Elproblem adria Classic 08 / av farside

• 4 svar
Elproblem adria Classic 08
2016-10-16 kl 09:28

Jag har fått ett mindre trevligt problem om halsen i form av att elen i min vagn jäklas å det grövsta med mig..

Problemet började för ca 1 månad sedan när vi ställde upp vagnen för vintersäsongen i säfsen.
En utav automatsäkringarna började gå då och då.
Det har funkat att slå på strömmen igen, men den slår av igen, allt ifrån direkt (och då går ibland även huvudsäkringen) ibland håller den en hel dag, väldigt olika.. igår så tog jag bort precis allt som kan tänkas belasta säkringen (förstuga, tv, golvvärme, kyl, batteriladdare, skarvsladdar etc etc) men säkringen går ändå..
Frågan är nu, kan det vara själva säkringen som har gett upp? Det är lite av min sista utväg... om ni inte kan komma på vad jag mer kan kolla.
Annars är det ju tyvärr så att jag får dra hem vagnen och lämna in den på service, vilket jag såklart inte är jättesugen på att göra!

Bör tillägga att alde pannan sitter på egen automatsäkring, och den säkringen går inte, så värme i vagnen får jag iaf..

Snälla hjälp!

2016-10-16 kl 19:38

Eftersom du tycks ha kopplat bort allt som ska ta ström från den säkringen, så är det ju inget man uppenbart kan peka på. Utan att titta i vagnen, menar jag.

I den jag har nu hade jag ett liknande problem. Jag köpte vagnen begagnad, och vid en närmare inspektion visade det sig att förste ägaren haft varmgång i elcentralen. Det hade de "reparerat" genom att flytta all el till en säkring, så när även värmen var på i vagnen, då löste den ut.

Efter återställning och byte av svarta delar fungerar det som det ska igen. Men komma med förslag om vad det kan vara i din vagn, utan att kunna felsöka i den, det är rena lotteriet.
Automatsäkringar kan bli trasiga, så de löser för allt möjligt, men det är rätt sällsynt.

Säfsen, det är väl åt Kopparberg till, eller? För långt för att knalla över och kolla...

2016-10-21 kl 11:41

Nu är det ju svårt att jämföra en husvagn med ett garage.
Men jag hade problem i garaget vid fuktigt väder, då det blev överslag i en dosa uppe vid taket. Kan vara något sådant i husvagnen. En automatsäkring kan slå ut tidigare än vad det står (10 amp slå ut redan vid 8 tex) om den är använd flera gånger. Men som du har gjort så har du redan tagit ut all el som finns och det ändå slår av så kan det vara överslag lite var som helst. Har du kollat att det händer när det är fuktigt eller annars med?

2016-12-16 kl 21:51

Opplevde det samme i adria 2010. Bytt sikring enheten! Ble bra da-

• 4 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017