Dyra Kabe.
2018-02-04 kl 22:12

Väldigt ofta läser jag att Kabe är dyrare ofta dubbelt så dyr som andra Husvagnar. Nu är jag i köpartankar och jämfört mycket. Särskilt på Blocket.

Mina krav är en åretruntvagn, Vattenburen värme. Golvvärme (gärna vattenburen men inget krav). Max 1800 kg totalvikt. Minst 200 kg lastvikt. Sittgupp längs fram eller möjligen längst bak. INTE i mitten av vagnen. Barnkammarvagn med tvåvåningssäng och en dubbelsäng. Stort kylskåp. Lastlucka utifrån. Resårmadrass i stora sängen. Säkert bommat någonting men det viktigaste är nog med.
Dessa vagnar har jag tittat på.

Kabe classic 560, 380 000kr
https://www.blocket.se/vasternorrland/Kabe_Classic_560_GLE_KS_B14__1_95__Ranta__76792808.htm?ca=3&w=3

Kabe Classic 600 419 000kr
https://www.blocket.se/stockholm/Kabe_Classic_600_GLE_KS_B14_Barnkammare_76724347.htm?ca=3&w=3

Polar 560 BK, 409 000kr (enligt broschyr då endast 590 finns på blocket.
https://www.blocket.se/sodermanland/Polar_590_Edition_Bk_75927749.htm?ca=3&w=3&last=1

Hobby 560 KFU. 329 000kr
https://www.blocket.se/sodermanland/Hobby_560_KFU_Excellent_Alde_Ugn_75096275.htm?ca=3&w=3

Adria adora 593 uk 309 000kr
https://www.blocket.se/uppsala/Adria_Adora_593_UK__Barnkammarvagn__76013466.htm?ca=3&w=3

Knaus sudvind scandinavia edition 590 uk 391 000kr
https://www.blocket.se/kristianstad/Knaus_Sudwind_Scandinavian_Selection_590_UK_74817885.htm?ca=3&w=3

Okej. det skiljer lite i pris men inte in närheten av vad jag hade föreställt mig. Andrahandsvärdet skiljer säkert lite också. Adoran känns lite sniknare än de andra men är ju också billigast.

I adrias fall skulle jag vara intresserad av en alpina 573uk men det finns inte. 590-600 vagnarna är precis på gränsen till vad jag får dra dessutom.

Med dessa priser och mina krav så lutar det åt en Kabe classic 560 med 1700 kg totalvikt.

De flesta märken går att hitta i fjolårsmodeller på kampanjpris. Givetvis kommer jag att försöka hitta en sådan. inbytespris och prutmån är även dessa okända i min undersökning.

Hur tänker ni? Har jag missat någon vagn? Har jag tänkt fel någonstans.

2018-02-05 kl 02:52

Som många med mig skrivit vid liknande funderingar på vad man skall köpa, så är det bara du och ni som ska nyttja vagnen som har rätt svar. Lyssna gärna vad som sägs och värdera sedan hur olika påståenden är viktiga för dig. Åk till ÅF och kläm, sitt och lyssna på dina egna intryck. Alla vagnar har sina egenheter och passar oss olika beroende på hur vi reser, campar samt familjesammansättning.
Men återigen besök handlare så ser du att du lär dig för varje vagn du besöker.
Lycka till

2018-02-05 kl 06:15

Visst är det så. Idag har jag en Solifer s7 -01. Förutom en gammal Europa så är det den husvagnserfarenhet som jag har. Den är jag nöjd med men endast ett överbäddskåp är för lite idag.

Husvagnshandlare är av min erfarenhet t.o.m. sämre än bilförsäljare. De är ointresserade av att sälja utan man måste "köpa" en vagn ungefär som man köper en liter mjölk. De är dessutom ganska okunnig och om man får någon hjälp så tar de fram katalogen och läser innantill.

