillåtna värde på den totala lodräta kraften mellan kontaktytan på däcken på i frågavarande axel och marken och som uppstår genom den del av fordonets massa som belastar denna axel. Summan av axeltrycken kan överstiga det värde som motsvarar fordonets totalvikt.

KOMMISSIONENS FÖRORDNING (EU) nr 678/2011 av den 14 juli 2011
3.7.1. För släpfordon av kategori 01 och 02 med en hastighet begränsad till 100 km/tim eller lägre och försedda med enkelmonterade personbilsdäck skall maxbelastningen för varje däck minst vara lika med 0,45 gånger totalvikten på den mest belastade axeln, enligt släptillverkarens angivelse. För dubbelmonterade däck är denna faktor 0,24.

Det bästa i alla lägen är att se till så man har det som tillverkaren bestämt och inget annat.

Det underlättar...

2020-04-29 kl 10:04

Du har skrivit omväxlande 0,45 och 1,45 i inläggen i tråden. Det är nog det som förvirrar.

2020-04-29 kl 10:47

Aritmetik...

2020-04-29 kl 11:26

Men Hagbard, du skrev:
"Det kan du räkna ut.Vagnen väger 1150 i totalvikt och det delar du med 2 och tar den summan x 1,45 då får du fram vad som krävs på vardera sidan"

Och det stämmer väl inte?

Hälsningar, Lennart

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2020-04-29 kl 11:38

LJN skrev:
Men Hagbard, du skrev:
"Det kan du räkna ut.Vagnen väger 1150 i totalvikt och det delar du med 2 och tar den summan x 1,45 då får du fram vad som krävs på vardera sidan"

Och det stämmer väl inte?

Hälsningar, Lennart

Stämmer skitbra...

Totalvikt 1150 delat med 2 = 575 kg per bärande hjul.

Och faktor 0,45 som skall beräknas utgår från totalvikten och att lägga till den faktorn till redan uträknad vikt 575 (per bärande hjul) blir ju då 1,45 där "1" motsvarar den uträknade vikten.

575 x faktor 0,45 plus ingående vikt 1 = 1,45 x 575 = 833,75 kg och då blir närmast över 900 kg som Både däcket och fälgen skall klara.

Så fick jag lära mig i skolan.

2020-04-29 kl 11:46

Tror att du missförstår mitt inlägg:) Matematiskt är det rätt men är det verkligen en gällande beräkningsregel hur man väljer c-däck till sin husvagn? Du har inte misstolkat den förordning du hänvisar till?

Hälsningar, Lennart

/Lennart

2020-04-29 kl 12:42

Att välja däck är helt upp till dig själv.

Men att få en vagn typregistrerad så är det totalvikterna som bestämmer hjulutrustningen och den kan inte kringås för då blir det ingen typregistrering.

Att sedan däckhandlarna säljer det kunden frågar efter är ju en annan sak, man får det man betalar för och i övrigt så bryr dom sig inte.
Att gå i polemik med en kund vad som gäller, tar för lång tid och alla är inte bevandrade i reglerna.

Däck hjul skall uppfylla det som typfordonet fått godkänt för sedan är det upp till nyttjaren att se till så det gör det, det ansvaret vilar aldrig på någon annan. Det värsta som kan hända är att nyttjaren utsätter andra trafikanter för fara som inte varit beräknat från början.

Så, egentligen ska man inte bry sig om vad som sitter "där" bara man sätter dit likvärdigt/bättre som tillverkaren satt dit vid utskeppning från fabriken då dom överlämnar ansvaret till någon brukare.

Direktiven i övrigt gäller tillverkare som vill tillverka och saluföra fordon inom EU kattegori O1 och O2.

2020-04-29 kl 13:00

Hagbard, det var inget svar inte på mitt inlägg nr 10.

Hälsningar, Lennart

/Lennart

2020-04-29 kl 13:21

LJN skrev:
Matematiskt är det rätt men är det verkligen en gällande beräkningsregel hur man väljer c-däck till sin husvagn? Du har inte misstolkat den förordning du hänvisar till?

Hälsningar, Lennart

Regel och regel...Enkelt sätt att ta reda på vad som behövs.

Om man övertar en vagn som varit i någon ananns ägo och man bedömmer att man skall byta däck då dom "oftast" torkat sönder så blir ju valet.

Vad sitter där?

