elpatron alde vilken är ingång utgång / av kim_william

• 30 svar
elpatron alde vilken är ingång utgång
2019-11-28 kl 17:37

kan någon hjälpa mig med vilken som är in o ut gång från pumpen på elpatronen är de närmast elboxen som är ingång och till höger utgång?
kolla bilden på min facebok
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157221589106107&set=a.406486881106&type=3&theater

2019-11-28 kl 18:36

kim_william skrev:
kan någon hjälpa mig med vilken som är in o ut gång från pumpen på elpatronen är de närmast elboxen som är ingång och till höger utgång?
kolla bilden på min facebok
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157221589106107&set=a.406486881106&type=3&theater

Tvärtom, pumpen är tryckande så returen skall in närmast pumpen och utgången närmast elboxen.

2019-11-28 kl 19:22

ok, de verkar inte va någon elpump på denna elpatronen :( så isf får jag köra med min gamla elpatron med pump från min gamla 470 från 79e har en extra,

714961 heter den, de är den på bilden har den ingen pump?

2019-11-29 kl 17:00

kan någon hjälpa mig, är de elpump på denna elpatronen? jag har bara pannans 12v pump va jag vet iaf. nu när jag kopplat in 2470 pannan som hör till denna elpatronen i min polar 520 88a som har en 2480t som orginal. så funkar allt perfekt pannan startar ger gnista, startar pumpen osv men på elpatronen så hädner de inget, igen pump hörs, det är elpatronen på bilden jag länkar. o de ja kopplat in. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157224238636107&set=a.406486881106&type=3&theater

2019-12-01 kl 13:40

Borde väl framgå om det finns någon anslutning till någon pump på elpatronen?
Jag har aldrig haft separat elpatron, bara inbyggd i pannan, så jag vet inte riktigt hur de separata ser ut.

2019-12-01 kl 14:27

714961 har ingen cirkulationspump inbyggd.

Motsvarande Elpatron med cirkulationspump heter 714821.

Och har du en vagn som inte är utrustad med cirk. pump standard på Elpatron så skall 12V pumpen starta då du startar Elpatron eller pannan.

Har du däremot enligt beskrivningen en cirk. pump originalmonterad tillsammans med Elpatron så skall 220V pumpen starta då du startar Elpatron och stödkör du med med gasol så är det 220V pumpen som går.

Kör du enbart på gasol så är det 12V pumpen som går inte 220V pumpen på Elpatron.

primus har inte som Alde typ 29xx pannor och 30xx pannor möjligheten att välja vilken pump som skall vara i drift.

2019-12-01 kl 21:24

ok, 12 v pumpen startar inte när jag sätter på elpatronen på kontrollpanelen :/ elpatronen har ingen pump precis så den ska ju starta men not, hur ska jag göra?

2019-12-02 kl 11:47

Framgår inte det av något av alla schema som finns hos exempelvis Fogas?

2019-12-02 kl 12:28

Nu kan det vara som så att du försöker få in en Primus Elpatron där det original i Polar 520 -88 satt en Alde 2737 913. Och om dessa är lika i inkoppling vette 17 just nu.

Men vilken inre manöverpanel har du den stora Elektroniska med dygnsinställningar och termistor eller den lilla mekaniska med vrid termostat?

2019-12-02 kl 15:27

updatering, var ute o mätta igår. stift nr 4 på kontrollppanelen ger 12v till pumpen :) så de verkar funka så nu håller jag på att koppla in elpatronen. båda relä klickar som de ska desutom så verkar kopplat allt rätt. enligt solifers schema med 2470 pannan och dess elpatron. både pannan elpatronen och panelen är från samma husvagn där jag plockade delarna ifrån på skroten :)

jag anv solifers 2470 panel den är identisk i princip med 2480s panna panel alltså min 520 polar 88a. den pasar tillome rakt in i kontrollpanelen.
den är elektronisk precis som 2480 pannorna är nästan identiska. och arbetar med databoxar och datorstyrning till pumpen.

