En drömspecifikation på vår första vagn - tyck till! / av stregnil

En drömspecifikation på vår första vagn - tyck till!
2019-02-06 kl 21:42

Hej på Er,

Vi tittar för fulla muggar på vår första begagnade husvagn och kommit fram till en drömspecifikation. Jag förstår att detta troligtvis är en utopi och att vårt val troligtvis blir en kompromiss av vår spec. Men jag kommer skriva den här ändå så får ni tycka till, framförallt är jag nyfiken på hur långt ifrån vår drömvagn vi är.

Drömspec:
- Minst 590
- Enkelaxel
- Aldevärme
- Mover
- Duschkabin
- AC
- Barnkammare där allt sovutrymme är i en del av vagnen (dvs. inte dubbelsäng i ena änden och våning i andra)
- Fräsch enkelfärgad textilinredning i t.ex. grått (ej mönstrat eller typ rött, blått osv.)
- Gärna ljusa träslag
- Ska kunna dras med en VW Tiguan -18 med b96
- Pris runt 200 tkr (+/- 25 tkr)

Tack för alla tips!

2019-02-06 kl 22:37

Det mesta låter som vår vagn (utom duschkabin, vi har bara dusch i toaletten)... Men de kostade en hel del mer... Knaus Südwind 590UK Scandinavian Selection (vår är en 2018 ), men en som är ett par år gammal är väl en del billigare, men den finns eventuellt inte i tillräckligt gammal årsmodell för att komma ner till 200k i pris. Och den matchade ju heller inte duschkabinkravet.

2019-02-06 kl 23:01

Tack för tipset, jag ska omformulera till duschmöjlighet istället

2019-02-07 kl 10:38

stregnil skrev:
- Ska kunna dras med en VW Tiguan -18 med b96.
Jag kollade lite kvickt, och VW uppger en totalvikt på bilen på 1960-2340 kg, samt max släpvagnsvikt på 1800-2300 kg.
Vagnar i den storlek, och med den utrustning, som du har i önskelistan är uppe och nosar på de totalvikter som då är högsta möjliga, med B96. Du måste ange exakt vad som gäller för just den Tiguan jag förmodar att ni redan har.

Det verkar rimligt att ni kan få in en vagn av önskad typ inom viktgränsen som bilen och B96 sätter.
Men tänk ändå på att något av det billigaste du kan skaffa till ditt husvagnsliv är körkortet du behöver, om du nu behöver ett bättre. När jag tog E-kort kostade det ca 3500 kronor, och det får man inte mycket husvagn för.

Jag blev tvungen att köpa en annan husvagn för några månader sedan. Den liknar inte alls er drömvagn, men är 580 lång och har Aldevärme plus golvvärme, årsmodell 2008. För den begärdes 169000 kronor hos handlaren.
Det ger väl nåt riktmärke på vad ni kan förvänta er att få för 200000.

2019-02-07 kl 22:38

Hej,

Tack för tips och råd...
Saker som inte rankas lika högt är Alde samt att duschkabin skulle kunna vara duschmöjlighet istället. AC blir jag osäker på, jag tänker om vi får samma sommarvärme igen. Vår hund är rätt så värmekänslig... Inredning och planlösning är däremot viktig

2019-02-08 kl 06:37

Jag hade nog skippat duschen. Det är för små vattentankar för att det skall vara kul. Man kan på sin höjd tvätta av sig lite snabbt. På vår förra vagn, en Hobby 560 KMFE så slängde jag ut duschen genom toafönstret och duschade ute. Det var vid fricamping. Gav dock upp rätt fort och badade i närliggande sjö istället:)

Varför är duschen så viktig? Är det vanliga skräcken för campingduschar eller fricampar du/ni. Kan påpeka att min fru vägrade använda campingduschar i början. Hon fick träna bort skräcken :)

2019-02-08 kl 06:45

Min Tiguan -19 får dra 1940kg med B96 och 2500kg med BE.

