Funderar på Hobby husvagn / av LarsGunnar

• 24 svar
Funderar på Hobby husvagn
2018-10-11 kl 15:39

Hej!
Vi har en Adria Adora men nu funderar jag på köpa en Hobby istället pga olika orsaker. För och nackdelar motages gärna!

2018-10-11 kl 20:58

Hobby billigare.Aldrig några problem med våra.Titta i Tyskland eller Danmark.

2018-10-11 kl 22:23

Jag har haft en del Hobbyvagnar och har inte haft några problem med dem. Däremot skall du undvika deras premiumserie, de har haft en hel del problem.
Hobby har avloppsrören på undersidan av vagnen. Kan vara värt att tänka på om man vintercampar.
Jag brukade dra isär rören under köket och endast använda den vasken. Då var det inga problem. På en monterade jag en uppvärmd isolerad gråvattentank under vagnen. Så som Adrias Alpina har det.

Hur använder du vagnen, och vad stör dig med nuvarande?

2018-10-12 kl 07:21

Hej David! Låsen på en del skåp går sönder, kökskranen gick söder, fick byta displayen för den visade att husbils batteriet skulle laddas, kulhandsken har krånglat allt detta på en 4år gammal husvagn. Så jag litar inte riktigt på den. Vi andvänder vagnen tidig vår till hösten.

2018-10-15 kl 06:34

Sånt där är trist. Samtidigt får jag känslan av att det är ganska vanligt på nyare vagnar. I min vänskapskrets finns en del nya vagnar, Kabe, Polar, Hobby och vi har en Knaus. Alla har haft problem. Problem man inte trodde man skulle få med en ny vagn. I mitt fall är det Kylen som är riktigt dålig. De andra har haft problem med elsystemen.
Låter kanske avskräckande men det var inte meningen alls. De problemen jag nämner har alla förutom vårt kylskåp berott på slarv i produktionen. Så när det är fixat är man av med problemet.

2018-10-15 kl 08:49

Efter att ha läst flera trådar om fel i nya husvagnar, av skilda märken, får jag nästan känslan att det är bättre att köpa en begagnad husvagn, där alla slarvfel blivit lagade. Kanske helst en nordisk(?), som har bättre komfort, bättre isolering, vattenburen värme och tydligen bättre elsystem, har jag fått intrycket av. Kanske inte heller allt för ny, eftersom kylskåpen tydligen blivit sämre på senare år. Från vilket år började man med dessa sämre isolerade kylskåp tro?

Har själv ibland funderat på att köpa en helt ny husvagn, men efter allt jag läst har köplusten avtagit. Vi är inne på vår andra begagnade husvagn (Cabby 440 -87 och Solifer 520 -02) och ingen av dom har haft några större fel. Har vi haft tur, eller var det bättre kvalitet förr?

2018-10-15 kl 16:49

Ofta är det inga större fel. Verkar mer vanligt att folk hänger upp sig på sneda luckor osv. Sånt man kan och måste justera själv. Kör man mycket med vagnen så får man helt enkelt leva med lite pyssel. Jag har jobbat en del med husvagnar/husbilar. Och de vagnar med mest slarvfel under min tid var Kabe och Polar.
Kabe hade någon form av kris under den tiden och det syntes tyvärr. Ibland verkade det vara rena sabotage från montörer.
Fast jag har jobbat med vagnar så valde jag ändå att köpa en helt ny.
Har man bra dialog med handlaren är det oftast inga problem att reda ut småfel. Och det kostar inget. Sen har jag 10 års täthetsgaranti, och fukten är väl det jag oroar mig för.

2018-10-15 kl 16:57

Vad gäller köp av nordisk eller annan vagn. Så kolla planlösningar istället för vilket fabrikat.
Jag synade verkligen alla vagnar ordentligt innan jag köpte. Låg på golvet hos handlaren och kollade på chassit osv. På vår så finns det extra balkar under golvet för att motverka golvsvikt. Stödbenen sitter i chassit osv.
Kollar man under Kabe eller Polar så sitter de bara i träskivan.
Kabe och Polar har inbyggd gråvattentank tex.
Finns massor av smågrejer att kolla på.
Jag klarade mig med min Hobby i fjällen, både den med Truma och den nyare med Alde. Truman fick köra på gas, men Alde klarade sig på elpatronen.