Känna och klämma samt insupa atmosfär är dock fritt att göra och det är gjort. Min kansla är att Kabe, Polar och Knaus håller klart högre klass än Hobby och Adria och är därför förvånad att det skiljer så lite i pris som det gör. Hobby är under 15 procent billigare än Kabe. Vill man ha en ren sommarvagn så är skillnaden givetvis större då Kabe och Polar inte erbjuder sådana. Äpplen och Päron. Eller har jag missat någonting?

2018-02-05 kl 06:49

Jag håller själv på att leta vagn och har fastnat för Knaus 590 UK Scandinavian edition. Den har allt man behöver nästan, saknas inbyggt gråvattentank som Kabe och polar har. Det finns dock plats att montera där avloppet går ut.
Nackdel för Kabe är den fula dörren utan fönster(fruns tyckande) samt att borden inte är av typen pelarbord. Dubbelsängen är mindre än i Polar och Knaus.
Nackdel med den Polar 590 BK vi tittade på är köket. Ingen plats alls i princip om man inte har luckan på över vasken. Gillar inte överbäddsskåpet heller. Vi har bara 2 ungar.
Nackdel för Knaus är som sagt gråvattentanken som saknas. Kabe och Polar har snyggare fönster.

Hobby verkar vara handlarnas trumfkort. Man lägger på väldigt mycket men bemödar sig inte med att gå igenom vagnarna innan leverans. De tjänar massor på dem altså.

2018-02-05 kl 11:57

Hej. kul med sakliga argument varför man väljer det ena eller andra. Dörren kan jag hålla med om. dock inget avgörande argument. (kanske kommer att irritera mig nu när jag vet) Pelarbord har jag tittat på. Idag har vi fällbord och det är inget som vi stört oss på men det kanske är bättre med pelarbord. Dubbelsängen är mindre men å andra sidan är våningssängen större och underslafen kan användas av en vuxen i de fall vagnen används i kamraters sällskap istället för familjen. Köket i kabe 560 är även det minimalt. Funderar på hur det skall lösas. Fällbord över soffan? utdragbar skiva under köksbordet som är original på Royalmodellen. eller ett litet hopfällbart bord av modell camping. Storleken på vagn sätter stopp för hur mycket som får plats. Överbäddsskåp är nödslaf tycker jag. Knaus 590 är riktigt fina vagnar. De hamnar på lite för tajt lastvikt om jag skall få köra dem. med cykelställ solcell och markis monterad så blir det inte mycket kvar med min bil och körkort. Gråvattentank hade jag missat att det saknas men det är nog ingen katastrof.

Det som förvånat mig är att Kabe inte är så mycket dyrare då man alltid fått höra det.

2018-02-05 kl 15:22

När vi gick i bytestankar jämförde jag också lite olika märken.
Blev då väldigt förvånad när vi bygge en Polar och en Kabe med samma utrustning och det då visade sig att Polaren blev drygt 25000 kr dyrare?
Då fick man inte heller ATC/IDC på Polar. Ville man ha det kostade det ytterligare 14250 kr. Standard på Kabe Royal.

Det hade jag inte räknat med, då man alltid upplevt att Kabe var klart dyrast.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-02-06 kl 12:59

Som så mycket annat är det plånboken som styr.

Bortsett från det så tycker jag de svensktillverkade är mer harmoniska i sin formgivning i sin inredning. Tyska vagnar upplever jag som strama och fyrkantiga istället för skandinaviska mjuka formar. Jämför t.ex. en Siemens spis och Electrolux dito.

Nu är det några år sedan jag var inne i en Hobby iofs, men då kändes som att besöka ett rum i de sämre kvarteren med blått ljus och annat bling bling. Men det kanske har blivit bättre där.

Angående fönster i dörren och pelarstativ så går väl båda att få till sin Kabe?