När man letar så stor vagn som 590 eller större så kolla lastvikten ordentligt. Inte sällan är de nervägda för att folk skall få dra dem utan att ta nytt körkort.

2019-02-08 kl 09:04

David skrev:
Jag hade nog skippat duschen. Det är för små vattentankar för att det skall vara kul. Man kan på sin höjd tvätta av sig lite snabbt. På vår förra vagn, en Hobby 560 KMFE så slängde jag ut duschen genom toafönstret och duschade ute. Det var vid fricamping. Gav dock upp rätt fort och badade i närliggande sjö istället:)

Varför är duschen så viktig? Är det vanliga skräcken för campingduschar eller fricampar du/ni. Kan påpeka att min fru vägrade använda campingduschar i början. Hon fick träna bort skräcken :)

Ja de där med fruar är inte lätt, oftast sitter man i en Rävsax där när det gäller önskemål.

Har klarat mig jättebra med en portabel "pumpauppdusch". För var dom på 10 liter numera bara 5. Men en hink med lite varmt vatten och en dränkbar pump kopplad till det utvändiga 12 V uttaget har funkat kanon.

Annars så är ju närmadste sjö det mysigaste, bara det inte är is.

Men att duscha i en husvagn är ju inte Camping.

2019-02-08 kl 09:07

Haha, nu är vi där igen.
Vad bilen får dra är dess maximala släpvagnsvikt, och den har ingenting med ditt körkort att göra.
Tvärtom gäller också.

Jag förmodar att du menar att max släpvagnsvikt är 2500 kg, och att bilen har en totalvikt på 2310 kg?

I så fall får du dra en vagn med max bruttovikt på 2500 kg.
Högsta tillåtna totalvikt för vagnen är 3500 kg med BE, 1940 kg med B96 och 1190 kg med B-kort.
Du måste alltså ha BE för att kunna utnyttja bilen fullt ut.

Den 580 jag köpte nyligen gick det att höja totalvikten på enbart med ett intyg från importören. Ingen ombyggnad krävdes.

2019-02-08 kl 21:32

Kan förstå David och Hagbard. För de som alltid står på camping finns ingen anledning att ha dusch, toa eller kök i vagnen. Allt finns i servicebyggnader. Man kanske till och med kan säga som Hagbard - duscha/gå på toa/laga mat/göra iordning kaffe i vagnen är inte camping.

För oss som älskar fricamping är det däremot kanon med kök, toa och dusch. Och det fungerar toppen!

Olika vagn för olika ändamål helt enkelt :).

2019-02-09 kl 08:44

Anden, hur gör ni med vatten till duschen vid fricamping? Jag hade 45 liters vattentank och det räckte ca 3 dagar utan dusch. Vi är två vuxna och två mindre barn.
Jag har även en "duschpåse" på 20 liter. En svart sak man kan hänga upp i solen. Vattnet värms av solen och sen kan man duscha. Ingen el och inga pumpar behövs. Men som sagt man behöver rent vatten annars kan man lika gärna bada i sjön.
Så hur löser ni fricampare det här?

2019-02-10 kl 05:36

Vi står oftast på camping och använder campingens toa och dusch. Maten lagar vi alltid i husvagnen men diskar i ibland i vagnen och i bland på campingen. Toan används i nödfall. Vår tidigare vagn hade kombinerad toa och dusch vilket gör det lite krångligt. Med separat kabin löses det men med fyra tonåringar så är duscha i husvagnen under några år framöver inget alternativ. Problemet är väl annars just tillgången till vatten.

2019-02-10 kl 11:03

Jag har ägnat mig åt orienteringslöpning sedan 1972. Det ska rätt mycket till för att en dusch ska skrämma mig...

Jag har inte mycket till övers för en del industritoaletter i Kina, dock, det ska erkännas.

