Ett nytt husvagnsmärke. / av Deros

  • 22 svar
Ett nytt husvagnsmärke.
2021-08-26 kl 20:17

För snart ett år funderar jag på att köpa en husvagn. Jag har kollat på nästan alla husvagnsmärken i marknaden. Att en husvagn kostar lika mycket som en ny mercedes C-klass, eller 2 nya Volkswagen Golf , är obegripligt för i min värld. Jag började fundera på att importera från EU, där prisskillnaden är stort. Men med att importera ett fordon är riskfyllt och man löper stor risk att göra livets sämsta affär. Efter några månader googlande fick jag idéen om att bli importör av husvagn och husbilar. Jag hittade en husvagn/husbilstillverkare i ett EU-land. De är villiga att samarbeta och erbjuder otroligt bra priser. Uppvärmningssystemet är precis som Hobby-vagnar. Rent kvalitémässigt kan man jämföra med Hobby-vagnar. Priset, inklusive inköpspris, transport, moms och marginal kommer ligga på ungefär 180tkr för den minsta, som är cirka 5 meter och 290tkr på den största cirka 7 meter. Ni husvagn/husbilsägare,,, vad tycker ni om affärsidéen. Skriv inte "inte bra" eller "bra" gärna om ni kan utveckla era synpunkter.

Stort tack på förhand.

2021-08-26 kl 21:10

Tror det blir svårt det finns ju redan lågprismärken i Sverige. Tänker närmast på Weinsberg som har liknande priser som du nämner ovan.

Med vänlig hälsning, /Hedan

2021-08-27 kl 10:55

Ja, jag håller no med Hedan lite, iaf utan att ha sett vagnarna i fråga. För 290 000:- hade jag nog hellre gått på en lättare begagnad vagn av ett märke jag känner igen och som det finns ett bra nät med återförsäljare på i Sverige.

Skulle däremot det nya märket tex vara byggt av ett mer känt märke så att det därigenom finns auktoriserade verkstäder osv, så skulle det såklart kunna vara mer intressant.

Uppvärmningssystemet är precis som Hobbyvagnar säger dock lite lite, då Hobby väl finns både med Truma och Alde? Jag misstänker dock att vi pratar Truma här? Även att tillverkaren ligger "i ett Eu-Land" ger ännu en osäker del, det är ju stor skillnad på vilket EU-land, särskilt om de inte är tillverkade med vårt klimat i åtanke alls. Borde vara lite skillnad på en vagn tillverkad i Tyskland kontra en tillverkad i Spanien eller Grekland tex.

2021-08-27 kl 15:01

Många vagnar går att få med antingen Alde eller Truma värme. Vilka numera är samma sak, så man skulle kanske säga luft- respektive vattenburen istället.

2021-08-29 kl 21:04

Man får inte glömma att i Sverige är vi ENORMT enkelspåriga och är det inte Hobby, Adria, Kabe eller Polar så blir typ alla misstänksamma och undrar om man vågar köpa. Har inte grannen en sådan så är det skit enlig många. Grymt tråkigt men tyvärr sant!!

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021


Resan är målet!
2021-08-29 kl 21:44

Ojdå, jag som haft fyra vagnar men inte någon av dem. Jag måste vara mycket äventyrligare än vad jag själv trodde. Eller så skiter jag i grannarna...

2021-08-30 kl 09:50

Perra79 skrev:
Man får inte glömma att i Sverige är vi ENORMT enkelspåriga och är det inte Hobby, Adria, Kabe eller Polar så blir typ alla misstänksamma och undrar om man vågar köpa. Har inte grannen en sådan så är det skit enlig många. Grymt tråkigt men tyvärr sant!!

Enligt en artikel jag läste någonstans så var de 4 populäraste märken i sverige:
1 Adria
2 Kabe
3 Hobby
4 Knaus

Bara en i top 4 som är svensktillverkad.