2018-02-06 kl 19:29

Inte alls imponerad av nya KABE, eller nyare modeller av nämnda märke. Börjar man syna lite så ligger man långt efter i ihopsättning. Man har en slogan "steget före", men borde kanske ändras till "Försöker hålla jämna steg"
Kabeldragningar ser ut som en nybliven lärling satt dit, Slangar som sitter snett i kopplingar, fel axlar monterade, för korta skruvar, för långa skruvar rakt igenom vägg, mm mm för att nämna några saker. För fanns det lite stolthet i uttrycket "Made in Sweden", idag, nja.

Ett märke som har kommit upp sig är LMC, med både montering och garantier. Här tycker jag man får väldigt mycket för pengarna.

Camping är härligt, njut varje gång.
Bloggar Aktivt igen på:
https://larzan.wordpress.com
2018-02-06 kl 20:16

visst ser LMC fin ut. tyvärr envisas de med att ha sittgruppen i mitten på sina barnkammarvagnar och det går bort. 12 års täthetsgaranti är ju inte dumt.

Tråkigt att dina erfarenheter på nya Kabe är så dåliga. Vart kommer dessa erfarenheter ifrån? Jobbar du med vagnar eller eget köp eller? Fel Axel verkar ju helt sjukt...

2018-02-07 kl 06:37

Kabeldragningen har jag också reagerat på. Nu är det bara Classic serien jag har kollat på. Men på flera hängde kablar lösa och ivägen för toakassetten. Man fick hålla undan kablar för att dra ut kassetten. Inte så snyggt. På någon modell satt ett naket kretskort direkt skruvat på väggen under soffan.
Kan ha varit en viss serie, det var 2016-2017 vagnar. 600-660 storlek. Men värt att kolla om man stör sig på sånt.

2018-02-07 kl 10:18

Vi nagelfor både Polar, Kabe, Adria och Knaus när vi gick i bytestankar och känner inte igen mig i det Lasse S skriver.
Snarare tvärtom.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-02-07 kl 11:08

Ok. Har nästan bestämt mig för en classic 560 men måste nog ha en noggrann leveranskoll på det exemplaret som man i så fall blir tilldelad. Eldragning är enkelt att se. Kretskort som inte är inkapslat utan monterat direkt under soffan. Undrar vad det kan vara till? Och fel axel låter ju riktigt illa. hur upptäcker man sådant? En del av det här låter otroligt.

Har en vän som en gång hade en peugeot 305 som man från fabrik hade monterat en framvagn från en 505 på. 305 framvagnarna var slut enligt säljaren så man tog vad som fanns på hyllan. (Hörsägen och inte alls kontrollerat)

Jag är oftast noggrann med källkontroll och forum är ju motsatsen till bra källkontroll men man får samtidigt mycket tips.

Jag tycker att det skiljer så pass lite i pris mellan en KABE och övriga märken och då köper jag gärna det som jag tror är bättre. Även nämnda LMC är ju i samma prisklass.

2018-02-07 kl 11:35

Skorpan skriver att avsaknad av gråvattentank är ingen katastrof. På vintern är den väldigt viktig.
Ingen tank: Hink under avloppet. Frusen isklump som är svår att få ur hinken. Långsamt droppande ur avloppets utlopp ger fruset utlopp. Kräver kraftig skruvmejsel och varmluftspruta. Kallt och bökigt.
Med tank: Öppna kranen (handtag under vagnen som manövrerar kranen inne i värmen). Fyll en gråvattenlunga och stäng kranen (inget dropp, inget fruset.) Lägg sedan lungan inne i vagnen (skidlucka eller under säng) så är den varm och mjuk till nästa gång.
Enorm skillnad på vintern!! Kanske inte katastrof, men näst intill.

