Eldriven husvagn / av perin

  • 19 svar
Eldriven husvagn
2021-10-31 kl 00:29

Har läst om detta tidigare och nu har man gjort en längre testresa. https://www.campingsverige.se/reportage/eldriven-husvagn-testad-i-alperna/

2021-10-31 kl 08:17

Intressant, men väcker även en del frågor. Hur hade det t.ex gått till om dom tvingats ladda längs vägen och hur lång tid hade det tagit? Antar att man måste koppla isär bil och husvagn för att komma åt att ladda bil resp husvagn. Har man tur finns det 2 lediga laddplatser, annars tar det längre tid om dom måste laddas efter varandra och arrangeras om...

Framtidens campingplatser måste också anpassas så att både bil + husvagn ges möjlighet att koppla upp sig mot elnätet. Hörde av vår campingvärd att dom redan insett att avgiften för dygnshyra av campingplats resp stuga, där elen idag ingår, måste förändras, hade han insett efter att ha haft besök av några elbilar i somras... "Med så hög elförbrukning går vi annars med förlust", sa han. Blir intressant att se hur man löser detta. Mindre campingplatser med endast sommaröppet kanske försvinner, eftersom kostnaden blir för hög, medans större och lyxigare/dyrare campingplatser med året runt öppet tar över?

2021-10-31 kl 11:01

Även om man drar en vanlig husvagn med elbil idag är det sällan som laddplatser ute längs vägarna har utrymme så man kan ladda bilen utan att först koppla från husvagnen.

Tanka på vanligt sätt brukar gå med vagnen bakom. Man står ju inte där mer än några minuter heller.

Ja, en elbil lär ju suga i sig 48 kWh på ett dygn, om den dragit en husvagn till campingen. Ska strömmen då kosta 100 kronor för campingägaren, för ett dygn, är det klart att det påverkar kalkylen.
Står de på samma camping några dagar blir det förstås inte lika mycket förbrukning sen, om det inte göras långa utflykter varje dag.

2021-10-31 kl 12:28

Ja, om detta blir vanligt förekommande kanske laddplatserna måste utformas på annat sätt än idag, så att det finns plats för både elbil + släp på resp plats, om det ska fungera smidigt.

Exakt. Dessutom har en campingplats redan idag hög elkostnad eftersom man måste ha hög huvudsäkring för att klara alla platser + stugor. Har man sen bara öppet över sommaren så dras man med samma höga kostnad även över vintern, utan intäkter. Ska dom sen tvingas ha ännu högre huvudsäkring för att klara även elbilar... Därav min fundering om mindre campingplatser som enbart har sommaröppet kommer att försvinna. Alt ska man förbjuda laddning av elfordon. Men det blir kanske svårare. Vår campingvärd hade ju dessutom upptäckt att vissa elbilsägare hade kreativa lösningar som att dra skarvsladd ut genom fönstret på stuga eller husvagn för att den vägen ladda sin elbil. Kanske inte helt säkert ur brandsynpunkt...

2021-10-31 kl 14:05

Vad jag har sett på olika campingar är att det har kommit speciella laddplatser, dvs parkeringar där man kan ställa sig och ladda, detta tar ju kanske inte mer än en timme och när bilen är laddad så kör man tillbaka bilen .

2021-10-31 kl 14:18

Se där, då har en del redan hittat en bra lösning.

2021-10-31 kl 14:32

Men så länge det går att ladda vid vagnen kommer en del att göra det ändå. "Jag behöver inte snabbladda, det räcker över natten."

2021-10-31 kl 14:37

apersson850 skrev:
Men så länge det går att ladda vid vagnen kommer en del att göra det ändå. "Jag behöver inte snabbladda, det räcker över natten."

Förmodligen så håller inte säkringen för detta, när vi har varit och campat så har säkringen i stolpen gått om vi försökt att köra vår portabla induktionshöll.

2021-10-31 kl 17:32

Nu har jag ingen elbil, inte än i alla fall, men såvitt jag har förstått kan man ställa in elbilarna på hur mycket, eller i det här fallet hur lite ström de får ta vid laddning.
Om det stämmer så borde det gå att ställa ner den tillräckligt lågt, så fyller den på några mil om den får stå hela natten.

