Fått min första husvagn, några frågor. / av Isterband

• 10 svar
Fått min första husvagn, några frågor.
2017-11-22 kl 14:38

Hej, jag har fått en husvagn av en kompis i utbyte mot att jag hämtar den i Finland. Jag har några frågor jag hoppas någon kan svara på:
1. I papprerna står det att det är en Kabe smaragd grand -81. Det måste vara grand Deluxe va?
2. Jag kommer behöva ha vinterdäck med mig dit, vilken typ av däck behöver jag och hur många? Den är 2axlad vilket jag antar betyder 4 däck? Jag hittar en instruktionsbok med olika däcktyper, problemet är att broschyren är från -85.
3. Vagnen har stått en längre tid men har botts i varje år. Vad ska jag tänka på/ha med mig när jag hämtar den?
Har ni andra tips och råd så kom gärna med de, allt är uppskattat och jag vill helst inte åka 2 gånger.
Tack på förhand!

2017-11-22 kl 17:05

Vad jag förstår så är det endast vinterdäcken du behöver tänka på, be din välgörare att läsa av vad det står på dom befintliga däcken, är hen snäll kanske det går att ordna att hen köper däcken på Internet (billigast) och får dom monterade innan hämtningen - mot ersättning naturligtvis. då är det bara att kroka på och fara hem om bil och körkort räcker till. Om det har det skrivits hundratals inlägg här på forumet så det ska vi inte gå in på här. Lycka till med fyndet!

2017-11-22 kl 17:20

Problemet är att min välgörare bor i Sverige och kan inte komma åt vagnen så jag behöver ta reda på däckmönster och storlek innan jag åker iväg.

2017-11-22 kl 18:53

Så du ska ha fyra däck med dig och på plats sätta på dom på befintliga fälgar? Tag kontakt med en däckhandlare på platsen så fixar han både däck och montering.

2017-11-22 kl 19:23

Jag var nog lite otydlig när jag skrev, jag ska jag ska förhoppningsvis ha med mig 4 däck på fälg. Det jag skulle behöva veta innan jag åker är vad det är för däck/fälgar jag behöver ha med mig.

2017-11-22 kl 22:44

Däck på fälg brukar man kalla hjul.
Tyvärr har jag inte pejl på vilken bultcirkel eller dimension som förekom på de vagnarna. Något stolle har ställt en gammal Kabe en bit från där jag bor, men nu har den stått så länge att den inte har några hjul längre, så inte kan jag titta på den heller.

2017-11-23 kl 00:03

Det skall vara 13-tumsfälgar av s.k. opeltyp, däck 155R 13. Kolla med husvagsskrot, många äldre boggievagnar hade de fälgarna.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-11-23 kl 10:57

Är vagnen i körbart skick då? "Vagnen har stått en längre tid men har botts i varje år." Hur länge har den stått still? Funkar hjullager, bromsar och belysning? Det vet du förmodligen inte. Besiktad är den ju knappast heller. Vore kanske säkrast frakta den på ett släp eller lastbil... Om du vill slippa åka 2 gånger.

2017-11-24 kl 08:25

Just Präcis Jan-E det kan bliva en dyr present ;-)

2017-11-24 kl 16:19

Är den registrerad i Finland? Är den då i bruk och körfärdigt skick? Är svaret ja är det bara att dra den till Sverige. Är det vinterväglag så gäller dess bestämmelser. Körkort för kombinationen? Yttre backspeglar?

• 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1412 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 542 fristående campingplatser och 450 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06