Funderar på Hobby husvagn / av LarsGunnar

Dölj första
Funderar på Hobby husvagn
2018-10-11 kl 15:39

Hej!
Vi har en Adria Adora men nu funderar jag på köpa en Hobby istället pga olika orsaker. För och nackdelar motages gärna!

^^ Första inlägget ^^
2018-10-11 kl 15:39

Hej!
Vi har en Adria Adora men nu funderar jag på köpa en Hobby istället pga olika orsaker. För och nackdelar motages gärna!

2018-10-27 kl 18:50

Vad jag menade var att svenska vagnar är för dyra! Jag skulle gärna ha en svensk vagn men har ej råd. Har haft Adria i 10år och det var den sista vagnen den nya Adoran som bara krånglade annars skulle vi fortsatt med Adria. De leder ju försäljnings statistiken och Hobby ligger trea . Det måste betyda något!:)

2018-10-28 kl 12:42

LarsGunnar skrev:
Har haft Adria i 10år och det var den sista vagnen den nya Adoran som bara krånglade annars skulle vi fortsatt med Adria.

Vad var det som krånglade?
Vi har nyligen köpt en ny Alpina och är lite nyfikna på vad det var som ni upplevde som dåligt.

2018-10-28 kl 16:52

Kolla mina tidigare inlägg här. Men detvar nog ett måndags ex som vi råkade köpa. Men jag kände inte för hatt ha en vagn som det varenda år som vi var ute krånglade. Därför blev det en Hobby och vi fick etn bra deal hos Forsbergs i Bjuv!:)

2018-11-03 kl 11:33

LarsGunnar skrev:
Kabe och Polar kostar ju skjortan, de är 100000kr dyrare de pengarna kan man ha mycket roligt för!:)

Vintervagnar är dyrare än sommarvagnar. Adria Alpina, Knaus Scandinavian edition o.s.v. är i ungefär samma prisklass som Polar och Kabe. Däremot så tillverkar inte Kabe och Polar sommar eller tresäsongsvagnar vilket de flesta andra märken gör.

2018-11-04 kl 13:31

Skorpan skrev:
LarsGunnar skrev:
Kabe och Polar kostar ju skjortan, de är 100000kr dyrare de pengarna kan man ha mycket roligt för!:)

Vintervagnar är dyrare än sommarvagnar. Adria Alpina, Knaus Scandinavian edition o.s.v. är i ungefär samma prisklass som Polar och Kabe. Däremot så tillverkar inte Kabe och Polar sommar eller tresäsongsvagnar vilket de flesta andra märken gör.

Inte är prisnivån samma på tex en Knaus Scandinavian Selection och en Polar eller Kabe. Dom Svenska vagnarna är fortfarande bra mycket dyrare än tyskarna... Handlar ju om att dom svenska tillverkarna gör bra mycket färre vagnar än dom stora tyska. Man får nog i runda slängar räkna med att en Svensk husvagn minst är mellan 50 och 70.000 kronor dyrare och då är det MINST för den kan bli jättemycket dyrare också.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2018-11-04 kl 16:12

Köpte själv en Hobby 650 KMFE för två år sedan, då kostade den bara 254000:-.Det hade vi aldrig fått en svensk vagn för.Vi vald Truma då vi inte vinter campar och Alde väger mycket mer och vi trivs med vår vagn, så en ny svensk vagn skulle inte jag betala så mycket för.En likvärdig svensk hamnar väl på 600000:-

2018-11-04 kl 21:30

Perra79 skrev:
Skorpan skrev:
LarsGunnar skrev:

Inte är prisnivån samma på tex en Knaus Scandinavian Selection och en Polar eller Kabe. Dom Svenska vagnarna är fortfarande bra mycket dyrare än tyskarna... Handlar ju om att dom svenska tillverkarna gör bra mycket färre vagnar än dom stora tyska. Man får nog i runda slängar räkna med att en Svensk husvagn minst är mellan 50 och 70.000 kronor dyrare och då är det MINST för den kan bli jättemycket dyrare också.

