Frågor om Polar 620 CTX och BK / av Tojjan

• 10 svar
Frågor om Polar 620 CTX och BK
2020-07-05 kl 14:34

Halloj!
Första inlägget här.
Har inte skaffat någon vagn än men har snöat in på Polar 620 runt årsmodell 2002 till kanske 2006 (beror på pris)

Min familj består av två vuxna och tre barn, 2,5 och 6 år gamla.
Så här går mina funderingar.
Skulle i grund och botten vilja ha en BK planlösning med våningssäng och överbädd ovanför dubbelsängen.
Men skulle samtidigt vilja ha den extra sittgruppen CTX har.

Bäst vore ju att skaffa en CTX med överbädd och sedan bädda ner den lilla sittgruppen, men det är just det jag vill slipppa. Och i "värsta" fall saknas det ju en sängplats för ett barn i en CTX. För sittgruppen i fram vill jag helst ha intakt.
Börjar nog bli lite latare med åren:p

En annan vagn jag bara kikat på lite är Adria 663 UK runt 2008.
Den har ju ändå en planlösning som skulle kunna funka som första "testvagn".

Låt höra era tips och idéer.

2020-07-07 kl 09:34

Nu kanske jag gör fel och puffar lite, men är det ingen som har någon åsikt?:)

2020-07-07 kl 15:25

Min enda åsikt i ämnet är att man nog bör slippa bädda ner stora sittgruppen. Det är skönt att ha någonstans att sitta när barnen lagt sig och det är inte alltid läge sitta utanför. Vilken planlösning man föredrar i övrigt är väldigt individuellt. Personligen föredrar jag en med stora sittgruppen fram, eftersom det oftast är trevligast att titta i den riktningen på en camping. Vissa har sittgruppen mitt i vagnen, men hur kul är det titta in i grannens förtält? Men det där beror ju på var och hur man brukar campa.

2020-07-07 kl 17:37

Jag har sittgruppen bak. En fördel med det är att vagnen, som har fasta sängar fram, inte har något fönster framåt. Där piskar vattnet som värst när man kör i regnväder.

2020-07-07 kl 18:22

Ja det är ju en fördel med den lösningen. En annan är att bakänden är rakare så det är ur den synpunkten bättre ha sittgruppen där jämfört med där fram, där fronten ofta lutar så dom längst in kan få sitta med gardinen på huvudet. Vet en bekant som föredrog sittgruppen bak även för att dom oftast vildcampade och då kunde backa vagnen mot den vackra utsikten. Men står man oftast på campingplatser så kan ju den planlösningen ge rätt trist utsikt, mot en häck eller in i nästa rad husvagnar. Fast har man tur, eller planerat noga, så kan det lika gärna vara sjöutsikt. :)

För att återgå till ts fråga. Jag vet inte hur vanligt det är med våningssäng för 3 barn men har sett att Hobby har det. Kanske mer vanligt hos europeiska vagnar? Adria 663UK verkar förövrigt ha en trevlig planlösning.

2020-07-07 kl 21:37

Tack för bra input Jan-E :)
Jag är också inne på att inte behöva bädda ner någon sittgrupp i fram. För det vill jag nog helst ha.
Har lånat nån äldre kabe innan vi hade kids och den hade sittgruppen i fram och man kunde ha lite koll utåt ;)

Adria 663 UK är jag väldigt sugen på att testa som första egna vagn. Samtidigt kanske det skulle gå att bygga nån överslaf för ett barn över den lilla sittgruppen i mitten som Polar CTX har.
Kanske finns någon som har gjort nån liknande lösning?

2020-07-08 kl 08:49

Åtminstone om man har mover kan man parkera i vilken riktning som helst. Om det är tillåtet.

2020-07-09 kl 07:29

Tänk på att Adria har ganska korta sängar till ungarna. Vissa polar har väl någon form av bäddbart skåp förutom våningssängen. Jag såg att 590 BK har en extra säng ovanför vuxensängen tex.

2020-08-02 kl 20:27

Tojjan skrev:
Halloj!
Första inlägget här.
Har inte skaffat någon vagn än men har snöat in på Polar 620 runt årsmodell 2002 till kanske 2006 (beror på pris)

Min familj består av två vuxna och tre barn, 2,5 och 6 år gamla.
Så här går mina funderingar.
Skulle i grund och botten vilja ha en BK planlösning med våningssäng och överbädd ovanför dubbelsängen.
Men skulle samtidigt vilja ha den extra sittgruppen CTX har.

Bäst vore ju att skaffa en CTX med överbädd och sedan bädda ner den lilla sittgruppen, men det är just det jag vill slipppa. Och i "värsta" fall saknas det ju en sängplats för ett barn i en CTX. För sittgruppen i fram vill jag helst ha intakt.
Börjar nog bli lite latare med åren:p

En annan vagn jag bara kikat på lite är Adria 663 UK runt 2008.
Den har ju ändå en planlösning som skulle kunna funka som första "testvagn".

Låt höra era tips och idéer.

2020-08-02 kl 20:34

Hej
Vi är inne på vår andra Polar 620 med barnkammare och bäddskåp. Vi har haft 3 barn med oss i vagnen och denna planlösning är helt perfekt. I vår första vagn fick vi monterat in en fast överbädd i efterhand. Vi har uppskattat att slippa bädda framgruppen varje natt, alla behövde inte lägga sig samtidigt utan ville man så kan man hänga i soffan efter att barnen lagt sig eller som nu när de är äldre så käkar vi frukost och de sover vidare. Du kommer inte att ångra dig om du väljer Polaren.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842