För högt kultryck / av Jan-E

För högt kultryck
2017-07-29 kl 17:57

Kollade kultrycket på vår Solifer 520 S3 idag, med hjälp av en badrumsvåg och en regel under kulhandsken. 110kg!!!:O Märkligt, ändå har vi ingen gasoltub, eller annat tungt, i gasolkofferten. Misstänker att Solifer är lite framtunga? Det mesta sitter ju framför hjulaxeln, som kyl, panna, varmvattenberedare, batteri och det kan jag inte göra mycket åt... Hur mycket över bilens största kultryck på 75kg vågar man ha? Är 75kg absolut max man får/vågar ha? Att packa mycket bakom hjulaxeln för att väga emot låter inte heller så lockande... Har inte heller särskilt mycket framtill som väger nämnvärt att flytta om, men ska imorgon försöka flytta om och ta bort lite av det vi har, få se vad det kan ge. Hur mycket tycker ni jag bör få ner kultrycket?

2017-07-29 kl 19:02

Först och främst testa med en annan våg, jag tycker att 110 kg låter lite för mycket i grundutförande.. nåväl jag gick in på transportstyrelsen.se och gick till uppgifter för mitt fordon, knackade in mitt regnr, och fick se att Max tryck koppling var 60 kg....,!!! Herregud det är ju ingenting..

2017-07-29 kl 19:39

Bra tanke Knutaugust! Jag tar med en annan våg imorgon. Lite packning har vi ju i vagnen, ex i sofflådorna fram och i överskåpen. Men inget tungt. Men det är väl "många bäckar små"... Tänkte jag skulle slippa tömma varmvattenberedaren, men det verkar bli nödvändigt... Där kan jag bli av med några kg eftersom den ligger långt fram, under höger soffa. Vågar man packa längst bak, i garderober/skåp och under sängen, tills kulvikten kommer ner i 80kg? Eller ökar risken för wobbling då? Är det bättre ha för mycket tryck på kulan?

Oj, 60kg var lite!

2017-07-29 kl 22:34

Jan-E skrev:
Bra tanke Knutaugust! Jag tar med en annan våg imorgon. Lite packning har vi ju i vagnen, ex i sofflådorna fram och i överskåpen. Men inget tungt. Men det är väl "många bäckar små"... Tänkte jag skulle slippa tömma varmvattenberedaren, men det verkar bli nödvändigt... Där kan jag bli av med några kg eftersom den ligger långt fram, under höger soffa. Vågar man packa längst bak, i garderober/skåp och under sängen, tills kulvikten kommer ner i 80kg? Eller ökar risken för wobbling då? Är det bättre ha för mycket tryck på kulan?

Oj, 60kg var lite!


https://m.youtube.com/watch?v=nd-hUX8memY&ebc=ANyPxKqzUE6j-QzZSCk36uEFkFcfWPgl2leY_R10vSrdXfiWSU9nncyZpxxJbbcOUoIMhm75hU8qy7A-fIFAsxGhns8JF0c_-g

Jens

2017-07-29 kl 22:49

Ja, Jens, jag har sett flera liknande filmer. Därför jag skrev i första inlägget: "Att packa mycket bakom hjulaxeln för att väga emot låter inte heller så lockande..." Men menar du därmed att 110kg kultryck är OK? Eller hur minskar jag kultrycket utan att behöva lämna all packning hemma? Vi packar ändå det mesta i bilen...

2017-07-30 kl 09:09

Hej,

Jag skulle nog testa en annan våg först som Du skrev.
Jag tycker inte att fallet bör bli som i klippet om man lastar rätt.
Du flyttar ju faktiskt bara vikten till rätt position.
Denna video visar nog vad som händer om man lastar galet skulle jag tro?

Jens

2017-07-30 kl 09:51

Tar med även en annan våg idag. Ska även flytta en del prylar närmare hjulaxeln eller strax bakom, få se hur mycket det gör. Googlade en del igår och hittade fall där 80kg kulvikt gjorde ekipaget vingligt, så dom föredrog högre kulvikt. Då vet man å andra sidan inte hur hög vikt dom hade bak... Frågan är hur hög kulvikt man vågar ha?

2017-07-30 kl 10:37

110 kg är inget att oroa sig över. När du kör trycker fartvinden tillbaka vagnen en del, så det är lägre när du har farten uppe.
De dynamiska belastningarna på kroken är mycket högre.

