Domkraft på husvagn. / av rlofstedt49

• 9 svar
Domkraft på husvagn.
2018-04-05 kl 18:40

Var på chassit på Kabe kan man lyfta med domkraft?
Är rädd för att sätta domkraften på fel ställe. Min vagn har enkelaxel från 2000.

Läste mera noggrant i instruktionsboken att man sätter domkraft på hjulaxeln. Då skall man inte lyfta på annat ställe på chassit?

2018-04-05 kl 21:52

Brukar lyfta längst ut i pendeln.

Påkopplad på bilen och inga stödben nere
Stoppklossar på motsvarade sida.
Lyfter inte översrivet mycket, endast så att det lättar.

Camping är härligt, njut varje gång.
Bloggar Aktivt igen på:
https://larzan.wordpress.com
2018-04-06 kl 09:24

Vad menar du med "längst ut i pendeln"?

2018-04-09 kl 08:33

Rimligtvis där hjulet sitter fäst. Många vagnar har ju en axel som sitter fast, och sen sitter hjulet på en fjädrande pendel.

2018-04-09 kl 11:36

Personligen tycker jag det är bäst att lyfta under axelns infästning i ramen, då avlastar man fjädringen så att hjulet friläggs lite mer ur hjulhuset, på min vagn t.ex. är det omöjligt att byta annars.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2018-04-09 kl 13:17

Och när man har lyft i ramen så att "pendeln" har gått ner maximalt så ska man passa på att smörja dom smörjpunkter som sitter på röraxeln. Men se till att det finns pallbockar under för Er säkerhet.

2018-04-11 kl 21:12

rlofstedt49 skrev:
Vad menar du med "längst ut i pendeln"?

Bakom bromstrumman.

Camping är härligt, njut varje gång.
Bloggar Aktivt igen på:
https://larzan.wordpress.com
2018-04-12 kl 20:53

Jag har nu fyllt på med fett i hjulaxelns nipplar. Båda sidorna samt de båda vid hjulupphängningen. Allt gick bra. De båda nipplarna på dragstången fick också fett. Där undrar jag hur mycket frtt man skall fylla på med och vad hamnar fettet?

2018-04-12 kl 23:26

2-4 pumpslag med vanlig fettspruta, axelns lagring klarar sig med en gång om året men dragstångens glidytor rör sig på ett annat sätt så jag brukar ge den lite fett efter 50-60 mil.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
  • 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1483 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 531 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

• Husvagn & Camping 2018-03

• Husvagn & Camping 2018-02

• Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11