Första husvagnen / av nikber

Första husvagnen
2017-09-01 kl 11:46

Hej alla, ny på forumet och i husvagn. Tänkte köpa mig en Polar från 80-talet för att ställa upp som året runt vagn på campingplats.

Tänkte köpa en begagnad vagn och priserna verkar ligga runt 20.000:- Vad kan man begära när det gäller fukttester? Är det brukligt att man köper vagnen på vinst och förlust och sedan gör ett fukttest när man kommit hem? Med tanke på det relativt låga priset för en äldre vagn kan jag tänka mig att det är så det brukar fungera.

Är det farligt med fukt om man skall bo en längre tid i vagnen? Det kanske går att strunta i om man inte känner någon lukt eller ser något misstänkt?

Många frågor..tacksam för hjälp.

2017-09-02 kl 22:57

Mögel är ju aldrig roligt, eller ens speciellt hälsovänligt.
Fukt kan ju också "bara" leda till att vagnen blir mjuk i någon del. Går stödbenet inte att spänna, för att det försvinner upp i golvet, eller när det regnar in vid fönstren, då är det rätt tradigt att bo i vagnen, även om den mest ska stå stilla. Det jag beskriver är inget ovanligt; jag har arbetskamrater som har/haft båda varianterna.

2017-09-03 kl 12:20

Tack för svaret.
Strukturella problem efter röta är ju en sak, lättare att upptäcka än mögel, iallafall för mig.

Sambandet mellan mögel och hälsoproblem är lite mer komplicerat,iallafall enligt etablerad vetenskap. Ex: http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=4157
Det verkar vara relativt belagt att man kan få luftvägsbesvär men många läkare verkar ganska tveksamma, det har ju funnits en sjuka hus debatt etc.

Det som förvånar mig lite, är att inte fler säljare testar sin vagn, många verkar blunda för frågan.

Försöker sammanfatta:

Det finns ett samband mellan mögel och hälsa, frågan är bara hur farligt det är?

De flesta äldre husvagnar innehåller fukt och eventuellt mögel.
Säljare av äldre vagnar testar inte sina vagnar.

Hur beter man sig som kund? Skall man köpa en fuktmätare på tex biltema och inte köpa en vagn som har mer är 22% fukt i utsatta lägen. Eller skall man strunta i problemet och köpa vagnen om den inte luktar dåligt?

Vad är en fuktskadad polar från mitten av 80-talet värd? Säg att den kostar 20000 på blocket. Dom flesta har väl fuktskador, även om dom säljs från handlare som vill ha dubbelt så mycket.
Försöker göra min en bild av vad man kan förvänta sig för pengarna.

2017-09-03 kl 15:57

Hur beter man sig som kund? Skall man köpa en fuktmätare på tex biltema och inte köpa en vagn som har mer är 22% fukt i utsatta lägen.

Det tycker jag är rätt tänkt.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-09-03 kl 17:54

Ja,
Man kanske måste vara lite besvärlig som kund och fuktmäta runt i vagnen. Det är kanske priset för en billigare vagn.

2017-09-03 kl 18:10

Klart man ska kolla på sånt. Om inte annat så är det ju utgångspunkt för prisdiskussion.

2017-09-03 kl 19:17

Absolut ska du kolla upp fukt,trycktest av gasol samt hur skicket är i övrigt.Du kan säkert hitta en prisvärd vagn kring 20-30 000.Att köpa en fuktmätare och kolla upp själv är ju aldrig fel.

2017-09-03 kl 21:22

Du har PM.

2017-09-04 kl 13:19

Skall bo i vagnen vintertid. Sliter detta mycket på vagnen?
Då kanske det är bättre att köpa en lite sämre vagn?
Väljer nu mellan polar från slutet av 80-talet för 20-25000 och en polar high back från mitten 90-talet för knappt 40000. Vad skulle ni ha valt?

2017-09-04 kl 23:03

När vagnen står still på vintern sliter det inte något speciellt. Att dra omkring den i saltslasket kan vara en annan sak.
Ska man bo en längre tid i vagnen är det väl värt att köpa en bättre vagn. Senast jag köpte en begagnad tyckte jag att de runt 150000 var i sånt skick som man kan begära.

2017-09-05 kl 07:10

nikber skrev:
Skall bo i vagnen vintertid. Sliter detta mycket på vagnen?
Då kanske det är bättre att köpa en lite sämre vagn?
Väljer nu mellan polar från slutet av 80-talet för 20-25000 och en polar high back från mitten 90-talet för knappt 40000. Vad skulle ni ha valt?

I detta prisläge får du en GDS vagn oavsett var du köper den.

Skall du änvända den på vintern så välj bort Polar och Solifer och vissa billigare modeller av Kabe, fel värmepanna för ett smärtfritt boende på vintern.