2017-07-30 kl 10:50

Tack apersson850, det var lugnande besked!:) Gäller det även med en front som Solifers? Som ju är lite mer kilformad än många andra. Men tillbaka lär ju fartvinden ändå trycka den, om än kanske inte lika mycket som en mera upprätt front...

Kultrycket lär ju ha varit ännu högre när vi hade gasoltuben i förra året. Vägde aldrig då, men vagnen gick fint och stadigt efter bilen.

2017-07-30 kl 13:58

Nu har jag kontrollvägt med annan badrumsvåg, blev 110kg även på den... Flyttat om lite saker, från gasolkofferten och främre skåp till toalettgolvet, rakt över axeln, och garderob strax bakom. Det sänkte kultrycket till 100kg jämnt. Det får duga så. Svårt flytta mer utan att lägga det längst bak och det känns inte bra. Väga kultryck är en sak. Svårare (omöjligt?) väga hur mycket man har bakom axeln, utan att väga varje enskild sak... Vill inte riskera en baktung vagn. Den har ju gått stadigt förr med snarlik last.

2017-07-30 kl 19:45

Du kan komma riktigt nära exakta värden om du kör till en våg som finns utefter vägarna, typ polisens kontrollplats.. kör fram ekipaget så bara stödhjulet kommer till vågen... kör fram bilen så den inte står på vågen, stödhjulet visar nästan rätt kultryck då det är den monterad ca 30 cm från kulan som vägs.. självklart inte 100% men närapå..

2017-07-30 kl 21:00

Ett rejält kultryck gör att vagnen går stabilare. Själv brukar jag inte krångla med vågen, utan ställer mig grensle över draget och lyfter. Om det känns rejält tungt, men går att lyfta den, då fungerar det bra.
Men jag vet folk som vid körning i Frankrike (130 km/h med husvagn) ligger på minst 150 kg kultryck, för att vara säkra på att vagnen går stabilt även i förhållandevis hög fart.
Baktung vagn är att be om problem.

2017-07-30 kl 22:33

Tack för all hjälp!=) Jag känner mig nöjd. Imorgon bär det iväg. ;) Känns vagnen det minsta slingrig så kan jag enkelt flytta fram något så den stabiliseras igen. Den har som sagt gått stadigt och fint under tidigare resor. Jag har inte heller krånglat med vågen tidigare, men efter att ha läst om detta fick jag för mig att kontrollera det. Och genast blev tillvaron krångligare... :P
Trevlig semester på er allihopa! =)

2017-08-11 kl 17:25

Jag har testat med rekommenderat kultryck och det gick inte alls. Vobbel vobbel.Ökade till 100 kg och då fungerade ekipaget. apersson850 har rätt.

2017-08-12 kl 14:50

Nyss hemkommen från resan och kan meddela att vagnen gick stadigt och lugnt bakom bilen.:) 100-110kg kultryck verkar vara perfekt för den vagnen.

2017-08-17 kl 18:42

Provat med 70kg (har samma problem att det gärna blir 20kg) och vagnen går bäst då.
Nackdelen med för stort kultryck är at vagnen rycker mer i bilen när vägen är gungig.
Brukar sikta på 80-90 kg för att vara på säkra sidan.

2017-08-18 kl 12:18

Det är därför man ska ha nivåreglering. Gungandet i min bil upphör efter en halv kilometer, när nivåregleringen hunnit fatta att vagnen är påhängd.

2017-08-18 kl 19:58

apersson850 skrev:
Det är därför man ska ha nivåreglering. Gungandet i min bil upphör efter en halv kilometer, när nivåregleringen hunnit fatta att vagnen är påhängd.


Den förstod inte jag, vad gör nivåreglering mer än justerar upp nivån som ändras pa den ökade lasten bak på bilen?

2017-08-18 kl 21:08

Min bil har Nivomat. Den fungerar så att för att kunna justera nivån så gör den så att stötdämparen trycker upp bilen till ursprungsnivån, när vagnen tyngt ner den. För att kunna göra det måste stötdämparen bli hårdare, och det inte bara lyfter nivån utan gör den också motspänstigare mot ytterligare nedfjädring. Detta göra att gungandet reduceras avsevärt.

2017-08-19 kl 14:27

Vår vagn ryckte inte nämnvärt i bilen trots 100kg kultryck. Gick väldigt lugnt och fint.