När vi är ute fixar vi vanligtvis toalett- och duschbestyren utanför vagnen. På tävlingar finns båda delar på annan plats. Däremot behövs ju toan till tandborstning och sånt. Köket använder vi i vagnen. Det finns inget kommunalt att utnyttja på de ställena.

Ibland har vi toan "igång", så man kan uträtta småärenden där, mitt i natten, exempelvis.

2019-02-10 kl 12:42

stregnil skrev:
Hej på Er,

Vi tittar för fulla muggar på vår första begagnade husvagn och kommit fram till en drömspecifikation. Jag förstår att detta troligtvis är en utopi och att vårt val troligtvis blir en kompromiss av vår spec.

Tack för alla tips!

Tips finns det många och många har skrivit och många ger rekommendationer men det väsentliga är nog att börja rätt, när man hittar det som faller en i smaken.

Att lista det man bör undersöka är aldrig fel och speciellt att göra det man listat.

När det gäller begagnat så är ett måste på listan att undersöka hur garantiåtaganden är utförda under tid, speciellt då fuktkontrollerna så inte detta medfört att garantin har utgått (väldigt vanligt). Kan säljaren inte uppvisa dokumentation över detta så är det något lurt.

Detta gäller även fast garantitiden har passerats för att få en hum om hur vagnen har sköts under tid.

Det andra är "hur många tidigare ägare", ju fler ju fler problem kanske.

Och inte minst "funktionstesta alla funktioner" så man klart kan konstatera att "allt" fungerar som det ska. Här får man ta tillräckligt med tid på sig så man hinner genomföra det som var tänkt.

En vägledning kan också var den information som andra lämnar i ett gott syfte, t ex denna tidnings skribenter.

http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/infor-kopet/20180610/tank-ratt-vid-begagnatkopet/

Vid köp av handlare så är det viktigt att både ev fuktgaranti och funktionsgaranti skrivs in i köpekontraktet. Vissa lämnar ingen garanti för vagnar under en viss prisnivå.

2019-02-10 kl 15:16

Tack för alla tips och råd, det är värdefullt för oss...

Jag har ett gäng bevakningar på Blocket och en handlare i min närhet som jag besöker då och då.
Jag satt och tittade på min egen priolista i första inlägget och tänkte ställa några följdfrågor.
AC - hur olidligt varmt kan det bli i en vagn? Tänker i första hand på vår jycke som har lite utmaningar med värme
Mover - vad kan kosta att installera en sådan i efterhand? (mover är inte jätteprioriterad)
Alde - Hur viktigt är vattenburen värme? Vi är inga vintercampare, dock kan det bli någon helg på senhöst, tidig vår.

Vad gäller planlösning så tänkte vi att sovutrymmet skulle vara i ena änden av vagnen så att om någon/några är vakna så ska det störa mindre. Vi är 3 pers i familjen (2 vuxna och en 13-åring). Vad har ni för tankar om planlösning?

2019-02-10 kl 15:59

Hagbard är inne på ett viktigt spår... Ska ni ha en begagnad vagn Ibsen prisklassen så vill ni undersöka vagnen ordentligt. Kolla även vad handlaren har för rykte...

Gällande AC: vi vill inte vara utan, men så är vi bekväma av oss... Är vana vid att ha AC när man ska sova hemma på sommaren också... Angående hur varmt det blir - apersson eller Hagbard (kommer ej ihåg vem av dem det var) uttryckte det bra - en vagn som är isolerad för att hålla värmen inne på vintern är också bättre på att hålla värmen ute på sommaren.

Mover: Har inte haft det på någon av våra vagnar, och kan inte påstå att jag saknat det heller. De gångerna det varit stönigt att få husvagnen dit jag ville och det varit ojämnt nog att inte kunna putta in den på två vuxna är det oftast lätt att få hjälp av campinggrannarna. Men har man någon rörelsenedsättning kam det ju onekligen vara bra.

