el i husvagn lätt eller svårt ? / av Elvigd

• 4 svar
el i husvagn lätt eller svårt ?
2022-07-13 kl 18:48

Hej är ny i forumet men har läst och funderat mycke på en del trådar i forumet på elproblem som kommit upp. efter 35 år i marina branchen med el som specialitet och behörig installatör. Så har de även blivit en del husvagns rep också ,då marina elsystem och husvagns husbils el är lika på många punkter. Jag är själv lmc husvagns ägare och det är den jag vill ta upp då det är en 2017 års vagn som är den första nyare vagn vi ägt.
Jag blev mycke förvånad över hur elsystemet var upplagt. dom fel jag fick direkt efter köpet var flera men från samma ursprungs källa. Jag hade fel på alde pannan 3020 stängde av sej helt random åkte tillbaka till säljarfirman flera gånger men dom löste det inte då felmeddalande på pannan sa något annat. toaletten en thetford med spolning från vår fasta vatten tank spolade extremt dåligt.
grund problemen låg i hur husvagns elen är uppbyggd från fabrik. Detta blir lång men för att fler ska få hjälp att förstå när något krånglar på elsidan så är de flera steg som är bra att kolla.
En vagn med truma får inte samma synliga problem men den ger lägre effekt som knappast märks eller gör något och vatten pump funkar men ger mindre effekt. Vet inte hur djup jag skall gå nu men i min lmc har tillverkaren valt att använda en trafo/likriktare som ger fast utspänning på 12,7 volt 27 amp detta gör att jag inte får varierad utspänning vid laddning vilket är bra om de fungerat i verkligheten. Led belysningen mår bra av kontrollerad spänning. Större förbrukare måste få rätt ström och spänning. Dom fel som nu är åtgärdade som beror på tillverkarens installation är kopplade till att trafon/likriktaren inte klarar ström matning vid start av panna och vattenpump i kombination med att dom frångått de som är grunden i likströmslära för klena kablar och alldeles för långa kablar ligger mängder av för långa kablar. Detta skapar enorma spänningfall. Jag har gjort flera grundliga mätningar innan jag gjorde om en del av elen.
Spänningsfall är problem för en del av dom större förbrukarna då även strömen ökar vid lägre spänning.I en husvagn med elproblem gör jag alltid koll i följande steg, Är batteriet ok tar de laddning vilken spänning har de när de laddas och utan laddning,är laddningen ok, finns de trafo/likriktare funkar den vid 230v och batteri drift,sen mätning ute i vagnen om de finns spänning och om jag tappat för mycke spänning. Framförallt vill alde pannan ha jämn spänning som ligger rätt.
de blev ett lång inlägg men kanske de hjälper andra som har el och värme problem hur man bör gå tillväga.

2022-07-14 kl 10:09

Batteriet brukar vara buffert för förbrukare större än vad ev. spänningsaggregat klarar av.

Vissa aktiva laster kan kompensera låg spänning med högre ström, men de flesta får lägre ström vid lägre spänning.

Billigt och lätt ska det vara, så rent allmänt är elinstallation i campingfordon klent och dålig. Fordonsel som sådant har i alla tider varit av mycket sämre klass än industriinstallationer.

2022-07-25 kl 13:15

hej intresant inlägg. Jag är ingen utbildad expert inom el men är självlärd amatör med el som stort intresse.

Jag har en cabby från 1989 och min jord/minus kabel är underdimensionerad vid flera ställen. Det är inga större problem för pumpar och belysning klarar av spänningsfall utan problem..lite lägre effekt bara som du själv nämnde.

En ide vore kanske att använda elementen och elementens vattenrör som jord/minus i många fall. Det är väldigt grovt dimensionerade ur elektriskt synpunkt och löper runt hela husvagnen så lätt att dra korta balar ner till.

I mitt fall så funkar inte det då det finns en del längder elementens vattenrör som är av gummislang istället för aluminium.

2023-01-15 kl 10:44

Har du bara 12,V från likriktaren är det inte den som sköter batteriladdningen. Det finns två vanliga sätt att koppla i husvagnar/husbilar.
1. Elcentral/elblock med alla funktioner i samma burk. Till den ansluts 230VAC och batteriet. Den har separat laddkrets samt booster för batterispänning eller för laddning av bil. Den spänning du ser på utgångarna kan skilja mot batteriets polspänning beroende på laddningsgrad.
2. System med separat likriktare som driver en elcentral samt en separat laddare. Även här skiljer spänningen i systemet mot batteriet.
Såhär är det byggt i de flesta nyare vagnar. Det är för att inte få så stora spänningsvariationer i systemet som påverkar belysning med LED tex.
I gamla vagnar var oftast en laddare kopplad direkt mot batteriet sedan var elcentralen kopplad direkt mot batteriet.
Problemet man fick då var spänningen varierade till belysningen där det märks mest. När sedan mer avancerade laddare med pulsladdning osv kom, så kunde man inte koppla på detta sätt längre eftersom laddningen påverkade belysningen för mycket. Ingen vill sitta med flimrande lampor. Användningen av LED förvärrade detta och stabilare spänning behövdes.

Förklaring ovan är förstås lite förenklad. men i stora drag så är det så det funkar.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206