Fråga om eventuellt trasig 2750 pump till Alde 3010 panna. / av neo

• 26 svar
Fråga om eventuellt trasig 2750 pump till Alde 3010 panna.
2019-12-28 kl 13:33

Har lite problem i mors husvagn som jag felsöker.

Hon har en Hobby med Alde 3010 panna. På den sitter en Vortex 2750 pump med mässingshus på långsidan. Sen sitter det även en 12v pump i expansionskärlet.

När den i manöverpanelen är ställd i automatiskt val av pump så använder den ju 230v pumpen, men med denna pumpas dock värmen inte längre runt i vagnen och ut till radiatorerna, utan värmen sjunker sakta i vagnen. Inte heller expansionskärlet blir varmt när 230v pumpen är inkopplad.

Pannan är dock varm och en del slangar och rör nära pannan är också varma. Man hör även ett relä slå till och från ofta samt att ikon för cirkulationspump lyser på panelen.

Slår jag över till 12v pumpen så går värmen runt och element samt expansionskärl blir varma.

Så, min slutsats är att 230v pumpen är trasig. men frågan är om det finns andra fel som kan uppstå som gör att värmen inte går runt med 230v pumpen? Dumt att byta pump om det kanske finns enklare saker att testa/byta först. Systemet är luftat och det finns ingen luft kvar.

Det slutade fungera för ett par dagar sedan men det har varit lite problem med värmen så kanske har den fungerat sporadiskt bara.

Vågar man i värsta fall förlita sig på 12v pumpen i expansionskärlet över vintern? Kan inte få in vagnen på verkstad utan får isåfall själv byta pump på plats.

Det verkar ju finnas lite olika modeller av 2750 pump med plast- och mässingshus etc. Hur säkerställer man att man verkligen får rätt?

Bonusfråga, finns det ingen batteri-backup av inställningarna i panelen (ej touchpanel)? När det varit strömlöst tappar den klocka och "nattinställning" etc.

Tackar och ha're gött

2019-12-28 kl 15:28

Angående batteribackup, se denna länk https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/batteribackup.html

Edit: Tydligen fel backup.

2019-12-28 kl 15:52

Nej, det är inte en sådan batteribackup du ska ha till din panel. Den med plats för två AA-batterier passar till touchpanelerna. Du har manöverpanel 3010213, som ska ha 12 V för backup från det vanliga batteriet istället. Du får koppla in dig före huvudbrytaren för att det ska fungera. Tar du bort batteriet helt från vagnen dör panelen förstås ändå. Det är kanske därför de gått över till en liten batterikassett till touchpanelerna.

Om du inte vill göra anslutningen för batteribackup själv heter den 3010313.
När jag satte dit min passade jag även på att installera utegivare 3010299. Det är bara att koppla in den, så visas även utetemperaturen på displayen. Det är förstås lättast att vara två när kabeln ska genom golvet.
Jag har även problem med att det blir alldeles för varmt i garderoben bakom min termostat, så den tror det är varmare i vagnen än vad det verkligen är. Jag kopplade in en extra inomhusgivare, 3010238, tillsammans med lämplig kabel, exempelvis 3010253.

Dessa prylar köpte jag över disk på Aldes servicecenter i Färlöv.

Som kan förstås av ovanstående redogörelse har jag nu en vagn med Alde 3010, jag också. Min har dock ingen 230 V pump alls. Likadant var det med min förra vagn. Där satt det en Alde 3000, som också hade 12 V pumpen uppe i expansionskärlet, men ingen annan pump.

Båda vagnarna har köpts begagnade, så hur mycket pumparna använts vet jag inte. Den i vagnen jag har nu fungerar bra. I den förra fick jag göra nya lager till pumpmotorn. Glidlagerna i nylon eller nåt sånt var så slitna att axeln for runt som en visp. Det gick inte att sova när den satte igång. Vi svarvade nya lager av någon seg och glatt plast och satte dit. De höll vagnen ut. Visserligen drabbades vagnen av en förtida död, när en Ahmed körde av vägen, ut på parkeringsplatsen där jag stod och rätt in i vagnens bakände.

Vagnen jag har nu är elva år och pumpen verkar må väl än. Sannolikheten att din håller över vintern är mycket hög.

2019-12-30 kl 00:06

Oooh. Tack. Fick svar från Alde i lördags, av alla dagar. =) Han tyckte det lät som pumpen var trasig och den som sitter i denna vagn har tydligen utgått och ersatts av en 12V. Vet inte om det är samma slanganslutningar dock så oklart om man kan byta utan att tömma systemet. Hade ju tänkt nypa slangarna annars.

