Första husvagnen / av Elvias

• 11 svar
Första husvagnen
2020-07-23 kl 08:28

Hej!

Jag och min sambo har kommit fram till att det är dags att börja campinglivet!

Vi kom fram till att vi verkligen gillade planlösningen i Hobby 650 KFU, då vi har två barn. Bild

Nu till problemet, vi ville ha en sådan vagn som inte var äldre än 2012 då dem har stor kyl och kändes fräscha. Dessa vagnar har dock en vikt på 2000 och vi har en V70 som enbart får dra 1800. Vill man då ha en sådan vagn så får man gå tillbaka några årsmodeller vad vi har sett och då blir kylen mindre igen.

Vet någon om det går att lösa på något sett, problemet med vikten, eller är det bara att acceptera att bilen inte klarar av den vagnen?

I så fall, finns det något annat märke som har en liknande vagn som inte väger lika mycket och är av lite nyare årsmodell?

2020-07-23 kl 10:42

Enligt en sida jag hittade på det allvetande internet har Hobby 650 KFU en tjänstevikt på 1666 kg. Så den går utmärkt att dra efter en V70. Nu gäller detta för en ny vagn. Ofta ökar tjänstevikten med allt nyare modeller, då de stoppar in fler och fler prylar. Så en några år gammal ligger kanske några kg under den siffran.

Men du får ju lasta så mycket mindre i vagnen, förstås. De sista 200 kg lastvikt kan du inte utnyttja med den bilen. Då behöver du till exempel en sådan XC70 som jag har, med max släpvagnsvikt på 2100 kg. Vissa versioner av V70 fick dra upp till 2000 kg.

Att du inte kan utnyttja lastvikten i vagnen är ett olika stort problem, beroende på hur du tänker använda vagnen. Jag flyttar ofta och står inte länge på samma ställe. Då är låg lastvikt ett elände. Men för de som står hela säsongen på ett ställe spelar det ingen roll. Det förekommer att de drar dit vagnen vid ett tillfälle och kör dit alla prylar på en släpkärra vid nästa.

Sen är ju frågan hur det står till med körkortet? Volvo V70 finns med ett rätt stort spann av totalvikter. Tänk på att om husvagnen har en totalvikt på 2000 kg får bilen inte överstiga 1500 kg om man ska få köra med B-kort. Så lätt är ingen V70.
Har man B96-kort (utökad behörighet) kan bilens totalvikt vara upp till 2250 kg. Beroende på utförande kan det gå, eller inte. Min XC70 är bland de tyngsta i den serien. Den har en totalvikt på 2400 kg, så där krävs BE-kort för en vagn på 2000 kg. Jag känner till åtminstone en variant på V70, diesel med automat, som har 2310 kg totalvikt.

2020-07-23 kl 16:35

Om jag bara hade en bil som får dra 1800 hade jag tänkt om till en annan vagn.

För om tjänstevikten ligger på 1660 och du får dra 1800 får du enbart lasta 140.
Och det är utan någon extrautrustning, förtält/markis, bord och stolar. kastruller, cyklar m.m.

Om du gillar just hobby så kika in deras 560 KFU.

2020-07-23 kl 22:04

Adria har liknande planlösning i olika vagnar.Som tex Aviva 563 som är lite enklare men lättare med luftvärme. Men har även lite mer påkostade Adora som har vattenburen värme som inte väger så mycket.

2020-07-24 kl 08:05

Hej igen och tack för alla svar än så länge!

Grejen är att vi är väldigt sugna på just den planlösningen som Hobby 650 KFU har och kom fram till att 2009 är den nyaste modellen som vi kan dra med V70. Då har vi en lastvikt på 171 kg.

Hittade också en kabe classic 660 GDL som vi får dra och då kunde man få en lite nyare vagn också. Då har vi en lastvikt på hela 260 kg. Problemet där är att vagnen är alldeles för dyr för oss som första husvagn.

2020-07-24 kl 09:38

När vi är ute och kör brukar jag lasta utemöbler, förtält, verktygslåda och kamera i bilen. Sen är det rätt fullt där. Då menar jag med baksätet uppfällt, så lastgallret kan vara nere på normalt sätt. Men vi är bara två personer.

Ni är ju fyra, om jag förstår det rätt, så ni har nog inte så mycket plats över där bak.

2020-07-24 kl 19:20

Precis vi är 4 stycken, så det blir ju lite extra grejer som ska med.

2020-08-04 kl 19:10

Jag har en Knaus 590 UK Scandinavian Selection. På den har vi 300Kg lastvikt. Men då väger den 2000Kg fullt lastad. Inför sommarsemestern har jag takbox på bilen (Tiguan). Med två ungar så blir det mycket prylar. Och då har vi inte ens cyklar med.

2020-08-04 kl 21:06

Jag köpte en Volvo XC70, mycket på grund av dess betydligt rejälare bagageutrymme än vad XC60 hade. Tiguan är ju också ganska kort i bakänden.
Mina ungar är för gamla för att åka med nu. De har egna ungar...

2020-08-05 kl 10:46

Mina erfarenhet av att ha en tung vagn och framhjulsdriven är inte så bra. Är det lite blött och ojämnt kommer man inte iväg. Blir ännu värre med 2 axlad vagn då den inte är lika följsam. Det kan vara värt att tänka på.

apersson850 Tiguan har helt klart för litet bagage vilket är jobbigt ibland. Bytte från Ford Mondeo. Jag behöver kunna dra ett släp på 2200Kg det begränsar valet av bil en hel del.

2020-08-05 kl 18:14

Ja, där räcker ju inte Volvo XC70 heller, då den max klarar 2100 kg. Volvo var rätt konservativa med släpvagnsvikter då. De senare har de skickat upp värdena på, trots att bilarna inte är bättre dragare egentligen. Jag tror de höll sig med rätt rejäla marginaler, men det hjälper ju inte om man möter farbror Blå med för tung vagn.

När det gäller drivningen håller jag helt med. Jag har genom åren inte klart mig med bakhjulsdrivet i alla lägen heller, men den framhjulsdrivna 850 Turbo, som jag drog mycket med, var ännu sämre.
Det finns en anledning till att jag köpte en med AWD när jag handlade ny bil senast.

Vad är nästa steg, om man nu tvunget vill ha VW? Touareg? Tittade i min kollegas Porsche Cayenne Turbo S häromdagen, och den är väl lika stor som Touareg? Cayenne har hyfsat med bagageplats, men finessen med den lite gammalmodiga XC70 är ju framför allt den upprätta bakluckan.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1593 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 655 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842