-enda skillnaden är att 2470 inte har någon röd plus till databoxen utan får ström från den gula till databoxen som startar ventilerna som behövs. tror bara den öppnar en ventil för de andra 2 måste man öppna manuellt om de är extremt kallt. men räcker ju normalt med ett vred.

har försökt laga min alde patron, jordfelbrytarn löser hela tiden ut i husvagnen nrä man slår på den. men nrä ja provar inne i huset startar den som den ska utan att nåt löser ut de är 50 ohm i varje patron so mde ska och ingen kortis till jord :( från fasen o nollan. ingen kontakt från jord till fas/nolla/säkerhetsjord, jätte knas.

2019-12-02 kl 15:36

apersson850 skrev:
Framgår inte det av något av alla schema som finns hos exempelvis Fogas?
jag har redan listat ut det. efters man itne kan lägga upp bilder här vilket suger så kan jag nästan inte visa med bilder. men pannans ingågn är paralellkopplad till ingående längst fram i vatten slangen där slangarna går in och paralellkopplad till utgående vid pumpen alde. så jag har kopplat de med. fast ska koppla in 2 shunt ventiler så man kan stänga av vid toan så vattnet går direkt från pannan till beredarn. precis som de är kopplat orginal med beredare.

2019-12-03 kl 09:07

Du har provat så inte jordfelsbrytaren i vagnen löser ut även utan elpatronen? Det kan ju vara något i inkopplingen också.
Har du jordfelsbrytare som fungerar i huset? Annars har du förstås förklaringen där.

2019-12-03 kl 23:27

ja den fungerar i huset, ja de är bara när elpatronen startas som jordbrytarn bryter.

2019-12-04 kl 08:27

Om inte jordfelsbrytarna har olika specifikation finns ingen annan förklaring än att det är fel på någon av dem, om du kan köra elpatronen i huset, men inte i vagnen. Såvida det inte är så att du har vatten i elpatronen i ena fallet, men inte i det andra, förstås.

2019-12-04 kl 16:13

om jag kör pumpen med bara fas o nollad med urkopplat säkerhetsjord fungerar pumpen men då får man en stöt märkte jag i chassit :(

2019-12-04 kl 16:38

Om så är fallet har du ingen fungerande jordfelsbrytare i huset, för då skulle den löst ut vid ett sånt tillfälle. Om den i husvagnen gör det vid samma tillfälle.
Var detta med vatten i, eller utan?

2019-12-04 kl 19:28

ja de är de som är så sjukt i huset funkar allt, ja de va vatten i, men i husvagnen löser jordbrytarn ut direkt bara om man kopplar ur jordbrytarn fungerar pumpen men då leder strömmen rakt ut i chassit.

2019-12-05 kl 10:09

Alltså har du ingen jordfelsbrytare i huset. Ingen som fungerar, eller så är den inte inkopplad där du ansluter elpatronen.

2019-12-05 kl 16:23

jo o den funkar, ja måste kolla över de här rejält. de är nåt knas

2019-12-06 kl 09:05

Nej, den fungerar inte om du får ström i fingrarna och den inte löser ut. Att strömmen skulle ligga under gränsvärdet för den ena, och över för den andra, det är inte troligt. Tröskelvärdet för de jordfelsbrytare som används i sådana här installationer är detsamma, 30 mA.

Så att den löser ut när du får ström i fingrarna är själva definitionen på att den fungerar.

2019-12-06 kl 19:56

alltså i husvagnen ja då löser jordfelsbrytarn ut men i huset gör den det inte. kopplar man loss jordfelbrytarn i husvagnen funkar pumpen men då leder strömmen i chassit. ska demontera pumpen och gå igenom den rejält. men behöver hjälp, för tillfället funkar primus pumpen bra med 12 v pumpen som aktiveras av 2470 panelen :) behvöer lufta lite till med bara

2019-12-07 kl 23:31

Det bekräftar det jag skrev, då. Jordfelsbrytaren fungerar inte i huset.