Sen tycker jag inte du ska lyssna på vad polarna tycker, ett sätt är att kolla tester mm (bl a i denna tidning) och göra dig en egenbedömning utifrån det. Man lär sig mycket av tester.

2017-09-05 kl 09:09

Tacksam för nya perpektiv. Skulle du kunna ge ett exempel på en bättre vagn i prisklassen, för vinterboende.

2017-09-05 kl 09:17

nikber skrev:
Tacksam för nya perpektiv. Skulle du kunna ge ett exempel på en bättre vagn i prisklassen, för vinterboende.

Det finns många vagnar att välja på om man undantar de mest vanliga märkena...Som oftast är dyrast.

En trevlig vagn är Bjölseth med Alde 29XX panna.

En enkel värmeanläggning som oftast går problemfritt då den inte har några elektronikboxar lite här och där.

Men det finns fler märken att spekulera på om man letar lite och framförallt läser lite tester och omdömen.

2017-09-05 kl 09:58

På blocket finns även tex Smålandsvagnen och LMC i prisklassen.

2017-09-05 kl 12:34

nikber skrev:
På blocket finns även tex Smålandsvagnen och LMC i prisklassen.

Smålandsvagnen tillverkades under 1985 till 1995 av olika intressenter. Startades av avhoppare från Öggestorp fabriken.

Den fick lite kritik avseende kvalitén och att tjänstevikterna ofta var lite högre än vad som angavs.

Men har man tummen rätt så är det nog inget fel ändå på den vagnen.
Den har en bra värmeanläggning Alde 29XX.

2017-09-05 kl 15:08

Läser en artikel här på sajten:

http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/infor-kopet/20100817/basta-tipsen-vid-kop-av-begagnad-husvagn

Dom tycker inte att man skall köpa ett udda märke som inte finns längre(som tex Smålandsvagnen eller Bjölseth) då det saknas reservdelar. Men du kanske inte håller med?

2017-09-05 kl 16:07

nikber skrev:
Läser en artikel här på sajten:

http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/infor-kopet/20100817/basta-tipsen-vid-kop-av-begagnad-husvagn

Dom tycker inte att man skall köpa ett udda märke som inte finns längre(som tex Smålandsvagnen eller Bjölseth) då det saknas reservdelar. Men du kanske inte håller med?

Skulle förmoda det är skrivet av en lobbyist...

Ser man till vad som gäller så är det 10 år och inget mer om inte marknaden säger annat. Och att försöka få tag i vissa reservdelar till en Polar från tidigt 1990 tal är nog svårare hos Polar än vad det är hos andra leverantörer. På tidigare vagnar.

I nyare vagnar fån t ex 2005 och framåt kan det finna specifika detaljer som tillverkaren tagit fram själv, annars så är det utanför stående leverantörer som förser tillverkarna med detaljer. Inte som i bilindustrin där man försöker vara mer individuell med sin tillverkning förutom drivlina, tändsystem eller drivmedel.

Leverantörer till husvagnstillverkare är idag i regel - Värme (allenarådande) Alde, kylskåp Dometic (Tidigare Electrolux, UPO, samt några italienska och tyska märken), chassi AL-KO eller BPW. Bromsutrustning väljer chassitillverkaren.
Inredning kan vara egentillverkad eller tillverkad av snickerileverantör.
Trycken, beslag och övrigt från beslagsleverantörer.

Jo det finns grejer även till en gammal udda vagn, tror inte man skall lyssna så mycket på lobbyister som vill att man skall köpa nytt.

Det är väl det tidningen får intäkter för... :)

2017-09-05 kl 17:28

Ok, det verkar vara mycket att ha koll på i husvagnsdjungeln.

2017-09-05 kl 19:38

När vi för 9år sedan köpte vår första husvagn tittade vi på 80-tals vagnar. Var först och tittade på några Polar, som du verkar ha fastnat för, men dom jag tittade på hade alla svåra fuktskador. Fastnade för en Polar 460 -86 som verkade fin, men när jag känt o klämt runt om och framtill på vagnen utifrån lyckades trycka fingret tvärs genom golvet, som kändes som blöt wellpapp, tappade jag intresset. Tänkte åka hem, men då såg vi en fin liten Cabby 440 -86 som var nyinkommen. Den var i mycket bättre skick än Polaren och dessutom billigare! Trots omfattande "detektivarbete" hittade vi inga fel på den, så det blev affär. Eftersom både Polaren och Cabbyn stod på samma firma frågade jag efteråt säljaren hur det kunde komma sig att en Cabby i så bra skick var billigare än en sunkig Polar. Svaret jag fick var att Polar och även Kabe generellt var populärare och stod därför i högre pris än Cabby. Så mitt tips får bli att titta efter en fin Cabby istället! Jag tycker det är fina vagnar. Nu kanske det var tillfälligheter att dom Polar jag tittade på var sunkiga och Cabby fräscha, så undersök noga dom exemplar du tittar på. Men kanske är det fortfarande så att Cabby är billigare än Polar. Cabby har ju nu dessutom gått i konkurs, men Polar har köpt in allt och sköter numer reservdelslagret till Cabby.

