Eftermontering ATC / av tomatchili

• 25 svar
Eftermontering ATC
2018-08-10 kl 22:18

Hallå forumet!
Jag funderar på att köpa husvagn: Jag kommer nog inte bo så många nätter i den, men det blir nog en del körande, så jag tycker anti-wobbling-system (t.e.x. ATC) verkar bra att ha. Men få vagnar under 200 000 har ju det installera, så jag funderar på möjligheter att eftermontera det.
Cabby från 2001 och framåt skall det väl gå bra på (AL-KO chassi) men vet någon hit det är på andra märken? T.e.x. Solifer, Bjølseth (jag bor i Norge), någon av de tyska märkena etc?

2018-08-10 kl 23:22

Det viktigaste är att ha en friktions koppling, den förhindrar wobbling att uppstå, ATC tar hand om den när den redan har uppstått.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2018-08-11 kl 23:02

stigk skrev:
Det viktigaste är att ha en friktions koppling, den förhindrar wobbling att uppstå, ATC tar hand om den när den redan har uppstått.

Rättare sagt att ATC ser till att vobbling inte uppstår.
Har testat och så fort vagnen börjar gunga går ATC in.
Har även haft tillfällen vid kraftig vind som ATC:n gått in innan vobbling uppstått.
Friktionskopplingen hjälper till men då kräver det att man har fräscha plattor i kopplingen.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-08-11 kl 23:39

Som både du och jag skriver: "när den börjar gunga går ATC in". Jag dömer inte ut ATC, det är en utmärkt utrustningsdetalj men jag antar att den är ganska dyr att eftermontera, jag anser fortfarande att man bör ha en friktionskoppling i första hand, det har jag och även när jag utnyttjar Tempo 100 i Tyskland så börjar min vagn aldrig gunga. Självklart ser jag till att ha friska belägg i kopplingen.

Cabby C61 -99
2018-08-12 kl 09:33

Håller med om ATC är väl dyr att eftermontera.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-08-12 kl 22:07

Jag gissar på runt 10000 för ettermontering: Har sett boxen för ca 8000 NOK och sedan ett par timmars jobb. (Och boxen har man ju kvar, om man har vagnen till den blir skrot och kan eventuellt använda på nästa vagn) Så inte så farligt tycker jag, trodde nog det skulle vara dyrare.

2018-08-13 kl 08:21

Ett kultryck som är lite i överkant är främsta hindret mot vinglande vagn.

Och billigast att skaffa sig.

2018-08-13 kl 13:43

En sak jag har funderat på angående ATC, hur reagerar den om man får sladd på vagnen på vinterväglag? Att bromsa vagnen då kan väl inte vara så lyckat.

Cabby C61 -99
2018-08-14 kl 11:00

Jag grejade lite med en strulande ATC-box på en kompis vagn. Det den gör är i princip att dra i handbromsen på vagnen när vobbling uppstår. Eftersom den drar på ett ställe precis som handbromsen. Så är det ytterst noga att bromsarna tar exakt lika. Annars blir det bara ännu värre om den griper in. Jag valde inte ATC på nya vagnen. Har aldrig haft problem med vobbling, bra belägg i kopplingen och rätt last så är det inga problem.

2018-08-14 kl 11:31

Det fungerar som att dra i den separata släpvagnsbromsen på lastbilar. Fast automatiskt.

2018-08-14 kl 12:20

Låter ju inte särskilt avancerat. Jag trodde ATCn bromsade hjulen var för sig, efter behov.

2018-08-14 kl 13:57

Jan-E, ja det är ju det som är finessen med systemet. Det bromsar omväxlande höger och vänster hjul under någon del av en sekund tills vagnen rätat upp sig.
Alltså inte som att dra i någon handbroms, i alla fall inte på min vagn.

2018-08-14 kl 18:31

Ostbergr, ok. Lät inte så på Davids beskrivning. Men då funkar det som jag hoppades på din vagn i alla fall.:) Vad har du för vagn?

