• 12 svar
Dimljus
2012-05-25 kl 10:02

På den lokala bensinmacken läste jag häromdagen ett litet anslag om EU-bestämmelser om dimbakljus på släpvagnar. Trots flera genomläsningar blev jag inte mycket klokare och kassapersonalen visste ingenting.
Min fråga är således om det är någon som känner till fakta om detta? Är det ett färdigt EU-bslut? Är det någonting som är "på gång" eller är det bara lösa funderingar? Olika i olika länder kanske? Och andra relevanta fakta i det hela?

2012-05-25 kl 22:08

Jeg har dimbakljus på min Solifer fra 2000, så noe nytt er det ikke. Jeg mener å ha lest at det er krav i Tyskland, men krav eller ikke, jeg mener det øker sikkerheten ved kjøring i dimma, en lys husvagn synes ikke særlig bra i dimma.

2012-05-25 kl 22:20

Ja s7. detta med lyse på ekipage har nog vi i Sverige en väldig god kunskap om, då vi har haft lag på halvljus på bil i hur många år som helst.

Dock har jag inte sett att det ska bli krav på dimbakljus på husvagnar...
Jag som gammal lastbilschaufför blior bara sur med sånt, hur många använder egentligen dimfram och dimbakljus på rätt sätt?
Inte många kan jag tala om..... För mig är dom mera i vägen än gör nytta...

2012-05-26 kl 10:05

Milken skrev:

hur många använder egentligen dimfram och dimbakljus på rätt sätt?
Inte många kan jag tala om..... För mig är dom mera i vägen än gör nytta...

Håller med. Dimbakljus missbrukas mest och de är då mycket irriterande.
De ska ju inte användas vid minsta dimma utan när man inte alls ser ordinarie bakljus, vare sig det är riktig dimma eller snörök. Att det ska vara så svårt...

2012-05-26 kl 11:55

Än värre är dimljusen fram som använd för att det ser coolt ut

2012-05-26 kl 12:13

Jeg håller med om det som er skrevet om feil bruk av dimljus, og i Norge er boten 2000 nkr for feil bruk. Men en skrev at dimljuset bak kan anvendes når man ikke ser det vanlige baklyset. Det er ikke så lett å bruke den metoden siden de nye EU reglene sier at det ikke er nødvendig med tent baklys annet enn ved kjøring i mørke. Da skal lyset tennes automatisk, men automatikken virker ikke ved dimma og tett snøväder.

2012-05-26 kl 14:07

Ordentliga bötesbelopp får kanske folk att tänka mer.
Automatik är ofta bra men bör inte ersätta bilförarens omdöme.

2012-05-26 kl 21:46

Dimljus fram är bara irriterande särskilt på våta vägbanor, då de bländar ljuset reflekteras mot vägbanan och bländar. Och dimbakljus vet inte folk hur det används, har man det på i dimma så ska man naturligtvis släcka när det har kommit ett fordon efter. för då har ju den föraren sett mig. Annars bländar det ju och irriterar den som är bakom.
Jag har kopplat om mina dimbakljus till bromsljus, det finns väl ingen lag att det ska vara dimbakljus. Bilprovningen har godkänt det i 4 år nu.

2012-05-27 kl 16:44

Om någon trådläsare skulle tvivla så är här några informationskällor:

"korkortonline.se":
Dimbakljus

Dimbakljuset (en mycket starkt röd lampa) används för att bakomvarande fordon ska se dig tydligt då sikten är kraftigt försämrad. Dimbakljuset är bländande, så det ska släckas så fort du bedömer att bakomvarande fordon har sett dig.

"Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik"
FRÅGA:
Är det bötesbelagt att köra med dimbakljus när behovet ej finns eller att inte stänga av dem när fordon kör ifatt
SVAR:
Ja, det är olagligt att använda dimbaklyktan när det inte är motiverat eller så att andra förare bländas.
Ordningsboten för användande av dimbakljus vid annat än i dimma, tät nederbörd etc är 500 kronor och för användande av dimbakljus på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon kan bländas är 1 000 kronor.
Bengt Dieden, Vi Bilägare

"Trafikverket":
Dimbakljuset får ej användas så att bakomvarande fordons förare bländas.
(TrF 3 kap 71-72 §)

2012-05-27 kl 21:41

Problmet är ju inte direkt att det är för lågt bötesbelopp, utan det är ju att polisen verkar inte prioritera sån förseelse...
Dom stannar ju tex ytterst sällan en personbil för just dimljusen utan oftast skrivs det med när dom stannar för tex, hastighets och/eller alkoholkontroll...

Men jag måste berätta om en liten pinsam incident för mig för några år sedan, Hade sovit en stund vid en rastplats mellan Jönköping och Nässjö... lastbilen var en med vanlig daghytt, så manfick ju knö upp benen lite som det gick...
Jag brukade lägga upp ena benet på instrumentpanelen i mitten av hytten...
När jag vaknade och åkte iväg fick jag se att backkameran var på.... Hmm.. Kul att kunna se bilarna bakom även när jag kör framåt tänkte jag...:)

Men jag såg i kameran väldigt många som hytte med näven, grimaserade, och gjorde idiotomkörningar....

Hmmm, Jag stannade på en rastplats några km längre fram... Jäklar, det var en knapp som jag hae kommit åt med benet när jag sov, den gick för manuell påslag av både till backkameran och till Backljusen... 2 stora glober med 120watt vardera...:):)

Shit....

2012-05-28 kl 10:19

Hehe. Jo, dumheter gör vi väl alla - men inte medvetet.

2012-05-30 kl 15:23

Först håller jag med alla ovanstående att man förstås bara ska använda dimljus när det verkligen behövs.
Sedan var jag på bilbesiktningen igår och fick lite ytterligare förklaringar.
En del bilar med släpvagnskoppling har ström permanent på den "oanvända" tråden i dosan, som alltså inte användes till blinkers, lysen m m på släpet.
En del har denna koppling därför att man t ex ska få belysningström tilll husvagnen. En del (eller kanske alla) de släpvagnar, som har dimljus monterat har detta ljus kopplat just till denna "oanvända" tråd och följden blir således att dimljuset på släpet lyser alltid om man inte åtgärdar det och troligen var det detta som lappen på Statoli ville varna för.
Önskar alla en fin och dimfri sommar!

• 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12