Är det enligt typinsrumentet för vagnen?

Alla vet at under årens lopp så händer det mycket med vagnar som kanske inte borde hända.
Det sitter olika däck på vardera sida, det sitter olika fälgar på vardera sida. Uppfyller det som sitter där det som ska sitta där eller är dom bättre eller sämre enligt typinstrumentet?

Då kommer frågan hur gör man då, har man ingenting att utgå ifrån så är det en enkel "regel" att räkna ut det själv och skaffa det som "borde" sitta där eller en bättre utrustning mot vad som satt där enligt typinstrumentet.

Kan det vara något?

2020-04-29 kl 13:33

Nej, och svaret är att det är en misstolkning av förordningen. Varje enskilt däck ska klara 0,45 gånger den del av totalvikten som bärs av den mest belastade axeln (om det finns flera). Det är det som krävs för typgodkännandet.

Personligen lägger jag mig högre när jag väljer däck, men det är för att jag inte vill stå där med punktering på grund av dumsnålhet. Min släpkärra låg på en faktor 0,5 när jag köpte den, men när jag bytte däck köpte jag så nu har jag en faktor 0,75. Som exempel.

2020-04-29 kl 13:42

apersson850 skrev:
Nej, och svaret är att det är en misstolkning av förordningen. Varje enskilt däck ska klara 0,45 gånger den del av totalvikten som bärs av den mest belastade axeln (om det finns flera). Det är det som krävs för typgodkännandet.

Personligen lägger jag mig högre när jag väljer däck, men det är för att jag inte vill stå där med punktering på grund av dumsnålhet. Min släpkärra låg på en faktor 0,5 när jag köpte den, men när jag bytte däck köpte jag så nu har jag en faktor 0,75. Som exempel.

Nu hänger jag inte med alls?

Vari ligger misstolkningen?

Enkelaxel faktor minst 0,45 per bärande hjul.

Dubbelaxel faktor minst 0,24 per bärande hjul.

Skaffar man bättre än vad som föreskrivs så är det ju bra men skaffar man sämre än föreskrivet så kan det ju inte vara så bra.

Grundtanken är ju "hur många bryr sig" egentligen?

2020-04-29 kl 13:51

Där var en misstolkning till, för det är inte när du har dubbla axlar som 0,24 gäller, utan dubbla hjul. Tvillingmonterat, alltså. Fast det har jag aldrig sett på husvagnar.

I inlägg #9 räknade du ut att däcket ska klara 834 kg, men då var din aritmetik felaktig.

Rätt svar är alltså 1150 * 0,45 kg, vilket blir 518 kg. Det är det som Lennart och jag menade.

2020-04-29 kl 14:10

OK där var jag lite för snabb 0,24 gäller dubbelmontage.

Men menar ni då att det skulle räcka med vanliga personbilsdäck med max load index 90 600 kg på vardera sida?

Det är jag nog frågande inför då man sätter på fälgar som klarar 900 kg samt C däck som också ligger på den nivån.

Då behövs ju inga C däck eller?

Då skulle jag kunna he det på min vagn också men där föreskrivs det att det skall var C-däck och försärkt fälg märkt H2.

Så hur skall beräkningen gå till?

2020-04-29 kl 14:13

Som jag skrev. Totalviktsfördelningen på högst belastade axeln (den enda, när man bara har en) multiplicerat med 0,45. På en vagn som min, som bär 1700 kg på en axel, blir det inte så lite per däck ändå.

Tillverkaren kan ju föreskriva/rekommendera vad han vill, så länge det inte är sämre än vad som krävs för typgodkännande.

Jag har som sagt en 1300 kg vagn, som levererades med däck för 600 kg belastning. De räknade med att axeln skulle bära 1200 kg, kulan 100 kg. Vilket är rätt fräckt i sig självt, eftersom det inte är många vanliga personbilar som tillåter 100 kg. Min är hyfsat rejäl, men sätter gränsen vid 90 kg.

Eller så använde de helt enkelt 1300 kg * 0,45, och fick det till 585. Så satte de dit 600 kg däck. Oavsett hur de kom fram till det så tyckte jag det var klent.

Vad husvagnen jag har levererades med från början vet jag inte, för de däcken sitter inte där längre.

2020-04-29 kl 14:32

apersson850 skrev:
Som jag skrev. Totalviktsfördelningen på högst belastade axeln (den enda, när man bara har en) multiplicerat med 0,45. På en vagn som min, som bär 1700 kg på en axel, blir det inte så lite per däck ändå.