2021-10-31 kl 17:56

Ja på nåt sätt hade i alla fall elbilsägare lyckats ladda sina elbilar på vår camping, via sladd ut genom fönstret... Det är ju vippsäkring, eller vad det heter, så skulle säkringen gå är det väl bara att ställa ner laddningen på bilen, återställa säkringen och prova igen, tills det funkar.

2021-10-31 kl 21:22

Automatsäkring eller dvärgbrytare kallas det. Idag har nog moderna campingar personskyddsautomater, som är jordfelsbrytare och säkring i samma enhet.

2021-11-01 kl 10:02

Tack, automatsäkring var ordet jag sökte. Vet faktiskt inte om vår camping har personskyddsautomater, får kolla upp det nästa säsong.

2021-11-01 kl 13:32

Personskyddsautomat, för att ta ett exempel.

2021-11-02 kl 11:54

OK. Vår camping har äldre utrustning så svårt för mig att säga om det inkluderar nån jordfelsbrytare. Gissar att det inte gör det, men förhoppningsvis har jag fel.

2021-11-02 kl 14:05

I Sverige har personskyddsautomaten (RCBO) inte slagit igenom på bred front än. Vi har oftare en separat jordfelsbryare och sedan automatsäkringar för varje grupp. Det finns dessutom inte krav på jordfelsbrytare i alla sammanhang heller.
På en camping gör det det, dock. Uttag på max 16 A som sitter utomhus, eller där man kan anta att anslutna kablar kommer att dras ut (typ innanför en källardörr), ska föregås av jordfelsbrytare.

I Norge är personskyddsbrytaren mycket vanligare än i Sverige. Förmodligen för att de inte har 230/400 V, utan alltid har tvåpoliga säkringar. Vi kör med enpoliga för enfasgrupper. Personskyddsautomaterna är tvåpoliga, så det tar dubbelt så mycket plats i våra centraler.

Men på en camping, där man ändå har avsäkringen ute vid varje uttag, där är personskyddsbrytaren ett rätt självklart val idag.

De kom ut på marknaden runt 2003, och sen tog det förstås ett tag innan det började bli vanligt att de installerades. Så är anläggningen tio, och ännu hellre femton år gammal finns det nog inga RCBO där.

2021-11-02 kl 15:19

OK, tack för info. Gissar att anläggningen här är minst 12-15år.

2021-11-02 kl 22:41

apersson850 skrev:
I Sverige har personskyddsautomaten (RCBO) inte slagit igenom på bred front än. Vi har oftare en separat jordfelsbryare och sedan automatsäkringar för varje grupp. Det finns dessutom inte krav på jordfelsbrytare i alla sammanhang heller.
På en camping gör det det, dock. Uttag på max 16 A som sitter utomhus, eller där man kan anta att anslutna kablar kommer att dras ut (typ innanför en källardörr), ska föregås av jordfelsbrytare.

I Norge är personskyddsbrytaren mycket vanligare än i Sverige. Förmodligen för att de inte har 230/400 V, utan alltid har tvåpoliga säkringar. Vi kör med enpoliga för enfasgrupper. Personskyddsautomaterna är tvåpoliga, så det tar dubbelt så mycket plats i våra centraler.

Men på en camping, där man ändå har avsäkringen ute vid varje uttag, där är personskyddsbrytaren ett rätt självklart val idag.

De kom ut på marknaden runt 2003, och sen tog det förstås ett tag innan det började bli vanligt att de installerades. Så är anläggningen tio, och ännu hellre femton år gammal finns det nog inga RCBO där.
Personskyddsbrytare 6,10,13,16,20A, Bredd 1 modul,2-poliga alltså samma bredd som automatsäkringar har funnits ett antal år. T.ex. GARO och förmodligen också av andra fabrikat

2021-11-03 kl 00:54

Ja, minsann. De hade jag inte sett. Men jag sysslar ju inte med installation sen länge.
Finns även från Siemens och hemfixarnas favorit, Malmbergs, bland annat.

2021-11-03 kl 20:19

Utan Malmbergs skulle det kanske finnas färre livsfarliga hemfixare...

  • 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206