Enkelaxel eller boggi. / av Skorpan

• 19 svar
Enkelaxel eller boggi.
2018-11-05 kl 18:37

En tanke väcktes i en annan tråd. Att utvecklingen går mot att större vagnar levereas med enkelaxel är tydlig. Vad är fördelarna med respektive lösning och vad är era åsikter.

Mina funderinar angående fördelarna är:

Fördelar boggi:
Går stadigare.
Rycker mindre i bilen vilket innebär bekvämare resa och mindre slitage på bilen.
Vid en punktering så har man ett däck kvar som extra säkerhet.
Möjlighet till högre totalvikt.

Fördel enkelaxel:
Lägre bränsleförbrukning.
Mindre däckslitage.
Färre däck att köpa, byta och förvara.
Enklare att rangera.
Högre lastvikt vid samma totalvikt.

2018-11-06 kl 06:32

Jag har haft båda typerna.

Håller med Skorpan en del.

Men jag tyckte boggievagnen slet mer i bilen. Inte i sidled utan upp och ner. Kan givetvis ha berott på just den kombon av bil och vagn också.
En nackdel till var att jag fick ett par punkteringar, alltid på något bakhjul. Verkar som att framhjulet lyfter skräpet så att det fastnar i bakhjulet.

Fördel boggi:
Vagnen känns stadigare även när den är uppställd med stödben.
Vanliga däck som de flesta däckkrängare här i trakten har på lager.

Fördel enkelaxel:

Enklare bromsunderhåll
I princip alltid C-däck vilka tål bra mycket mer än vanliga däck. Aldrig kört punka på någon av de enkelaxlade (tur!?)
Tar inte upp lika mycket plats i vagnen (hjulhusen).

2018-11-06 kl 06:37

enkelaxel, krisar det när man ska backa in i en trång passage då är det bara att koppla loss och baxa in den för hand, omöjligt med en två axlad.

2018-11-06 kl 09:39

Personligen behöver jag inte större vagn än att alla sådana, som är från 2000-talet i alla fall, är på enkel axel.

2018-11-06 kl 16:02

Skorpan skrev:
En tanke väcktes i en annan tråd. Att utvecklingen går mot att större vagnar levereas med enkelaxel är tydlig. Vad är fördelarna med respektive lösning och vad är era åsikter.

Fördelar boggi:
Går stadigare.
Rycker mindre i bilen vilket innebär bekvämare resa och mindre slitage på bilen.

Fördel enkelaxel:
Mindre däckslitage.
Enklare att rangera.

Är det en riktig Boggi med stag emellan som lyfter det ena och sänker det andra så är det en riktig Boggi.

Allt andra är "försäljningsstrategi" och funkar inte så bra.

Men fyra normala däck mot två förstärkta är nog samma pris, eller att de förstärkta kostar mer och då skull jag nog välja riktig Boggi.

Går alltid rakt, vagnen står alltid i nivå (beroende på kulans höjd som bör vara runt ca 42 cm från mark), tippar aldrig bakåt frånkopplad, sparar bensin då den är lättdragen, åkkomforten upplevs "gudomlig" jämfört med enkelaxel (chefens utsago).

Okey, svår att rangera men vadå?

2018-11-06 kl 19:54

Hagbard skrev:
Skorpan skrev:

Fördelar boggi:
Går stadigare.

Fördel enkelaxel:
Mindre däckslitage.
Enklare att rangera.

Är det en riktig Boggi med stag emellan som lyfter det ena och sänker det andra så är det en riktig Boggi.

Allt andra är "försäljningsstrategi" och funkar inte så bra.

Men fyra normala däck mot två förstärkta är nog samma pris, eller att de förstärkta kostar mer och då skull jag nog välja riktig Boggi.

Går alltid rakt, vagnen står alltid i nivå (beroende på kulans höjd som bör vara runt ca 42 cm från mark), tippar aldrig bakåt frånkopplad, sparar bensin då den är lättdragen, åkkomforten upplevs "gudomlig" jämfört med enkelaxel (chefens utsago).

Okey, svår att rangera men vadå?

