Får inte igång elvärme Solifer Artic 450 87 års modell / av d95der

• 8 svar
Får inte igång elvärme Solifer Artic 450 87 års modell
2017-11-27 kl 22:19

Köpte min första husvagn idag. En välbehållen Solifer Artic 450.
Väl ute på campingen så fick jag igång gasvärmen men inte elvärmen.
Jag får el via en elstolpe. Har kollat att jag verkligen förbrukar el på mätaren på stolpen.
Enligt bruksanvisningen så ska jag kolla att inte överhettningsskyddet på elpatronen löst ut men jag kan för mitt liv inte hitta den.
Batteriet ska vara nyladdat enligt säljaren.
Vad gör jag för fel?

2017-11-28 kl 21:17

Jag ringde Solifer och de var inte säkra på var elpatronen skulle vara placerad. (Det är en 30 år gammal modell) Antingen i långbäddarna eller i trunken utanför husvagnen. Jag hittar den inte någonstans där.

Däremot hittar jag ett tomt eluttag längst fram i den högra långbädden. Kan det vara så att det är där som elpatronen ska sitta?

Om jag skulle köpa en elpatron:
1.) Vad skulle den kosta?
2.) Hur lätt är installationen?

2017-11-29 kl 00:10

Du har väl en gasolpanna, sitter den ute i gasolkofferten eller i garderoben, om det finns elpatron så brukar den sitta intill pannan.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-11-29 kl 09:48

Hade tidigare en Solifer Artic 552 1986. Där satt elpatronen längst fram i den högra långsoffan. Troligen är det där den ska sitta, därav eluttaget.

2017-11-29 kl 11:39

En elpatron med 230V cirkulationspump kostar 4000-4500 kr litet beroende på var du köper den. Installationen innebär att du måste kapa värmerör/slang och koppla på elpatronen. Elektriskt:
230V sätta i kontakten.
12V: Kablage från panelen för pannan till elpatronen (om det inte finns draget).

2017-11-29 kl 16:55

d95der skrev:
Jag ringde Solifer och de var inte säkra på var elpatronen skulle vara placerad. (Det är en 30 år gammal modell) Antingen i långbäddarna eller i trunken utanför husvagnen. Jag hittar den inte någonstans där.

Däremot hittar jag ett tomt eluttag längst fram i den högra långbädden. Kan det vara så att det är där som elpatronen ska sitta?

Om jag skulle köpa en elpatron:
1.) Vad skulle den kosta?
2.) Hur lätt är installationen?

Det var ju lite förvånande att Sliofer inte har någon kunskap om detta.

Men i Solifer Artic 450 1987 så var både Elpatron och Varmvattenberedare extratillbehör och fick då beställas speciellt från fabriken då den inte utrustades med dessa komponenter som standard.

I Artic 500 L så var det standard med Elpatron utan c.pump.

I Artic 552 GL och Finlandia var det standard med både Elpatron med c.pump och varmvattenberedare.

Men om du har närheten til Husvagnsskroten så kan du se på en vagn typ 552 GL hur montaget ser ut samt köpa en bättre begagnad med c.pump och även en beg. varmvattenberedare om du har användning för det.

Typ:

https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/elpatroner/primus/elpatron-primus-714821.html

https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/varmvattenberedare/primus/varmvattenberedare.html

Allt tillsammans för typ 2800:-. Där kan du nog få med lite montageprylar samtidigt om du handlar.

2017-11-29 kl 17:49

Det rasslade till med en massa bra råd. Mycket roligt för en rudis som mig.

Antagligen så är det bara förberett för en elpatron. Det jag hör när jag trycker på knappen är väl bara cirkulationspumpen.

Någon verkstad i Stockholm som kan tänkas installera en sådan som ni kan rekommendera?

Edit: Ringde till en firma i Haninge. De skulle komma med uppskattat pris i morgon.

2017-12-03 kl 10:24

d95der skrev:
Edit: Ringde till en firma i Haninge. De skulle komma med uppskattat pris i morgon.

Det vore kul med en återkoppling på hur det gick?

• 8 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1412 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 542 fristående campingplatser och 450 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06