Första husvagnen! / av Lefftre

Första husvagnen!
2019-11-03 kl 13:59

Hej alla husvagnsälskare!
Nu håller vi på att kolla på våran första vagn, vi har hittat en Hobby 540 UK easy -01 som vi är intresserade utav. Ska kika på den i veckan. Men vad ska man kolla på som nybörjare? Vagnen är nybesiktigad, gasol- och fukttestad på opus bilprovning!
Vagnen är bra ut på bilderna för sin ålder och planlösningen är perfekt för oss med 2 barn på 1 och 3 år.

Hoppas någon är villig att hjälpa en nybörjare

2019-11-03 kl 14:08

Hej och välkommen till forumet. Så kul att ni kanske blir med vagn i veckan.
Mitt råd är att ni absolut skall ta med någon person ni litar på och som kör eller har ägt husvagn. Allt kan se bra ut men under 18 år kan det hänt saker som er kompis kanske frågar om men som ni inte tänkt på.
Lycka till
ostbergr, moderator

2019-11-03 kl 14:16

Tack så mycket!
Vi har tyvärr ingen i våran närhet som varit med vagn innan, så har inte varit lätt att hitta någon att ta med... vi har tänkt lägga mellan 70-90 för en vagn nu då det är den första, men kollar man på firma så känns de som vi inte får det vi söker för dom pengarna.

2019-11-03 kl 15:27

Det du skall göra själv utöver de tester som är gjorda är att funktionstesta allt, be säljaren att starta kylskåpet några timmar innan ni skall titta på vagnen. Värme, spis och vattenpump kan man se direkt om det fungerar. Titta på åldern på däcken också, de kan se bra ut men är de 6-7 år gamla kanske det är dags att byta dem i allafall.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2019-11-03 kl 16:19

stigk skrev:
Det du skall göra själv utöver de tester som är gjorda är att funktionstesta allt, be säljaren att starta kylskåpet några timmar innan ni skall titta på vagnen. Värme, spis och vattenpump kan man se direkt om det fungerar. Titta på åldern på däcken också, de kan se bra ut men är de 6-7 år gamla kanske det är dags att byta dem i allafall.

Tack! Det skall jag tänka på!

2019-11-03 kl 16:55

Är det ett privatköp ni ska göra nu?
Då har ni ingen begagnatgaranti, så då gäller det att kolla allt som finns. Även de mer udda tingen.
Fungerar allt elektriskt? Lampor både ute och inne. Batteriladdare. Finns batteri?
TV-antenn, finns den? Är den hel? Är sladden hel? Jag har råkat ut för en vagn där de hade råkat dra av sladden inne i taket, hur nu det hade gått till.
Går alla fönster att öppna, som ska gå att öppna? Fungerar takluckorna?
Kan man spola på toaletten? Fungerar alla kranar? Pumpar vattenpumpen vatten? Den kan snurra bra i luften utan att pumpa vatten för det.
Går värmen på gasol? Fungerar elpatronerna i pannan? Cirkulationspumparna?
Går alla luckor och dörrar att öppna och stänga, samt låsa? Om det finns glashyllor, är de fortfarande hela?
Är anslutningskabeln till bilen hel? Däcken har redan nämnts. Går det att veva upp och ner stödhjul och stödben?
Är karosserisidorna hela? Om någon tappat en förtältspinne på en vägg kan plåten fått ett hål.
Den vagn från 2001, som jag var tvungen att ge upp för ett år sedan, såg nästan ny ut i många avseenden ännu. Men det finns vagnar i den åldern som ser ut som om ett huliganbråk ägt rum i vagnen.
Är golvet tyst när du går på det, eller knarrar det på en del ställen? Oljud kan tyda på att limningen släppt.
Finns golvvärme? Fungerar den? Mikrovågsugn?

Allt som man sen hittar som inte fungerar får man fundera på om man kan acceptera. Kan man det är det en grund för att diskutera priset. Kan man inte det får man ta ställning till om man ska titta på en annan vagn eller vad det kostar att reparera.

Min egen erfarenhet säger att det är svårt att hitta välskötta vagnar i rimligt skick under 150000, men det är helt en fråga om vad man vill acceptera.

