Element, avfuktare eller båda / av JohanNilsson

• 19 svar
Element, avfuktare eller båda
2017-02-13 kl 19:36

Hej
Har fått plats på en uppställningsplats där jag också har el. Skulle behöva lite råd hur jag ska förvara vagnen över vintern. Ska jag ha ett olje element på eller ska jag ha en avfuktare? Vill helst inte ta ut alla dynorna.

2017-02-14 kl 08:57

Vi har under flera år haft oljeelement på 800W, ställer dynorna på högkant så det blir lite cirkulation runt dem. Vid minus 10-12 grader är det 7-8 plus. Vid minus 15-16 grader 0-1 plus. Inga fuktiga dynor och fräsch doft inne efter 5-6 månader.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-02-14 kl 09:01

Ännu hellre en värmefläkt så får Du cirkulation på luften. När Du då har ett antal plusgrader får Du också bra funktion på en "torrboll".

2017-02-27 kl 22:15

Det är inte enbart en fördel att ha på värme.
Den kan hjälpa till att det smälter/fryser som i minsta spricka mellan tätning och plåt jobbar upp den bit för bit till det läcker in.
Om det händer så hjälper värmen även till att tillväxten i träreglarna går fortare.
Själv kör jag med kall vagn (dynor ligger kvar på sina platser) och kontroll tidigt på våren med fuktmätare för omedelbar åtgärd om det skulle läckt in.

2017-02-27 kl 23:33

Håller helt med flygrc, jag gör likadant och trots att Skånes klimat är ganska fuktigt så har jag inte haft några fuktproblem.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-03-01 kl 12:30

Intressant läsning där det diskuteras kall ställa en vagn eller köra fisvärme under vintern
Att försöka sig på att nollställa dom fysikaliska lagarna verkar lite för ambitiöst tycker jag fyra årstider med allt från -30 till +30 givetvis kan man förhindra mycket men att nollställa allt tror jag inte på

Förutsättningarna är givetvis olika beroende på vad man ställer vagnen någonstans vid havet eller inlandet
Själv kör vi 5 grader under vintern gillar inte att allt i vagnen blir djupfryst lite tveksam om material mår så bra av det

Vad tycker ni själva intressant att höra olika synpunkter

2017-03-01 kl 16:39

Intressant läsning Själv kör jag med kall vagn
inte haft några fuktproblem

2017-03-01 kl 17:16

Jag kör oxå utan värme.Min vagn står dock inomhus fast utan värme då.

2017-03-01 kl 17:36

Jag har haft lite värme på, torrboll och överdrag under inledningen av vintern. Senare tid utan överdrag. Enligt en enklare mätare har det nästan varit för torrt. Madrasser o kuddar har varit kvar i vagnen.

2017-03-01 kl 23:50

Kör kallt. Ju mer värme i vagnen ju högre fuktkvot i vagnen. Dvs varm luft håller mer fukt än kall.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-03-02 kl 22:40

Kall vagn. Väl urstädad. Öppen ventilation.

2017-03-03 kl 10:29

Intressant tråd

Jag har hört en del som har konstant värme
i husvagnen på 100-300 watt lite beroende på husvagnsstorlek och därmed höjer temp inne några grader över ute temperaturen

Det sänker RH och ger en termisk avfuktning höjning med +3 g sänker RH med 18%
höjning med +5 g sänker RH 26 %
samt med + 7 g ger hela 34 % sänkning av RH utgångsläget är från 0 g temp ute

Så en konstant svag värme är mer effektivare ur fukt synpunkt än ingen alls
En obebodd vagn kan således inte tillföra någon fukt med stängda ventiler och dörrar

Det finns inget annat fukt tillskott än det som kommer utifrån
Enligt den myten att så fort man tillför värme i utrymmen ( husvagn )så skulle våra boende även hus således vara totalt angripna av fuktskador ?

Vad är det för skillnad mellan dessa saker
Intressant fråga att suga på i helgen över en bira

2017-03-05 kl 10:14

Själv så har jag vintertid vagnen i kallgarage, vill inte få snö som smälter och fryser hela tiden...

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17
Snart en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2017-03-05 kl 20:51

Att stänga ventilerna i en obebodd vagn låter som en dålig ide om man inte samtidigt sätter in en avfuktare. Det kan jämföras lite med en klassisk krypgrund. Med normal ventilation följer en kall vagn uteluftens fuktinnehåll och på vintern är det mindre än under den varma årstiden. Höjer man innetemperaturen en aning så ökar man också luftens förmåga att hålla fukt. Detta innebär att luften inne i vagnen håller högre fukthalt än utanför. inget av detta är någon myt. Jag personligen är övertygad om att något av alternativen; Kallt med normal ventilation, avfuktare med stängd ventilation eller Värme +15° är bättre än enbart fisvärme. Vilket man sedan väljer beror på förutsättningar och önskemål.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-03-17 kl 18:12

ShadowF skrev:
Höjer man innetemperaturen en aning så ökar man också luftens förmåga att hålla fukt. Detta innebär att luften inne i vagnen håller högre fukthalt än utanför. inget av detta är någon myt.

Det där kändes rörigt. Att luft klarar att hålla mer fukt vid högre temperatur är jag med på, det ger en lägre luftfuktighet. men hur det innebär att fukthalten blir högre i vagnen får jag inte ihop.

2017-03-18 kl 17:02

Vi kör med ouppvärmd vagn uppställd under tak i grannens loge med en torrboll i diskhon. Förvarar dynor i garderoben hemma (rumstemperatur)

2017-03-22 kl 20:21

Forumet är helt fantastiskt man skriver sina åsikter och man får skrivet hur olika vi egentligen är
Jisses då nu är det nära

2017-03-23 kl 17:10

ShadowF skrev:
Höjer man innetemperaturen en aning så ökar man också luftens förmåga att hålla fukt. Detta innebär att luften inne i vagnen håller högre fukthalt än utanför.

Den högre temperaturen vid samma ånghalt ger lägre relativ fuktighet. Det tillkommer ingen vattenånga bara för att man höjer temperaturen.

2017-03-23 kl 22:06

Jost skrev:
ShadowF skrev:
Höjer man innetemperaturen en aning så ökar man också luftens förmåga att hålla fukt. Detta innebär att luften inne i vagnen håller högre fukthalt än utanför. inget av detta är någon myt.

Det där kändes rörigt. Att luft klarar att hålla mer fukt vid högre temperatur är jag med på, det ger en lägre luftfuktighet. men hur det innebär att fukthalten blir högre i vagnen får jag inte ihop.

Vagnen är fuktig för det läcker in och det vattnet avdunstar...

• 19 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017