Passa dig dock för Cabby före -87 eller om det var -88? Dom ruttnade i taket eftersom takplåtarna var skarvade och gick därför under smeknamnet "brevlådan". Detta gäller dock inte lilla 440 som hade hel takplåt även innan -87/88.

En annan varning kan vara att vår Cabby hade Primus panna. Dom görs inte längre och jag har förstått att det är svårt hitta reservdelar till dom. Vår Primus panna funkade dock utan problem dom år vi ägde vagnen, som tur var... Men tipset är att kolla efter Cabby med Alde panna. Har tyvärr ingen aning om när dom kom med det, men det ser du ju när du kollar in nån vagn.

2017-09-06 kl 15:53

Tack för tipsen!

2017-09-06 kl 18:37

Det råd jag vill ge är att, Köp så ny vagn som möjligt och finns det finanser så skulle jag lägga lite mera pengar på vagnen eftersom man får i regel det man betalar för, tex för 100-tusen så får man ganska så mycket vagn och i regel ett roligare ägande.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2017-09-06 kl 21:11

Det är inte aktuellt för mig men kanske bra för någon som vet att dom skall ha vagnen några år. Samtidigt borde väl en sådan vagn förlora i värde ganska snabbt om man bor i den vintertid, vilket jag antar sliter en del på vagnen?
Från det ena till det andra, kan man använda ett vanligt förtält på vintern om man inte bor i norra Sverige? Om man får bort snön innan den lägger sig för tjock? Eller behövs ett vintertält? Dom ser antingen små ut eller rätt avancerade.

2017-09-07 kl 01:30

Husvagnar som är någorlunda välskötta tappar inte i värde alls lika fort som en bil gör. En bil slits mekaniskt mycket mer än en vagn. Speciellt om man knappt kör med vagnen. Det som gör att vagnar blir billiga är att det är medfarna inuti (sönderslagna) eller fuktskadade. Köper man en äldre vagn, har den några år och inte far illa med den kan man ofta sälja den för samma pris igen.

2017-09-07 kl 10:19

Så det sliter en del på vagnen att vara ute och köra, det leder kanske till större risk för fuktskador på grund av rörelser i fogar etc. Att låta vagnen stå ouppvärmd utomhus på vintern kan väl också orsaka fuktproblem och lukt, som med gamla hus?

Det gäller som sagt att ta hand om sina grejer.

2017-09-07 kl 14:24

Att stå under tak är alltid bättre än ute, förstås.

2017-09-07 kl 17:20

Det som sliter förutom allt inne i husvagnen vid användande är förstås regn blåst och övrigt som påverkas vid körning.På vintern står vår vagn inomhus och på sommaren då vi inte är ute och kör så har vi den under tak.Har du möjlighet till detta så vill jag nog rekommendera att göra så.Samtidigt har man ju sin husvagn för att använda den och inte för att den ska samla damm.Är man varsam och är rädd om sin vagn så får man glädje av sitt lilla boende i många år.

2017-09-08 kl 11:53

Är det vanligt att pannan går sönder?

Har börjat upptäcka att det finns fina Kabe vagnar från slutet av 80 talet. Många har alde panna och golvvärme. Även LMC har fina vagnar från samma tid till bra pris.

Fast man vill ju inte stå där mitt i vintern och behöva byta panna för 20000:- Denna risk kanske finns oberoende av vilket märke man väljer. Är primuspannan i tex polar 550, sent 80-tal, sämre?

2017-09-08 kl 12:12

Jag tror Hagbard skrivit det tidigare att Alde 29XX är ganska enkelt uppbyggd och på grund av det väldigt driftsäker, jag har haft den typen i 4 vagnar, den nuvarande har jag haft i 13 år och jag har aldrig haft minsta problem. Primus är mera avancerad med en hel del elektronik som kan strula och är man ny på husvagn så kanske man skall undvika en sådan.

Cabby C61 -99
2017-09-08 kl 22:08

Jo,
det framgick ju att den alde serien var bra men inte riktigt i vilka vagnar man hittar den. Var det den serien som fanns i alla vagnar med alde panna på slutet av 80-talet? Nu för tiden är det väl senare serier 3020 etc. som gäller? I denna tråd är det tydligen en 3020 panna som gått sönder:
http://www.husbilskompisar.se/portal/showthread.php/5896-Alde-3020

2017-09-08 kl 22:51

Det är riktigt som du skriver, 3000-serien är en nyare panna, den kom väl c:a år 2000, den är mycket avancerad och då finns det ju mer som kan krångla. När du tittar på äldre vagnar så är Primuspannan normalt placerad i högra delen av gasolkofferten så där brukar man se luftintag och avgasutsläpp.

Cabby C61 -99

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1425 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 462 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07