Apropå detta med kultryck har jag roat mig med att jämföra olika bilars tillåtna kultryck. Finner det något märkligt att en V60 med bensinmotor har 75kg kultryck medans samma bil med dieselmotor har 90kg. Har bilar med dieselmotor förstärkt fjädring bak, eller kraftigare dragkrok, för inte kan väl enbart en annan motor göra att bilen tål/tillåts ha högre kultryck? Vore intressant om nån vet på vilket sätt dom skiljer sig åt, förutom motorn.

Som jämförelse har Ford Kuga 100kg kultryck oavsett bensin, diesel, 4wd eller 2wd. Låter mer logiskt i mina öron.

2017-08-19 kl 15:15

Vill minnas att jag läste om ett test på 80-talet där man mätte de dynamiska påkänningarna på bilens kula vid olika kultryck. Påkänningarna var lägre vid högre statiskt tryck. Kulhandsken vilade då tyngre och stadigare på kulan.
För lågt kultryck ökar både risken för wobbling och ökar påkänningarna på bilen. Alltså: bättre med för högt tryck än för lågt.

2017-08-19 kl 20:26

Gungig vagn kommer framförallt när den är ganska lång på en axel. Min är nästan åtta meter, med draget, alltså, på en axel.

2017-08-19 kl 22:10

Intressant Torsten! Låter logiskt, även om jag inte kan så mycket om sånt här.

Min vagn är 7,10 inkl drag och en axel.

2017-08-20 kl 16:56

Jan-E skrev:
Vår vagn ryckte inte nämnvärt i bilen trots 100kg kultryck. Gick väldigt lugnt och fint.

Apropå detta med kultryck har jag roat mig med att jämföra olika bilars tillåtna kultryck. Finner det något märkligt att en V60 med bensinmotor har 75kg kultryck medans samma bil med dieselmotor har 90kg. Har bilar med dieselmotor förstärkt fjädring bak, eller kraftigare dragkrok, för inte kan väl enbart en annan motor göra att bilen tål/tillåts ha högre kultryck? Vore intressant om nån vet på vilket sätt dom skiljer sig åt, förutom motorn.

Som jämförelse har Ford Kuga 100kg kultryck oavsett bensin, diesel, 4wd eller 2wd. Låter mer logiskt i mina öron.


Det kanske inte är så konstigt att kultrycket skiljer,jag misstänker att dieselmotor också har högre dragvikt. Sen tycker jag att ni tittar på regbeviset på bilen vad MAX kultryck ska vara än att tro att det går nog med högre kultryck för vagnen går stabilare.
Men det är som vanligt att skiter det sig är det alltid någon annans fel.

2017-08-20 kl 18:11

Blueberry skrev:
Jan-E skrev:
Vår vagn ryckte inte nämnvärt i bilen trots 100kg kultryck. Gick väldigt lugnt och fint.

Apropå detta med kultryck har jag roat mig med att jämföra olika bilars tillåtna kultryck. Finner det något märkligt att en V60 med bensinmotor har 75kg kultryck medans samma bil med dieselmotor har 90kg. Har bilar med dieselmotor förstärkt fjädring bak, eller kraftigare dragkrok, för inte kan väl enbart en annan motor göra att bilen tål/tillåts ha högre kultryck? Vore intressant om nån vet på vilket sätt dom skiljer sig åt, förutom motorn.

Som jämförelse har Ford Kuga 100kg kultryck oavsett bensin, diesel, 4wd eller 2wd. Låter mer logiskt i mina öron.


Det kanske inte är så konstigt att kultrycket skiljer,jag misstänker att dieselmotor också har högre dragvikt. Sen tycker jag att ni tittar på regbeviset på bilen vad MAX kultryck ska vara än att tro att det går nog med högre kultryck för vagnen går stabilare.
Men det är som vanligt att skiter det sig är det alltid någon annans fel.


Visst, alltid någon annans fel...:)

Du har så rätt så, varför bry sig om vad tillverkarna säger.

Ser dagligen för liten dragbil och för stor husvagn. Men bry sig, civil olydnad kanske eller dålig kunskap eller något annat?

Att tillverkarna har bestämt vissa konstanter är nog inte bara för att dom måste utan att det måste följa vissa regler i beräkningarna.

Eller?

Det är kul med sådana här forum där man får uppgifter från den ene och den andre vad som är "bra"...Tuta och kör...:)

tror mer då på tillverkarnas beräkningar när det gäller hållfastheter och begränsningar när det vikter för att det säker skall fungera och hålla säkerhetsmässigt och kunna framföras säkert.

Att beräkna kulvikt är inte lätt.

Faktorer som lätt last, mellan tung last och tung last i vagnen och allt skall rymmas i lastvikten för vagnen för att få ett så bra N-värde som möjligt.