2018-08-14 kl 19:31

Vi har en KABE Imperial 600 från 2017

2018-08-14 kl 19:49

OK, då vet vi att Kabe har bra funktion på sin ATC. Vore intressant veta vilken vagn David skruvade med, som hade ett enklare system.

2018-08-14 kl 23:45

Jag har tittat på monteringsanvisningar till både ALKO:s ATC och BPW:s IDC som Kabe använder och båda påverkar den ordinarie bromsstången vilket betyder att båda systemen bromsar båda hjulen samtidigt och på en boggie alla fyra.
http://www.al-ko.se/download/download-Sweden/ATC_instruk_-S-.pdf
http://www.foma.se/wp-content/uploads/2009/11/idc09.pdf

Cabby C61 -99
2018-08-15 kl 08:15

Stigk,

Principen med ATC-systemet är ju att det kan identifiera att vagnen börjar svaja. Om vagnen börjar svaja jobbar systemet med bromsen i vagnen och bromsar/släpper/bromsar osv i pendelrörelsen på ett sätt som ska hjälpa att häva tillståndet.

När du skriver "inte särskilt avancerat", "enklare system" och något annat än en "bra funktion" förstår jag såklart att det hade varit mycket bättre med individuellt bromsande hjul. Hur mycket sämre funktion bedömer du att det är jämfört med individuellt bromsande hjul? Kan man exempelvis säga att det skulle vara 50% bättre eller liknande?

Förstår såklart att individuellt bromsande hjul är bra för att ta ner hastigheten snabbast möjligt eller häva en sladd som på bilar då hjulen sitter i bilens ytterhörn.
Men hur det påverkar ett system som ska häva en pendelrörelse på en släpvagn som sitter fast i ett drag och har hjulen tätt bredvid varandra i mitten av vagnen har jag helt enkelt inte tänkt lika mycket på :).

2018-08-15 kl 11:14

Anden, nu tror jag du har blandat ihop vem som har skrivit vad. Jag har tidigare sett bilder hur ATC-systemet ser ut, därför blev jag förvånad när ostbergr skrev att IDG på hans Kabe bromsade individuellt och det var det jag kollade att så är det faktiskt inte. Jag har inte skrivit att det skulle vara dåligt på grund av det. Att bromsa slävagnen separat har i alla tider varit bästa sättet att häva wobbling, funktionen fanns på bl.a. SMV som hade elbromsar med separat reglage i bilen.
(Med bromsa separat menar jag separat från bilen, inte separata hjul)

Cabby C61 -99
2018-08-15 kl 11:14

Att bromsa hjulen individuellt är knappast det bästa för att ta ner hastigheten. Men det är ju inte det man vill göra här heller, utan stabilisera framfarten.
Jag har inte kört någon vagn med separat bromssystem, utan bara med påskjutsbroms, så jag har ingen egen erfarenhet. Däremot vet jag att äldre vagnar, med elektrisk bromsning, kunde man räta upp genom att ha en knapp inne i bilen, som satte an bromsarna bara på husvagnen.

Likaså har jag kört lastbil som hade separat släpvagnsbroms (före införandet av ABS och ETC och sådana elektroniska finesser). Då kunde man bromsa släpet lite lagom separat, om man hade problem med att det ville köra förbi bilen på egen hand.
En del trailerdragbilsförare använde släpbromsen för att stanna hela ekipaget med, när de bromsade planerat. Bromsarna på dragbilen var ju deras eget bekymmer, men semitrailern ägdes i regel av någon annan...

2018-08-15 kl 20:18

Anden skrev:
När du skriver "inte särskilt avancerat", "enklare system" och något annat än en "bra funktion" förstår jag såklart att det hade varit mycket bättre med individuellt bromsande hjul. Hur mycket sämre funktion bedömer du att det är jämfört med individuellt bromsande hjul? Kan man exempelvis säga att det skulle vara 50% bättre eller liknande?