2019-12-09 kl 01:38

Ok tack jag har demonterat el patronen nu och skall gå igenom den ordentligt :)

Har jag kopplat elpatronen rätt i förhållande till pannan och pumpen? skall verklgien pumpen pumpa direkt genom elpatronen på ingående i husvagnen trodde den skulle gå genom toa sidan via toan först på trycksidan i min polar 520 88a?? jag tror systemt är felkopplad jag har inge en aning om vilken slang som pumpen pumpar :( det kokar direkt. är de rättkopplad kolla min bild? https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157251526886107&set=a.406486881106&type=3&theater

kan de va så att pumpen är slut och att de därför kokar direkt efter en minut och sprutar ut flera liter vatten :(

2019-12-09 kl 11:36

Som jag ser på din bild så sitter pumpen fel.

Pumpen suger och skall sitta på returen och trycka genom pannan till framledningen som då går motsols genom radiatorsystemet (vänstervarv).

Och varmvattenberedaren skall kopplas så baypasen (tilloppet kommer från framledningen (det övre röret på pannan) och returen kopplas till returen till pannan, det undre röret som också pumpen skall sitta på.

2019-12-09 kl 11:39

Här är en film på en 2450 panna och kopplingarna är likadana.

https://www.youtube.com/watch?v=M_OGrBFihrk

2019-12-09 kl 17:55

tack, vilken slang suger åpumpen då den undre på pumpen eller den övre på pumpen :( blir förvirrad. vilken är returen då övre eller nedre, så den nedre röret ska kopplas till pumpens trycksida?

2019-12-09 kl 19:05

Som din bild visar så har du kopplat den övre slangen till pumpen och kallat det för trycksida....

Det är fel....

Ingående till pumpen skall vara returen från systemet/vagnen som sedan går via pumpen (trycker) till nedre delen av pannan och sedan ut i den övre delen (termosifon med hjälp av pumpen).

På utgående från pannan så sitter det en tunn slang upp till expansionskärlet och när pumpen går så skall det rinna lite sakta i denna slang så man vet att pumpen fungerar.

2019-12-09 kl 19:53

Som ni då säger suger den i övre slangen o trycker ut i nedre ju, alltså mot vänster sida av husvagnen mot toan då är de ju fel ja som ni säger

2019-12-09 kl 19:57

aha ok då fattar jag då har jag koplat fel så att pumpen trycker i den övre via toan mot vänster sida om man står framför husvagnen och tittar på pannan. jag trodde den skulle trycka mot toan inte mot elpatronen men då vet jag :) pumpen skall trycka i den övre direkt till elpatronen och sen höger mot vattentanken och batteriskåpet. :)

är de därför pannan kokar hela tiden efters att pannan trycker på fel sida vattnet :(????

2019-12-10 kl 02:02

Nu verkar allt funka, bytte slangarna som ni sa så at den pumpar i nedre slangen mot elpatronen. de puttrar på rejält och man hör tydligt att pumpen matar fram gurglande vatten raskt :) den lilla slangen fylldes direkt med em vatten upp i behållaren igen, har inte kokat elelr nåt, blev varmt som i en bastu :) dock när jag stängde shuntventilen på toan och även ventilen t beredarn så stannade ju flödet efters ja råka blockera de när jag grejade då koka den hörde jag men de är väl itne så konstigt om flödet blockeras. fyllde dock på igen och körde en halvtimme utan problem så borde funka nu, dushvattnet blir varmt o gott dessutom :) man kan anv varmvattnet från dushmunstycket som en kran om man vill använda varmvatten så behöver inte heller installera någon kran. va kul att allt funkar tack för hjälpen :)

• 30 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 558 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 373 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842