Och hur skall då lasten fördelas?

Men det skiter vi i det gäller ju kulvikten 100 eller 110 kg.

Och dragbilens möjlighet att ta kulvikten vad beror den på?

Kan det vara:
Framhjulsdriven?
Bakhjulsdriven?
Fyrhjulsdriven?
Avstånd bakre axel dragfordon centrum dragkrok?
Avstånd främre axel dragfordon centrum dragkrok?
Avstånd bärande axel på släp till centrum dragkrok?
Avstånd centrum boggieaxel släpfordon centrum dragkrok?
Avstånd bärande axel dragfordon bärande axel släpfordon?
Hur beräknas dragkrokens bärande vikt i dragbilens totalvikt?
Hur beräknas dragonordningens vikt i släpfordonets vikt?
Säger släpfordonstillverkaren något om maximal vikt på kopplingsanordning?
Hur beräknas N-värdet på släpfordonet vid maximal tillåten totalvikt?

Lite för enskilda beräkningar, och hur löser vi det?...:)

2017-08-20 kl 19:04

För den som inte är van vid lastbilar och liknande, så är N-värde ett mått på hur långt framför första (bak)axeln som lastens tyngdpunkt ska ligga när fordonet är lastat till maxlasten.

2017-08-20 kl 20:06

Blueberry skrev:
Jan-E skrev:
Apropå detta med kultryck har jag roat mig med att jämföra olika bilars tillåtna kultryck. Finner det något märkligt att en V60 med bensinmotor har 75kg kultryck medans samma bil med dieselmotor har 90kg. Har bilar med dieselmotor förstärkt fjädring bak, eller kraftigare dragkrok, för inte kan väl enbart en annan motor göra att bilen tål/tillåts ha högre kultryck? Vore intressant om nån vet på vilket sätt dom skiljer sig åt, förutom motorn.

Som jämförelse har Ford Kuga 100kg kultryck oavsett bensin, diesel, 4wd eller 2wd. Låter mer logiskt i mina öron.


Det kanske inte är så konstigt att kultrycket skiljer,jag misstänker att dieselmotor också har högre dragvikt. Sen tycker jag att ni tittar på regbeviset på bilen vad MAX kultryck ska vara än att tro att det går nog med högre kultryck för vagnen går stabilare.
Men det är som vanligt att skiter det sig är det alltid någon annans fel.


Jo, visst har V60 med dieselmotor högre dragvikt, men hur påverkar detta kultrycket? Har den därmed kraftigare dragkrok/infästning, eller kraftigare fjädring bak? Ursäkta om jag är okunnig, men jag har svårt att se hur enbart en starkare motor gör att den klarar högre kultryck, om båda är framhjulsdrivna och likvärdiga i övrigt.

Har du läst hela tråden? Eftersom min vagn har all utrustning, som kyl, värmepanna, batteri, varmvattenberedare monterat framför axeln så är den framtung i grunden. Menar du då att jag ska lasta all last bak i vagnen för att få ner kultrycket från 100kg till 75kg? Hur beter sig vagnen då? Stor risk för wobbling, enligt andra som skrivit här. Beskyll mig inte för att skylla på andra om det skiter sig, för det har jag aldrig gjort.

2017-08-20 kl 21:22

Hagbard skrev:
Visst, alltid någon annans fel...:)

Du har så rätt så, varför bry sig om vad tillverkarna säger.

Ser dagligen för liten dragbil och för stor husvagn. Men bry sig, civil olydnad kanske eller dålig kunskap eller något annat?

Att tillverkarna har bestämt vissa konstanter är nog inte bara för att dom måste utan att det måste följa vissa regler i beräkningarna.

Eller?

Det är kul med sådana här forum där man får uppgifter från den ene och den andre vad som är "bra"...Tuta och kör...:)

tror mer då på tillverkarnas beräkningar när det gäller hållfastheter och begränsningar när det vikter för att det säker skall fungera och hålla säkerhetsmässigt och kunna framföras säkert.

Att beräkna kulvikt är inte lätt.

Faktorer som lätt last, mellan tung last och tung last i vagnen och allt skall rymmas i lastvikten för vagnen för att få ett så bra N-värde som möjligt.

Och hur skall då lasten fördelas?

Men det skiter vi i det gäller ju kulvikten 100 eller 110 kg.

Och dragbilens möjlighet att ta kulvikten vad beror den på?