https://www.blocket.se/vasternorrland/Kabe_Classic_600_GLE_79192921.htm?ca=3&w=3

https://www.blocket.se/uppsala/Knaus_Scandinavian_590_UK_Scandinavian_Select_76097456.htm?ca=3&w=3

https://www.blocket.se/vasternorrland/Adria_Alpina_613_UT_76170723.htm?ca=3&w=3

Visst kan man jämföra med värstingmodeller men det tycker inte jag är relevant. Det skiljer under 10 procent på dessa tre. samtliga 18 års modeller. hittade inte adria som barnkammare men det brukar inte skilja så mycket. Andrahandsvärde är ju även det intressant men det var inte det vi diskuterade nu. Om de Svenska vagnarna är bättre låter jag vara osagt. Vilken vagn man tycker bäst om är ju personligt. Själv skulle jag inte välja en Adria medan Knaus tilltalar mig mycket.

Nä jag står fast vid att vintervagnar är dyra oavsett märke.

2018-11-04 kl 22:11

JOCKE.F skrev:
Köpte själv en Hobby 650 KMFE för två år sedan, då kostade den bara 254000:-.Det hade vi aldrig fått en svensk vagn för.Vi vald Truma då vi inte vinter campar och Alde väger mycket mer och vi trivs med vår vagn, så en ny svensk vagn skulle inte jag betala så mycket för.En likvärdig svensk hamnar väl på 600000:-

https://www.blocket.se/helsingborg/Kabe_Classic_660_GDL_660GDL_KS___BARNKAMMARE_80121838.htm?ca=3&w=3

https://www.blocket.se/vasterbotten/Hobby_650_KMFe_De_Luxe_Edition_78320426.htm?ca=3&w=3

Nja. Det skiljer 95 000kr på en Kabe och en Hobby när man kollar blocket. Det är pengar det med men inte 345 000kr

Om man inte vill ha vattenburen värme så blir ju givetvis skillnaden större då kabe inte tillhandahåller det.

2018-11-05 kl 06:34

När jag köpte min Knaus Scandinavian Selection så jämförde vi mellan Knaus 590 UK, Hobby 650KFU, Kabe 560 Classic och Pola 590 BK. Alla med Alde och vattenburen golvvärme. Av de vagnarna var faktiskt Kabe billigast. Den föll på att dubbelsängen var för smal samt låg lastvikt. En Hobby 560 var lite billigare än Kabe. Dyrast var Polar. På Knaus fick man fönster i dörren, högre lastvikt, truma duocontrol med crashsensor samt avisning samt slät plåt. Stereo och högtalare ingick på Polar och Knaus. Kabe har börjat med det nu också vill jag minnas.
Skulle man utrusta Kaben likt Knaus hade Kabe blivit dyrare.
Sen fanns det möjlighet att diskutera priserna på Kabe ganska mycket mer än på de övriga.

2018-11-05 kl 17:47

Skorpan skrev:
JOCKE.F skrev:

https://www.blocket.se/helsingborg/Kabe_Classic_660_GDL_660GDL_KS___BARNKAMMARE_80121838.htm?ca=3&w=3

https://www.blocket.se/vasterbotten/Hobby_650_KMFe_De_Luxe_Edition_78320426.htm?ca=3&w=3

Nja. Det skiljer 95 000kr på en Kabe och en Hobby när man kollar blocket. Det är pengar det med men inte 345 000kr

Om man inte vill ha vattenburen värme så blir ju givetvis skillnaden större då kabe inte tillhandahåller det.

Prova att bygga en liknande på Kabe.se med samma längd och med boggi så blir dom dyra.Kabe verkar inte göra vagnar med separat barnkammare som Hobby har.