2018-02-07 kl 12:53

Det jag menade med ingen katastrof är att den enligt David går att eftermontera. Har tidigare haft en konisk hink. den spolar man lite hetvaten på så lossnar den. Problemet är väl att om alla gör så så blir sinken för gråvatten full av isknular ganska fort. att utloppet har frusit igen har aldrig varit ett problem men vi har heller aldrig småspolat på vintern utan man tömmer mycket eller inte alls. Kortare perioder så använde vi inte vattnet i vagnen alls. Gråvattentank är på önskelistan i nya vagnen.

2018-02-07 kl 16:35

Jag räknar kallt med att få fixa något oavsett vilken vagn jag köper. Alla har nackdelar. Något som är viktigt för mig är att allt är lätt att komma åt, tex tömma vatten, göra rent tankar osv. På vår nuvarande vagn får man skruva loss sängen för att kunna komma åt vattentanken. Inte så kul.

2018-02-07 kl 16:47

Classic saknar den fina lilla uppvärmda garderoben vid dörren som Knaus och Polar har.
Polar har ett vekare chassi utan tvärbalkar och gångbalk (svajigt golv enligt vissa). Knaus saknar gråvattentank. Polar är ganska mycket dyrare än Kabe och Knaus är nog min uppfattning.

2018-02-07 kl 18:51

Vilken trevlig tråd det blivit. många kloka synpunkter på olika husvagnars för och nackdelar. Kanske skulle byta namn på den då ingen har haft invändningar på min notering att Kabe inte är så mycket dyrare än andra. Kanske inte bättre heller men det är ju en annan sak.

2018-02-07 kl 21:11

Ser att du kollat på en Hobby 560 KFU, men skulle även kolla på en 650 KFU istället. Den har mycket trevligare planlösning enligt mig, speciellt om man har lite äldre barn.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2018-02-07 kl 21:43

Den har absolut en jättefin planlösning. Det enda problemet är att jag inte får dra den.

2018-02-08 kl 06:30

På Hobby 650 KFU kan man inte få lastlucka om man väljer ALDE. Vi har den med på vår lista. Tycker dock den är väldigt trång i barnkammaren. Det lilla bordet vid sängarna var i vägen när dottern skulle klättra upp i sängen. Och det var för trångt att sitta där och göra något. Det går dock att plocka bort så får man lite mer plats.
Har hört många som säger att de växer ur den fort också, och byter när ungarna är 6-7 år. Aldrig fått svar på varför tyvärr.

2018-02-08 kl 11:42

Skorpan skrev:
Det enda problemet är att jag inte får dra den.
Vad exakt har du för begränsingar där? Underlättar om det är känt när förslag ska ges.

2018-02-08 kl 14:52

Håller helt med dig att det underlättar. Det var därför som jag skrev max 1800 kg totalvikt och minst 200kg lastvikt i första inlägget.

2018-02-08 kl 16:09

Jo, men eftersom många blandar ihop vad som styr vilken gräns ville jag gärna ha klart för mig både bilens begränsning och vad körkortet begränsar. Om bilen exempelvis säger max 1800 kg kan man ju dra en husvagn på 1900 kg totalvikt, bara man inte lastar för mycket, om bara körkortet räcker till. Har den vagnen 300 kg lastvikt uppfyller den också dina krav, för då kan du lasta 200 kg.

Dessutom är det mycket billigare att ta ett bättre körkort, om sådant behov finnes, än att byta bil.

2018-02-08 kl 17:08

Har utökat b. bilen som jag har nu får dra 1800 kg. bil byter jag var tredje år då jag har tjänstebil. Dock vill jag inte dra på mig en större suv eller pickupp p.g.a bränsleförbrukning och förmånsvärde. en husvagn som de skriver 1570 kg tjänstevikt har oftast minst 1600-1700 kg tjänstevikt i praktiken då t.ex. aldepanna, större kyl, solcell, markis, cykelställ o.s.v. ofta inte är med. Givetvis skiljer det. Det jag menar med minst 200 kg lastvikt så är det efter den verkliga tjänstevikten. D.v.s. saker som man måste skruva/montera bort skall vara inräknat i tjänstevikten. 200 kg lastvikt är sängkläder, husgeråd, mat, dryck, spel, tidningsr o.d. Då först tror jag att jag kan åka lagligt.

