Eftermontera elgolvvärme / av Jooohan

• 12 svar
Eftermontera elgolvvärme
2018-03-13 kl 11:21

Hej

Har ett Cabby 550 barnkammarvagn -91 som är utan golvvärme. Måste ha varit precis då dom börjat med golvvärme då jag läst att -91orna har

Någon som eftermonterat golvvärme i ett vagn? La ni nytt golv eller bara en matt ovanpå?

2018-03-13 kl 13:45

Har haft el-golvvärme i flera år och det funderar alldeles utmärkt. (mer än tio år)Och vi använde vagnen varje vinter 6 månader varje dag
Ebeco-Foil 48V.
Ska montera in den nu på vår nästa vagn också.

2018-03-13 kl 13:47

Ps. Ska vara en gångmatta givetvis ovanpå.

2018-03-13 kl 14:55

Okej låter bra. Vad är det för typ av matta?

2018-03-14 kl 10:40

Finns som metervara på husvagnsfirmor i olika färger. Går nog att få på nätet också

2018-08-09 kl 12:53

Vi har köpt en ny vagn där vattenburen golvvärme skulle ha funnits, när vi kom hem så inser vi att det inte gör det. Firman har skrivit fel i både blocketannons och i informationsbladet som låg i husvagnen. Nu vill de ge oss Ebeco foil som kompensation men min känsla är att det inte rent prismässigt mäter upp till vad vi har fått betala för en husvagnen som skulle ha haft vattenburen golvvärme? Någon som har något hum, mellan tummen och pekfingret, om vad man får betala som tillval för vattenburen golvärme normalt...?

2018-08-09 kl 23:48

Wilk 450 skrev:
Vi har köpt en ny vagn där vattenburen golvvärme skulle ha funnits, när vi kom hem så inser vi att det inte gör det. Firman har skrivit fel i både blocketannons och i informationsbladet som låg i husvagnen. Nu vill de ge oss Ebeco foil som kompensation men min känsla är att det inte rent prismässigt mäter upp till vad vi har fått betala för en husvagnen som skulle ha haft vattenburen golvvärme? Någon som har något hum, mellan tummen och pekfingret, om vad man får betala som tillval för vattenburen golvärme normalt...?

Skulle tro att när det gäller vattenburen golvvärme så ligger det till som så att antingen så finns det, eller inte. Det är inget man "bockar" för i en extrautrustningslista. Så ett pris för det är nog svårt att säga.

2018-08-10 kl 06:39

Ja, det är min känsla också. Enligt min erfarenhet så (fast det finns säkert undantag) finns den vattenburna golvvärmen i vissa modeller (t.ex i Scandinavian Selection hos Knaus). Dessa modeller ör då ofta de vinterbonade, dyrare vagnarna. (Åter igen om man tar Knaus som ett exempel så finns deras Südwind i två utföranden - Silver Selection är mycket billigare än Scandinavian Selection. Men då är det ju mer än golvvärmen som skiljer.)

Vad för vagn handlar det om så kanske det blir lättare att resonera.

Men ja, på det stora hela så skulle jag säga att en eftermonterad elektrisk golvvärme kommer inte vara värd lika mycket som en vattenburen golvvärme på andrahandsmarknaden.

2018-08-10 kl 11:00

Det är väl rimligtvis så att en vattenburen golvvärme kan fungera även på gasol, medans den elektriska kräver elanslutning till 230 V. Antar jag. Jag har inte någon vagn med golvvärme själv, dock.

2018-08-10 kl 14:21

Så var det iaf i vår förra vagn på den fabriksmonterade elektriska golvvärmen. Tror de drar lite för mycket effekt för att köra på batteriet.

2018-08-10 kl 16:26

e120guru skrev:
Så var det iaf i vår förra vagn på den fabriksmonterade elektriska golvvärmen. Tror de drar lite för mycket effekt för att köra på batteriet.

Det går överhuvudtaget inte att köra golvvärmen på batteri.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2018-08-16 kl 11:35

jag har haft en del vagnar med el till golvvärme. Någon från fabrik och två som jag fixade själv. Har även haft en del med vattenburen. Nuvarande har vattenburen.

På fabriksmonterad golvvärme är det oftast framför köket det blir varmt. Gör man det själv kan man välja, man får dock ha matta över hela tiden.
Med elgolvvärme kan man värma golvet lite, utan att starta pannan. Skönt nu när kvällarna kan bli lite råa.
Med vattenburen värme måste pannan igång och det tar längre tid att få varmt. De flesta vagnar kan inte heller köra endast golvet. Finns som tillval dock, men jag har inte sätt många nya som haft det faktiskt. (kollade barnkammarvagnar). Vattenburen golvvärme värderas högre. Enda fördelen med den är väl att man kan värma golvet om man inte har 230V. Dock så räcker inte ett standardbatteri särskilt många timmar när pannan går. Så att inte kunna värma golvet utan 230V ser iallafall inte jag som ett problem.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1490 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 547 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

• Husvagn & Camping 2018-03

• Husvagn & Camping 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842