Elektriskt stödhjul / av cargu

• 9 svar
Elektriskt stödhjul
2017-03-24 kl 15:10

Ett elektriskt stödhjul skulle kunna vara ett alternativ till mover. Någon som har erfarenhet av elektriskt stödhjul, t ex det som Biltema har?

2017-03-24 kl 15:25

Värdelöst. Går vagnen lätt kan du lika gärna rulla för hand, och går det tungt har du för lite tryck på hjulet där ute för att det ska kunna driva vagnen. För att drivningen ska fungera bra på ett fordon ska du ha minst halva bruttovikten på drivaxeln/-axlarna.

2017-03-24 kl 15:53

Tack för snabbt svar, apersson850!! :)

2017-03-24 kl 17:38

Elektriska stödhjul och mover är helt olika saker apersson850

2017-03-24 kl 19:05

Jag har sett husvagnsfirmor använda sådana i hallen. Där funkar det, men knappast på grus eller blött gräs. Känns inte bra att belasta stödhjulfästet på det sättet heller. Sen får man nog plocka av det när vagnen är på kroken annars slår det i backen.
Jag hade slängt på en mover. Man behöver inte ha den dyraste som alla säljare rekommenderar. Vår kostade 12k har jag för mig. Den får man dock läcka till hjulet manuellt med en spak. Men när man har kommit så långt att man verkligen inte får den på plats med bilen, då skiter man i om man får använda en spak i 20sekunder eller en knapp på fjärren :)

2017-03-25 kl 11:15

Det krävs nog perfekta förhållanden om stödhjulet ska klara av att flytta husvagnen.Vi valde mover till vår vagn.Har hört kommentarer som-Klarar du inte av att backa med husvagn.Som gammal långtradarchaffis är det inga som helst problem.Problemet uppstår när det inte går att få vagnen på plats med tillkopplad bil och då är mover räddaren istället för att behöva be andra om hjälp.Jag skulle satsat på mover framför elektriskt stödben av ovan nämda anledning.

2017-03-26 kl 09:59

cvo skrev:
Elektriska stödhjul och mover är helt olika saker apersson850
Ja, jag vet det. Men trådskaparen undrade om elstödhjul var ett alternativ till mover. Vilket jag försökte förklara och motivera varför det inte är.

2017-03-26 kl 11:32

Tack alla som har svarat i tråden. Jag har fått klart för mig att elektriskt stödhjul inte är ett alternativ till mover. :)

2017-03-26 kl 14:09

Där är ju såklart stor skillnad vad gäller pris mellan elstödhjul och mover.Är tanken att flytta husvagnen på trånga campingplatser med diverse olika underlag så skulle jag valt mover.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017