Fråga om golvvärme+tjock matta / av Whippet

• 7 svar
Fråga om golvvärme+tjock matta
2017-09-26 kl 14:22

Jag har en adria med golvvärme och i instruktionen står det att inga stora tunga föremål typ ihopvikta förtält får ligga på golvet när värmen är på. Jag har haft en tjock (icke tung) hundbädd på golvet och när jag flyttade den var den supervarm på undersidan och det luktade "nästan" lite bränt... Är det skadligt för själva golvvärmen? Det borde ju inte vara brandfarligt för då skulle man ju inte heller få ha mattor inne?

2017-09-26 kl 15:17

Kanske hunden är stor och tung ;-) Skulle nog undvika att ha hundbädden på golvet när golvvärmen är på om den blir så varm.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-09-26 kl 15:43

Whippet skrev:
Jag har en adria med golvvärme och i instruktionen står det att inga stora tunga föremål typ ihopvikta förtält får ligga på golvet när värmen är på. Jag har haft en tjock (icke tung) hundbädd på golvet och när jag flyttade den var den supervarm på undersidan och det luktade "nästan" lite bränt... Är det skadligt för själva golvvärmen? Det borde ju inte vara brandfarligt för då skulle man ju inte heller få ha mattor inne?

Japp det är skadligt och kan i sämsta fall bli brand.

En intelligent golvvärme som numer krävs i bostäder krävs inte i Husvagnar. Det innebär att golvvärmegivaren känner av om den blir övertäckt eller inte, skulle den bli övertäckt så går spänningen ner i värmetrådarna och avger mindre värme för själva säkerheten inte minst enligt EU regler att spara ström.

Intelligent golvvärme:

http://www.varmegolv.nu/produktinformation.asp

EU regler:

http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2013/smartare-golvvarme-och-element-sparar-mycket-el/

Lite från tankeverksamheten.

2017-09-26 kl 16:19

Tackar! (Fan me..)

2017-09-26 kl 16:22

Whippet skrev:
Tackar! (Fan me..)

He he he, ja det räcker att vara bonde för att förstå...:)

2017-09-26 kl 17:09

Pratar ni om enbart elvärme eller gäller det även vattenburen som Adria har

2017-09-26 kl 17:24

annica skrev:
Pratar ni om enbart elvärme eller gäller det även vattenburen som Adria har

Bara Elvärmetrådar...Som inte är intelligenta.

Slog mig som en hackspett...

Adria?
Beror på vilken årsmodell. Tidigare så fans det bara elvärmegolv som tillval i dom billigare och installerat i dom dyrare.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017