2019-11-03 kl 19:27

apersson850 skrev:
Är det ett privatköp ni ska göra nu?
Då har ni ingen begagnatgaranti, så då gäller det att kolla allt som finns. Även de mer udda tingen.
Fungerar allt elektriskt? Lampor både ute och inne. Batteriladdare. Finns batteri?
TV-antenn, finns den? Är den hel? Är sladden hel? Jag har råkat ut för en vagn där de hade råkat dra av sladden inne i taket, hur nu det hade gått till.
Går alla fönster att öppna, som ska gå att öppna? Fungerar takluckorna?
Kan man spola på toaletten? Fungerar alla kranar? Pumpar vattenpumpen vatten? Den kan snurra bra i luften utan att pumpa vatten för det.
Går värmen på gasol? Fungerar elpatronerna i pannan? Cirkulationspumparna?
Går alla luckor och dörrar att öppna och stänga, samt låsa? Om det finns glashyllor, är de fortfarande hela?
Är anslutningskabeln till bilen hel? Däcken har redan nämnts. Går det att veva upp och ner stödhjul och stödben?
Är karosserisidorna hela? Om någon tappat en förtältspinne på en vägg kan plåten fått ett hål.
Den vagn från 2001, som jag var tvungen att ge upp för ett år sedan, såg nästan ny ut i många avseenden ännu. Men det finns vagnar i den åldern som ser ut som om ett huliganbråk ägt rum i vagnen.
Är golvet tyst när du går på det, eller knarrar det på en del ställen? Oljud kan tyda på att limningen släppt.
Finns golvvärme? Fungerar den? Mikrovågsugn?

Allt som man sen hittar som inte fungerar får man fundera på om man kan acceptera. Kan man det är det en grund för att diskutera priset. Kan man inte det får man ta ställning till om man ska titta på en annan vagn eller vad det kostar att reparera.

Min egen erfarenhet säger att det är svårt att hitta välskötta vagnar i rimligt skick under 150000, men det är helt en fråga om vad man vill acceptera.

Precis, privatköp. Förstår att det är att man får det man betalar för, vi känner väl lite att 70-90 räcker att lägga då vi inte vet om husvagnslivet är något för oss heller.
De man känner sig mest fundersam över är väl all olika uppvärming med el, gasol, vatten värme vad man ska ha och och vad som är bäst. Just nu kommer det endast bli sommarcamping, men är det något vi gillar kommer det bli vintercamping längre fram isåfall, men då med nyare vagn.
Tack för svar iallafall!

2019-11-04 kl 07:59

Se n tycker jag att när man kikar på en vagn privat så får man ganska snabbt en känsla för de som säljer, om de verkar vara typen som tar hand om sina grejer eller ej. Verkar de vara såna som tar hand om sina grejer så kan man nog slappna av lite mer, men det kan ju såklart finnas grejer med vagnen de själva inte lagt märke till, eller mindre grejer som de helt enkelt glömmer att berätta. Men vid privatköp så tycker jag känslan av de som säljer är rätt viktig med.

2019-11-04 kl 09:49

När det gäller uppvärmning så är det minsta jag varit med om gasolpanna med luftvärme (fabrikat Truma).
Snabb på att värma, men ger inte lika jämn värme som vattenburen.

Nästa steg jag har haft har varit gasolpanna med vattenburen värme (Primus). Värmer bra i elementen.

Sen har jag haft kombinerad gasol och elpanna (2 kW), med varmvattenberedare och vattenburen värme (Alde). Värmer utmärkt i vagnen, och även i garderoben (torkeffekt), då pannan satt under garderoben. Varmvatten är förstås mycket bekvämare än utan.

Nu har jag en kombinerad gasol och elpanna (3 kW), med varmvattenberedare och vattenburen värme, som kompletteras av elektrisk golvvärme. Golvvärmen är skön när det är kyligt ute, men kräver då 230 V för att fungera.
Den senaste har även en termostat med möjlighet till extern givare, utegivare, nattsänkning, prioritering för varmvatten osv.

Det finns ytterligare ett antal olika varianter på hur värmesystemen kan vara funtade i vagnarna. Lämpligt är, som redan sagts, att ha med någon som vet hur det brukar fungera, så ni lättare kan övertyga er om att det faktiskt fungerar.

2019-11-04 kl 12:54

Be säljaren att demonstrera dom olika funktionerna, så att ni dels får se att det fungerar och samtidigt får en lektion i hur man hanterar det. När ni kliver in i vagnen, använd näsan. Luktar det fräscht? Kläm lite i hörn, under fönster och under golvet och känn så att virket är hårt och torrt. Notera om golvet sviktar när ni går på det. Som PJ skrev, man får nog snabbt en känsla för de som säljer, hur dom är. Känns det inte bra, leta vidare.