Du menar att en boggi drar mindre bensin för att den är lättdragen. Jag menar att en enkelaxlig drar mindre bensin.
1. lägre vikt förutsatt allt annat lika.
2. av samma anledning som lastbilar hissar upp boggin när de kan p.g.a. lastvikt. Mindre rörlig massa att snurra runt. Mindre friktion p.g.a färre lager som ska snurra. Och ingen radering i svängar mellan däcken på första och andra axeln.

2018-11-07 kl 11:13

Jag har kört långkörningar med både riktig boggie (Kabe Safir -81) och tandemaxlar (Öggestorp Baron 590) enkelaxlad (Cabby 580) med samma dragbil (Mazda 626 2,0) och kunde inte notera någon skillnad i bränsleförbrukning och jag kan nämna att Cabbyn var faktiskt stabilast att dra.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2018-11-07 kl 14:55

Med min KABE 560XL (enkelaxel)drar bilen betydligt mer än med förra vagnen, en Cabby 560 med boggie. Beror sannolikt mest på att Kabe:n är 20 cm bredare...
Tror inte det är någon större skillnad mellan enkelaxlel eller boggie om karossformen och vikten är ungefär densamma.

2018-11-08 kl 09:47

I de hastigheter som husvagnar normalt framförs står luftmotståndet för en så stor del av det totala motståndet, att två extra hjul inte gör någon stor skillnad. Den är säker mätbar, men annat har större betydelse.

Jag märkte dock en rätt stor skillnad när jag blev tvungen att byta från en 530 2,3 m bred till en 560 2,5 meter bred. Den bredare vagnen var betydligt tyngre att dra.

2018-11-08 kl 20:01

För att inte tala om hastigheten.

2018-11-09 kl 08:47

För vanliga personbilar inträffar jämvikt vid ungefär 80 km/h. I den hastigheten är luft- och rullmotståndet ungefär lika. Men medan den effekt som behöver utvecklas för att övervinna rullmotståndet är proportionell mot v (hastigheten), är den som behövs för att hantera luftmotståndet proportionell mot v³.

Detta gör alltså att effektbehovet ökar dramatiskt när hastigheten stiger.

För en husvagn, med dess stora kropp i förhållande till massan, och samtidigt enklare mekanik (färre lager att dra runt), kommer jämvikten redan vid lägre hastighet.

Exempel: För att hålla en bil rullande i 80 km/h behöves ofta 6-10 hk. Låt oss anta 10, bara för att få en enkel beräkning. Då går det åt 10 hk till för luftmotståndet, alltså totalt 20 hk vid 80 km/h.
För att komma upp i 160 km/h går det då åt 20 hk för rullmotståndet, men 80 hk för luftmotståndet. Summa 100 hk vid 160 km/h. Om vi ska kunna nå 240 km/h med den här exempelbilen behöver vi 30 hk för rullmotståndet och 270 hk för luftmotståndet. Summa 300 hk för att kunna nå 240 km/h med den här tänkta bilen.

Många bilar klarar 240 km/h med mindre motor än så (min gamla Volvo 854 Turbo gjorde det med 225 hk), så för de flesta bilar är 10 hk för rullmotståndet vid 80 km/h i överkant. För just den 850:n var det verkliga värdet ca 7,5 hk. Men siffrorna ger ändå en fingervisning om vad som behövs när farten ökar.

2018-11-09 kl 12:27

apersson850 skrev:
För vanliga personbilar inträffar jämvikt vid ungefär 80 km/h. I den hastigheten är luft- och rullmotståndet ungefär lika. Men medan den effekt som behöver utvecklas för att övervinna rullmotståndet är proportionell mot v (hastigheten), är den som behövs för att hantera luftmotståndet proportionell mot v³.

För en husvagn, med dess stora kropp i förhållande till massan, och samtidigt enklare mekanik (färre lager att dra runt), kommer jämvikten redan vid lägre hastighet.