2018-11-05 kl 18:14

https://www.blocket.se/ostergotland/Kabe_Classic_600_GDL_KS__3_vaning_77883736.htm?ca=3&w=3

Jodå de bygger modeller med separat barnkammare. Att valet av planlösning styr vilket märke man väljer är jag helt överens om.
Angående frågan om boggi så har Kabe chassi från AlKo medan Hobby verkar bygga sina egna. Fördelar och nackdelar finns på båda. Utvecklingen går tydligt mot större vagnar med kraftigare enkelaxel.
Nu kom vi ifrån frågan om att Svenska vagnar är så mycket dyrare. De är absolut inte billigare men om man vill ha en dedikerad vintervagn så är det inga fantasiskillnader i pris. Om man nöjer sig med luftburen värme så köper man en onödigt dyr vagn om man köper svenskt.

2018-11-05 kl 20:00

Ska man jämföra mellan två modeller och märken så måste det ju vara nypris mot nypris inte någon "mellandagsrea" för att bli av med alla 2018 årsmodeller innan alla 2019 kommer in till handlarna. När jag köper en vagn så gör jag en nybeställning. Idag så har vi en ny vagn men lär väl byta om ca 3-4 år när dottern blivit lite större. När jag kollar lite på skoj på 2019 årsmodell så skiljer det ganska så mycket mellan dom två vi skulle kunna tänka oss inför bytet. En Hobby 650 KMFe ca 380.000:- och en Kabe 660 GDL som skulle landa på ca 500.000:- så nog skiljer det rejält mellan märkena.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2018-11-05 kl 20:31

Perra79 skrev:
Ska man jämföra mellan två modeller och märken så måste det ju vara nypris mot nypris inte någon "mellandagsrea" för att bli av med alla 2018 årsmodeller innan alla 2019 kommer in till handlarna. När jag köper en vagn så gör jag en nybeställning. Idag så har vi en ny vagn men lär väl byta om ca 3-4 år när dottern blivit lite större. När jag kollar lite på skoj på 2019 årsmodell så skiljer det ganska så mycket mellan dom två vi skulle kunna tänka oss inför bytet. En Hobby 650 KMFe ca 380.000:- och en Kabe 660 GDL som skulle landa på ca 500.000:- så nog skiljer det rejält mellan märkena.

Varför jag väljer 2018 är för att det inte finns många 2019 på blocket att välja på. Jag tror inte att det finns någon som köper varken bil eller husvagn till det pris som står på hemsidorna. Jag har varit noggrann att välja den vagn hos respektive märke som är mest nedsatt.
På hobbys hemsida hittar jag dessutom inga priser. Hobby är billigast som jag ser det men de har heller ingen modell som är vinteranpassad från grunden. Adria och Knaus har vagnar som är vinteranpassade och dessa drar då iväg i pris.
500 000 för en 660? då har du plockat på en hel del och prutat magert. Tror ändå att ni jämför äpplen mot päron.

Specificera gärna vilka vagnar, vilken utrustning och vilket pris så man får en rättvis bild. Det här är inte att hänga någon eller att såga något märke utan intressant hur man resonerar när man slutligen gör sitt val.

2018-11-05 kl 21:37

Prisskillnaden på en svensktillverkad och en vagn från kontinenten bottnar nog till största del i antal tillverkade vagnar. Det är ju milsvid skillnad mellan hur många vagnar Hobby spottar ur sig varje år och hur många som kommer ut i Tenhult.
För oss tilltalar formspråket på Kabe och Polar mer än vad det gör på t.ex. en Hobby. En del väljer Audi, andra Kia. Svårare än så behöver det inte vara.

2018-11-06 kl 15:42

Fascinerande diskussion…

Spottar ur sig säger någon, nypris mot nypris säger någon, fruktkorg säger en an…

Det såldes under 2017 ca 5000 nya vagnar men hur många begagnade?

Det finns ca 280 000 vagnar registrerade. Och tittar man lite bl a på sälj sajterna så byter nog flera begagnade vagnar ägare varje år än vad det säljs nya.

Men handen på hjärtat hur många har råd att köpa nytt?

Anar nog att flertalet är ute efter en bra begagnad vagn som har underhållits och sköts om efter föreslagna principer så den helt enkelt inte ruttnat bort.

Håller för närvarande på att renovera en Hobby från 1993 och mer dåligt hantverk får man nog leta efter (man betalar för det man får).