Nog kan man hitta fina vagnar för lite pengar, även om det är svårare. Vår första vagn kostade bara 30k och funkade bra dom åren vi hade den. Torr och fin och det var bara mindre saker vi behövde laga, t.ex nya dränkpumpar och glödlampor. Småpengar i sammanhanget. Vår nuvarande kostade 110k och funkar fortfarande bra. Samma här, vi har bara bytt dränkpump ett par gånger på dessa år, bytt armatur i handfatet på toa, ny belysning ovanför ytterdörren och Aldepanelen var trasig, så en ny sådan fick vi av firman vi köpte den av. Nytt batteri blev det inför årets säsong. I övrigt bara service. Jo, nya däck har vi också köpt till båda dessa vagnar, men det bör man ju göra ibland.

2019-11-07 kl 16:51

Hej
Kolla vagnen inuti ge akt på om ni känner någon doft (en frisk vagn skall inte lukta unken eller möglig någonstans). Lyft på sänglådor och kolla så det ser fräscht ut, inga spår efter läckage eller andra skador. Kolla så att fönster, rullgardiner och takluckor är hela. Kolla att vatten, toalett, kylskåp och spis fungerar. Kolla i luckan utvändigt så att toaletten inte luktar från något läckage.
Seriösa säljare lämnar minst 3 månaders funktionsgaranti på en husvagn från ca 1995 års modell och framåt.
Se till att batteri, laddare, gasolflaska ingår och fungerar.
Följer markis, tält, avloppstank eller annan utrustning med?
Tänk på att fukt i husvagnen kan vara den dyraste punkten att åtgärda (vissa nya vagnar har levererats fuktskadade från fabrik, bl a Polar, så kolla denna punkt noga). Gasoltest och fukttest är bra, men kolla själv om du har möjlighet. En tester för oförstörande fuktprovning kostar under 1000 kronor.
Om husvagnen är kopplad till någon bil, dra åt handbromsen på husvagnen och kolla med bilen så att bromsarna fungerar, ingår i säkerhetskollen av husvagnen före avfärd).
En yttre och inre koll så att husvagnen inte har några synliga skador eller skavanker.
Har bil och husvagn samma släpvagnskontakt, numera är 13-polig kontakt vanligast.
Det är också bra om reservhjul ingår, det behövs för att inte bli stående på vägen pga punktering. OBS nöj dig inte med kompressor och lagningssats, vid punktering är oftast däcket förstört.
Din husvagn har troligen minst 14 tums fälgar, varning för 13 tum, dessa mindre däck finns oftast inte som lagervara hos däcksfirmorna.
Följer sladd med för anslutning av vagnens 230 V strömförsörjning?
Det är bra om både rund Eorokontakt och vanlig jordad schukokontakt medföljer.

2019-11-08 kl 09:05

Väldigt detaljerad och utförlig lista Bengan, snyggt. Jag skulle dock vilja påpeka att reservhjul är bra att ha men jag skulle själv inte se det som en dealbreaker.
I de flesta nyare bilar brukar det finnas med en adapter mellan 7- och 13-polig kontakt för att kunna dra släp med båda typerna av kontakt, kolla så du har en sån så slipper du stöta på bekymmer ifall bilen har det ena och vagnen det andra.
Strömsladd hade jag inte räknat med att det följer med utan det får man isåfall komma överens med säljaren om eller så tar man en tur till Biltema eller liknande på vägen hem och köper kabel. För kabel behöver man. :) 10 meters kabel klarar man sig ganska ofta på, men på vissa platser behövs längre, så en 20-meterskabel är inte fel för att vara på säkra sidan. De är dock smått otympliga, men det får man ta. :) Man får inte köpa 2 st 10 meter och skarva ihop dock, kan vara bra att veta. 3x2,5 skall kabeln vara (det brukar alla med den CEE-kontakten ha).

2019-11-08 kl 09:31

Elsäkerhetsverket har en del synpunkter på campingel.
Max längd på kabel 25 meter, tvärsnittsarea 2,5 mm², max längd på adapterkabel 2 m.
Det rekommenderas att inte skarva, men är inte förbjudet i lag. Vissa campingar har egna regler om detta.

2019-11-08 kl 19:26

Ang. lång elkabel, har sett många som har kabelvinda på 25m och enbart drar ut det dom behöver. Inte så bra lösning som man kan tro, eftersom upplindad kabel kan bli överhettad och ta eld. I somras brann en husvagn upp just pga en sådan kabelvinda. Bättre då att ha en 10m kabel och en 20-25m och använd den som krävs på resp. plats, så ni drar ut hela.

