Husvagn med riktigt bra planlösning

Publicerad: 2017-12-09   Uppdaterad: 2023-04-18

Våningssäng i mitten, dubbelsäng i bakre hörnet och rymlig sittgrupp längst fram har inte tidigare funnits i Kabe Classic. Men nu har man tagit fram just en sådan modell till sin kanske mest prisvärda serie.

Husvagn med riktigt bra planlösning
Våningssängar mitt i vagnen har funnits tidigare men aldrig i en Kabe Classic. Nu erbjuder Kabe denna nyhet.

Redan när vi kopplar vagnen till vår bil ser vi att man inte sparat på detaljer bara för att detta är en Classic. Här finns krängningshämmande koppling på kulhandsken, självjusterande hjulbromsar och förlängda dragbalkar. Väl ute på vägen rullar vagnen odramatiskt och stadigt efter bilen. Att den väger drygt 1.600 kilo tom känns dock. 

Vi hittar en lastlucka till utrymmet under sängen bak i vagnen och en lucka till skidlådan längst fram på vagnens högra sida. Vi kan också konstatera att vagnen har förvånansvärt små fönster, en eftergift åt energieffektiviteten månne? Gasolkofferten öppnas med en hand och stannar i uppfällt läge med en öppningsvinkel som gör det lätt att lasta i och ur saker där. 

Vi öppnar den fönsterlösa dörren och tar ett steg in. Då står vi med sittgruppen till höger om oss, med köket till vänster och med våningssängen framför oss. Längre bak i vagnen efter köket och tarrsängen (som dalfolket säger) hittar vi vagnens garderober samt tvättrum och dubbelbädden.

Vagnen är rymlig, det stora takfönstret som är placerat mellan sittgrupp och kök släpper in ljus men de i övrigt små fönstren gör vagnen en aning mörk så den upplevs lite mindre än den är. Det inre måttet är 630×215 centimeter och takhöjden 196 centimeter, och vagnar med de innermåtten känns ofta lite luftigare, jämfört till exempel med Kabes egen lösning med panoramatakfönster.

Husvagn med riktigt bra planlösning
Sittgruppen är bekväm på alla platser, även i gavelsoffan under frontfönstret. Inte självklart i alla vagnar på marknaden.

Sittgruppen ser inbjudande ut och man sitter bra på alla platser, även i gavelsoffan under frontfönstret, ett inte helt självklart faktum då många husvagnsbyggare placerar soffan så nära den sluttande frontväggen att vuxna inte kan sitta där på ett komfortabelt sätt. Här finns ett vitrinskåp med ett bänkskåp nertill, mellan soffan och fotändan på våningssängarna, som bidrar till lite vardagsrumskänsla. Bordet är lätt att flytta för enklare åtkomst till sofforna och utrymmet i sofflådorna.

Köket är en ren fröjd för den som gillar att laga mat eller helt enkelt har behov av ett fungerande kök. Här finns plats att hacka, skära, skala, ja vad man nu behöver göra. Här finns gott om lådor som ger snabb och bra överblick över innehållet i köksbänken och den trelågiga spisen är uppdragen mot fönstret. Helt enkelt ett mycket användarvänligt utformat kök.

Mellan kylskåp och tvättrum, längre bak i vagnen hittar vi huvudgarderoben med ett relativt smalt men fullhögt linneskåp intill. Garderoben är ventilerad upptill och under den finns värmepannan. Genom en perforerad löstagbar bottenskiva i garderoben släpps värmen från pannan upp bland kläderna som därför torkar snabbt. Bottenskivan är dessutom utformad som en droppskål så om kläderna är våta behöver man inte oroa sig för det. Mittemot huvudgarderoben, mellan dubbelsängens kortända och våningssängarna, finns en smalare garderob med galgstång upptill. 

Tvättrummet i vagnens högra bakre hörn är oväntat stort. Plats för dusch verkar finnas, men det finns inget arrangerat, förutom att kranen är utdragbar och golvet plastat och försett med en utloppsventil. Fötter, ungar och hundar kan vaskas av men för rejäl dusch krävs lite mer utrustning såsom ett duschdraperi eller möjligen en duschkabin. Skåp finns det gott om och här finns en taklucka att vädra ut såväl fukt som annat.

Husvagn med riktigt bra planlösning
Köket har gott om förvaring och det är utformat så att det stimulerar till riktig matlagning.

Sovrummet eller rättare sagt dubbelbädden i vagnens bakre högra hörn går att skärma av med ett draperi. Mot gavelväggen finns en distansskiva med öppna slitsar och mellan bäddens långsida och yttervägg finns en textilklädd distansskiva. Båda dessa distanser är nödvändiga för att den vattenburna värmen i vagnen skall spridas effektivt och Kabe har länge jobbat med och fått fram värmeeffektiva lösningar. När man sätter ner fötterna på golvet intill sängen känner man värmen. Också golvvärmen i vagnen är vattenburen och slingorna är strategiskt placerade. Våningssängarna i vagnens mittdel saknar avskärmning men det torde inte vara något större problem att ordna det. Bäddarna har varsitt fönster och varsin läslampa. En stege till den övre bädden fungerar delvis som avskärmning mot köket. Den övre bädden har dessutom ett fallskydd.

Vi drar oss till minnes att denna planlösning har funnits tidigare – bra lösningar tål att repriseras. Bra funktion, goda vinteregenskaper och användarvänliga lösningar som till exempel skidlådan under sofforna och den perforerade droppskålen i garderoben. Dessutom är märket populärt på andrahandsmarknaden, värdet står sig bra så det finns all anledning att titta närmare på vagnen om man funderar på en familjevagn att använda året runt. Se upp bara med vikten, vagnen kräver en rejäl dragbil och körkort B96 eller BE.

Tekniska data: Kabe classic 630 GXL

PRIS: Från 417.000 kr. (Visad vagn inkl. komfortpaket + cirka 18.000 kr).

UTVÄNDIG TOTAL L/H/B: 841/264/254 cm, INVÄNDIG L/H/B: 630/196/215 cm

TJÄNSTEVIKT: 1.610 kg, TOTALVIKT: 1.800/1.900/2.000 kg

GARANTIER: Två år nyvagn, fem år täthet

ANTAL BÄDDAR: Fyra

FÄRSKVATTEN: 40 L, SPILLVATTEN: 32 L

VÄRME: Alde 3020 vattenburen inkl. golvvärme

Husvagn med riktigt bra planlösning
Sängen vilar på ett utifrån åtkomligt lastutrymme och bädden har distansskivor både mot golv och väggar.
Husvagn med riktigt bra planlösning
Det är inte gott om fönster och de fönster som finns är inte stora. Vagnen blir lite onödigt mörk inuti.
Rulla till toppen