Dölj första
Däck till husvagn
2020-04-28 kl 21:45

Hej på er!
Jag tänkte köpa nya däck till min husvagn, Hobby 440 från 2001. Mina nuvarande däck har dimensionen 205 70 14. Men det verkar vara en ovanlig dimension idag. På registreringsbeviset står det att den ska ha 195 70 14. Det är alltså 1 cm smalare däck än det jag har idag och då befarar jag att vagnen inte blir lika stabil på vägen. Men frågan är hur stor skillnad blir det?
Är det någon som har någon erfarenhet av det?

Det enda jag hittar i min nuvarande dimension är ett Kinesiskt budgetmärke. Jag vill helst ha någon kändare fabrikat.
Hur viktigt är det att ha C-däck?
Jag tror inte jag har det idag.
Behövs det på en vagn som väger 1150 kg?

Hälsningar
Fredrik

^^ Första inlägget ^^
2020-04-28 kl 21:45

Hej på er!
Jag tänkte köpa nya däck till min husvagn, Hobby 440 från 2001. Mina nuvarande däck har dimensionen 205 70 14. Men det verkar vara en ovanlig dimension idag. På registreringsbeviset står det att den ska ha 195 70 14. Det är alltså 1 cm smalare däck än det jag har idag och då befarar jag att vagnen inte blir lika stabil på vägen. Men frågan är hur stor skillnad blir det?
Är det någon som har någon erfarenhet av det?

Det enda jag hittar i min nuvarande dimension är ett Kinesiskt budgetmärke. Jag vill helst ha någon kändare fabrikat.
Hur viktigt är det att ha C-däck?
Jag tror inte jag har det idag.
Behövs det på en vagn som väger 1150 kg?

Hälsningar
Fredrik

2020-04-30 kl 09:04

Intressant diskussion så jag kollade lite på vad vi har.
Totalvikt vagn 2650 kg med boggi så då skulle enligt de de faktorer som nämnts beräkningen bli:
2650/4 x 1,24= 821,5 kg. Vi har belastningskod 102 som är 850 kg så totalt på vagnen sitter däck som klarar 3400 kg.
På vår förra vagn som också hade boggi vägde 2100 kg men där var det vanliga bildäck som gällde, så vad klarar vanliga däck för last?
Bilen har en totalvikt på 2710 kg men där behövs inga C-däck. Lasten per däck är ju i stort sett samma på bil och vagn. Någon som kan förklara, tack.

2020-04-30 kl 15:00

Nä, så blir det inte alls.

Totalvikt 2650 kg fördelat på två axlar. Om vi antar jämn fördelning (det finns ju tvåaxliga konstruktioner där axlarna bär olika mycket) så blir det 1325 kg per axel.
1325 * 0,45 = 597 kg per däck som minimibärighet.
Bärighetsklassningar finns både på vanliga radialdäck (R) och på däck för lastfordon (C, Cargo). Skillnaden är den interna uppbyggnaden av däcken. C-däck är stabilare, med fler lager armering än vad vanliga radialdäck, personbilsdäck, är utrustade med. Därför tåler C-däcken bättre det krängande och slängande som en vagn i högre grad utsätter dem för, jämfört med vad en bil vid någorlunda normal körning ställer till med.

Ev. finns det då också något krav om överlasttålighet, som Hagbard hade sett.

I mitt registreringsbevis för vagnen är inte bärighetsklassen angiven, bara däcktypen. Så det dokumentet är inte så mycket värt när jag ska välja däck.
De däck som ligger på nu valde handlaren, eftersom de byttes innan jag övertog den begagnade vagnen från firman.

2020-04-30 kl 16:20

Citat
"Vi har belastningskod 102 som är 850 kg så totalt på vagnen sitter däck som klarar 3400 kg".
Slut citat

Jag uppfattade att han hadde det här på vagnen och det är ju en bra marginal.

2020-04-30 kl 16:23

Nu när många läst det här så vore det ju intressant vad var och en har?

Totalvikt och monterade hjul och om det skiljer sig mot vad registreringsbeviset säger?

Behöver inte nämna vagntyp.

2020-05-01 kl 06:55

apersson850 skrev citat:

"Nä, så blir det inte alls.