Kan det vara:
Framhjulsdriven?
Bakhjulsdriven?
Fyrhjulsdriven?
Avstånd bakre axel dragfordon centrum dragkrok?
Avstånd främre axel dragfordon centrum dragkrok?
Avstånd bärande axel på släp till centrum dragkrok?
Avstånd centrum boggieaxel släpfordon centrum dragkrok?
Avstånd bärande axel dragfordon bärande axel släpfordon?
Hur beräknas dragkrokens bärande vikt i dragbilens totalvikt?
Hur beräknas dragonordningens vikt i släpfordonets vikt?
Säger släpfordonstillverkaren något om maximal vikt på kopplingsanordning?
Hur beräknas N-värdet på släpfordonet vid maximal tillåten totalvikt?

Lite för enskilda beräkningar, och hur löser vi det?...:)

Oj då, så kaxig du var då. Kom med något konstruktivt istället för att håna hela forumet. Sprid lite kunskap istället, om du nu vet så mycket mer än alla andra här. Jag trodde forumet var till för att vi ska hjälpa varandra med dom frågor vi har, men jag kanske missförstått det...

2017-08-20 kl 21:33

Jan-E skrev:
Blueberry skrev:
Jan-E skrev:
Apropå detta med kultryck har jag roat mig med att jämföra olika bilars tillåtna kultryck. Finner det något märkligt att en V60 med bensinmotor har 75kg kultryck medans samma bil med dieselmotor har 90kg. Har bilar med dieselmotor förstärkt fjädring bak, eller kraftigare dragkrok, för inte kan väl enbart en annan motor göra att bilen tål/tillåts ha högre kultryck? Vore intressant om nån vet på vilket sätt dom skiljer sig åt, förutom motorn.

Som jämförelse har Ford Kuga 100kg kultryck oavsett bensin, diesel, 4wd eller 2wd. Låter mer logiskt i mina öron.


Det kanske inte är så konstigt att kultrycket skiljer,jag misstänker att dieselmotor också har högre dragvikt. Sen tycker jag att ni tittar på regbeviset på bilen vad MAX kultryck ska vara än att tro att det går nog med högre kultryck för vagnen går stabilare.
Men det är som vanligt att skiter det sig är det alltid någon annans fel.


Jo, visst har V60 med dieselmotor högre dragvikt, men hur påverkar detta kultrycket? Har den därmed kraftigare dragkrok/infästning, eller kraftigare fjädring bak? Ursäkta om jag är okunnig, men jag har svårt att se hur enbart en starkare motor gör att den klarar högre kultryck, om båda är framhjulsdrivna och likvärdiga i övrigt.

Har du läst hela tråden? Eftersom min vagn har all utrustning, som kyl, värmepanna, batteri, varmvattenberedare monterat framför axeln så är den framtung i grunden. Menar du då att jag ska lasta all last bak i vagnen för att få ner kultrycket från 100kg till 75kg? Hur beter sig vagnen då? Stor risk för wobbling, enligt andra som skrivit här. Beskyll mig inte för att skylla på andra om det skiter sig, för det har jag aldrig gjort.

Har du testat att flytta lastvikten ? Jag menar inte att du ska ha ett negativt kultryck(för då kommer den verkligen börja vobbla) men man bör väl ha en jämn lastad vagn. Planlösningen av vagnen gör ju det besvärligare.
Jag har inte beskyllt dig för någonting.
Men läser man tråden så tror ju folk att det är bara köra på med högt kultryck.

2017-08-20 kl 21:59

Jag har provat flytta lastvikten bakåt något, men jag har inte mycket i vagnen att flytta. Bara husgeråd i skåp och lådor (strax framför hjulaxeln) och bäddad säng med extra madrass, men den är ju bak... Har inte ens en gasoltub i kofferten och inget tält med. Därför jag menar att vagnen är framtung i sig själv. Har lagt elkabel, torra livsmedel mm över hjulaxeln, liksom lite annat smått och gott från gasolkofferten. Men det sänkte ju bara kultrycket med 10kg... Vi kör mesta packningen i bilen, för att hålla lastvikten nere. Ska vara om jag ska testa nästa gång ställa ett par tunga väskor från bilen längst bak i vagnen (under sängen), för att se om jag på så sätt kan få ner kultrycket till 75kg...

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

  • Husvagn & Camping 2017-09

  • Husvagn & Camping 2017-08

  • Husvagn & Camping 2017-07

  • Husvagn & Camping 2017-06

  • Husvagn & Camping 2017-05

  • Campingkatalogen 2017