Gällande Alde. Vi har Alde med vattenburen golvvärmen (och vattenburet till radiatorer) vilket är trevligt. Men i förra vagnen hade vi Trumapanna med luft, inga som helst problem med den heller - men vi var aldrig ute med den vagnen när det var minusgrader på dagarna (men kröp nedåt -10 på vissa nätter). Vi hade elgolvvärme Ibsen vagnen.

Vi är också tre i vår familj (10årig dotter). I förra vagnen hade vi en dubbelsäng bara. Och bäddade ner sittgruppen för dottern.
Det tröttnade vi på. Så i nya vagnen har vi sovdel i bakändan av vagnen med dubbelsäng på ena sidan och våningssäng på andra (250 bredd på vagnen).

2019-02-11 kl 00:45

Lite över budget dock:

https://www.blocket.se/vasternorrland/Kabe_Classic_560_GLE_B14___Barnkammare___75728081.htm?ca=14&w=3

2019-02-11 kl 06:33

Jag har aldrig haft AC på någon av mina vagnar. Det skall dock monteras nu i vår. I somras var det på tok för varmt för barnen och de kunde inte sova.
När ni har AC för djurens skull så tänk på att aldrig lämna djuren själva i vagnen med AC:en på. Stannar AC:en tar det inte lång tid innan djuren far illa i värmen.
Tyvärr ser jag många låsa in sin hund i husvagn/husbil och sedan åka därifrån.

Det där med att hålla värmen ute vet jag inte om det är så stor skillnad egentligen. Känns mer som att färgen på vagnen avgör mer. En sak märkte jag dock på både Kabe och Solifer hade jag svårare att bli av med värmen på kvällen.
Det berodde endast på att det var mindre antal fönster att öppna och mindre takluckor. Löstes dock med en fläkt i takluckan på toan.

2019-02-11 kl 10:27

Färgen påverkar förstås också, men det finns inte många svarta husvagnar.
Men visst påverkar isoleringen på båda hållen. Man får dra ner alla reflekterande gardiner på dagen, åtminstone där solen står på. Gör ju inget om man inte är i vagnen då.

AC har jag aldrig haft. Jag står för sällan där det finns ström vid de tillfällen då AC verkligen hade varit meningsfullt, alltså mitt i sommaren. När jag har ström är det i regel på egna arrangemang, och de brukar vara vår eller höst.

Däremot har nuvarande, och även den förra, vagnen sex öppningsbara fönster, tre takluckor och dörr med myggnätskassett innanför. Så det blir i alla fall bra ventilation, även om det inte blir kallare än det är ute.

2019-02-11 kl 13:57

David skrev:
Det där med att hålla värmen ute vet jag inte om det är så stor skillnad egentligen. Känns mer som att färgen på vagnen avgör mer. En sak märkte jag dock på både Kabe och Solifer hade jag svårare att bli av med värmen på kvällen.
Det berodde endast på att det var mindre antal fönster att öppna och mindre takluckor. Löstes dock med en fläkt i takluckan på toan.

Att de svenska vagnarna skulle vara sämre än någån ann tror jag inte alls på. I första hand så handlar de om thermofysiken och varför kallar man välisolerade vagnar för "tattarthermosar)?

Samma princip som en thermos.

Jag skulle vilja påstå att det är ett handhavandefel...

Hur vanligt är det inte att både dörr och fönster åker upp på morgonen och står sedan öppna hella dagen så en jämnvikt uppstår?

Inte minst de som har ett förtält kopplat som genererar väldigt mycket värme som sedan letar sig in i vagnen så jämnvikten gentemot tältet och vagnen uppstår.

Att seda på kvällen få tillbaka en jämnvikt då solen börjat gå ner och man "tycker" att det är varmare inne än ute så har man ju skapat detta själv.

Ser man till att bevara inredningens svala luft under dagen genom att hålla fönster och dörr stängda så kommer en annan upplevelsekänsla

Detta kommer du att lära dig då du har monterat AC som du planerar.

