För högt kultryck / av Jan-E

• 15 svar
För högt kultryck
2017-07-29 kl 17:57

Kollade kultrycket på vår Solifer 520 S3 idag, med hjälp av en badrumsvåg och en regel under kulhandsken. 110kg!!!:O Märkligt, ändå har vi ingen gasoltub, eller annat tungt, i gasolkofferten. Misstänker att Solifer är lite framtunga? Det mesta sitter ju framför hjulaxeln, som kyl, panna, varmvattenberedare, batteri och det kan jag inte göra mycket åt... Hur mycket över bilens största kultryck på 75kg vågar man ha? Är 75kg absolut max man får/vågar ha? Att packa mycket bakom hjulaxeln för att väga emot låter inte heller så lockande... Har inte heller särskilt mycket framtill som väger nämnvärt att flytta om, men ska imorgon försöka flytta om och ta bort lite av det vi har, få se vad det kan ge. Hur mycket tycker ni jag bör få ner kultrycket?

2017-07-29 kl 19:02

Först och främst testa med en annan våg, jag tycker att 110 kg låter lite för mycket i grundutförande.. nåväl jag gick in på transportstyrelsen.se och gick till uppgifter för mitt fordon, knackade in mitt regnr, och fick se att Max tryck koppling var 60 kg....,!!! Herregud det är ju ingenting..

2017-07-29 kl 19:39

Bra tanke Knutaugust! Jag tar med en annan våg imorgon. Lite packning har vi ju i vagnen, ex i sofflådorna fram och i överskåpen. Men inget tungt. Men det är väl "många bäckar små"... Tänkte jag skulle slippa tömma varmvattenberedaren, men det verkar bli nödvändigt... Där kan jag bli av med några kg eftersom den ligger långt fram, under höger soffa. Vågar man packa längst bak, i garderober/skåp och under sängen, tills kulvikten kommer ner i 80kg? Eller ökar risken för wobbling då? Är det bättre ha för mycket tryck på kulan?

Oj, 60kg var lite!

2017-07-29 kl 22:34

Jan-E skrev:
Bra tanke Knutaugust! Jag tar med en annan våg imorgon. Lite packning har vi ju i vagnen, ex i sofflådorna fram och i överskåpen. Men inget tungt. Men det är väl "många bäckar små"... Tänkte jag skulle slippa tömma varmvattenberedaren, men det verkar bli nödvändigt... Där kan jag bli av med några kg eftersom den ligger långt fram, under höger soffa. Vågar man packa längst bak, i garderober/skåp och under sängen, tills kulvikten kommer ner i 80kg? Eller ökar risken för wobbling då? Är det bättre ha för mycket tryck på kulan?

Oj, 60kg var lite!

https://m.youtube.com/watch?v=nd-hUX8memY&ebc=ANyPxKqzUE6j-QzZSCk36uEFkFcfWPgl2leY_R10vSrdXfiWSU9nncyZpxxJbbcOUoIMhm75hU8qy7A-fIFAsxGhns8JF0c_-g

Jens

2017-07-29 kl 22:49

Ja, Jens, jag har sett flera liknande filmer. Därför jag skrev i första inlägget: "Att packa mycket bakom hjulaxeln för att väga emot låter inte heller så lockande..." Men menar du därmed att 110kg kultryck är OK? Eller hur minskar jag kultrycket utan att behöva lämna all packning hemma? Vi packar ändå det mesta i bilen...

2017-07-30 kl 09:09

Hej,

Jag skulle nog testa en annan våg först som Du skrev.
Jag tycker inte att fallet bör bli som i klippet om man lastar rätt.
Du flyttar ju faktiskt bara vikten till rätt position.
Denna video visar nog vad som händer om man lastar galet skulle jag tro?

Jens

2017-07-30 kl 09:51

Tar med även en annan våg idag. Ska även flytta en del prylar närmare hjulaxeln eller strax bakom, få se hur mycket det gör. Googlade en del igår och hittade fall där 80kg kulvikt gjorde ekipaget vingligt, så dom föredrog högre kulvikt. Då vet man å andra sidan inte hur hög vikt dom hade bak... Frågan är hur hög kulvikt man vågar ha?

2017-07-30 kl 10:37

110 kg är inget att oroa sig över. När du kör trycker fartvinden tillbaka vagnen en del, så det är lägre när du har farten uppe.
De dynamiska belastningarna på kroken är mycket högre.

2017-07-30 kl 10:50

Tack apersson850, det var lugnande besked!:) Gäller det även med en front som Solifers? Som ju är lite mer kilformad än många andra. Men tillbaka lär ju fartvinden ändå trycka den, om än kanske inte lika mycket som en mera upprätt front...

Kultrycket lär ju ha varit ännu högre när vi hade gasoltuben i förra året. Vägde aldrig då, men vagnen gick fint och stadigt efter bilen.

2017-07-30 kl 13:58

Nu har jag kontrollvägt med annan badrumsvåg, blev 110kg även på den... Flyttat om lite saker, från gasolkofferten och främre skåp till toalettgolvet, rakt över axeln, och garderob strax bakom. Det sänkte kultrycket till 100kg jämnt. Det får duga så. Svårt flytta mer utan att lägga det längst bak och det känns inte bra. Väga kultryck är en sak. Svårare (omöjligt?) väga hur mycket man har bakom axeln, utan att väga varje enskild sak... Vill inte riskera en baktung vagn. Den har ju gått stadigt förr med snarlik last.

2017-07-30 kl 19:45

Du kan komma riktigt nära exakta värden om du kör till en våg som finns utefter vägarna, typ polisens kontrollplats.. kör fram ekipaget så bara stödhjulet kommer till vågen... kör fram bilen så den inte står på vågen, stödhjulet visar nästan rätt kultryck då det är den monterad ca 30 cm från kulan som vägs.. självklart inte 100% men närapå..

2017-07-30 kl 21:00

Ett rejält kultryck gör att vagnen går stabilare. Själv brukar jag inte krångla med vågen, utan ställer mig grensle över draget och lyfter. Om det känns rejält tungt, men går att lyfta den, då fungerar det bra.
Men jag vet folk som vid körning i Frankrike (130 km/h med husvagn) ligger på minst 150 kg kultryck, för att vara säkra på att vagnen går stabilt även i förhållandevis hög fart.
Baktung vagn är att be om problem.

2017-07-30 kl 22:33

Tack för all hjälp!=) Jag känner mig nöjd. Imorgon bär det iväg. ;) Känns vagnen det minsta slingrig så kan jag enkelt flytta fram något så den stabiliseras igen. Den har som sagt gått stadigt och fint under tidigare resor. Jag har inte heller krånglat med vågen tidigare, men efter att ha läst om detta fick jag för mig att kontrollera det. Och genast blev tillvaron krångligare... :P
Trevlig semester på er allihopa! =)

2017-08-11 kl 17:25

Jag har testat med rekommenderat kultryck och det gick inte alls. Vobbel vobbel.Ökade till 100 kg och då fungerade ekipaget. apersson850 har rätt.

2017-08-12 kl 14:50

Nyss hemkommen från resan och kan meddela att vagnen gick stadigt och lugnt bakom bilen.:) 100-110kg kultryck verkar vara perfekt för den vagnen.

• 15 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03