Tillverkaren kan ju föreskriva/rekommendera vad han vill, så länge det inte är sämre än vad som krävs för typgodkännande.

Jag har som sagt en 1300 kg vagn, som levererades med däck för 600 kg belastning. De räknade med att axeln skulle bära 1200 kg, kulan 100 kg. Vilket är rätt fräckt i sig självt, eftersom det inte är många vanliga personbilar som tillåter 100 kg. Min är hyfsat rejäl, men sätter gränsen vid 90 kg.

Eller så använde de helt enkelt 1300 kg * 0,45, och fick det till 585. Så satte de dit 600 kg däck. Oavsett hur de kom fram till det så tyckte jag det var klent.

Vad husvagnen jag har levererades med från början vet jag inte, för de däcken sitter inte där längre.

Jag är fortfarande inte överens med er.

Jag tänker som så utifrån det som står...

högsta axeltryck: det högsta tekniskt tillåtna värde på den totala lodräta kraften mellan kontaktytan på däcken på i frågavarande axel och marken och som uppstår genom den del av fordonets massa som belastar denna axel. Summan av axeltrycken kan överstiga det värde som motsvarar fordonets totalvikt.

Som jag tolkar det så kan ju inte den lodräta kraften bara ligga på ett hjul utan den måste ju fördelas på två hjul.

Du menar att jag tänker fel här?

2020-04-29 kl 14:42

Ja, visst fördelas den på två hjul. Därav faktorn 0,45, som ju innebär ungefär hälften per hjul. Lite mindre, faktiskt, men de räknar förmodligen med att det finns en bra marginal på däcken.

2020-04-29 kl 14:42

Ett enkelt sätt att välja C-däck är att titta i en lastindextabell. Har man en husvagn med totalvikt på säg 1500 kg och med enkelaxel (två däck/hjul) så ska däcket klara 750 kg i last och då har jag räknat bort ev. kultryck. Sen kan man lägga på lite marginal och kanske gå upp 50-100 kg för lite "feelgood" Och i detta fall skulle ett däck med lastindex 102 vara perfekt:) Och märkestillverkare designar säkert sina däck med en "säkerhetsmarginal" också.

https://www.falginfo.se/belastningsindex/

/Lennart

2020-04-29 kl 14:46

Med "märkestillverkare" menar du välrenommerade tillverkare av "premiumdäck", antar jag? Fast sådana sitter långt ifrån alltid på husvagnar, och nästan aldrig på släpkärror. Där är det billigaste skiten de kan komma undan med som gäller.

När man själv ska välja har man förstås möjligheten att välja något man tycker känns bra.
Jag har varit med om att de originalmonterade däcken, två år gamla, på en husvagn havererade bara av att köra längs landsvägen. Inte var det någon extrem last heller.

2020-04-29 kl 14:59

Jag är ändå frågande?

Kollade lite vad som sitter på en del vagnar och jag är nog av samma uppfattning som dig att kan dom komma unan med att spara lite så gör dom det men.

En vagn med totalvikt på 1700 kg levereras med C-däck som klara 900 kg st (185R14C8) lastindex 104.

Enligt era beräkningar så skulle denna vagn klara sig med däck som har lastindex 99, 775 kg.

Varför då sätta på däck som klarar 900Kg?

En vagn med totalvikt lite över 1700/2000 kg levereras med C-däck som klara 1030 kg (205R14C8) lastindex 109.

Denna vagn skulle då klara sig med däck som har lastindex 104 900 kg.

Varför då sätta på däck som klarar 1030 kg?

Är dom snälla tro?

Gubbarna skall inte vara där utan ett )

2020-04-29 kl 15:17

Jag är nog lite låst i min tankegång när det gäller beräkningen.

Har fungerat på min vagn men det blir lite orimligt på en vagn med totalvikt på 2000 kg.
1000x1,45= 1450 kg, visserligen finns det däck med lastindex 121/122 1405/1500 kg men var få tag i dom?

Det låter mer rimligt med 2000x0,45=900 kg.

Och där bjuder nog en leverantör av vagnar med däck som klarar 1030 Kg.

Men frågan är då varför det krävs C-däck när det inte behövs?