Känner mig träffad av dessa citat.
Att jag skrev som jag gjorde var helt enkelt för att jag av övriga skribenter fick intrycket att det fanns två olika typer av ATC-system. Nu gör det kanske inte det? Personligen har jag ingen aning, utan försöker lära mig. Att ATC:n bromsar båda hjulen kanske är fullt tillräckligt. Huvudsaken vid vobbling är kanske att vagnen bromsar för att dras ur vobblingen och "rätta in sig i ledet". Får det intrycket av vad jag läst nu.

2018-08-16 kl 11:03

Det var en Kabe jag skruvade på, ser likadant ut på Cabby. Och precis som stigk skriver så påverkas bromsstången och bromsar båda hjulen. Jag skrev inte att det var dåligt, utan man måste bara vara väldigt noga med bromsunderhållet. För om ATC slår till och du bara har halva bromsverkan på ett hjul så blir det inget kul alls.
Det har blivit lite som med adaptiv farthållare och Precollison system. Istället för att köra ordentligt så förlitar sig folk på att någon annan räddar dem.
Jag har haft vagnar med ATC och nu utan.
Bra friktionsdrag och rätt lastning samt kultryck och vårdad körning så är ATC onödigt.
En ren gissning från min sida, men hade ATC varit så bra som det ofta framhävs, då hade det kommit som standard på vagnar eller som lagkrav.

2018-08-16 kl 14:44

Tack för klargörande David. Nä, jag tolkar det inte heller som dåligt. Trodde bara att det fanns en mer avancerad variant, vilket tydligen var fel. Ja, att hjulen bromsar jämnt lär vara viktigt, för att undvika olustigheter. Säkert ett bra komplement, men det du nämner bör bockas av först.

2018-08-17 kl 22:41

Envis som en gammal åsna, kan jag inte släppa detta resonemang ännu.
Jag påstår att ATC är ett elektroniskt bromsstabiliseringssystem som motverkar hastiga pendelrörelser. Detta genom att hjulen får impulser att bromsa växelvis tills vagnen rätar upp sig. Alltså när vagnen får tendens att börja wobbla. Vid normal körning utan pendelrörelse funkar ATC som ett vanligt påskjutsbromssystem. Men det finns en joker också i leken som handlar om att om man kör med sjupolig kontakt sätts ATC ur spel som antisladdsystem.
Detta är nu inte mina egna teoretiska kunskaper utan det som faktiskt står i min instruktionsbok för min vagn. Praktisk kunskap? Ja jag har fått hjälp av systemet vid två tillfällen då pendlingen upphört.

2018-08-17 kl 22:46

Vi har redan konstaterat att på marknaden förekommande ATC-system bromsar på den gemensamma bromsstången. Alltså på båda hjulen samtidigt.

Vilket säkert räcker för att lugna ner svajandet.
Men annars stämmer ditt resonemang. Att det inte fungerar med sjupoligt är en sanning med modifikation. Ser man till att ha kopplat den extra polen så den är ständigt spänningsmatande, så kan man ha ATC med sjupoligt också.

2018-09-29 kl 14:28

ostbergr skrev:
Envis som en gammal åsna, kan jag inte släppa detta resonemang ännu.
Jag påstår att ATC är ett elektroniskt bromsstabiliseringssystem som motverkar hastiga pendelrörelser. Detta genom att hjulen får impulser att bromsa växelvis tills vagnen rätar upp sig. Alltså när vagnen får tendens att börja wobbla. Vid normal körning utan pendelrörelse funkar ATC som ett vanligt påskjutsbromssystem. Men det finns en joker också i leken som handlar om att om man kör med sjupolig kontakt sätts ATC ur spel som antisladdsystem.
Detta är nu inte mina egna teoretiska kunskaper utan det som faktiskt står i min instruktionsbok för min vagn. Praktisk kunskap? Ja jag har fått hjälp av systemet vid två tillfällen då pendlingen upphört.

Moderna bilar har ju sådan antisladdelektronik att den känner av via släpvagnskontakten att en släpvagn är tillkopplad och genom att bromsa bilens hjul på olika sätt försöker den häva en vobbling. Min -11:a är tydligen tillräckligt modern för så beskrivs det i min instruktionsbok.

Cabby C61 -99
  • 25 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1482 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 544 fristående campingplatser och 532 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842