Om man vill ha med ett tungt reservhjul så är det ju bra kolla upp så man har lastvikt så det räcker till. Många vagnar har alldeles för snålt tilltagen lastvikt. Undvik dessa vagnar och välj en med tillräcklig lastvikt för era behov. Personligen vill jag ha minst 200kg, men gärna mer.

2019-11-09 kl 20:36

Nej, när man har lite belastning, och det har man med elpatronerna i en husvagn, ska kabelvindan bara användas till förvaring av kabeln när den inte är inkopplad.

2019-11-10 kl 09:55

Bengan2020 skrev:
Din husvagn har troligen minst 14 tums fälgar, varning för 13 tum, dessa mindre däck finns oftast inte som lagervara hos däcksfirmorna.

Det här låter intressant?

Varning för 13"?

Har för mig att det beror på totalvikten vilken dimension som väljs samt vilken bärighet som då skall vara. Framgår av reg. beviset.

Att det sedan skall vara svårt att få tag i 13" anser jag vara lite konstigt då det finns lite mer än 1.2 miljoner vagnar i trafik idag och flertaler har just 13" med olika bärighet.

Finns hos dom flesta återförsäljare.

Att vissa använder 14" eller 15" beror bl a på just bärighet samt inte det minst viktiga att den vågräta linjen genom hea kombinationen (släpvagn/dragbil) skall vara så rak som möjligt.

2019-11-11 kl 13:31

Trenden går mot större hjul på allt. Så att hitta 13" som lagervara blir säkert svårare. Jag tittade på några stora däckhandlare på nätet, bara för att kolla, och utbudet är litet. Samtidigt är det ofta däck typ Landsail, som är något av det sämsta skräp man kan hitta, som finns i lager. Bara för att de är billiga, så lagerkostnaden för dimensioner med låg omsättning inte blir så hög.

Givetvis går det att få tag i 13", men jag håller med om att det är bättre att välja något annat.

Mina två släp rullar på 185R14C 102/100 respektive 205/70R15C 106/104. De är mer representativa för vad som förekommer idag.
Vagnar med flera axlar är dock ofta annorlunda, eftersom de lägger belastningen på fler hjul.

2019-11-11 kl 14:52

Nu är det väl som så att vagnen det handlar om är från 2001 och på den så bör det då sitta 13" C däck/ellerRF och att få tag i motsvarande både Michelin och Nokia om man vill det så är det inga problem. Det handlar i första hand om bärigheten och det som tillverkaren satt på är det som bör gälla och inget annat. Mestadels för att kombinationen och kombinationens vikt skall stämma med alla faktorer som påverkar ett dragfordon under färd. Dit hör även bromssystemet som är anpassat för just 13". Skulle det vara ett större hjul så skulle även bromstrumman anpassas mot detta vad jag förstår när man tittar lite på de axelkonstruktioner som är vanliga för just husvagnar/släpvagnar.

Och i övrigt så håller jag inte med om vad som är "representativt" utan det handlar i första hand om vad som gäller enligt gällande EU direktiv avseende fordons beskaffenhet.

2019-11-11 kl 15:33

Det här är nog OT men är inte bromssystemet anpassat mot vagnschassits totalvikt mm? Sen om det sitter ett 13" däck eller annan storlek har nog ingen betydelse eller? Titta på en personbil tex. Välj en Volvo modell och den kan man få med olika hjulstorlekar utan att bromssystemet förändras. Sen har Volvo också olika bromssystem men det styrs av motoreffekt/vikt/prestanda mm.

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2019-11-11 kl 17:41

Blev du orolig nu...

Men Knott bl a som är en stor leverantör av bromsutrustningar har många sidor om just bromsar ävenså Valerud och det som är bra att veta då är vad som står på axeln vilken utrusning den är anpassad fär (sitter några små skyltar där) eller så kan det framgå av TS eller TSV numret på draganordningen.

Lite info:

https://valeryd.se/produkt-kategori/axel-hjulbroms/#q=&hPP=75&idx=wp_posts_product&p=0&hFR%5Btaxonomies_hierarchical.product_cat.lvl0%5D%5B0%5D=Axel%20%26%20hjulbroms%20%3E%20Trumma%20och%20lager%20%3E%20Bromstrumma&is_v=1

2019-11-11 kl 17:44

Tittar man sedan på släpvagnsaxlar så finns det en uppsjö av dessa där totalvikten är den bestämmande faktorn och de flesta tillverkare lägger sig oftast precis just över den faktiska totalvikten.

Kan ha att göra med kostnader.

2019-11-11 kl 17:46

Min förra vagn, en 560, var från 2001. Den hade också 205/70R15. Så inte hade alla vagnar 13" år 2001.

