Dålig lukt i nyare vagn / av Berkaking

• 6 svar
Dålig lukt i nyare vagn
2019-09-28 kl 21:04

Hej på er alla!

Först, finns flera trådar, alla med olika svar och frågeställningar, men hittar inte riktigt rätt bland alla trådar.

Nu till mitt problem.

Har en ganska ny vagn. En Polar 560 - 2015, som vi är andra ägare på (tidigare var svärföräldrarna)

Vi har haft vagnen i snart 3 år (dom var inga campare) och har fått en konstig lukt i vagnen.

Och kan inte hitta vart det kommer ifrån? Har kollat allt, vad jag kan komma på.

Har plockat ut allt, luktat på allt, ingenting luktar. Lukten sätter sig inte i tyget (har allt tyg inne, och luktar ingenting)

Avloppet luktar i tanken - absolut, men det är inte det som luktar i hela vagnen. Legat under, kollat på taket, ja. allt jag kommit på.
Färskvattentanken lika så. Luktar lite om man stoppar ner näsan, men inte. Toan - Nej, inte samma doft.

Allt är tömt, finns ingenting som kan lukta?

Plockat ur batteriet, ifall det skulle koka och kommer gas. Men icke.

Tycker mig inte att det luktar mögel, och då borde det sätta sig i andra saker ju.
Kan absolut ha haft otur, men en 4år vagn som är kontrollerad varje år för fukt, borde inte ha sådan otur att börja mögla pga fuktskada.

Haft haft den stående nu i ca 2 mån, och efter detta det luktar, och går inte bort, håller på få panik.

Någon som har någon bra idé?
Kanske måste lämna in den till en verkstad för att fuktmäta, känns som ena lösningen snart?

Tack!

2019-09-28 kl 23:58

Död mus?

2019-09-29 kl 00:39

Tanken har slagit mig, har sökt och kollat överallt, men inte sett något. Och tänker att närmar man sig, borde det lukta mer. Men går inte direkt avgöra vart lukten kommer ifrån. =(

2019-09-29 kl 11:55

Sätt i propparna i handfaten och fyll upp med lite vatten. Låt det vara någon dag och lukta sedan. Det kan vara något i rören. Fick problem på min Kabe ibland. Har haft lukt ibland på vagnar med inbyggd gråvattentank. Skumt nog så var det oftast rören som var värst.

Kolla även i och runt kylen så inget har läckt.

2019-09-29 kl 21:31

Ställa in ett glas ättika kanske, eller spraya med nån odörätare. Se om det hjälper så det försvinner för gott.

2019-11-07 kl 17:30

Jag har 2 bekanta som har köpt varsin Polar husvagn, som haft fuktproblem redan då husvagnarna levererades nya från fabrik. Två besök vardera krävdes för att åtgärda problemen, det tog dessutom ganska lång tid.
Om det är fukt som är problemet, är svårt att säga. Du kan köpa en fukttestare för under 1 000 kr, exvis Extech M055 som kan mäta både beröringsfritt och med stift. Kalibrering medföljer. Mäter både i trä och solida material.
Kolla även skarvar utvändigt, vissa vagnar har tätningsmassa som tränger ut, detta är ett tecken på att vagnen är tätad med tillräckligt tätningsmedel. Känn på utvändiga handtag och dylikt så att de sitter stabilt och inte lossnar.
Kolla golvet under husvagnen om det finns färgskiftningar. Kolla även invändigt om golvet sviktar. Inget läckage i tak eller takfönster?

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1563 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 626 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 374 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842