Men låter ju lovande det du skriver om vispen i expansionskärlet. Tänker att även om den pajar så är ju iaf den lättare att byta på plats på camping än den andra pumpen som nu är trasig.

Tack för tips med givarna! Intressant det du skriver om temperaturen i din. Hade fått för mig att sensorn satt i panelen eller något men det är lite problem här också. Att vagnen kan bli konstigt kall eller varm ibland.

Tack igen

apersson850 skrev:
Nej, det är inte en sådan batteribackup du ska ha till din panel. Den med plats för två AA-batterier passar till touchpanelerna. Du har manöverpanel 3010213, som ska ha 12 V för backup från det vanliga batteriet istället. Du får koppla in dig före huvudbrytaren för att det ska fungera. Tar du bort batteriet helt från vagnen dör panelen förstås ändå. Det är kanske därför de gått över till en liten batterikassett till touchpanelerna.

Om du inte vill göra anslutningen för batteribackup själv heter den 3010313.
När jag satte dit min passade jag även på att installera utegivare 3010299. Det är bara att koppla in den, så visas även utetemperaturen på displayen. Det är förstås lättast att vara två när kabeln ska genom golvet.
Jag har även problem med att det blir alldeles för varmt i garderoben bakom min termostat, så den tror det är varmare i vagnen än vad det verkligen är. Jag kopplade in en extra inomhusgivare, 3010238, tillsammans med lämplig kabel, exempelvis 3010253.

Dessa prylar köpte jag över disk på Aldes servicecenter i Färlöv.

Som kan förstås av ovanstående redogörelse har jag nu en vagn med Alde 3010, jag också. Min har dock ingen 230 V pump alls. Likadant var det med min förra vagn. Där satt det en Alde 3000, som också hade 12 V pumpen uppe i expansionskärlet, men ingen annan pump.

Båda vagnarna har köpts begagnade, så hur mycket pumparna använts vet jag inte. Den i vagnen jag har nu fungerar bra. I den förra fick jag göra nya lager till pumpmotorn. Glidlagerna i nylon eller nåt sånt var så slitna att axeln for runt som en visp. Det gick inte att sova när den satte igång. Vi svarvade nya lager av någon seg och glatt plast och satte dit. De höll vagnen ut. Visserligen drabbades vagnen av en förtida död, när en Ahmed körde av vägen, ut på parkeringsplatsen där jag stod och rätt in i vagnens bakände.

Vagnen jag har nu är elva år och pumpen verkar må väl än. Sannolikheten att din håller över vintern är mycket hög.

2019-12-30 kl 18:47

Ja, sensorn för inomhustemperaturen sitter i själva panelen. Min manöverpanel är monterad i garderobsväggen i vagnen. På insidan av väggen, strax under panelen, sitter hela elcentralen, med 12 V stabilisering, nätaggregat, batteriladdning etc. När den elcentralen blir varm värmer den panelen från baksidan, så manöverpanelens givare tror att vagnen är betydligt varmare än vad den verkligen är.
Det är därför jag flyttat ut givaren utanför garderoben.

Pumpen i toppen på expansionskärlet kan du byta utan verktyg, utöver fingrarna.

2019-12-31 kl 12:15

https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/cirkulationspump-230v-compact-3010.html

2020-01-01 kl 20:37

Det står på den länkade sidan att pumpen är ersatt.

2020-01-02 kl 08:05

Ersatt av denna:
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/cirkulationspump.html

2020-01-05 kl 20:57

neo skrev:
Har lite problem i mors husvagn som jag felsöker.

Hon har en Hobby med Alde 3010 panna. På den sitter en Vortex 2750 pump med mässingshus på långsidan. Sen sitter det även en 12v pump i expansionskärlet.

När den i manöverpanelen är ställd i automatiskt val av pump så använder den ju 230v pumpen, men med denna pumpas dock värmen inte längre runt i vagnen och ut till radiatorerna, utan värmen sjunker sakta i vagnen. Inte heller expansionskärlet blir varmt när 230v pumpen är inkopplad.

Det är inte så att du har den digitala displayen och att den är instäld på "PU 12" för då går inte 230V pumpen?

Kontrollera under "Meny" vilket läge det står där, skall båda fungera på automatik så skall det st "PU AU" där.

