En husvagn med hög takhöjd? / av Micke64

• 8 svar
En husvagn med hög takhöjd?
2017-07-18 kl 18:47

Jag har börjat titta på husvagn för första gången. Jag är 195 cm lång och vill ha tips på husvagnar som har lite högre takhöjd. Vi har tex tittat på Adria de har 195 cm i takhöjd.. De som har högst takhöjd hittills är Bürstner med 198 cm.. Hellst skulle jag se att takhöjden är över 2 meter.. finns det? Vi tittar på nya vagnar..

2017-07-19 kl 21:27

Har ingen aning, men för nya husvagnar finns det ju ändå ett hanterbart antal generalagenter/ tillverkare. Tror det enklaste är att ställa frågan till var och en ( om du inte besöker någon mässa och passar på då). 198, då gäller det man e barfota. Jag är själv inte så lång men det är ju långt ifrån ovanligt med längder åt 2m och medellängden ökar väl för varje år så det borde vara en långsamt växande marknad.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-07-19 kl 22:37

Ja, hittills brukar sådana personer få stå under takluckan...

2017-07-19 kl 23:12

Ett tips är att även kolla upp längden på sängarna, för många husvagnar har sängar som bara är 1,92 - 1,96 långa. Med en garderob eller toan i fotändan blir det trångt... 2m säng hittar man väl nästan bara i husvagnar med bädden på tvären, alt en queensbed så det är tomt i fotändan.

Angående såväl bäddmått som takhöjd så är väl tipset att kolla in resp. tillverkares hemsidor och kolla in tekniska data för deras vagnar. Kollade Kabe och deras invändiga takhöjd är 1,96. Hobby har 1,95, utom på Landhaus som är 2,325.
http://www.hobbycaravan.se/katalog/katalog2017.pdf Bara ett par snabba googlingar...
Lycka till!

2017-07-20 kl 10:32

Är själv 1,93 lång och klarar mig med ett par tre centimeter i vår Kabe. Sen tror jag att man är ett par centimeter kortare när man rör sig mot att man ställer sig mot en vägg för att mäta hur lång man är. En annan sak är att innertaket har ju en mjuk beklädnad så man slår ju inte i så man får ont direkt, men visst skulle det kännas obekvämt om man är lika lång eller längre det kan jag förstå med.

Ett större problem är som Jan-E är inne på, sänglängderna. Även om vår säng är några cm längre än jag själv så är fötterna utanför då man inte ligger med huvudet ända upp mot väggen. Nu har vi längsgående dubbelsäng så jag sover ytterst med fötterna fria mot mittgången, men i enkelbäddar är det oftast en toalett eller garderob vid fotänden vilket för mig är enormt störande.

Tvärtemot mot vad man kan tro så är dubbelsängen i åtminstone Kabe's tvärställda variant kortare, 190cm, än motsvarande längsplacerade dubbel- och enkelsängar.
Helst vill jag nog i nästa husvagn ha en dubbelsäng som är placerad i mitten av bredden på vagnen med rak fotända (inte avrundad då den blir kortare) och så att man kan kliva ur på båda sidorna utan att behöva be den andra flytta på sig. Typ Kabe's B10 planlösning.

Så min rekommendation till TS är, glöm inte sängarna. Skulle prioritera det högre än den invändiga höjden faktiskt.

2017-07-20 kl 12:47

2040 mm enligt Adria Matrix Supreme 687slt. Kanske utan taksång? Kolla hos åf!

2017-07-20 kl 13:45

bertilhellberg@telia.com skrev:
2040 mm enligt Adria Matrix Supreme 687slt. Kanske utan taksång? Kolla hos åf!

TS fråga gällde husvagnar.

2017-07-21 kl 21:44

Hej,
Tabbert har takhöjd invändigt på 196 cm.
En fin vagn som är rejält byggd enligt tester.
Ska hålla hög kvalité på sina byggen har jag hört.
Enda negativa jag reagerar på i vårt Nordiska klimat är att det är utvändigt avlopp.
Jens

• 8 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017