Min nuvarande vagn har 1380 totalvikt men när jag väger den utan att lastat extra inför resa och den är tom på vaten och avloppstankar så väger den ca 1500 kg. förmodligen ofta 1600 på resa. detta vill jag ha marginal på i nästa vagn.

2018-02-08 kl 19:54

Skorpan skrev:
Den har absolut en jättefin planlösning. Det enda problemet är att jag inte får dra den.

Ok då skulle jag även kolla på Hobby 545 KMF DL Edition, vi har själv beställt en sådan och valt högsta totalvikten på 1800 kg, då får vi en lastvikt på ca 300 kg. Med den vagnen så är det lite av det bästa av två världar, en fullbred vagn som även är smidigt och inte allt för tung.
https://www.blocket.se/dalarna/Hobby_545_KMF_De_Luxe_Edition_70736320.htm?ca=11&w=3

Resan är målet!
2018-02-08 kl 19:59

David skrev:
På Hobby 650 KFU kan man inte få lastlucka om man väljer ALDE. Vi har den med på vår lista. Tycker dock den är väldigt trång i barnkammaren. Det lilla bordet vid sängarna var i vägen när dottern skulle klättra upp i sängen. Och det var för trångt att sitta där och göra något. Det går dock att plocka bort så får man lite mer plats.
Har hört många som säger att de växer ur den fort också, och byter när ungarna är 6-7 år. Aldrig fått svar på varför tyvärr.

Håller med att planlösningen kan kännas lite trång ibland, den bästa planlösningen som Hobby gör på en 650 modell är enligt mig är KMFe DL Edition, den är väldigt luftig och fin.

Resan är målet!
2018-02-08 kl 20:10

Har ni haft sittgrupp i mitten tidigare? FÖr mig känns det helt fel. jag har favorithörnet i usoffan längs fram i husvagnen till vänster. Våra barn sover ofta hos oss även hemma så att ha våningssängen bredvid dubbelsängen känns rätt.

2018-02-08 kl 20:27

Tidigare så hade vi en dinett, vill säga en grupp som man inte kunde sitta runt och en sådan blev lite för liten för våran familj på 2 vuxna och ett barn på 5 år. Denna sittdel kommer bli jättebra när man kan sitta i en U-del dock inte lika stort som en grupp som är längst fram i vagnen. Jag tror det är en vanesak och man vänjer sig fort.

Resan är målet!
2018-02-08 kl 20:43

Jag har en Hobby 560 KMFE -08. Jag gillar inte dinetten i mitten. Jag hittar ingen skön plats att sitta på. Sen är alla ivägen om man måste vara inne och laga mat tex. Vi har oftast inte tältet uppe, kör med markis. Så det blir trångt.
Håller med Perra79 om att 650 KMFE har bra planlösning, dock är soffan ytterst obekväm, dessutom har man valt att bänkskivorna skall sticka ut så man får dem i ryggen när man sitter i soffan. Då tycker jag gamla KMFE är bättre med trävägg och dörr till ungarna och det snurrbara tvskåpet vid dinetten.

2018-02-08 kl 20:50

Skorpan skrev:
visst ser LMC fin ut. tyvärr envisas de med att ha sittgruppen i mitten på sina barnkammarvagnar och det går bort. 12 års täthetsgaranti är ju inte dumt.

Tråkigt att dina erfarenheter på nya Kabe är så dåliga. Vart kommer dessa erfarenheter ifrån? Jobbar du med vagnar eller eget köp eller? Fel Axel verkar ju helt sjukt...

LMC 522 K har stor sittdel i mitten där kan många sitta utan att det blir allt för trångt.

Resan är målet!

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1490 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 547 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

• Husvagn & Camping 2018-03

• Husvagn & Camping 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842