Fundering Alde 3020 / av David

• 16 svar
Fundering Alde 3020
2017-03-15 kl 17:59

Har två frågor angående Alde3020.

1. Hur upplever ni ljudet från den på gas eller el.

2. Skiljer det något på att ha avgasröret på taket mot att ha det på sidan.

Enligt vissa kan man inte ha pannan i drift vid körning om man har utsläpp på sidan som Hobby har.
Angående ljudet så råkade jag av misstag starta en i gasläge på en Hobby 620. Blev lite chockad då den lät mer än truman i våran nuvarande vagn. Nästan lite som dieselvärmaren på min bil. Googlade lite och fann en sprängskiss över den och såg att det finns en såkallad brännarfläkt som blåser ut avgaser vid gasoldrift. Tyvärr har ingen handlare låtit mig starta en panna för att höra, utan de säger bara att den är knäpptyst. Och det tror jag inte alls på.

2017-03-15 kl 21:26

1: Den låter, man hör att gasen är igång. Dock inget som jag upplever som störande.
Enda anledningen till uppstart av pannan med gasol var att "motionera" den. Kör året runt på elpatron.
2: Ingen aning.

Mvh
Jens

2017-03-15 kl 21:41

Vår Alde 3000 sitter längst bak och vi sover i framändan. Har aldrig upplevt pannan som störande och då kör vi ofta på gasol eftersom vi sällan står på elplats. Vårt utsläpp sitter på bakstammen. Vi har inte provat att ha pannan igång när vi kör eftersom vi har värmeväxlare på motorn i vår husbil.

LAEN
2017-03-15 kl 23:50

Jag har en Alde Compact 3000. Den låter rätt ordentligt just när den tänder gasoldriften. Efter en liten stund, kanske en halv minut, har ljudnivån sjunkit rätt rejält.

2017-03-16 kl 06:27

Är det avgasfläkten som låter då? De flesta handlare jag snackade med verkar syfta på att det kan poffa till när gasen tänder, men att pannan i sig är tyst.
På solifern vi hade kunde primuspannan ibland tända med en smäll och visst kunde man vakna eller hoppa till av det.

2017-03-16 kl 07:48

I vår vagn brummar det lite mer, men absolut inget man stör sig på.

Jens

2017-03-16 kl 11:45

Det som låter är själva förbränningen. Den börjar med en "poff" när den tänder, fortsätter med "brrrrrrruummmmm" en stund till (typ 30 s) och sjunker sen till ett knappt märkbart "drrrrrrssssss".
De ovan använda uttrycken är naturligtvis 100 % garanterat onomatopoetiska.

2017-03-18 kl 17:18

hahaha bra förklaring. Den jag pillade på hann aldrig starta, fanns inte gas inkopplad heller. Säljaren vart inte helt imponerad av att jag pillade på panelen heller, så det blev snabbt avstängt igen. Men jag skall titta på en vagn imorgon och då skall jag tvinga dem att starta, annars är det vidare till nästa ställe direkt.

2017-03-19 kl 07:08

Har Aldes 3020 i min vagn och ljud i ån vid gasdrift är mycket låg. Det hörs förvisso när gasen slår till, men stör inte alls.
På vår Cabby sitter skorstenen på sidan och det funkar utmärkt att använda gasdrift under färd.

2017-03-19 kl 08:50

Alde låter mer än Truma, en Truma Pyyysser lite när den går.. en Alde låter mera, men inte störande. Låter den mycket kan det bero på att avgasslangen vibrerar mot något som en sänglåde vägg eller annat. lägg något emellan som en tvättsvamp! Avgaserna låter mera från väggskorssten än från takskorsstenen men är inte störande. Men allt beror på hur Du uppfattar ljudet!

2017-03-20 kl 17:46

Nu har vi en Trumatic S5002. Och den låter mer än Combimodellen. Det jobbigaste är de höga smällar som blir nåt plåten utvidgas/krymper av ändrad värme. Går att undvika men det kräver att fläkten går på läge fyra om man kör ultraheat på 2kW.

Pillade på några vagnar med Alde i helgen. Tyvärr ingen med gasen inkopplad. Men man fick en uppfattning av ljudet ändå. Ingen lät så högt som den första vi kollade på för ett tag sedan. Så det var antagligen fel på fläkten in den.

2017-03-20 kl 19:26

När jag köpte den vagn jag har nu, en som inhandlades begagnad, tio år gammal (var lite panikköp), då lät det rätt mycket när pannan var igång. Så även på el. Jag lokaliserade att det var cirkulationspumpen som väsnades i den pannan (Alde Compact 3000). Lagringen, en enkel glidlagring i plastbussning, var uppsliten, så axeln for runt som en gräddvisp ungefär.
Ny pump kostade fyrsiffrigt belopp, så jag svarvade ny bussning och reparerade. Håller än och är tyst.

2017-03-21 kl 17:37

Visst är det härligt när man kan fixa själv. Bytte fläktmotorn på en truma till en kompis. Motor skulle kosta 1995kr för en vanligt sketen 12vdc motor. Hittade en passande på ebay för 15 spänn.
Den fungerar än idag och byttes för 3 år sedan :)

2017-04-06 kl 09:49

Nu var det dags igen. Pannan fungerade elektriskt, men inte på gasol. Fläkten i pannan, som normalt bara hörs som ett svagt susande (inget man tänker på), lät mer som en kärlekskrank katt i mars.
Men det gick, med några mm tillgodo, att pillra ut den utan att demontera gasröret. Efter någon droppe olja i varje motorlager går den tyst igen, och tillräckligt fort för att pannan ska känna det lufttryck som krävs för att den ska starta.

2017-04-07 kl 17:43

Antar att det var den fläkten som lät illa även i den nya vagnen jag pillade i.
Verkar vara många som har problem med nyare Alde. Har hört en hel del från mina husbilskompisar-.

2017-04-08 kl 11:40

Den låter i så fall redan innan det tänder. Min gick så trögt att pannan inte tände alls. Det finns en tryckgivare som känner av att fläkten fungerar som den ska, och gör den inte det, försöker pannan inte tända alls.

• 16 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03