2019-02-11 kl 18:09

Suck... Nu är vi där igen... Läs om, läs rätt... Ingen har påstått att svenska vagnar är sämre på att hålla ute värmen än andra vagnar...

David påstod att hans Kabe och Solifer var svårare att på naturligt drag ventilera ut värmen när vagnen väl har blivit varm än andra vagnar han haft som hade större möjligheter till att öppna upp för att byta ut luften snabbt - något som kunde avhjälpas genom att forcera luftutbytet.

Och jag har inte sett någon Kabe eller Polar - eller någon annan vagn för den delen - som klarat av att stå igenstängda i gassande sol en 35-graders sommardag utan att bli väldans varm framåt eftermiddagen...
Däremot stor skillnad på hur snabbt de blir varma baserat på hur väl solljuset hålls ute (stora takfönster låter solen värma upp vagnen snabbare).
Stor del av värmen som blir inne i vagnen kommer från strålningsenergin från solen, inte bara termiska värmeenergin i luften utanför vagnen...

2019-02-11 kl 18:37

e120guru skrev:
Suck... Nu är vi där igen... Läs om, läs rätt... Ingen har påstått att svenska vagnar är sämre på att hålla ute värmen än andra vagnar...

Men snälla du, du har det inte lätt :-)

Att analysera hur en annan tolkar och formulerar sig. Undrar om du även har problem med kvällstidningarna där det mesta är ljug, hur klarar du det?

Det är väl bara som en del säger "tänk en gång till" eller helt sonika bry dig inte om att kommentera det andra skriver. Det kan ju den göra som i så fall känner sig träffad och det tror jag absolut inte David gör han förstår nog mer skulle jag tro.

Men har du önskemål om korrekturläsning innan jag lägger in något så får du säga till så kan vi ordna det.

Annars så får du ha en bra dag och jag hoppas det går över för här skall vi vara snälla.

2019-02-11 kl 18:58

Just som du skriver - vi ska vara snälla - så varför då göra som du gör och medvetet förvränga allt som folk skriver till något de inte har sagt?

Och jag betackar mig för försök till förminskande kommentarer som att jag skulle korrekturläsa dina inlägg...

Och jag tror du kan låta David tala för sig själv istället för att göra dig till talesperson för honom.

Själv tycker jag det är enormt enerverande när det varje gång någon nämner ordet Kabe så måste det hittas på ett påstående som den andra aldrig har skrivit... Hade det varit någon gång i bland hade det t.om kunnat vara lite underhållande, men inte när det är varje gång.
Varför tycker jag då det? Jo för att det är helt omöjligt att ha en vettig diskussion om någon part varje gång medvetet ska hitta på att man sagt något som man aldrig har sagt...

Använd istället din, uppenbarligen ganska stora, kunskap till att hjälpa folk...

2019-02-11 kl 19:05

David skrev:
Anden, hur gör ni med vatten till duschen vid fricamping? Jag hade 45 liters vattentank och det räckte ca 3 dagar utan dusch. Vi är två vuxna och två mindre barn.
Jag har även en "duschpåse" på 20 liter. En svart sak man kan hänga upp i solen. Vattnet värms av solen och sen kan man duscha. Ingen el och inga pumpar behövs. Men som sagt man behöver rent vatten annars kan man lika gärna bada i sjön.
Så hur löser ni fricampare det här?

Skrev av en händelse om precis det i en annan tråd. Håller på att sätta i en Fiamma 70L som jag kopplar ihop med min nuvarande 45 L. Varmvattenberedaren innehåller ca tio liter. Borde bli runt 125 L på totalen. Sen brukar jag alltid ha med mig ett par 20L-dunkar i bilen som jag köpt billigt på Biltema. Mest för säkerheten om dräneringsventilen skulle läcka ut vattnet från tankarna eller om vattenpumpen går sönder. Men har jag totalt ca 160-170L med mig räknar jag med att vi kan ta runt 9-10 duschar om vi också vill ha vatten till disk, matlagning m.m.

