Fukt troligen gammal vad göra ider stöd mm mm / av Daax

• 18 svar
Fukt troligen gammal vad göra ider stöd mm mm
2021-07-10 kl 23:16

Behöver skriva av mig samt få lite råd och hjälp.

Köpte vår första vagn nu i våras en Sävsjö 535-88 allt kändes bra och såg bra ut det vi kollade och det vi tyckte man behövde kolla. Samt när man pratade med ägaren.
(nästa vagn ska kollas på ett helt annat sätt)

Efter ett regnoväder visade det sig att frisluftsventilerna läckte in bytte och tätade dessa. Körde med avfuktare några dagar för säkerhetsskull sen kände det tort där.

Tänkte nu kan det bli sommar då kommer nästa regnoväder då märker jag med min nya fuktmätare att det troligen varit en gammal läcka runt ett takfönster nu börja min ridå gå ner, testar med denna mätare lite på väggarna och märker att samma fenomen verka finnas i ungefär fyrkant bakom hjulet och bakåt tror dock inte att det kommer från fönstret utan misstänker att plåten sitter i olika delar och det kommit in via denna skarv.

I dessa två får jag bara utslag samt att det "känns" som det varit en gammal skada varken ser eller känner något vatten när jag trycker på vägg/tak.

Om man ska försöka titta på detta själv hur skulle ni gå tillväga? ¨

Antar att om den intre plyfan är eller har varit fuktig så borde även den yttre vara detta?

Känner att jag kan inte sälja vidare vagnen utan att antingen försöka fixa detta eller tala om det för köparen.

Har försökt gått över med mätaren där jag kommer åt och just nu är det på väggen taket vid luckan samt nåra cm i ifrån friskluftsventilerna (dessa två känns inte lika akuta delvis för att dom nu är öppna så det kan säkert ventilera lite där.

Behöver verkligen bra ide stöd mm.

2021-07-11 kl 11:42

Var inte vagnen fukttestad i närtid innan du köpte den ?
Svagt minne att det i KKL står något om att bevisbördan ligger på säljaren att bevisa att skadan inte fanns där innan du köpte vagnen, såvida han inte upplyst dig skriftligt om skadan före köp.

2021-07-11 kl 12:20

Tyvärr var den inte fukt testad. Tänkte inte på det alltid verkade så bra pro tryckte på väggarna runt fönstren där man kommer åt och det kändes/känns hårt och fast. Men missade dessa punkter.
Svårt att hitta vilka rättigheter man som privatperson mot privatperson har.

Blir så irriterad på säljaren då det i annonsen står fukt och luktfri i mail frågade jag om fel och brister samt när vi var där bedyrade han att det finns inget då dom är "överkänsliga" .

Antar att jag inte kommer kunna få rätt men hoppas på karma i detta och nästa liv.

2021-07-11 kl 12:31

mortimer skrev:
Var inte vagnen fukttestad i närtid innan du köpte den ?
Svagt minne att det i KKL står något om att bevisbördan ligger på säljaren att bevisa att skadan inte fanns där innan du köpte vagnen, såvida han inte upplyst dig skriftligt om skadan före köp.
Nu tänker du på köp från en yrkesmässig handlare. Jag får intrycket att det här är ett köp från en privatperson. Andra inlägget bekräftade det.
När det gäller en privataffär är det i det närmast omöjligt att få rätt, när du fått varan du köpte. Det hade varit något annat om du köpt en husvagn och fått en skottkärra. Men att få rätt när skicket inte är bra är inte lätt. Säljaren kan bara säga att han inte upptäckt skadan. Det spelar ingen roll om det är lögn eller sanning, du sitter i samma sits ändå.

Det är sällan så gamla vagnar säljs hos handlare. Av en anledning, förstås. Han hade blivit ansvarig även om han inte sett skadan, utan ärligt trodde att den var frisk.

2021-07-11 kl 12:36

Om man ska försöka renovera det som jag hittar finns det någon"guide" på hur man ska gå tillväga. Val av material mm mm .

Antar att det är svårt att få tillbaka pengarna eller med en mindre förlust om så är fallet så kan man kanske lika väl försöka rätta till det man hittar .

2021-07-11 kl 12:39

I ett sånt här fall är det helt upp till säljarens goda vilja. Har han ingen står du där med din vagn.

2021-07-11 kl 12:49

Då han inte verkar ha något så är det nog kört. Kan tycka att om han inte visste om detta borde vara lite medgörlig då han bedyrade att det inte finns och att han inte visste om det.
Orkar inte lägga tid på han för att citera Timbuktu.
"Jag hoppas, jag drömmer att marken du går på går sönder
Vad som än händer
Jag hoppas att ditt vin blir till vatten
Blixtar prickar dig
Hälsa till satan, vi hörs
Jag hoppas att olika olyckor händer
Du vet vad jag känner
Jag vet att du hör
Jag hoppas du
Du får leva med det resten av ditt liv
Att du lever med det i all evig tid"

2021-07-11 kl 13:22

Daax skrev:
Blir så irriterad på säljaren då det i annonsen står fukt och luktfri i mail frågade jag om fel och brister samt när vi var där bedyrade han att det finns inget då dom är "överkänsliga" .

Antar att jag inte kommer kunna få rätt men hoppas på karma i detta och nästa liv.