Kan det vara för att i en kurva så hamnar hela eller del av hela totalvikten på ena sidans hjul och för att förebygga detta så föreskrivs en högre bärighetsklass både på däck och fälg?

2020-04-29 kl 15:21

Det finns ju både R och C-däck med samma belastningsindex. Men C-däcken är, tack vare fler lager, stabilare och tåligare mot exempelvis krängningar i sidled. Just sådana krängningar förekommer mycket mer på höga husvagnar än på flaksläp, även om de har samma registrerade totalvikt. Det kan vara därför en husvagnstillverkare har konstaterat att i praktiken behövs stabilare däck på deras produkter än på en motsvarande flaksläp. På grund av sin konstruktion går ju också en husvagn med en bruttovikt som är nära (eller ibland en bra bit över, hrm...) totalvikten, jämfört med flaksläp. Det är bara en handfull gånger jag lastat min flaksläp till maxlast, men husvagnen är ju alltid nära sin.

Just nu har jag lastindex 106 på min vagn, som alltså har en registrerad totalvikt på 1700 kg. Två däck ska alltså bära 1900 kg. Men de har jag ju valt själv. Det är inte de som Tabbert valde att lägga på från början.
I registreringsbeviset står bara att däcken ska vara 205/70 R15C, inte vilket belastningsindex de ska ha.

2020-04-29 kl 15:32

Överlast, jag läste någonstans i typgodkännandereglerna att hjulutrustningen skulle klara 10% i överlast för godkännande. Men hittade det inte nu. Och med en vagn på 2000 Kg så blir det ju lite.

2020-04-29 kl 15:33

Om det finns en sådan regel stämmer den illa med faktorn 0,45.

2020-04-29 kl 16:15

Min vagn med totalvikt 2000 kg är registrerad med index 112, och även utrustad med det. Ca 10 % marginal.

2020-04-30 kl 07:05

apersson850 skrev:
Det finns ju både R och C-däck med samma belastningsindex. Men C-däcken är, tack vare fler lager, stabilare och tåligare mot exempelvis krängningar i sidled. Just sådana krängningar förekommer mycket mer på höga husvagnar än på flaksläp, även om de har samma registrerade totalvikt. Det kan vara därför en husvagnstillverkare har konstaterat att i praktiken behövs stabilare däck på deras produkter än på en motsvarande flaksläp. På grund av sin konstruktion går ju också en husvagn med en bruttovikt som är nära (eller ibland en bra bit över, hrm...) totalvikten, jämfört med flaksläp. Det är bara en handfull gånger jag lastat min flaksläp till maxlast, men husvagnen är ju alltid nära sin.

Just nu har jag lastindex 106 på min vagn, som alltså har en registrerad totalvikt på 1700 kg. Två däck ska alltså bära 1900 kg. Men de har jag ju valt själv. Det är inte de som Tabbert valde att lägga på från början.
I registreringsbeviset står bara att däcken ska vara 205/70 R15C, inte vilket belastningsindex de ska ha.

Nu förstår jag heller inte vad du menar?

Däcket enligt reg. beviset 205/70 R15C är ett C2 däck (nyttofordonsdäck) med belastningskod 106 för enkelmontage och 104 för dubbelmontage och hastighetsindex R = 170 km/h.

Så vad är det speciella i detta fall då du valt det som föreskrivs?

2020-04-30 kl 07:49

LJN skrev:
Tror att du missförstår mitt inlägg:) Matematiskt är det rätt men är det verkligen en gällande beräkningsregel hur man väljer c-däck till sin husvagn? Du har inte misstolkat den förordning du hänvisar till?

Hälsningar, Lennart

Kan så vara, har skummat igenom det mesta nu och i förabetena så sägs det "per bärande hjul" som innebär både däck och fälg. Och det är nog detta som fastnat i mitt kontor men en beräkning på 0,45 i vara månde skall dit och en överlastprocent skall dit.

Det som skrivs när det gäller faktor 0,45 är att det "minst" skall uppnås, vilket då kan innebära att det inte är fel om det skulle uppnå ett högre värde.

Det bökiga i alla direktiv är alla hänvisningar kors och tvärs men dessa skall vi ju egentligen inte bry oss om utan det som gäller är det som sedan efter typgodkännande står i registreringsbeviset och inget annat.
Men det är aldrig fel att ha bättre, däremot så kan det vara ett stort fel att ha sämre än vad som föreskrivs.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1684 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206