För klent batteri/laddare? / av limpan84

• 14 svar
För klent batteri/laddare?
2020-07-27 kl 16:33

Hej!

Vi var för ett par veckor sedan ute med vagnen på camping (kopplad till 230v) under ca 1 vecka. Efter ett par dagar började kylskåpet bråka och stängde av sig.
Stängde jag av kylskåpet och satte på det hörde jag att det brummade till från kompressorn och sen dog det igen.
Under natten hoppade det igång och det var kallt på morgonen igen.

Jag har en LMC Munsterland Dominant -90 som inte verkar fungera alls utan batteri utan kräver detta. Det sitter en vippbrytare vid "kopplingsskåpet" med glassäkringar men det händer inget när jag ändrar på vippan.

För ett par veckor sedan fick jag byta batteri då det gamla gjort sitt. Grannen hade ett fritidsbatteri han inte behövde på 63Ah. Jag tänkte att det inte spelade så stor roll hur många ah det var på eftersom vi alltid ligger vid elstolpe så jag tog det och kopplade till min batteriladdare på 8 Ah.

Vi var 2 vuxna och 3 barn varav tv och kyl nästan användes konstant. Kan det vara så att batteriet är för litet eller batteriladdaren för klen? Mitt kylskåp fungerar bara på el och inte på gasol då tidigare ägare bytt ut kylskåpet och 12 inte är inkopplat/går att koppla in.

2020-07-28 kl 16:44

Kylen kör du väl på 230 V, antar jag? Eller försöker, i alla fall.

En batteriladdare på 8 A är nog för klen om du har hög förbrukning hela tiden. Men ni tittar knappast på TV på nätterna, så det borde ju hinna hämta sig då, tycker jag.
För att veta något om detta är det förstås nödvändigt att kunna mäta strömmen till batteriet, för att se om den går in eller ut.

2020-07-28 kl 21:28

apersson850 skrev:
Kylen kör du väl på 230 V, antar jag? Eller försöker, i alla fall.

En batteriladdare på 8 A är nog för klen om du har hög förbrukning hela tiden. Men ni tittar knappast på TV på nätterna, så det borde ju hinna hämta sig då, tycker jag.
För att veta något om detta är det förstås nödvändigt att kunna mäta strömmen till batteriet, för att se om den går in eller ut.

Jag testade att koppla in 230, koppla in batteriladdare och slå på kylen, allt annat var avstängt. Initialt visade batteriladdaren ca 13V sen sjönk det till runt 12,1V på runt 3-4 min.. sen gick det upp till 12,4 och så höll det på. Kylen ville dock slå av när det gick under ca 12,4.

Hur mäter jag vad som går in i batteriet?

2020-07-28 kl 22:53

Du kan inte köra kylen på 12V när Du står uppställd. Batteriet kommer att tömmas på nolltid. 12V gäller endast när Du kör och förutsatt att bilen är kopplad för detta.

2020-07-29 kl 05:53

limpan84 skrev:
Hur mäter jag vad som går in i batteriet?
Enklast med en tångamperemeter för likström.

2020-07-29 kl 10:31

Goldwave skrev:
Du kan inte köra kylen på 12V när Du står uppställd. Batteriet kommer att tömmas på nolltid. 12V gäller endast när Du kör och förutsatt att bilen är kopplad för detta.

Då borde väl kylen fungera om jag kopplar bort batteriet och bara har 230V kopplat till vagnen. Eller på vissa vagnar kanske batteriet fungerar som en brygga och allt går där igenom?

2020-07-29 kl 20:15

Det där är olika.
I de vagnar jag har haft har det varit löst på åtminstone tre olika sätt.
Men köra kylen på 12 V när man står still brukar aldrig vara en god idé. Ofta finns det ingen termostat då. När man står still kör man kylen på 230 V eller gasol. 12 V är lämpligt när man kör, eftersom 230 V inte är så lätt då och gasol ska man egentligen stänga av innan man kör in på en bensinstation. Jag har också varit med om att gasolens låga blåses ut när man kör.