2018-10-15 kl 19:43

Jag har en ny Hobby 545 KMF DL Edition från 2018 och den funkar jättebra. Kan inte klaga på något och då använder vi vagnen normalt ganska så flitigt. Denna vagn fick vi levererad 25:e maj och tänkte ställa undan den i helgen och då blir det totalt 62 nätter och vi har bara haft ett garantiärende och det var bara en slang som låg fel bakom kylen. Detta är våran andra Hobbyhusvagn och var även nöjd med förra som också var problemfri.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2018-10-15 kl 20:10

Tack David för att du delar med dig av dina erfarenheter. Kul höra från nån som jobbat med husvagnar. Ja, slarvigt byggda Kabe har jag läst mycket om här på forumet. Visst är planlösningen viktig, men om man inte sitter bra i sittgruppen pga hårda och platta dynor, eller ligger illa så känns en sån vagn ändå inte lockande för oss. Konstruktionen är viktig, men sitter verkligen stödbenen på en Kabe i träskivan? Dom jag tittat på har dom suttit i chassit, men finns kanske olika lösningar på olika modeller.

2018-10-16 kl 06:36

Givetvis är komforten viktig. Det är inte alla utländska vagnar som har dålig sittgrupp.
När jag letade ny vagn så hittade jag ingen jag tyckte var perfekt, det var ett svårt att välja, jag och frun hade för och nackdelslistor.

Tex så hade Hobby större sängar än andra, men sämre sittgrupp.
Kabe har för små sängar, (dubbelsäng, våningssäng).
Adria har även dem för små våningsängar (korta)
Polar, bra sängar, bra sittgrupp. Ingen plats i köket. Man får ha ett lock på vasken för att få någon yta. Klenare chassi än de andra.
Knaus (Scandinavian Selection) passade oss bäst, har invändigt avloppssystem likt Kabe och Polar, men saknar gråvattentank. Har väldigt enkelt elsystem med en knapp till varje lampa. Klabbar inte men ibland saknar man funktionerna som Hobbyn hade. Där kunde man släcka hos ungarna framme på panelen. Man kunde tända i taket vid varje säng osv.
Mycket babbel från mig. Men som sagt man får känna in sig i en vagn, sen får man åtgärda minusen på listan själv.

2018-10-16 kl 11:03

Det blir en Hobby 560 Lu excellent. Det blir på Forsbergs i Bjuv!:)

2018-10-16 kl 13:53

David, angående din synpunkt på storleken på köket i en Polar så förmodar jag att du menar modellen med långbäddar. Jag vill nog säga att det inte spelar någon roll vad det är för fabrikat på husvagnen om det gäller långbäddar och storleksklassen 560, då blir avställningsytorna på köket väldigt begränsade om man skall få plats med garderob respektive toalett vid fotändan. Skulle tro att Lars Gunnars 560 som jag tror är långbädd av beteckningen att döma har också ett begränsat kök.

Ska man få ett användninsbart kök och långbäddar så måste man upp i längd till åtminstone 6,5 meter.

Själva har vi en dubbelsäng/ franskbädd vilket ger ett för storleken (560) ett relativt stort kök. Men visst, nu när man passerat "halvvägs till hundra" så sneglar vi på ett långbädds alternativ. Eller så blir det, Gud förbjude, en husbil.... :)

2018-10-16 kl 14:00

Håller med om mycket du skriver, David. Vi har inte heller hittat någon som stämmer hela vägen. Eftersom vi vill ha en mindre, lättare vagn så blir det extra svårt, speciellt som komforten är viktig då jag har problem med ryggen. Knaus Südwind är nog den utländska vagn som jag suttit bäst i och även nån dyrare Adria, minns inte modellnamnet. Hobby har, som du säger, bra och sköna sängar, men platt och hård sittgrupp. Synd, för dom har en 460LU med långbäddar som var riktigt trevlig. Men det är ju lättare att åtgärda en dålig säng än en dålig sittgrupp. Därför har nordiska vagnar passat oss bäst hittills. Speciellt kanske Solifer, som så länge dom var finsktillverkade byggde lätta vagnar. Men jag ska inte heller babbla mer om detta. :)

Grattis Lars Gunnar! Kul att du kommit till ett beslut. Hoppas ni blir nöjda med er nya Hobby.

2018-10-16 kl 14:56

Tack Jan-E! Ja jag hoppas det blir bra med Hobby vagnen! Vi har haft två Adria vagnar, den första hade vi i 6år. Den var utan problem. Den vi har haft nu har det varit problem varje år, vi har haft den i 4år. Sedan var det någon som skrev om lång bäddar. Det är fantastiskt bra när man ska bädda. När våra döttrar inte ville åka med längre så bytade vi från barnkammare till lång bäddar. Vi hadde tänkt ha de senaste vagnen länge men tröttnade på allt strul. Har läst att fler har problem med Adria Adora, vet inte om det stämmer!?

2018-10-16 kl 15:00

Perin köket i vår nya vagn är större än i Adria Adora. Du kan kolla in forsbergs.se och kolla Hobby 560 LU Excellent. Jag tycker det är ett stort kök.:)

2018-10-16 kl 15:49

LarsGunnar skrev:
Perin köket i vår nya vagn är större än i Adria Adora. Du kan kolla in forsbergs.se och kolla Hobby 560 LU Excellent. Jag tycker det är ett stort kök.:)

Nja, tycker inte det ser ut som så mycket till avlastningsytor när det väl kommer till. Men det är ju subjektivt. Huvudsaken är att du är nöjd. :)

Lycka till med nya vagnen.