Om du har kvar annons och mail konversation så har du faktiskt bevis på att säljaren ljugit. Minns jag läst artikel om privatköp där det stod att man inte får uppenbart ljuga vid privatförsäljning. Kan man bevisa det kan säljaren bli återköpsskyldig. Kontakta konsumentupplysningen i din kommun och berätta vad som hänt och vad du har för skriftliga bevis, få se hur dom tycker du kan gå vidare. Visst är det svårare få rätt vid privatköp, men har säljaren gett felaktig information skriftligen så har du betydligt bättre förutsättningar få rätt än om ni bara fått muntlig information, då ord stått mot ord. Jag tycker du ska försöka gå vidare med detta.

2021-07-11 kl 15:12

Har fått annonsen från blocket, har mailat kommunens konsumentrådgivning tyvärr har dom bara tid på torsdag,få se vad dom säger. Har i "panik" och innan detta är klart försökt laga alla håll jag sett.

Tyvärr säger han att inget vettat eller känd så tyvärr blir det troligen ord mot ord

2021-07-12 kl 15:40

Är du händig så fixar du det själv, var beredd på att det är som att öppna pandoras ask. Du har ingen aning hur illa det är förrän du öppnar vägg/tak/golv. Gamla vagnar verkar ha frigolit med öppna celler och de suger åt sig vatten som en svamp. Har det läckt in via takluckorna, är nog reglarna också ruttna. Har du tur har golvet klarat sig.

2021-07-12 kl 16:16

Hur brukar dessa vagnar vara uppbyggda utifrån sitter plåten skruvade i reglar sitter det någon skriva sedan och sen frigolit eller frigolit direkt mot plåten?
Om jag ska göra det tänkte jag börja i väggen där det känns som värst. Det positiva är att det inte luktar något i vagnen så man kanske kan ta det lite pö om pö väggen ett år taket ett annat eller rekommenderar ni ut med allt?

2021-07-14 kl 05:15

Här kommer lite bilder hur min Kabe såg ut.
https://ibb.co/n0rtRKT
https://ibb.co/Fgx3vR1
https://ibb.co/GfShZLv (hur plywooden såg ut innan jag rev bort den)

Frigoliten limmad direkt mot plåt, reglar skruvade genom plåt från utsidan.
Har du mögel eller svamp så måste allt ut runt det skadade området. Mögel o svampsporer är inte o leka med och hittar det så är det mask på för du vill inte andas in skiten.

2021-07-14 kl 08:17

Du som verkar ha gjort något liknande var det värt arbetet? Är det automatiskt mögel/svamp om det är eller varit fukt?

2021-07-14 kl 18:48

Daax skrev:
Du som verkar ha gjort något liknande var det värt arbetet? Är det automatiskt mögel/svamp om det är eller varit fukt?

Tack, nej det var första gången jag gett mig på att renovera en husvagn. Ja jag tycker det för mig var det ett roligt enerverande projekt som är just nu i slutfasen (måla utsidan och dra om all el), vi fick sluta ganska fort med att 90graders vinklar existerar inte i en vagn från -87 plus att de har tydligen gjort en fuktskadade reparation innan vilket var halvdant gjort så fick göra om det också. Ja det jag fick efter lite efterforskningar så har du perfekt miljö för mögel/svamp = sluten miljö, fuktigt, mörkt och varmt.

Enda nackdelen som stör mig att ytterplåten slog sig när vi tog bort frigoliten (för hand och försiktigt med spackelspade) så den är lite bucklig nu.

2021-07-17 kl 21:17

Vad använde du för material? Tänkte börja kolla upp lite sådant så jag enkelt får tag i det om jag bestämmer att sätta igång. Är det lättare att plocka ner allt runt där man känner att det är mjukt och sedan försöka hitta läckan? När jag trycker på utsidan av vagnen så känns det som det borde vara något form av trä där då det är stumt nästan överallt. Haft husvagnen i 1 månad och den står mig redan upp i halsen.

2021-07-17 kl 21:21

Daax skrev:
Haft husvagnen i 1 månad och den står mig redan upp i halsen.
Tråkigt förstås. Så gamla vagnar kan allt ha hänt med. Det behöver inte, men kan.
Bra att ha med någon med mycket erfarenhet. Inte säkert det hjälper, men det är alltid bra.

2021-07-18 kl 20:27

Kan man använda sådan här plywood https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/plywood/furuplywood-ii-iv?nocache=true&facetItemId=88857 eller

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/board/lackboard-vit?nocache=true&facetItemId=67055

eller typ "masonite"

2021-07-19 kl 04:14

Daax skrev:
Vad använde du för material? Tänkte börja kolla upp lite sådant så jag enkelt får tag i det om jag bestämmer att sätta igång.

Jag köpte 4mm plyfa på Bauhaus (billigast) se till att plyfan är vatten– och kokfast limmad.

Daax skrev:
Är det lättare att plocka ner allt runt där man känner att det är mjukt och sedan försöka hitta läckan?

Först mät med fuktmätare, får du högt utslag så pilla bort tapeten där du mätte så ser du hur illa det är. Skadad plyfa är nästan alltid svart.

Daax skrev:
När jag trycker på utsidan av vagnen så känns det som det borde vara något form av trä där då det är stumt nästan överallt. Haft husvagnen i 1 månad och den står mig redan upp i halsen.

Du har frigolit i väggarna och då blir det solitt ljud när du trycker eller knackar på väggen utifrån. Ett tips är kolla taket och att alla fogarna är schyssta, annars peta bort löst sittande fogmassa och limma om alla fogarna (vilket man oftast behöver göra på en gammal vagn).

• 18 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1667 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 626 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206