Totalvikt 2650 kg fördelat på två axlar. Om vi antar jämn fördelning (det finns ju tvåaxliga konstruktioner där axlarna bär olika mycket) så blir det 1325 kg per axel.
1325 * 0,45 = 597 kg per däck som minimibärighet."

Om detta är riktigt så skulle man kunna köra med däck som totalt klarar 597 * 4 = 2388 kg. men min totalvikt är 2650 kg. Det kan väl inte vara riktigt?

2020-05-01 kl 08:55

LJN skrev:
Ett enkelt sätt att välja C-däck är att titta i en lastindextabell. Har man en husvagn med totalvikt på säg 1500 kg och med enkelaxel (två däck/hjul) så ska däcket klara 750 kg i last och då har jag räknat bort ev. kultryck. Sen kan man lägga på lite marginal och kanske gå upp 50-100 kg för lite "feelgood" Och i detta fall skulle ett däck med lastindex 102 vara perfekt:) Och märkestillverkare designar säkert sina däck med en "säkerhetsmarginal" också.

https://www.falginfo.se/belastningsindex/

Det framgår ingenstan i direktiven att man skall ta "del" av totalvikten (räkna bort kulvikten) utan det är alltid den faktiska totalvikten som gäller som grund för typgodkännande och beräkningar.

Sedan är jag fortfarande frågan till beräkningsproblematiken kan det vara en tankenöt hur dom tänker tro och hur vi tänker.

Skulle jag räkna som två tidigare menar så ligger mina däcks bärighet under vagnens totalvikt.

1230 x 0,45 = 554 x 2 = 1107 kg och då saknas det 123 kg samt 10% 123 kg = 246 kg/2=123 kg per däck i för liten bärighet och någon marginal finns inte.

Vagnen som sådan är godkänd med däcksutrustning 175R13C och fälgar 5JJx13H2 5/112 ET30 (fälgar med dubbel hump/förstärkta).

Där däckets bärighetsklass är 97 (730 kg) och fälgens bärighetsklass är 900 kg (bärighetsklasserna på fälgar verkar skifta just vid 700 kg som är fyrbultsfälgar och 900 kg som är fembultsfälgar med bultmönster av Mercedestyp).

Totalt 1460 kg minus totalvikten blir 230 kg marginal där det egentligen bara krävs 123 kg marginal. Men lite bättre är inte fel sägs det.

Eller hur tänker vi?

2020-05-01 kl 12:01

LJN skrev:
Ett enkelt sätt att välja C-däck är att titta i en lastindextabell. Har man en husvagn med totalvikt på säg 1500 kg och med enkelaxel (två däck/hjul) så ska däcket klara 750 kg i last och då har jag räknat bort ev. kultryck. Sen kan man lägga på lite marginal och kanske gå upp 50-100 kg för lite "feelgood" Och i detta fall skulle ett däck med lastindex 102 vara perfekt:) Och märkestillverkare designar säkert sina däck med en "säkerhetsmarginal" också.

https://www.falginfo.se/belastningsindex/

Sneglade lite på din vagn (om det är den du skaffade nyligen) så typades den med däck enligt detta:

- storlek 185R14C8
- fälgdiameter 5.50Jx14H2 (dubbel hump extra förstärkt).
- bultcirckeln 5 x 112
- lastkapacitet LI104: 900 kg
- Hastighetsindex N, 140 Km/h

2020-05-01 kl 12:04

På vilket sätt är mitt "enkla sätt" en felberäkning? Att jag la till stycket med kultryck är för att jag inte tar hänsyn till denna utan endast använder vagnens totalvikt som dimensioneringsgrund.
Det är ju inte "Rocket Science" vi pratar om:)

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2020-05-01 kl 12:33

LJN skrev:
På vilket sätt är mitt "enkla sätt" en felberäkning? Att jag la till stycket med kultryck är för att jag inte tar hänsyn till denna utan endast använder vagnens totalvikt som dimensioneringsgrund.

Den länk du hänvisade till avser personbilar där det inte föreskrivs C-däck och det kanske inte stämmer så där överens med ett fordon där det krävs C-Däck.

Men annars så är det absolut "enklaste" sättet att titta i registeringsbeviset och se vad som står där, då kommer man närmast sanningen.

