• 26 svar
Dra husvagn
2019-03-02 kl 16:10

Hej, Har en Adria 613 ut 2005 som har en totalvikt på 1490kg och min bil har en totalvikt på 2960kg. Då jag inta har be-kort så undrar jag vad är bäst att göra om man vill åka med husvagnen.
1. Hyra en bil.
2. Ta be-kort.
3. Hyra en husvagn på campingen som jag vill bo vid.
Mvh Simon

2019-03-02 kl 17:17

Självklart är det ju smartast att ta BE-kortet

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2019-03-02 kl 17:32

Ungefär hur mycket kostar det att ta be-kort
?

2019-03-02 kl 17:49

Med vanligt körkort i botten så räcker det med ett par körlektioner och då hamnar du på i storleksordningen 5-6000 kronor.

2019-03-02 kl 18:03

Jag tog BE-kort 2011. Kostade knappt 3400 kronor. Men vi var två som delade på kursmaterial att läsa, så 3700 om jag skulle köpt det själv, enbart.

2019-03-03 kl 19:41

På den trafikskola jag använde har de paket med en teori, två lektioner och 10 testprov på nätet för 4 800kr. Jag har sett att det finns liknande på flera. Det räckte för mig men det beror nog på hur mycket man kört med släp tidigare. Det som tog tid var att läsa in teorin. Det har hänt en del på 25 år...

2019-03-03 kl 20:30

Efter att ha hört hur en del trafikskollärare resonerade, när jag var tvungen att besöka dem för att få vara handledare till ena dottern, är mitt förtroende för deras kompetens i den storleken att det behövs mikroskop för att hitta det.

Ungarna gick några lektioner på trafikskola. De klarade körkorten på första försöket, men jag tvivlar starkt på att det var trafikskolornas förtjänst.
Oavsett vilket har jag själv inte satt min fot där, så de priser jag angav ovan var utan att försörja någon trafikskola.

2019-03-04 kl 00:37

Jag tog mitt BE 6/12-18 Betalade runt 6000kr. Två körlektioner samt lån av körskolans bil & släp vid uppkörning 3520:-
Bok Personbil + BE boken 700:-.
Körprov 1650:-
Teoriprov 325:-
Foto 80:-
Min körskollärare tyckte det var smart att ta BE på en gång. Många av dom som hade tagit B96 hade fått komma tillbaka senare för att dom bytt bil eller vagn...

2019-03-04 kl 09:47

Att mitt blev billigare beror då främst på din avgift till körskolan.
Jag körde med eget fordon, min fars V70 och husvagnen. Den kombinationen gick över 3500 kg.
Dock fick jag betala för ett körkortstillstånd. Har det tagits bort, eller glömde du det?
Dessutom fick jag betala för att min far skulle vara godkänd handledare, så att jag kunde övningsköra med honom till uppkörningen.

Öva på att backa i förväg gjorde jag med samma husvagn som vid uppkörningen, men med en Volvo 854, så inget BE behövdes för den kombinationen. Den hamnade på 3430 kg sammanlagd totalvikt.

2019-03-04 kl 21:56

Från och med den 1 januari 2018 försvann avgiften som tidigare fanns för körkortstillstånd.

2019-03-05 kl 10:28

Där ser man. Nåt som blir billigare, minsann.

2019-03-05 kl 12:15

Hedan1210 skrev:
Från och med den 1 januari 2018 försvann avgiften som tidigare fanns för körkortstillstånd.

apersson850 skrev:
Där ser man. Nåt som blir billigare, minsann.

Kan man anta att något annat blev dyrare samtidigt..... ;)

2019-03-05 kl 21:15

I stället för att sänka körkortsavgiften till vad den egentligen kostar valde man att sluta ta ut andra avgifter som ex de som får tillbaka körkortet vid rattfylla eller ovanstående. Så den avgiften försvann men du betalar kostnaden när du tar eller förnyar körkortet.

2019-03-07 kl 09:04

En bra sida som tar upp det mesta om bil och släp, vad man får eller inte får.

https://dragvikt.se/

2019-03-07 kl 10:21

Ja, den har blivit förbättrad på sistone. Jag hade en lång diskussion med de som driver sidan, för den var mer otydlig än den behövde vara. Det är fortfarande några grejor som kunde var mer pedagogiska, men det som står där är i alla fall rätt.

2019-04-23 kl 22:10

jag drar min piolar 520 88a 950 kg med min renault clio 07 1.2 75 hk de funkar på gröänsen men går inte fortare än max 90, normalt 80 på plan väg och lite uppför max 70 :) clion väger också 950kg

2019-04-24 kl 06:07

Jag har fått för mig att BE-kort är en bra investering inför framtiden. Det blir dyrare att ta körkort och skall vi till slut åka tunga batteribilar kommer BE vara ett krav. Om nu någon mer än Tesla får för sig att sätta på en dragkrok värd namnet.