2021-08-30 kl 10:16

Inte så konstigt när bara 2 svenska märken finns kvar. Det var skillnad förr när det fanns många svenska märken. Själv har jag bara ägt Cabby och nu Solifer. Känns inte som särskilt udda märken, men båda märken som inte längre tillverkas. Återstår att se hur länge Kabe och Polar finns kvar...

2021-08-30 kl 10:40

Perra79 skrev:
Man får inte glömma att i Sverige är vi ENORMT enkelspåriga och är det inte Hobby, Adria, Kabe eller Polar så blir typ alla misstänksamma och undrar om man vågar köpa. Har inte grannen en sådan så är det skit enlig många. Grymt tråkigt men tyvärr sant!!

Jag tror inte vi är mer enkelspåriga än vad man är i Tyskland exempelvis. Tror nog det är mest inhemska märken som säljs där och mycket få Polar och Kabe exempelvis.

2021-08-30 kl 17:27

perin skrev:
Perra79 skrev:
Man får inte glömma att i Sverige är vi ENORMT enkelspåriga och är det inte Hobby, Adria, Kabe eller Polar så blir typ alla misstänksamma och undrar om man vågar köpa. Har inte grannen en sådan så är det skit enlig många. Grymt tråkigt men tyvärr sant!!

Jag tror inte vi är mer enkelspåriga än vad man är i Tyskland exempelvis. Tror nog det är mest inhemska märken som säljs där och mycket få Polar och Kabe exempelvis.


Att Polar och Kabe är storsäljare är ju ganska självklar ändå när dom är tillverkade i Sverige. Men generellt så är det ju bara några märken som säljer bra här. Vi är jättemycket och campar i Tyskland och där är det verkligen spridda skurar på vagnar. Det är roligt att gå runt där och titta när det är så mycket olika märken. Egentligen det enda märke som sticker ut i Europa är Fendt som verkligen är en storsäljare. I Sverige finns inte ens märket :(

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021


Resan är målet!
2021-08-30 kl 17:31

apersson850 skrev:
Ojdå, jag som haft fyra vagnar men inte någon av dem. Jag måste vara mycket äventyrligare än vad jag själv trodde. Eller så skiter jag i grannarna...


Samma här! Vill inte ha en vagn som typ hela campingen har. Nu är det LMC som gäller för oss. Älskar det märket. Annars gillar jag Bürstner, Fendt och Dethleffs.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021


Resan är målet!
2021-08-31 kl 12:48

Själv ser jag inte argumentet "vill inte vara som alla andra" som nåt som väger det minsta lilla tungt vid köp av bil, husvagn, mc eller vad det må vara. Då anser jag snarare att auktoriserade verkstäder med gott betyg i hyfsad närhet väger mycket tyngre. I övrigt spelar det mig ingen roll om märket är svenskt, finskt, tysk eller tjeckiskt.

Tittar man på nyregistreringar så ligger väl Polar ganska långt bakom (rent antalsmässigt) Kabe, Adria och Hobby, och det är väl dessa tre märken man kan säga är storsäljarna.

2021-08-31 kl 15:27

Vi är nog ganska ensamma, har en Fendt 540 -11.
Är helnöjda. Tidigare vagnar. Sprite, Öggestorp,Solifer,Cabby,Tabbert och nu Fendt 540 Saphir GT.

2021-08-31 kl 16:09

PJ skrev:
Själv ser jag inte argumentet "vill inte vara som alla andra" som nåt som väger det minsta lilla tungt vid köp av bil, husvagn, mc eller vad det må vara. Då anser jag snarare att auktoriserade verkstäder med gott betyg i hyfsad närhet väger mycket tyngre. I övrigt spelar det mig ingen roll om märket är svenskt, finskt, tysk eller tjeckiskt.

Tittar man på nyregistreringar så ligger väl Polar ganska långt bakom (rent antalsmässigt) Kabe, Adria och Hobby, och det är väl dessa tre märken man kan säga är storsäljarna.