Det gällde heller inte att 13" inte finns, utan att de inte är speciellt vanliga, och därför kanske inte finns i lager hos alla däckhandlare.

Bromsen får en längre hävarm att verka mot med större hjul. När det gäller bilar levereras de i regel med olika stora fälgar där däckprofilen är sådan, att rullomkretsen blir densamma. Så hjulstorleken är lika, även när fälgstorleken ändras
Det kan man naturligtvis se till att åstadkomma även på ett släpfordon.

2019-11-11 kl 17:49

Och det sista då...

Den vågräta linjen genom ekipagen skall vara rak.

Har man Hi-Jackers så går det ofta att ordna men har man inte det så gäller det att se till så linjen är rak.
Med större omkrets på hjulen så får man oftast också en höjning av vagnen som tillverkaren inte räknat med.
Bestämmelserna på hur högt kroken får sitta är den faktor som tillv. utgår ifrån.

2019-11-11 kl 21:23

Då tar jag det en gång till, då. Det finns olika profilhöjder på däck, så man kan ofta få samma ytterdiameter trots att man har en annan fälgdiameter.

Horisontlinjen behöver alltså inte påverkas för att man byter fälgdimension, beroende på vilka däck man väljer.

2019-11-11 kl 23:13

Den vagn som TS skulle titta på är enkelaxlad och då kan man vara rätt så säker på att det är 14"-hjul på den. 13" förekom huvudsakligen på äldre boggievagnar, t.ex. Kabe Safir -81 och Öggestorp 590 -91 som jag själv har haft.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2019-11-12 kl 11:14

apersson850 skrev:
Då tar jag det en gång till, då. Det finns olika profilhöjder på däck, så man kan ofta få samma ytterdiameter trots att man har en annan fälgdiameter.

Horisontlinjen behöver alltså inte påverkas för att man byter fälgdimension, beroende på vilka däck man väljer.

Ja det är ett känt faktum.

Ett 175/60 14 är mindre än ett 175/70 13 som är det vanliga men det förekommer även 175/80 13 som är det vanligaste på 80/90 tals vagnar med enkelaxel och i båda fallen så är dom både bredare och har större omkrets. Säljs oftast som lastbilsdäck (C-däck) och även till de mindre servicbilarna som Skoda, VW, Transit mm.

175/70 14C som är vanligt på Hobbys enkelaxel är även det mindre i omkrets än 175/80 13C men samma profilbredd.

Så vad man än behöver så är det bra att se vad som står i reg. beviset och hålla sig till det.
Ska det vara C-däck så är det C-däck som gäller och de ligger inom kattegorin lätta lastbilsdäck.

2019-11-12 kl 11:45

Hagbard skrev:
Ett 175/60 14 är mindre än ett 175/70 13 som är det vanliga men det förekommer även 175/80 13 som är det vanligaste på 80/90 tals vagnar med enkelaxel och i båda fallen så är dom både bredare och har större omkrets.
Ett 175-däck är inte bredare än ett 175-däck, oavsett diameter.

Som alternativ till 175/70R13 kan man använda 185/60R14. Det skiljer två mm i diameter, så det är försumbart. På en husvagn får 10 mm bredare däck plats. Hjulet ska ju inte svänga.

Däck av C-typ kan man med fördel montera dit, även om det inte fanns från början, eller står med i registreringsbeviset. De är betydligt tåligare för de krängningar som däcken utsätts för på en husvagn.
Jag har exempelvis C-däck med en sammanlagd bärighet om 1700 kg på min 1300 kg flaksläp. Jag vill inte ha några problem med att däcken inte håller, även om jag har full last och det är 25°C ute.
Husvagnen har C-däck med en bärighet på 1900 kg (vagnens totalvikt 1700 kg). Jag har inga problem med den heller.
Visst är det dyrare än att köpa klenaste godkända däck, som står i registreringsbeviset, men det blir billigare så fort jag undvikit ett haveri. Jag har haft däckhaveri på den allra första husvagnen, på 80-talet, med dess originalmonterade skräphjul. Jag tänker inte ha fler sådana haverier.

2019-11-13 kl 13:11

Jag får tacka för alla svar!
Vagnen kändes bra så det blev ett köp för oss, så nu är det väl bara att invänta sommaren

2019-11-13 kl 17:50

Så, tiotusenkronorsfrågan, vad är det för däck på den?

2019-11-14 kl 08:23

Gratulerar till köpet och välkomna in i husvagnslivet. :) Hoppas ni kommer att bli nöjda med er husvagn.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1563 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 626 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 374 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842