Exempel: För att hålla en bil rullande i 80 km/h behöves ofta 6-10 hk. Låt oss anta 10, bara för att få en enkel beräkning. Då går det åt 10 hk till för luftmotståndet, alltså totalt 20 hk vid 80 km/h.
För att komma upp i 160 km/h går det då åt 20 hk för rullmotståndet, men 80 hk för luftmotståndet. Summa 100 hk vid 160 km/h. Om vi ska kunna nå 240 km/h med den här exempelbilen behöver vi 30 hk för rullmotståndet och 270 hk för luftmotståndet. Summa 300 hk för att kunna nå 240 km/h med den här tänkta bilen.

Många bilar klarar 240 km/h med mindre motor än så (min gamla Volvo 854 Turbo gjorde det med 225 hk), så för de flesta bilar är 10 hk för rullmotståndet vid 80 km/h i överkant. Men siffrorna ger ändå en fingervisning om vad som behövs när farten ökar.

Intressant.

2018-11-09 kl 16:04

camp50 skrev:
enkelaxel, krisar det när man ska backa in i en trång passage då är det bara att koppla loss och baxa in den för hand, omöjligt med en två axlad.

Omöjligt med en tvåaxlad?

Det förstår jag inte alls. Kan man inte backa in en vagn, utan kunskapen bara är att köra framåt så bör man nog inte hänga på något där bak.

Men, man bör ju välja det man klarar av...:)

2018-11-09 kl 16:18

apersson850 skrev:

Många bilar klarar 240 km/h med mindre motor än så (min gamla Volvo 854 Turbo gjorde det med 225 hk), så för de flesta bilar är 10 hk för rullmotståndet vid 80 km/h i överkant. För just den 850:n var det verkliga värdet ca 7,5 hk. Men siffrorna ger ändå en fingervisning om vad som behövs när farten ökar.

Mycket bra och konkret samt vetenskapligt...

Har haft påhäng av både boggi och enkelaxel och har däremot aldrig märkt att boggi drar mer bränsle än vad en enkelaxlig gör i samma viktklass (däremot mindre). Att nämna är att jag aldrig kör fortare än 80 km/tim när jag hänger på något och jag har 225 hästar under huven så det känns väldigt bra...:)

Och inte minst att med en boggi vagn så har man den raka linjen genom hela kombinationen medans de flesta enkelaxliga gärna tippar lite framåt så linjen viker av uppåt och bakåt (på en del).

2018-11-10 kl 16:02

Med två axlar går det jädrigt tungt att svänga vagnen för hand. Det var det som avsågs ovan.

2018-11-13 kl 06:24

Finns fler fördelar med fler axlar än en.
På våra skitvägar så går vagnen mjukare med 2 axlar, det slår inte lika mycket i hålor osv.
På mjuk mark eller blött gräs tycker jag våran enkelaxlade vagn på 1850kg har en förmåga att sätta sig vilket resulterar i att bilen fastnar.
Det händer sällan med biltransportsläpet tex.
Tung vagn + tung personbil med framhjulsdrift är inte optimalt.

2018-11-13 kl 06:35

Hagbard det finns rätt många ställen där det inte går att backa in pga bil och vagn inte får plats.
Har varit på en del sådana campingar ute i världen. Har hänt ett par gånger i Sverige också. Klassikern är att man lämnar vagnen med goda avstånd till grannen och åker iväg. När man kommer tillbaka så har någon tryckt in en husbil mellan vagnarna.
Sen finns campingarna som har väldigt smala gator, alla står med draget utåt. Frid o fröjd till du får en granne mitt emot med förtält ända ut mot gatan. Då kan man inte ens koppla bilen.
Som tur är finns det alltid hjälpsamma människor på campingar som kan hjälpa till med en ibland välbehövlig knuff.

2018-11-13 kl 12:13

Boggi och mover är en oslagbar kombination. Vår nya 780 är en dröm jämfört med safiren. Både att dra och rangera.
Som David skriver så är det mycket trångt på en del ställen, att då kunna koppla loss bilen och använda movern gör det hela mycket lättare.

2018-11-13 kl 13:49

Ja, där dragbilen inte får plats är man inte hjälpt av att man vet hur man backar med släp.
Ännu har jag inte varit på något sådant ställe. Men jag står ju oftast på tillfälliga campingar, i samband med något arrangemang. Problemet där är sällan utrymmet, utan underlaget.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1482 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 544 fristående campingplatser och 532 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842