Självklart vill man ju att det ska finnas en ÅF hyfsat nära när man köper en husvagn. Vill ju inte åka igenom halva landet för en service. Tror många märken säljer bra bara för att många har det, inte för att dom är bäst m.m. Tror det är mycket så på tex Hobby och Adria. Sen har dom ju många olika planlösningar som så klart och säljer en hel del. Men ute i Europa så är dom inte så vanliga. I Tyskland tex så är ju inte Hobby så vanlig, är ju Fendt som säljer mycket bättre. Som sagt hade vi inte varit så enkelspåriga i Sverige så hade det funnits större spridning av märken av husvagnar även här.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021


Resan är målet!
2021-08-31 kl 17:06

Perra79 skrev:
Självklart vill man ju att det ska finnas en ÅF hyfsat nära när man köper en husvagn.

<...>
Som sagt hade vi inte varit så enkelspåriga i Sverige så hade det funnits större spridning av märken av husvagnar även här.
Här säger du mot dig själv. Då det inte finns så många märken som har en vältäckande återförsäljarkedja, innebär det första önskemålet att enkelspårigheten ger sig självt.

2021-08-31 kl 20:24

apersson850 skrev:
Perra79 skrev:
Självklart vill man ju att det ska finnas en ÅF hyfsat nära när man köper en husvagn.

<...>
Som sagt hade vi inte varit så enkelspåriga i Sverige så hade det funnits större spridning av märken av husvagnar även här.
Här säger du mot dig själv. Då det inte finns så många märken som har en vältäckande återförsäljarkedja, innebär det första önskemålet att enkelspårigheten ger sig självt.


Ibland så kanske man vill ha ett märke men finns bara 1000km bort. Är det så är det ju svårt att köpa det... Så att säga emot sig själv håller jag inte med om.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021


Resan är målet!
2021-08-31 kl 21:56

Perra79 skrev:
I Tyskland tex så är ju inte Hobby så vanlig, är ju Fendt som säljer mycket bättre.

Så kanske det är men det är ju lite märkligt då Hobby är Europas största husvagnstillverkare och inte är nummer ett i sitt hemland. Men så kanske det är, spelar för den delen ingen roll för den här diskussionen. :)

2021-08-31 kl 22:44

Skulle ju vara intressant och veta vilket märke det är som trådskaparen hade tänkt importera ?

2021-09-02 kl 14:35

perin skrev:
Perra79 skrev:
I Tyskland tex så är ju inte Hobby så vanlig, är ju Fendt som säljer mycket bättre.

Så kanske det är men det är ju lite märkligt då Hobby är Europas största husvagnstillverkare och inte är nummer ett i sitt hemland. Men så kanske det är, spelar för den delen ingen roll för den här diskussionen. :)


Men Fendt är ju Tyskt också. Är ju Hobbys "lyxmärke" och är en riktigt trevlig vagn. Den är mycket mer välbyggd om man jämför med Hobby.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021


Resan är målet!
2021-09-02 kl 16:07

Tack för alla svar

2021-09-02 kl 18:17

Perra79 skrev:
Ibland så kanske man vill ha ett märke men finns bara 1000km bort. Är det så är det ju svårt att köpa det... Så att säga emot sig själv håller jag inte med om.
Jo, men på utsidan kan du ju inte veta om det är någon som är enkelspårig i sitt tänkande eller förhåller sig till realiteten att det är långt till återförsäljaren.

2021-09-08 kl 08:12

Det går ju bra att bli importör o generalagent. Men man behöver återförsäljare runt landet som vill ha sin del av kakan. Så det enklaste är väl i så fall att pejla intresset hos dessa o ladda med bra argument. Skall man importera o sälja själv blir det ju den närmaste marknaden man kan sälja till men det kan också va en god start. Många vagnar som säljs i Sverige är dock vinteranpassade för Norden så en ren europavagn har ju en motsvarande mindre marknad här även om den finns. Pris har ju ofta betydelse.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
  • 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206