2019-02-11 kl 19:23

David skrev:
Jag har aldrig haft AC på någon av mina vagnar. Det skall dock monteras nu i vår. I somras var det på tok för varmt för barnen och de kunde inte sova.
När ni har AC för djurens skull så tänk på att aldrig lämna djuren själva i vagnen med AC:en på. Stannar AC:en tar det inte lång tid innan djuren far illa i värmen.
Tyvärr ser jag många låsa in sin hund i husvagn/husbil och sedan åka därifrån.

Det är därför vi köpte en HOBBY med Ac och My Hobby så vi kan ha koll på tempen och styra lampor o dylikt i vagnen,så hunden kan va i vagnen om vi åker iväg några timmar

2019-02-12 kl 07:23

Något som vi har haft krav på i våra vagnar är en ugn. Det verkar vara lite si och så med det. Det är betydligt enklare att laga mat i ugnen än att stå och trängas med flera kastruller på olika "plattor". Men det beror på hur och var man väljer att laga maten. AC har vi inte haft tidigare och upplevde inget direkt behov i somras heller men den nya har en så det blir ju inte sämre.

2019-02-12 kl 09:39

För första gången har jag nu en vagn med mikrovågsugn. Ska bli intressant att se hur mycket den blir använd. Om inte annat kan jag ju köra den med elverket.

2019-02-12 kl 16:51

Priebe skrev:
Något som vi har haft krav på i våra vagnar är en ugn. Det verkar vara lite si och så med det. Det är betydligt enklare att laga mat i ugnen än att stå och trängas med flera kastruller på olika "plattor". Men det beror på hur och var man väljer att laga maten. AC har vi inte haft tidigare och upplevde inget direkt behov i somras heller men den nya har en så det blir ju inte sämre.

Har även ugn och micro och använder ugnen mycket.Går att använda utan 220v.

2019-02-12 kl 16:53

stregnil skrev:
Hej på Er,

Vi tittar för fulla muggar på vår första begagnade husvagn och kommit fram till en drömspecifikation. Jag förstår att detta troligtvis är en utopi och att vårt val troligtvis blir en kompromiss av vår spec. Men jag kommer skriva den här ändå så får ni tycka till, framförallt är jag nyfiken på hur långt ifrån vår drömvagn vi är.

Drömspec:
- Minst 590
- Enkelaxel
- Aldevärme
- Mover
- Duschkabin
- AC
- Barnkammare där allt sovutrymme är i en del av vagnen (dvs. inte dubbelsäng i ena änden och våning i andra)
- Fräsch enkelfärgad textilinredning i t.ex. grått (ej mönstrat eller typ rött, blått osv.)
- Gärna ljusa träslag
- Ska kunna dras med en VW Tiguan -18 med b96

Tack för alla tips!

Vill man dessutom ha ett bra andrahandsvärde kvar så ligger ju Kabe väldigt bra till även prismässigt

Har det mesta enligt önskemålen och att du får dra den och vill man ha duschcabin så kan man gå upp ett steg till Onyx TDL med inredning B9 eller B11 som har det mesta den också.

https://www.blocket.se/alvsborg/Kabe_SAFIR_GLE_KS_78718798.htm?ca=5&w=3

2019-02-12 kl 18:10

Det låter ju helt klart som den typen av planlösning som på vagnen Hagbard länkade till som ni är ute efter med dubbelsäng och våningssäng längs bak i vagnen och sittgrupp längst fram, stämmer det? Sedan finns det ju en hel del vagnar i den prisklassen som är ett gäng år nyare än den, så man slipper gillestugekänslan om man inte uppskattar det...

Hur kinkigt är just att alla sängar är i samma del av vagnen? Om man tänker att ni mest är ute efter att inte störs de som sover så mycket - vilket bedömer ni som störst risk: att ni stör sonen som sover, eller tvärt om?

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1509 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 565 fristående campingplatser och 568 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 376 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842