Den vagn jag har nu kan ha fungerande 12 V system utan batteri, men de före den kunde inte det.
Förra vagnen hade jag själv kopplat så 12 V till kylen kom enbart från bilen, för det var det enda behov jag hade till det. Men i den här går det på vagnens batteri, som sen för försörjas i motsvarande mån från bilen.

2020-07-30 kl 08:35

Som jag förstår 1a inlägget, sista stycket, så är inte ens 12V anslutet till kylskåpet, så ts fråga handlar väl mer om det ändå behövs fungerande batteri för att driva kylskåpet på 230V. Jag vet inte om vissa vagnar kan behöva det? Däremot vet jag att kylskåp behöver 12V för att fungera på gasol, men det var ju inte frågan.

2020-07-30 kl 10:46

Jan-E skrev:
Som jag förstår 1a inlägget, sista stycket, så är inte ens 12V anslutet till kylskåpet, så ts fråga handlar väl mer om det ändå behövs fungerande batteri för att driva kylskåpet på 230V. Jag vet inte om vissa vagnar kan behöva det? Däremot vet jag att kylskåp behöver 12V för att fungera på gasol, men det var ju inte frågan.

Nja.. jag vet inte hur det är kopplat. Det enda jag vet är att batteriet verkar tappa laddning och laddaren försöker ladda upp batteriet när jag står uppställd med 230V inkopplat.

2020-07-30 kl 11:14

OK, då missförstod jag tydligen. Så 12V kan ev vara anslutet till kylskåpet? Antar att ert kylskåp precis som vårt har separata knappar för att slå på 230V, 12V resp gasol. Står du ansluten med 230V så ska enbart knappen för 230V vara påslagen. Då bör inte kylskåpet dra ur batteriet. Men har du 12V knappen intryckt så kommer batteriet att dras ur, som tidigare skribenter redan sagt.

Om det inte är kylen som drar ur batteriet och spänningen i batteriet ändå sjunker så är det, gissar jag, antingen fel på batteriet eller laddaren. Men på din beskrivning låter det ju ändå som att kylskåpet är med och spökar i detta. På en husvagn från 1990 kan ju dessvärre många "förbättringar" ha utförts genom åren, så kanske är något felkopplat.

2020-07-30 kl 11:45

Om jag förstår rätt av TS första inlägg, är det ett kompressorkylskåp. Dessa går vad jag vet alltid på 12V. Då måste man ha en laddare/nätenhet som klarar den ström skåpet drar plus att ladda batteriet.

2020-07-30 kl 12:38

gertolof skrev:
Om jag förstår rätt av TS första inlägg, är det ett kompressorkylskåp. Dessa går vad jag vet alltid på 12V. Då måste man ha en laddare/nätenhet som klarar den ström skåpet drar plus att ladda batteriet.

Hmm.. lite ny på detta med hur allt funkar men det stämmer nog med kompressor. När jag slår igång skåpet brummar det precis som en kompressor och efter lite efterforskning är det ett Waeco-skåp. Är det därför det inte finns gasol inkopplat? Det är inte originalskåpet i alla fall.
Går dessa alltid på 12V alltså?

2020-07-30 kl 13:19

Det är troligen ett kompressorkylskåp du har, det kan inte köras på gas. Om man tittar i specen på nya sådana drar de minst 5A beroende på storlek. Din laddare på 8A räcker nog inte till då, all annan elektrisk utrusning ska ju också ha ström. Borde stå någonstans i eller på kylskåpet hur mycket ström det drar. Skulle dock tro att du behöver en laddare på 15-20A för att det ska fungera bra.

2020-07-31 kl 13:05

gertolof skrev:
Det är troligen ett kompressorkylskåp du har, det kan inte köras på gas. Om man tittar i specen på nya sådana drar de minst 5A beroende på storlek. Din laddare på 8A räcker nog inte till då, all annan elektrisk utrusning ska ju också ha ström. Borde stå någonstans i eller på kylskåpet hur mycket ström det drar. Skulle dock tro att du behöver en laddare på 15-20A för att det ska fungera bra.

Får kolla, såg att manualen till kylen fans i mina papper.

Tack för hjälpen!

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842