Har renoverat en tidigare modell (och många Svenska vagnar) och upptäckte då skumgummi som isolering. Så är inte fallet i denna vagn.

Däremot så är det första gången jag hittad "blindnitsmolly" för uppsättning av takskåp (hänger endast i takplyfan) samt att man glömt skruvregeln för andra takskåp (skåpen hänger endast med en skruv i lauanplyfan), urtagen finns på båda sidor men regeln saknas?

Hög produktion kanske?

Snobblisterna på utsidan sitter skruvade ca 3-4 cm under den längsgående förstärkningsregeln i väggarna, varför inte sänka regeln eller höja snobblisterna?

Ytterväggarna sitter skruvade från sidorna in mot golvet, varför inte ovanpå som Svenska vagnar?

Den nedre snobblisten slutar precis vid underkant golv vilket får till följd att vatten som slår mot sidan rinner ner och in under golvet och det förstår nog dom flesta vad som händer då.

Sen funderar man på, hur man kan bygga en toa med rördragningar och Eldragningar med kopplingsboxar "bakom" inbyggda plastinredningar i toautrymmet!

Vilka kommer åt det när man vill felsöka?
För att komma åt denna Elcentral och rördragning (radiatorvärme med 7 skarvar samt kopplingsbox för baklysrampen) så är man tvungen att i princip montera ner hela toa konceptet!

Ja man blir fundersam, men billigt är det nog…

Och det hör väl inte hit, men att jag renoverat både Kabe, Polar, Cabby, Sävsjö och en Abby men där går gränsen idag.

Priset är alltid avgörande och man får alltid det man betalar för, vad dom sen kan snåla in på för att konkurrera är en annan sak.

Men jag slår ett slag för Svenskt hantverk (även om det kommer från Dalarna), vi har kvalité och ett renommé som inte andra har.

Varför skulle vi annars sälja så många vagnar som vi gör, en del är intelligenta?

Tycker en gammaldags Hagbard...:)

2018-11-09 kl 15:50

Skorpan skrev:
https://www.blocket.se/ostergotland/Kabe_Classic_600_GDL_KS__3_vaning_77883736.htm?ca=3&w=3

Jodå de bygger modeller med separat barnkammare. Att valet av planlösning styr vilket märke man väljer är jag helt överens om.
Angående frågan om boggi så har Kabe chassi från AlKo medan Hobby verkar bygga sina egna. Fördelar och nackdelar finns på båda. Utvecklingen går tydligt mot större vagnar med kraftigare enkelaxel.
Nu kom vi ifrån frågan om att Svenska vagnar är så mycket dyrare. De är absolut inte billigare men om man vill ha en dedikerad vintervagn så är det inga fantasiskillnader i pris. Om man nöjer sig med luftburen värme så köper man en onödigt dyr vagn om man köper svenskt.

En trevlig lobbyist månne?

Hobby har aldrig byggt sina chassin själva utan köpte av Peitz tidigare och numera av AL-KO som ingår i Dexko Global vilket även Knott gör och de andra som tillverkar lätta chassin för Husvagnar.

Man kan däremot nämna att Peitz chassi på en Svensk vagn är äkta boggichassi medans det på en Hobby är en oäkta boggi utan parallellstag (2 st vanliga enkelaxlar, har sett ut så på alla Hobby jag sett).

Men det är alltid så, vill man ha kvalité så betalar man lite mer, eller hur?

2018-11-20 kl 19:30

Nej Lobbyist är jag inte. Intresserad av husvagnar är jag däremot.

Jag har bara läst i ett par artiklar om hobby och att de bygger sin chassin själva. Dessutom skrev jag att det verkar som att de gör det. Hänvisar till artiklarna nedan och ber om ursäkt om det var fel.

http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/forsta-intrycket/20171019/husvagn-hobby-prestige-650-kfu-med-eget-rum-for-barnen/

http://www.husbilhusvagn.se/tester/hobby-560-kmfe

Det vore i och för sig inte första gången tidningar har inkorrekta fakta.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 565 fristående campingplatser och 605 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842