Mina tankegångar har varit "hur" man skulle kunna komma fram till "vad" som krävs och det verkar inte ens däckhandlarna medvetna om heller vad jag förstår. Dom hänvisar hela tiden till "vad står det i registreringsbeviset, vad är vagnen typad med".
Och det är klart, det är ju det viktiga. Men det skulle vara kul att kunna räkna ut det själv på ett enkelt sätt.

Eller hur?

2020-05-01 kl 12:48

LJN skrev:

"vi pratar inte". Jag utgår ifrån att många skulle vara intresserade av denna frågeställning då många är inne och läser och många även ställer frågor om detta.

Men att hänvisa till Rocket Science förstår jag inte det är nog lite mer elakt än en god ton.

2020-05-01 kl 13:12

Den länk jag angav är för C-däck, eller läser jag eller du fel?

Hälsningar, Lennart

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2020-05-01 kl 13:22

Jag läste som det stog "Bilens"...

Hur räknar jag ut däckens belastningsindex?
Bilens totalvikt / 4 = max belastning (kg) för varje däck, se tabellen nedan för att hitta rätt LI (Load Index). Om "Garanterat axel/boggitryck axel" är definierad i registreringsbeviset så måste du ta hänsyn till respektive axels vikt, högre fördelning av totalvikten på bakaxeln innebär däck som klarar högre belastningsindex (tex bakaxelns tryck i kg / 2 = belastningsindex för bakdäcken), vanligt på Pickup, skåpbil, lätt lastbil osv. Notera samtidigt om du behöver C-däck.

I sista del är en anmärkning om just C-däck.

En annan sak jag funderade på varför dom vill ha fälgar med dubbel hump vid högre vikter. Dessa fälgar har en inbyggd säkerhet mot "kavling" samt att de är förstärkta.

Vad jag förstår då så tar man hänsyn till att däckets cord bättre fixeras mod fälgkanten och har svårare att kränga av vid en häftig sidomanöver och det måste ju vara bra ur säkerhetssynpunkt.

Funderat på detta då en del byter till aluminiumfälgar och frågan är då om man tar hänsyn till detta. Vid fel luftryck så kavlar däcket lättar av vid en sidolast än om fälgen är utrustad med dubbel hump.

Bör man fundera även detta?

2020-05-01 kl 13:53

Jag skulle vilja tillägga en sak som kanske är bra info. Har ett däck två belastningsindex så betyder det att det lägre värdet är vid dubbelmontage och det högre vid singelmontage.

Hälsningar, Lennart

/Lennart

2020-05-03 kl 00:06

Waow Fredrik. Hoppas du blev klokare av det här. Som jag ser det så står det på ditt registreringsbevis att du skall ha c-däck måste du ha det. Annars gör vad f-n du känner för. Men inte sämre än vad det står.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2020-05-03 kl 06:30

ShadowF skrev:
Waow Fredrik. Hoppas du blev klokare av det här. Som jag ser det så står det på ditt registreringsbevis att du skall ha c-däck måste du ha det. Annars gör vad f-n du känner för. Men inte sämre än vad det står.

Det var ett bra svar, kort och koncist med alla fakta som behövs mer behöver man inte tillägga.

2020-05-03 kl 11:14

I mitt registreringsbevis står det C-däck och dimensionen. Men ingenting om lägsta belastningsindex. Det ger sig kanske av dimensionen kombinerat med C-kravet?

Våra bilar är Volvo XC70. Mycket vanligare dragbil får man leta efter. De bilarna anger olika axelbelastning fram resp. bak. 1200 och 1270 kg.

Däck som tilsammans har lägre bärighet än totalvikten var alltså precis vad min flaksläp levererades med. Vanliga personbilsdäck var det också. Så billigt som möjligt.

Att jag nu har 185/75R14C 102/100Q är något jag själv valt. Men det är bara för att jag säkert inte ska få däckproblem, även om jag utnyttjar totalvikten på 1300 kg.

Husvagnen har fått 205/70R15C 106/104R. Men det är alltså inte heller original. Vagnen var tio år nör jag köpte den. Däcken som låg på var spruckna. Handlaren (Bengt i Örkelljunga) valde själv de som ligger där nu.

Sammanfattningsvis har jag däck för 1900 kg på 1700 kg husvagn och däck för 1700 kg på 1300 kg flaksläp.
Om jag är orolig för nåt är det i alla fall inte de däcken. Vilket är ett värde i sig självt.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1684 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206