2020-01-07 kl 09:51

Om den hade varit ställd så, då hade han inte märkt av ett ev. fel på 230 V pumpen. Den andra pumpen, 12 V, hade gått hela tiden och värmen hade fungerat.

För att man alls ska notera att 230 V pumpen inte fungerar, måste den vara vald.

Min vagn saknar 230 V pump. Där är båda pumputgångarna kopplade till samma pumpstyrning, för 12 V pumpen.

2020-01-07 kl 10:36

Kan det vara läste inte så noga, det vanligaste brukar vara att just inställningen är fel.

2020-01-24 kl 21:04

Ja, nej. Inte fel vald. När denna står i auto så går den på 230V pumpen. Men har ställt den på 12v nu och so far so good.

2020-04-03 kl 22:55

Har liknande problem...! Blev ej varmt i vagnen alls.
Kollade va displeyen stod på och det va AUTO. Och såg även de satt en 2750 230v pump utöver min toppmonterade 12v visp. Men kör jag med 230v sladden in i vagnen tycker man ju att 230v pumpen ska gå. Men den kaan nog vara sönder precis som trådskaparen skrev om.
Kör nu 12v i displayen och de värmer bättre. Kunde även välja pumpspeed 1-5 nivå.

Hur ska ja göra? byta 230vpump? Hur konstaterar jag den är paj?

2020-04-03 kl 23:17

Kolla om den får spänning. Om så är fallet men det inte cirkulerar, då är det något fel på pumpen.

2020-04-03 kl 23:28

Mmm... Se om jag hittar vart ja ska mäta

2020-04-04 kl 12:10

apersson850 skrev:
Kolla om den får spänning. Om så är fallet men det inte cirkulerar, då är det något fel på pumpen.

Skulle man kunna köra med toppmonterade 12v cirk, hela tiden i annat fall?
Jag menar kan den gå kontinueligt ?

2020-04-04 kl 12:20

Det har vi gjort i mors vagn sen den pajade. Någon i denna tråd tror jag sa att det var ok. Tror t.o.m. det skrevs att vissa vagnar bara har den.

Truckerkungen skrev:
apersson850 skrev:

Skulle man kunna köra med toppmonterade 12v cirk, hela tiden i annat fall?
Jag menar kan den gå kontinueligt ?

2020-04-04 kl 12:56

OKej låter iofs bra.
Prövade idag att starta displayen. Trots vörmen ej va på, så startade cirkpumpen (12v) ... TYcker ju inte att den ska gå om ej aldepannan är igång

2020-04-04 kl 21:45

Aldepannan ska styra pumpen, och slå på den när termostaten konstaterat att det är kallare i vagnen än vad inställningen säger. Pannan behöver inte vara igång för det. Den kan ju vara varm sen tidigare. Men när pumpen kört ett tag, då startar pannan för att värma sig själv.

Ja, en del vagnar har bara 12 V pumpen. Som den jag har nu, och den före den vagnen.

2020-04-05 kl 19:39

hej!
Ah okej såpass, va väl därför den snurra lite då!

kör enbart 12v nu som det är nu. men låter lite ur pumpen. ettrigt ljud ;)

Kanske 230v är typ ljudlös? isåfall köper ja nog en ny

2020-04-06 kl 08:40

Ett svagt morrande kan höras från en frisk pump. En sliten pump kan väsnas ordentligt. Jag fick renovera min förra 12 V pump, för den slamrade så det gick inte att sova.
Blev tyst som en ost efter renoveringen.

2020-04-06 kl 21:22

apersson850 skrev:
Ett svagt morrande kan höras från en frisk pump. En sliten pump kan väsnas ordentligt. Jag fick renovera min förra 12 V pump, för den slamrade så det gick inte att sova.
Blev tyst som en ost efter renoveringen.

"tyst som en ost"? Aldrig hört det uttrycket. Och hur låter en ost som inte är tyst?

2020-04-06 kl 21:53

Jo svagt morrande. 230v pumpen är tyst?

2020-04-07 kl 07:04

Vår 12 v pump kan man ana en hummande/vinande ljud när den är igång, om det är helt knäpptyst i vagnen, framförallt när den går igång. Men lyssnar man inte efter pumpen så hör man den inte. 12voltpumpen på vår gamla solifer (1978 års modell eller nåt sånt), den hörde man en hel del. Men den var iofs från 1978 också. :)

2020-04-07 kl 12:23

Om osten inte är tyst är det nog ingen ost... :-)

2020-05-30 kl 18:15

Preecis

• 26 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1582 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 644 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842