2018-10-16 kl 16:15

Men det är större än i Adria Adora.

2018-10-16 kl 16:16

560 och 560 det verkar vara olika längder på 560 ,Hobbys är ju 7,51.

2018-10-16 kl 17:45

Nu skall man väl inte komma med några negativa aspekter angående sydländska och Norrländska vagnar.

Men det är stor skillnad på vad man får för pengarna.

Efter att ha reparerat en del Hobby och framförallt Kabe, Polar, Cabby och Solifer så skiljer det väldigt mycket på hur konstruktörerna tänker hos resp. tillverkare.

Undrar om Hobbys nyare vagnar numera har riktig Frigolit/isolering i böjarna i stället för skumgummi, två Hobby vagnar jag lagat så sitter det skumgummi i takböjarna ner mot fönster. Inte så kul när det läckt och det sugit åt vatten.

I hörnböjarna fram så har man ingen isolering innanför hörnan (man undra om dom inte kan tillverka en böj nu när det finns cad cam) i stället så har man satt dit en inåtgående hörna med melanminklädd spånskiva med en limmad frigolitbit på baksidan ca 2 cm tjock. Utrymmet mot det yttre böjda hörnet är helt tomt, bara plåten sedan mot utsidan. Denna konstruktion är superbra att fånga upp kondens som sedan kyls av och rinner ner på fönsterbrädan vilket får den att ruttna. Eller den nyare konstruktionen av gasolkofferten som nu går in under fönsterbrädan med en dålig tätning i skarven vilket medför att vatten tränger in så hela fönsterbrädan ruttnar upp, för att inte nämna det som rinner ner i hörnen.

Dessa svagheter har inte det Norrländska karossbyggarna get sig in i, de ser till så all plåt är klädd med isolering och framförallt inte skumgummi.

Kabeldragningen i Hobby är för det mesta osynlig då den går utefter hörn och tak, för att då få plats med dessa kablar så har man inte isolerat de sista 2 cm utefter tak och väggar vilket medför en onödig risk för läckage eller kondensutslag.

De norrländska tillverkarna gör utsparingar i isoleringen så kablarna ligger inbäddade och inte fria som i en del sydländska vagnar.

Att göra en vagn fukt och vintersäker tror jag nog de Norrländska byggarna klarar bättre än de sydländska men även de läcker om man inte tätar om dom efter ca 10 år från det de kom ut nya.

Men det är nog lättare att sälja av än att kosta på...

Lite från hjärnkontoret en nästa solig dag.

2018-10-16 kl 21:07

JOCKE.F skrev:

Ja, det där har jag också noterat att det inte går att lita på. Man vill ju, i varje fall som nybörjare, tro att modellnumret anger dess storlek och då bodelens invändiga längd, men det stämmer alltså inte. Vill man veta säkert får man studera tekniska data för resp. modell. Kollar på skoj i en broschyr från Knaus (från 2015) och en 500EU har en invändig längd på 532 medans en 580EU är 568 lång, så i första fallet får man en 32cm längre vagn än man kan förledas att tro medans man i andra fallet får en 12cm kortare vagn än "angivet". Man kan ju fråga sig vad denna vilseledande numrering ska vara bra för?

2018-10-16 kl 21:20

JOCKE.F skrev:

7.51 är med dragstången, alltså inte själva bodelning som 560 anger.
Sedan skiljer det mellan tillverkarna hur man anger, ja, t.o.m. inom en och samma tillverkare. Ta nu inte dessa uppgifter som skrivet i sten men jag har för mig om att Cabby har utvändig längd i sina modellbeteckningar. Lika så Kabe, åtminstone vad det gäller Classic & Ädelstenserien, men Royal och uppåt anger utvändigt mått.

2018-10-16 kl 21:21

Intressanta erfarenheter, Hagbard! Vilken årgång var det på den nyaste av dom Hobbyvagnar du såg denna dåliga konstruktionslösning på? Sånt här är ju intressant att känna till.

Hmm, undrar hur vanligt det är att nån tätar om nordiska vagnar vart 10e år? Är det något som ingår i servicen om man regelbundet lämnar in vagnen på det?

2018-10-16 kl 22:55

LarsGunnar skrev:
Det blir en Hobby 560 Lu excellent. Det blir på Forsbergs i Bjuv!:)

Glöm inte att ta högre totalvikt eftersom en Hobby har väldigt låg totalvikt i grunden.
Grattis till en jättefin vagn!

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
  • 24 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1492 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842