• 17 svar
Elfel
2019-06-08 kl 11:12

Har något elfel i min kabe smaragd 540 -85. Märkte att lysena började blinka å lysa svagt på vagnen under färd. När jag stannade lät det som en summer bak i vagnen. Det sitter ett relä på ett kretskort inne i vagnen vid batteri lådan. Det är relät som låter. Tror det är laddningsrelät. Har provat att byta relä utan att det blev bättre. Batteriet i vagnen är nytt. Dragkroken och elen till den är monterad på firma för några veckor sen. Är det någon som har en idé om var jag ska börja felsöka?

2019-06-08 kl 18:29

Kolla jordanslutningarna.
Dålig jord kan ge helkonstiga fel.

2019-06-09 kl 12:37

En vagn i den åldern har kanske ett relä, som ska slå på laddning från bilen när trafikbelysningen på vagnen är tänd. Förekom på den tiden.
Om det blir något fel så det reläet skapar en kortslutning när det slår till, vilket släcker ner vagnen, vilket gör att reläet släpper och kortslutningen försvinner, så belysningen tänds igen och reläet drar och kortslutning...
Då får du den effekt du beskriver.

2019-06-09 kl 13:13

Är nog det relät jag har bytt utan att det blev bättre. Men ska kolla jordanslutningar idag.

2019-06-09 kl 14:17

Om det är som jag gissade är det inte reläet det är fel på, utan det som kopplas in av reläet.
Det kan också vara en dålig jordanslutning, så att det blir för låg spänning över reläspolen när reläet slår till sin last.
Har du 13-poligt på bilen, om nu den delen är ny, och sjupoligt på släpet? Problem med adaptern i så fall, kanske?

2019-06-09 kl 16:05

Är sju poligt på både bil och vagn.

2019-06-09 kl 16:07

Är inte så bra på el så kanske dum fråga men vad slås på av relät?

2019-06-09 kl 16:54

Provade nu att koppla på sambons bil som också har 7 polig kontakt och då funkar allt klockrent på vagnen. Märkligt om det ska vara något fel på min ny monterade kontakt

2019-06-09 kl 20:26

Mätte kontakten i min bil nu som är ny monterad oC fick inte fram nån ström på något stift. Däremot ha jag tolv volt om jag mäter på stift 31 (jord) och en bult som draget sitter med, alltså jord det med

2019-06-10 kl 00:04

Det första felet är att du fått en sjupolig kontakt monterad på en bil år 2019. Det där slutade alla seriösa bilverkstäder med för flera år sedan.

Sen ska det förstås inte vara någon spänning mellan jord och jord, men det har du ju redan förstått.

Vad reläet ska vara bra för vet inte jag. Men det var inte ovanligt förr att det fanns ett relä i vagnen för att kontrollera laddningen från bilen. När trafikbelysningen på vagnen tändes drog reläet, som då laddade vagnens batteri från bilen. När ljuset slocknade stängdes laddningen av igen.
Eftersom ljuset vanligtvis var tänt när motorn på bilen var igång, minskade detta risken för att man stod och tömde bilens batteri, om bil och vagn stod kopplade och något förbrukade ström i vagnen.

Med 13-poliga don är hela det arrangemanget onödigt, eftersom matning konstant resp. enbart när motorn är igång redan finns i donet.

2019-06-10 kl 05:28

Ska börja med att ta upp kontakten i bilen och kolla hur det ser ut i den. Om det är en lös kabel.

2019-06-10 kl 09:31

Jag skulle reklamera montaget hos den som monterat...

2019-06-10 kl 09:38

Instämmer. Lika bra att byta ut den till en 13-polig, så blir det rätt från början. Om det är ett seriöst släpvagnsuttag är alla kablar ingjutna i uttaget, så där finns inget att se. Det är i så fall om något släppt i andra änden. Jordningen, exempelvis.

2019-06-10 kl 19:54

På en helt ny Kabe var det fortfarande så att ljuset måste vara tänt för att laddning skall funka.

2019-06-10 kl 21:10

Ska ta kontakt med firman som har monterat draget. Hoppas på att få åtgärdat det fort innan semestern

2019-06-10 kl 22:23

Vi har också en ny bil och äldre vagn. Vi lät sätta 13-polig kontakt på bilen och hade först adapter mellan bil och vagn, men efter en del problem lät vi byta till 13-polig även på vagnen. Inga problem sen dess. Tror det vore bästa lösningen även för dig.

2019-06-11 kl 08:26

Så har jag också gjort. Byggde om både dåvarande husvagn och flaksläpet så snart jag köpte bil med 13-poligt uttag.

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 565 fristående campingplatser och 605 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842