2019-04-24 kl 08:54

Det kostar så lite att ta körkort, jämfört med allt annat till en bil, att det inte är något att tveka om. Att man behöver uppdatera sina teorikunskaper är ju snarast en fördel.

2019-04-29 kl 12:30

Jag ska strax ta utökat B-kort (B96) för att få dra vår husvagn, och då behövs ingen teori. Jag har bara kört med kärra ett par ggr men tror att jag klarar mig med en körlektion innan uppkörning. Totalpriset blir ca 3300kr

2019-04-29 kl 15:16

Personligen begriper jag inte vad du ska med körlektionen till? Du har ju B-kort, så vi får anta att du kan köra bil.
Det du inte kan, om du bara kört med kärra några få gånger, är backa bra nog. För jag förmodar att du inte backade hela tiden de gånger du körde med släp...
Ställ upp några koner (det går bra med plastspannar) och öva på att backa runt hörn, både till höger och vänster, samt att backa i slalom. När du tycker det går lätt, då kan du ta körkortet också.

Sen måste du öva in säkerhetskontrollen före körning. Den är i grunden samma som för bil, fast med tilläggen att kontrollera koppling, släpvagnsbroms (kan du inte redogöra för och visa hur du kontrollerar bromsens rörelsereserv är du torsk, om du får den frågan), lampor på släpet och förankring av last.

Men allt detta gör du effektivare hemma än på den dyr körlektion. Det är OK att ha en fusklapp med alla momenten som kan ingå i säkerhetskontrollen, men du får inte skriva i detalj vad du ska göra för resp. moment. Det förväntas du kunna.

2019-04-30 kl 07:39

Jag skulle vilja säga emot dig lite där apersson, tycker det var värdefullt att ta en körlektion (köpte paket på körskola med körlektion och lån av ekipage). Dels är det ALDRIG fel att få en uppfräschning av reglerna, egentligen borde alla gå en lektion med jämna mellanrum bara för att fräscha upp sina kunskaper, man lägger trots allt till med en del olater när man kör och en del kunskaper om regler försvinner ur minnet helt enkelt. Sen får du en genomgång av säkerhetsgenomgången, samt får den på papper så du kan repetera.

Jag hade haft körkort i 18 år när jag tog B96, tog MC-kort 11 år innan B96 men tycker ändå att lektionen var guld värd. Backa och köra med vagn är inte några som helst problem för mig, men att få uppfräschningen av allt runt omkring var riktigt bra. Sen när man försökte googla fram hur man kollar påskjutsbroms osv så fick man olika förslag till svar, så man visste ändå inte vad som var rätt tycker jag, det löste ju en körlektion.

Så jag tycker att du gör helt rätt som funderar på en körlektion, det kommer trots allt göra dig till en lite bättre bilförare överlag.

2019-04-30 kl 08:44

Jag tog en körlektion mest för att det lätt var värt ett par hundralappar för att slippa sitta och ta reda på vad man förväntas kunna redogöra för... Så "övningskörde" vi till uppkörningen - eftersom jag inte ville köra upp med min bil då den är automat.

Men det beror ju på om man prioriterar sin tid eller pengarna...

Precis som PJ hade jag haft körkort (inkl behörighet C) i mer än 18 år när jag tog B96.
Kördelen med backning osv är ju enkelt om man har kört lite husvagn innan. Men just att slippa lägga tiden på att söka fram informationen var lätt värt pengarna för en körlektion.

2019-04-30 kl 10:50

Hej!
Lite kuriosa som kanske inte hör hemma här, men ändå. Fick mitt nya körkort häromdagen. Är det byråkrati eller vad när behörigheten ser ut så här?:
AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE

2019-04-30 kl 15:47

Numera skriver man ut allt som du har behörighet för. Då blir det så. En gång i tiden stod det bara ABCDE i motsvarande fall.

Eftersom jag tog BE fick jag ju vara så vänlig att kolla genom teoriboken ändå, så körskolan hade inget att tillföra där.

2019-04-30 kl 22:39

Ja nu har man ju papper på att man får köra EU-moppe oxå...

2019-05-01 kl 11:40

apersson850 skrev:
Numera skriver man ut allt som du har behörighet för. Då blir det så. En gång i tiden stod det bara ABCDE i motsvarande fall.

Eftersom jag tog BE fick jag ju vara så vänlig att kolla genom teoriboken ändå, så körskolan hade inget att tillföra där.
Jo jag är så gammal att jag har haft ABCDE.

• 26 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1689 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 749 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206